Misantropen Skrevet 17. mars 2008 Skrevet 17. mars 2008 Ikke alle har mulighet for å lansere spillet sitt på en platform som Steam, og dermed ha mulighet for å selge det billigere enn i butikkene. Argumentene for å omgå kopisperrene er at "det er et ork å putte DVD-en i DVD-spilleren", "en DVD i spilleren kan føre til tregere oppstart", "DVD-er kan bli skrapet opp". Ja, vi har hørt oss ferdig på gnålet ditt nå omm å innføre rootkits og andre festlige "sperrer", det er dessverre tekniske løsninger som hører forrige århundre til. Spillutviklere med litt vett i skallen tyr til lure løsninger som månedsabonnement, online registrering og aktivering m.m. uavhengig av om man har en fungerende plate man skal rote frem hele tiden, alt du må har er en gyldig key / passord og brukernavn eller annen form for autentisering online for å spille. Det er dette som er måten å gjøre det på. Og FPS på konsoll er dødført, konseptet med å sikte med en 2cm lang spak i tilsynelatene konstant rotasjonshastighet er og blir en mislykket ide.
TCi Skrevet 17. mars 2008 Skrevet 17. mars 2008 Jeg er litt forundret over at ingen her viser forståelse for at det er vanskelig for spillutviklere å tjene penger på spillene sine. Hvis de lager et spill som ikke blir bestselger, så tjener de kanskje ikke inn investeringen sin. Hvis de lager et spill som blir bestselger, så blir det også mest kopiert, og dermed blir overskuddet kraftig redusert. Poenget er hvor mye penger disse bruker på å utvikle en kopisperre som faktisk ødelegger for dem som faktisk kjøper spillene. Mens piratene opplever absolutt ingen av disse problemene. Hvorfor lage et system som ikke fungerer, og bruke millioner på det?' Ikke alle har mulighet for å lansere spillet sitt på en platform som Steam, og dermed ha mulighet for å selge det billigere enn i butikkene. Argumentene for å omgå kopisperrene er at "det er et ork å putte DVD-en i DVD-spilleren", "en DVD i spilleren kan føre til tregere oppstart", "DVD-er kan bli skrapet opp". Dette med utgivelser har lite med utviklere å gjøre. Dette er ansvaret til utgiverene. At disse ikke har skjønt hvor overlegent digital distrubisjon er, er vel mest deres ansvar. Utgiverene som gir ut spillene, ikke utvikeleren. Derimot krever utgiveren en del av pengene for salget riktignok. Jeg er inneforstått med at gaming for mange kan (og skal) være en virkelighetsflukt, men få beina ned på jorda når spillet er slått av. "Bryderiet" med kopisperrer er neglisjerbart. En DVD vil ikke bli slitt ut om du starter opp spillet 1000 ganger. Forsinkelsen under oppstart er 2 sekunder. Hvis dette er hva gamere har å syte for, så er det ikke mye synd på dem. Jeg er litt oppgitt over at du ikke har skjønt poenget som har blitt prøvd å tatt opp her flere ganger. Poenget er at kopibeskyttelse som skal hindre pirater å skaffe seg spill, fører til at forbrukerene blir straffet, ikke piratene. Noen forbrukere opplever til og med at spillene ikke fungerer i deres dvd-rom, og må i værste tilfelle kjøpe seg en ny. I tillegg er det også mange som av og til ikke vil starte opp spillene og ber om å sette i original-platen. Selv om det er den som står i. Om du kaller dette neglisjebart, så tror jeg du ikke har deg inneforstått hvilke problemer folk har hatt med kopisprerrene.
