Gå til innhold

Lav overføringshastighet i gigabit lan.


Anbefalte innlegg

Jeg har 2 maskiner hjemme.

En stasjonær med Vista Ultimate og gigabit nettkort, og en XPS M1330 notebook med Vista Home Premium og et gigabit expresscard innstikkskort. De er forbundet via en Dlink DIR 655 gigabit wireless N ruter. Notebooken har også et intel wireless N nettkort, men det er avslått og skulle ikke spille noen rolle i problemet jeg skal beskrive.

 

Når jeg ikke har andre ting oppe på notebooken, bare Explorer, og drar over en fil fra den stasjonære PC-en, så får jeg gjerne en overføringshastighet på rundt 25MB/sek.

Hvis jeg åpner f.eks. VLC og titter på nett-TV fra TV2, og så prøver å gjøre ovennevnte filkopiering fra den andrew maskinen samtidig, da får jeg typisk en overføringshastighet på ca. 5-6MB/sek. Hvis jeg stenger VLC mens kopieringen pågår, så øker hastigheten gradvis opp mot ca. 25MB/sek etterhvert.

Hva er grunnen til at hastigheten går sånn ned? Streamen i VLC har en bitrate på 1400kbit, så nettet her går jo på ingen måte i metning. Veldig rart syns jeg. Har dere en løsning? Er det noe jeg kan gjøre i avanserte innstillinger for nettkortet på notebooken eller ruteren?

 

Bill mrk. Frustrert. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok men det skjønner jeg ikke.

Vi har altså 3 hastigheter, 3 størrelser vi snakker om her.

 

1: 25MB/sek som kommer over fra den andre maskinen.

2: 6MB/sek som oppgis av kopieringsdialogvinduet,

som også angir en kopieringstid på rundt 20 minutter for den 5GB filen.

3: 1.4MB/sek som er hastigheten på streamen.

 

Ifølge ditt resonnement skulle den svakeste hastigheten være 1.4MB/sek som tilsvarer hastigheten på streamen til VLC. Da forstår jeg ikke hvorfor maskinen overfører filen fra den andre maskinen med ca. 6MB/sek.

Når jeg stenger VLC og foretar den samme kopieringen angis hastigheten til 25MB/sek og tar ca. 5 minutter. Det er en akseptabel hastighet, jeg forstår at disken i notebooken ikke skriver stort raskere, men den burde skrevet like raskt selv om streamen i VLC er igang.

Lenke til kommentar

Om vlc-streamen leses fra samme disk som filen kopieres fra vil jo disken måtte lese to filer samtidig, noe som vil skape mye overhead ved lesingen. Det er antagelig der problemet ligger. Om du kan kjøre kilden til vlc-streamen fra en disk på den stasjonære, og filen du kopierer fra en annen disk på den stasjonære vil nok flaskehalsen forsvinne.

Lenke til kommentar

VLC streamen skriver til D-partisjonen på disken i notebooken, streamen kommer fra TV2 på nettet, mens kopieringen av den 5GB store filen skjer lokalt fra den andre maskinen.

 

Jeg testet nå med å la VLC skrive streamen til disken på den andre maskinen. Da var resultatet at streamen ble avbrutt når jeg startet kopieringen av den 5MB filen, og hastigheten på kopieringen var fremdeles ca. 6MB/sek. Ikke en løsning med andre ord.

Lenke til kommentar

VLC streamen skriver til D-partisjonen på disken i notebooken

Partisjon er fremdeles "samme disk" .Og vil kanskje tom gjøre det enda tregere siden partisjon D er lokalisert på fysiske sectorer et helt annet sted på diskens geometri.

Dessuten er copy speed winduet i windows ikke representivt for LAN hastigheten men skrive hastigheten som skjer lokalt.

 

Skal du måle nettverks ytelse må det skje mellom medier i begge ender som har høyere overføringsytelse enn diskene. Feks. overføring av data fra blokker i minne i begge ender.

Om du ikke får tak i programvare som kan gjøre dette kan du lage lokale ramdisker i hver ende. I kopiering til maskinen må du også endre lokal temp variable til å bli ramdisk , dette siden windows er så teit at ved kopiering av filer lagres hele fila først til temp så deretter kopierer windows den fra temp til det stedet du har bedt om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...