Gå til innhold

Vista suger all kapasitet fra PC-en min - hvordan få slutt på?


Anbefalte innlegg

Med jevne mellomrom får jeg en enorm HD aktivitet på PC-en min samtidig som at systemet strupes helt. Når dette skjer er det ingenting som reagerer, og jeg må bare la det gå sin gang(ca 15-20 minutter).

Jeg vil tro at det er noen form for automatisk sjekk/scanning som kjører, men siden maskina kom med Vista ferdig installert, så er jeg ikke sikker på hvor jeg kan gå for å se hva det er som eventuelt setter igang. Jeg har tidligere skrudd av den automatiske indekseringen, så det er ikke den som krever så mye ressurser.

 

Kjører Vista Home Premium hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, bruker AVG antivirus, men det har jeg brukt i mange år og jeg har aldri opplevd at det har holdt på sånn. Ellers har jeg på den innebygde brannmuren i vista og windows defender.

Jeg kjøpte PC-en i januar(Dell xps 420, 3GB ram, 2,4ghz quad core prossessor), og den har vært slik helt siden jeg fikk den i hus.

Lenke til kommentar

^Det stemmer ja. Jeg har scan på kl 8 hver morgen, men den har aldri tatt så mye ressurser at hele PC-en har gått i kne. Selv på min 10 år gamle 1ghz, 256MB ram maskin kunne jeg fint drive med andre ting mens AVG scannet, men på den nye maskina kneler alt presis kl 00.17 hver natt.

Det ser ut til å være en prosess som heter taskmgr.exe som stjeler kapasiteten.

Endret av sheherezade
Lenke til kommentar

Når man åpner oppgavebehandleren(ctrl+shift+esc), så er det en prosess som heter taskmgr.exe, og hos meg er det denne som plutselig tar 100%cpu. Og siden dette skjer på samme tidspunkt hver eneste dag tror jeg det må være en form for scanning eller sjekk som kjører, men jeg aner ikke hva. Kan det være noe som kommer pre-installert fra Dell??

Når jeg slo av denne prosessen gikk i alle fall alt som normalt.

 

Virus og spyware er alltid det første jeg ser etter når noe skjer. Jeg skal selvfølgelig ikke si at det overhodet ikke kan være noe slikt som ligger og gjemmer seg et sted, men jeg har scannet med 3 forskjellige virusprogrammer uten at de har funnet noe.

Lenke til kommentar
Det er sikkert planlagt defragmentering. Det var en av de første tingene jeg bare måtte få slutt på. Det er på som default i Vista. Du må inn i kontrollpanel -> adm. verktøy -> Oppgaveplanlegging for å fjerne den fra å kjøre.

Jeg har planlagt defrag påslått, men merker ikke noe sånn forstyrrende aktivitet..

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar
Jeg har planlagt defrag påslått, men merker ikke noe sånn forstyrrende aktivitet..

 

Og det er på Firekjernen din går jeg ut i fra. Kankje han ikke har det :p

Men jeg har bare én harddisk, og defrag er jo til å flytte masse data rundt på den. Kan vel være litt firekjerner men vil tro at harddisken er flaskehalsen i en defrag operasjon.

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar
Det fins en del historier om at grafikk-driverne kan gi de problemene du beskriver. Prøv å oppdater grafikk-driverne. Se etter oppdateringer på Dells sider.

 

IP

 

Har ikke hatt flere episoder etter jeg gjorde dette, så det ser ut til å være der problemet var. Takk for tipset!

 

 

 

Har du reinnstallert windows siden du fikk pcen eller kjører den dell sitt oppsett, man oppnår ofte en god ytelsesøkning ved gjøre en ren installasjon framfor å bruke produsentens ferdigoppsett.

 

Kjører Dell sitt oppsett ja. Jeg plukket bort mye da jeg fikk maskinen i hus, noe som økte ytelsen merkbart, men det er sikkert enda mer å hente ved å starte med blanke ark som du sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...