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 17. mars 2008 Skrevet 17. mars 2008 (endret) Jeg blir sliten av den retningen "PC som spillplattform" -emnet alltid tar her inne; A) Det dukker alltid opp en aller annen konsoll fanboy som starter PC vs Pad-Boks krigen. B) Så kommer en besserwisser som er overbevist om alt det fæle i verden kan konkluderes med at piratkopiering er årsaken. Utsagnet som starter denne tråden handlet ikke om noen av delene. Den tok for seg utfordringene utviklerne har med PC plattformen. En plattform som som dekker 1000-vis av ulikt konfigurerte maskiner og dermed også ulik ytelse. Dette er et faktum som bare vil bli større og større jo lenger utviklingen går og flere deler kommer på markedet. Hvorfor i allverden må "PC vs Konsoll" og "Pirat" emnene overta alle tråder som omhandler PC som spillplattform ? Endret 17. mars 2008 av Slettet-Pqy3rC
emacoolit Skrevet 17. mars 2008 Skrevet 17. mars 2008 Det er likegyldig for meg hvordan en kopisperre fungerer, så lenge den sikrer spillprodusenten en rettferdig inntekt for det arbeidet de har utført. Dermed mister de ikke motivasjonen for å lage spill for PC. Misantropen: å kalle mine innlegg for "gnål" er vel å ta litt hardt i, men jeg har vel tatt hardt i med enkelte av mine uttalelser, så det får jeg tåle. Månedsabonnement fungerer selvsagt for online spill, men ikke for offline spill. At man pakker spillet inn i et lanseringsprogram som Steam sikrer antagelig spillet i større grad enn tradisjonelle kopisperrer, men heller ikke dette er en perfekt løsning. TCi: det jeg kaller "neglisjerbart" er at man må sette en DVD inn i spilleren. Det du sikter til er produksjonsfeil og programmeringsfeil. Ikke tillegg meg den oppfatningen at dette er neglisjerbart, for det synes jeg ikke. Hvis noen kommer opp med en kopieringbeskyttelse som ikke oppleves som irriterende, og som pirater ikke klarer å cracke, så er det selvsagt den ideelle løsningen. Men det kommer aldri å gå av moten å prøve å beskytte sine egne interesser, og av den grunn vil kopisperrer heller aldri forsvinne. Spørsmålet er hva som er den mest effektive løsningen. Man kan argumentere med at hvis et spill er billig nok, så gidder ikke pirater å cracke det. Det tror jeg er feil. Softwarepirater driver ikke med veldedighet, de driver med distribusjon. Det er det de får et kick av. Det er i alle fall slik jeg ser det, selv om det nok er en grov forenkling av piratenes motiver.
TCi Skrevet 17. mars 2008 Skrevet 17. mars 2008 Utsagnet som starter denne tråden handlet ikke om noen av delene. Den tok for seg utfordringene utviklerne har med PC plattformen. En plattform som som dekker 1000-vis av ulikt konfigurerte maskiner og dermed også ulik ytelse. Dette er et faktum som bare vil bli større og større jo lenger utviklingen går og flere deler kommer på markedet. En delvis enkel løsning er å begrense spill til nyere OS. Hvorfor i allverden må "PC vs Konsoll" og "Pirat" emnene overta alle tråder som omhandler PC som spillplattform ? Jeg syns nå at piratkopiering er et såpass viktig tema når du ser på PC som en spillplattform. Såpass at det er dumt å ignorere det helt. Men jeg ser gjerne at man holder en saklig diskusjon. TCi: det jeg kaller "neglisjerbart" er at man må sette en DVD inn i spilleren. Det du sikter til er produksjonsfeil og programmeringsfeil. Ikke tillegg meg den oppfatningen at dette er neglisjerbart, for det synes jeg ikke. Det har lite med saken om det er programfeil eller ikke. Kopibeskyttelse skaper bare trøbbel for dem som kjøper spillene. Hvis noen kommer opp med en kopieringbeskyttelse som ikke oppleves som irriterende, og som pirater ikke klarer å cracke, så er det selvsagt den ideelle løsningen. Kommer aldri til å skje. Piratene ligger alltid ett skritt forran.
emacoolit Skrevet 17. mars 2008 Skrevet 17. mars 2008 (endret) Hva om man ikke legger kopisperren i exe-filen, men heller mange kopisperrer gjennom hele spillet? Da må piratene gå gjennom all kodingen for hele spillet for å fjerne alle kopisperrene. Det ville sikkert være ganske demotiverende for dem. Da dreier det seg ikke lenger om å være smartere enn de som lager kopisperrene, men om å være mer utholdende. Jeg tror at det ville få en bråte med pirater til å miste motivasjonen. EDIT: jeg legger bare fram en idé om hvordan det kan gjøres. Poenget er at man da sier til piratene: "dere klarer det sikkert, men det kommer til å bli slitsomt og langvarig". Når man da kjører et spill som er cracket, men ikke er cracket fullstendig, så kræsjer spillet. Endret 17. mars 2008 av emacoolit
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 18. mars 2008 Skrevet 18. mars 2008 (endret) Jeg syns nå at piratkopiering er et såpass viktig tema når du ser på PC som en spillplattform. Såpass at det er dumt å ignorere det helt. Men jeg ser gjerne at man holder en saklig diskusjon. Greit nok, men den diskusjonen bør ikke ete opp alle tråder her. En delvis enkel løsning er å begrense spill til nyere OS. A) Få en felles spillplattform (ala OpenGL eller DirectX) som kan kjøres på alle OS. B) Innfør et forståelig "part evaluation system". For eksempel: De fleste nye deler får et ytelsestall fra fabrikant basert på en standard. PC-en kan så fortelle bruker soe sånt som "345:45:223" som sin ytelse og spill kan sette minimumskrav som "300:68:150". Alle tall gitt av PC-en må være høyere enn hva spillet krever. Problemet i dag er at det er vanskelig for folk å forstå om PC klarer de nye spillene. Folk aksepterer at ting går ut på dato, men de forlanger samtidig å forstå at det skjer. Dessuten hadde et sånt system vært til mer hjelp ved kjøp av PC enn en hvilkensomhelst jypling av en Elkjip ansatt. Endret 18. mars 2008 av Slettet-Pqy3rC
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 18. mars 2008 Skrevet 18. mars 2008 Hva om man ikke legger kopisperren i exe-filen, men heller mange kopisperrer gjennom hele spillet? Herremin... slutt med den tradisjonelle tenkinga. Løsingen på piratkopiering ligger ikke i sperrer eller restriksjoner, men i relasjonsbygging. Utgiver må tilby noe mer enn bare spillet i seg selv, et slags medlemskap i en klubb som gir fordeler. Tilleggspakker som kan lastes ned gratis, rimeligere oppfølgere senere, forum medlemskap, tilbud på hardware etc. etc. Du kjøper deg altså inn i "klubben" med den første tittelen, siden vil du bare legge tittler til kontoen. Det gir ingen ulemper for oss som legale kjøpere, kun fordeler. Se på Valve, de har såvidt begynt. Sånn. Det var det jeg gadd å si om den saken i denne tråden.
emacoolit Skrevet 18. mars 2008 Skrevet 18. mars 2008 Jeg skal prøve å slutte med den tradisjonelle tenkinga. Men da kan du prøve å slutte med den tradisjonelle nedlatenheten. Hva med alle de som ikke bryr seg om oppkonstuerte relasjoner, når de bare kan laste ned de nye spillene på akkurat det samme sted som før? Og enda bedre: ettersom "ditt" system har blitt innført, så trenger faktisk ingen å cracke spillet ...
TCi Skrevet 18. mars 2008 Skrevet 18. mars 2008 (endret) A)Få en felles spillplattform (ala OpenGL eller DirectX) som kan kjøres på alle OS. B) Innfør et forståelig "part evaluation system". For eksempel: De fleste nye deler får et ytelsestall fra fabrikant basert på en standard. PC-en kan så fortelle bruker soe sånt som "345:45:223" som sin ytelse og spill kan sette minimumskrav som "300:68:150". Alle tall gitt av PC-en må være høyere enn hva spillet krever. Problemet i dag er at det er vanskelig for folk å forstå om PC klarer de nye spillene. Folk aksepterer at ting går ut på dato, men de forlanger samtidig å forstå at det skjer. Dessuten hadde et sånt system vært til mer hjelp ved kjøp av PC enn en hvilkensomhelst jypling av en Elkjip ansatt. Dette mener jeg at jeg tok opp tidligere i tråden. Vista tilbyr dette med sin gradering av PC-en. Om man utnytter og forbedrer systemene rundt dette, kan det bli langt lettere. Min post: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10753454 Endret 18. mars 2008 av TCi
ATWindsor Skrevet 18. mars 2008 Skrevet 18. mars 2008 Ikke kom her å si att pc har mest ekslusive spill, da er det helt latterligt av deg. Er Bioshock alene til pc nei, er Orange Box alene til pc, er doom alene til pc, er F.E.A.R alene til pc, er FarCry alene til pc, alle dem sier jeg stort nei til. Dem finnes og på konsoller Hint - 'eksklusivt' kan også bety 'av høy kvalitet'. Og uansett er det titusenvis av spill som kun er gitt ut på PC, så det er jo åpenbart for enhver at i antall så har PC vesentlig flere "eksklusive" titler. AtW
ATWindsor Skrevet 18. mars 2008 Skrevet 18. mars 2008 Jeg er litt forundret over at ingen her viser forståelse for at det er vanskelig for spillutviklere å tjene penger på spillene sine. Hvis de lager et spill som ikke blir bestselger, så tjener de kanskje ikke inn investeringen sin. Hvis de lager et spill som blir bestselger, så blir det også mest kopiert, og dermed blir overskuddet kraftig redusert. Ikke alle har mulighet for å lansere spillet sitt på en platform som Steam, og dermed ha mulighet for å selge det billigere enn i butikkene. Argumentene for å omgå kopisperrene er at "det er et ork å putte DVD-en i DVD-spilleren", "en DVD i spilleren kan føre til tregere oppstart", "DVD-er kan bli skrapet opp". Jeg er inneforstått med at gaming for mange kan (og skal) være en virkelighetsflukt, men få beina ned på jorda når spillet er slått av. "Bryderiet" med kopisperrer er neglisjerbart. En DVD vil ikke bli slitt ut om du starter opp spillet 1000 ganger. Forsinkelsen under oppstart er 2 sekunder. Hvis dette er hva gamere har å syte for, så er det ikke mye synd på dem. Kall det gjerne et "neglisjerbart" problem, personlig bruker jeg ikke plater til noe som helst untatt selve kopiering/installeringen, det er faktisk ganske mye bryderi å måtte foholde seg til slikt skvip. Og kanskje det verste med det, det har ingen effekt, idiot-beskyttelsene hjelper nada, spillene blir cracket uansett, å ha beskyttelse flere steder eller i flere filer er også prøvd før, uten hell. Hvorfor sal jeg som kjøper få et dårligere produkt enn piraten, uten grunn? Det er faktisk ganske så provoserende å måtte lide seg igjennom slikt når man i tilegg vet det ikke hjelper noe som helst. AtW
NgZ Skrevet 18. mars 2008 Skrevet 18. mars 2008 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Jeg er litt forundret over at ingen her viser forståelse for at det er vanskelig for spillutviklere å tjene penger på spillene sine. Hvis de lager et spill som ikke blir bestselger, så tjener de kanskje ikke inn investeringen sin. Hvis de lager et spill som blir bestselger, så blir det også mest kopiert, og dermed blir overskuddet kraftig redusert. Ikke alle har mulighet for å lansere spillet sitt på en platform som Steam, og dermed ha mulighet for å selge det billigere enn i butikkene. Argumentene for å omgå kopisperrene er at "det er et ork å putte DVD-en i DVD-spilleren", "en DVD i spilleren kan føre til tregere oppstart", "DVD-er kan bli skrapet opp". Jeg er inneforstått med at gaming for mange kan (og skal) være en virkelighetsflukt, men få beina ned på jorda når spillet er slått av. "Bryderiet" med kopisperrer er neglisjerbart. En DVD vil ikke bli slitt ut om du starter opp spillet 1000 ganger. Forsinkelsen under oppstart er 2 sekunder. Hvis dette er hva gamere har å syte for, så er det ikke mye synd på dem. Kall det gjerne et "neglisjerbart" problem, personlig bruker jeg ikke plater til noe som helst untatt selve kopiering/installeringen, det er faktisk ganske mye bryderi å måtte foholde seg til slikt skvip. Og kanskje det verste med det, det har ingen effekt, idiot-beskyttelsene hjelper nada, spillene blir cracket uansett, å ha beskyttelse flere steder eller i flere filer er også prøvd før, uten hell. Hvorfor sal jeg som kjøper få et dårligere produkt enn piraten, uten grunn? Det er faktisk ganske så provoserende å måtte lide seg igjennom slikt når man i tillegg vet det ikke hjelper noe som helst. AtW Rimelig provoserende ja. Dessuten skal man ikke glemme alle problemene, bi-effektene og helvete med å avinstallere f.eks. enkelte starforce-installasjoner. Tages , som stadig skal sjekke dvd-en for kryptiske sektorer, gjør at spill kan henge seg ved checkpoints, eller, hvis det har blitt implementert dårlig, midt i en skuddveksling - fordi den må "sjekke at dvd-en er ekte" eller at noen filer fortsatt er umodifiserte. I tillegg blir gjerne loading-tidene tre ganger så lange. Dessverre er jeg ingen stor crack-elsker (jeg foretrekker å ha et "originalt" spill så langt det er mulig), men heldigvis lar mini-image meg få både i pose og sekk. Endret 18. mars 2008 av NgZ
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 18. mars 2008 Skrevet 18. mars 2008 Jeg skal prøve å slutte med den tradisjonelle tenkinga. Men da kan du prøve å slutte med den tradisjonelle nedlatenheten. Sorry, var ikke meninga å virke nedlatende. Blir bare oppgitt over at pirat-emnet alltid dukker opp og "spiser tråder"...
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 18. mars 2008 Skrevet 18. mars 2008 (endret) Dette mener jeg at jeg tok opp tidligere i tråden. Vista tilbyr dette med sin gradering av PC-en. Om man utnytter og forbedrer systemene rundt dette, kan det bli langt lettere.Min post: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10753454 MicroSoft sin sak er veldig "Vista orientert" og sier ikke så mye om den generelle ytelsen, men du har rett i at er noe lignende jeg mener. Jeg mener også at denne "ytelses algoritmen" bør innføres allerede fra fabrikk slik at deler (f.eks skjermkort, cpu'er) kunne påstemples en verdi på esken. Endret 18. mars 2008 av Slettet-Pqy3rC
emacoolit Skrevet 18. mars 2008 Skrevet 18. mars 2008 Kan man koble mus og tastatur til de nyeste konsollene? Det ville egentlig ha løst begge problemene: både piratkopiering og kontrollen i skytespill.
Licht Skrevet 18. mars 2008 Skrevet 18. mars 2008 Kan man koble mus og tastatur til de nyeste konsollene? Det ville egentlig ha løst begge problemene: både piratkopiering og kontrollen i skytespill. Ja, men nei. Skal plutselig PC-en som spillplattform avvikles fordi enkelte utgivere som ikke selger godt nok, blåser piratkopieringsproblemet langt ut av proporsjoner, samtidig som de ikke evner å forholde seg til det faktum at folk som piratkopierer et spill stort sett får en bedre deal enn dem som kjøper spillet - som ironisk nok er et resultat av de fåfengte forsøkene på å hindre piratkopiering?
NgZ Skrevet 18. mars 2008 Skrevet 18. mars 2008 I tillegg til at enkelte utviklere og hardwareprodusenter mener man skal måtte bruke minst 2500kr på skjermkort for å få en akseptabel spillopplevelse, noe som er helt hinsides.
ATWindsor Skrevet 18. mars 2008 Skrevet 18. mars 2008 Kan man koble mus og tastatur til de nyeste konsollene? Det ville egentlig ha løst begge problemene: både piratkopiering og kontrollen i skytespill. Tja, piratkopieringsproblemet er ikke akkurat "løst" på konsoll heller. og vil i enda mindre grad være det om konsoller er det eneste alternativet. Og en konsoll med tastatur er desverre langtifra ekvivalent til en PC spillmessig. Det er endel av det at man har bedre kontrollermuligheter, men langt ifra alt. AtW
NikkaYoichi Skrevet 18. mars 2008 Skrevet 18. mars 2008 Det jeg undres over i denne debatten er ganske enkelt og jeg lurer på hvorfor ingen andre har nevnt det før egentlig. Hvis piratkopiering gjør at produsenter av spill til PC, musikk- og filmbransjen går med underskudd, hvorfor i alle dager orker gjengen å fortsette? Hadde jeg laget noe som folk ikke orka å betale penger for så hadde jeg da for svarte funnet meg noe annet å gjøre, ikke satt meg ned og sutra over at folk ikke betalte penger for produktene mine. Når det så gjelder beskyttelse mot piratkopiering så er det ene og alene til ulempe for ærlige forbrukere. Jeg har vært i kontakt med flere programleverandører som har så intrikate sperrer på sine programpakker at det er mye enklere å laste ned en piratkopi fremfor å være ærlig. AutoCad og ArcGis er eksempler på dette. Enkelte av pakkene her er så jævla vanskelig å få til å fungere på ærlig vis at man sparer seg utallige timer strev og bannskap ved å kjøpe produktet, men bruke en piratkopi. Jeg har også i det siste krangla i timesvis for å få Ghost til å funke skikkelig. Ett evindig styr med å endre drivere og andre finurligheter. Gjett hva! Jeg henta ned Hiren's boot disk og begynte å bruke Ghost fra den til å boote klienter med. Jeg slipper nå å tenke på hvilken klient jeg booter ganske enkelt for at det funker uansett. Her er det ikke kopisperren som stikker kjepper i hjulene for meg, men snarere fleksibiliteten. Piratvesjonen jeg henta fra den store veven er ferdig tilpasset mitt behov, med oppstartsalternativer fiks ferdige i boot. Jeg slipper altså å gjøre dette arbeidet selv siden en pirat har gjort det for meg. Spill fungerer da til datamaskiner. Hva slags tull er det at spill ikke fungerer på datamaskiner? Jeg er overrasket over at folk kan komme med slikt vås. Forskjellen er at folk må kunne litt for å kunne bruke en PC til spill. Jeg vet f.eks at jeg har 4GiB RAM, det er derfor en dårlig ide å prøve å bruke ett spill som krever 8GiB RAM. Naboen min Johan kommer med spydige bemerkninger for at jeg ikke kan kjøre Pornmansion Ubergrafik på full fres, for konsollen hans takler det helt fint. Problemet er bare at du ikke har noe valg med en konsoll. Du har ett oppsett å forholde deg til og du kan fint lite gjøre for å påvirke det. Med en PC så kan du velge å gjøre endringer selv. Problemet for spillere på PC er at produsentene produserer spill som krever for mye kraft, slik at de som ikke har det siste av det siste faller utenfor. Tidligere så var det ikke slik, man kunne skalere ned i mye større grad enn før. Det er egentlig her kjernen til problemet ligger, grafikkhorene. Vi hadde disse før også, de som kun spilte spill som hadde "porno" grafikk. Selv så spilte jeg Quake på laveste innstillinger og noen andre config endringer som gjorde at jeg fikk skikkelig store firkanter på skjermen. Jeg likte rett og slett ikke å spille med den siste og beste grafikken. Horene klagde over at spillet lugga i 1200X1024, mens jeg spilte på 600X480 og kosa meg kostelig over å banke skiten av dem. Tenk om spillindustrien hadde konsentrert seg om å lage ett godt spillbart spill fremfor å lage virkelighetstro grafikk? Grafikken kommer for meg i andre rekke, ikke for det - jeg kan få en liten orgasme av å se flott grafikk i ett spill, men når jeg spiller så justerer jeg grafikken lavere enn det jeg strengt talt trenger. Dessuten så er det flere ting som ikke fungerer på konsoll. For å nevne noen så er det strategispill og FPS. Kom ikke å fortell meg at det finnes ett spill i de kategoriene som fungerer like godt på konsoll som på PC. Det er mulig at jeg er gammeldags, men det å justere sikte med en knapp eller å snu seg med en knapp, blir virkelig ikke det samme som å vri på ei mus. Følelsen av å være med i spillet og ikke minst være ett med figuren er ikke tilstede på konsoll. Konsoll er for amatører, PC er for nerdene. Jeg er stolt av å kalle meg nerd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå