Gå til innhold

Objektiver for vidrekommende/proffer med Canon kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Canon EF 85mm 1.8 USM   3 319,00

 

Sannsynligvis min favoritt av alle Canonobjektiv så langt.

 

Skarpt, nydelig bokeh, lyssterkt, god byggekvalitet, god pris etc etc.

 

Blir garantert et slikt på meg med tiden.

 

 

Høres bra ut,ser det kommer utrolig godt ut i tester også, så en får vel legge det til ønskelista .

Må vel knipe inn på andre ting for å få budsjettet til å gå ihop,så det blir vel en stopp på innkjøp av fiskestenger og slik en stund,får bare håpe en ikke knekker noen da :)

Lenke til kommentar
Då får du (Ronny) se nærmere på Tamron 17-50/2.8 eller Sigams 18-50/2.8. God optikk for en 'billig' penge

_______________________________________________________________________

Takk for råd.

 

-Da er Tamron-linsa innkjøpt (JP), og skal få være med på tur til Sahara om en ukes tid.

Kit-linsa får holde seg hjemme.

 

 

 

 

Bra,regner med at du gir tilbakemelding når du kommer hjem.

 

God tur :cool:

Lenke til kommentar

Jeg har for tiden

EF 17-40mm f/4 L

EF 50mm II f1.8

EF 85mm f/1.8

EF 70-200mm F/4 L IS

De to siste har jeg hatt på lån i 3 uker for å prøve før kjøp. Og kan ikke si jeg har følt jeg har manglet noe med dette utvalget.

 

50mm linsa er jo nesten "gratis" og den føles ut som, ser ut som og høres ut som en lekelinse. Men bildekvaliteten er meget bra.

Lenke til kommentar

For tiden har jeg:

Canon EF 85mm F/1.8

Canon EF 70-200 F/2.8L IS USM

Canon EF-S 17-85mm F/4.5-5.6 IS

Sigma 10-20mm F/4.5-5.6

 

Min drømmeliste:

14mm 2.8L II USM

35mm 1.4L USM

85mm 1.2L II USM

70-200mm 2.8L IS USM

400mm 2.8L IS USM

 

 

70-200mm-objektivet har vel vært mitt første "store" innkjøp sålangt. For øyeblikket føler jeg størst trang til å få byttet ut "all-round"-objektivet mitt (17-85mm), som jeg føler gir meg litt lite av alt egentlig. Det gjelder både blender, skarphet og fokus og bildekvaliteten generelt. Jeg er ganske så opptatt av å ha ekstremt god bildekvalitet på bildene jeg tar, så derfor vil jeg nok havne på fastoptikk nesten hele veien. Spesielt på (super)vidvinklene sliter Canon litt med å høste opp en skikkelig lyssterk zoom, som har god skarphet hele veien. Derfor har jeg valgt grom fastoptikk på 14mm.

 

Ellers er jeg meget fornøyd med 85mm'ern, og oppgradering til F/1.2 vil nok neppe bli førsteprioritering for å si det sånn. Fantastisk bokeh på linsa, samt god autofokus og ikke minst skarphet. 35mm vil nok for meg bli et typisk helportrett-objektiv, med 85mm og 70-200mm i "backup", dersom avstand skulle bli et problem. Ellers blir vel 400mm'ern toppen på kransekaka, som hovedsaklig vil kunne brukes i sportssammenheng. Etter å ha lest mange tester, så legger man ikke merke til bruk av converter engang på dette vidunderet. Sånt liker man å høre! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg 17-40, 24-105 IS og 70-200, alle f/4 L USM. Har i tillegg 50mm f/1.4 USM. Med det utstyret føler jeg at jeg har dekket alle mine behov. Det er 3 objektiver som jeg kunne tenke meg ut over dette:

- En skikkelig vidvinkel (Sigma 14mm?), ikke zoom og for fullformat

- Et makro-objektiv (canon 100mm?)

- Kraftig tele (canon 300mm i L-serien)

 

Men de tre nevnte bilr bare "add-ons" for meg. Føler at jeg har dekket de aller fleste behov med optikken jeg har i dag. Jeg savner absolutt ikke mer lyssterke objektiver, unntatt i helt spesielle tilfeller (og da går ISO'en opp, noe som fungerer helt fint).

 

Etter å ha prøvd en sigma 75-300 (tror det var det) hvor omtrent ingen bilder ble skarpe, treg autofokus og plastfølelse, kjøpte jeg 70-200 i L-serien. I ren trass og i sinne. Og som dere ser, eier jeg nå stort sett bare L-optikk.

 

Jeg jobber mye utendørs, men tar også typiske "familieselskap"-bilder. I tillegg har jeg et lite hjemmestudio.

 

24-105mm står på kameraet hele tiden, mens jeg alltid har med meg 17-40'en. Den har jo bedre vidvinkel - og 17mm er mer enn bredt nok for all-round fotografering.

Bruker 70-200 en del til portretter, og der gjør den en særdeles god jobb! 50mm er for det meste studio-optikk for meg, men den er alltid med på tur!

En av de viktigste tingene for meg med et objektiv, er at det har fokus-skala. Kitobjektivet hadde ikke det, og da blir det håpløst å jobbe med det. Nå kan jeg stille manuellfokusen uten å titte i søkeren, og det er svært skjelden jeg må korrigere.

 

Har kanskje ikke nevnt kameraet? EOS 400D med vertikalgrep (batterigrep). Har også en 430 EX blitz.

Vurderer å skaffe meg en 30D - og på sikt blir det nok en 5D.

 

Og det var litt praktisk erfaring fra en viderekommen amatør. :)

 

PS: De fleste objektivene mine er kjøpt brukt. Har spart mange, mange tusen på den måten...

Endret av EC
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg 17-40, 24-105 IS og 70-200, alle f/4 L USM. Har i tillegg 50mm f/1.4 USM. Med det utstyret føler jeg at jeg har dekket alle mine behov. Det er 3 objektiver som jeg kunne tenke meg ut over dette:

- En skikkelig vidvinkel (Sigma 14mm?), ikke zoom og for fullformat

- Et makro-objektiv (canon 100mm?)

- Kraftig tele (canon 300mm i L-serien)

 

Men de tre nevnte bilr bare "add-ons" for meg. Føler at jeg har dekket de aller fleste behov med optikken jeg har i dag. Jeg savner absolutt ikke mer lyssterke objektiver, unntatt i helt spesielle tilfeller (og da går ISO'en opp, noe som fungerer helt fint).

 

Etter å ha prøvd en sigma 75-300 (tror det var det) hvor omtrent ingen bilder ble skarpe, treg autofokus og plastfølelse, kjøpte jeg 70-200 i L-serien. I ren trass og i sinne. Og som dere ser, eier jeg nå stort sett bare L-optikk.

 

Jeg jobber mye utendørs, men tar også typiske "familieselskap"-bilder. I tillegg har jeg et lite hjemmestudio.

 

24-105mm står på kameraet hele tiden, mens jeg alltid har med meg 17-40'en. Den har jo bedre vidvinkel - og 17mm er mer enn bredt nok for all-round fotografering.

Bruker 70-200 en del til portretter, og der gjør den en særdeles god jobb! 50mm er for det meste studio-optikk for meg, men den er alltid med på tur!

En av de viktigste tingene for meg med et objektiv, er at det har fokus-skala. Kitobjektivet hadde ikke det, og da blir det håpløst å jobbe med det. Nå kan jeg stille manuellfokusen uten å titte i søkeren, og det er svært skjelden jeg må korrigere.

 

Har kanskje ikke nevnt kameraet? EOS 400D med vertikalgrep (batterigrep). Har også en 430 EX blitz.

Vurderer å skaffe meg en 30D - og på sikt blir det nok en 5D.

 

Og det var litt praktisk erfaring fra en viderekommen amatør. :)

 

PS: De fleste objektivene mine er kjøpt brukt. Har spart mange, mange tusen på den måten...

 

Kan ikke si annet en at jeg missunner deg :cool:

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt meg 17-40, 24-105 IS og 70-200, alle f/4 L USM. Har i tillegg 50mm f/1.4 USM. Med det utstyret føler jeg at jeg har dekket alle mine behov. Det er 3 objektiver som jeg kunne tenke meg ut over dette:

- En skikkelig vidvinkel (Sigma 14mm?), ikke zoom og for fullformat

- Et makro-objektiv (canon 100mm?)

- Kraftig tele (canon 300mm i L-serien)

 

Da er vi forholdsvis like der. Det jeg savner er også Canon 100mm macro og en L-serie tele.

Hverken 300mm f/4 IS eller 400mm f/5.6 er spesielt dyre.

 

Men de tre nevnte bilr bare "add-ons" for meg. Føler at jeg har dekket de aller fleste behov med optikken jeg har i dag. Jeg savner absolutt ikke mer lyssterke objektiver, unntatt i helt spesielle tilfeller (og da går ISO'en opp, noe som fungerer helt fint).

 

Her var vi ikke så like. Jeg liker veldig godt den ekstra lysstyrken som f/2.8 gir. Og liker veldig godt den

korte dybdeskarpheten.

ISO liker jeg ikke skru opp da jeg ikke syns 400D takler dette spesielt godt.

 

Etter å ha prøvd en sigma 75-300 (tror det var det) hvor omtrent ingen bilder ble skarpe, treg autofokus og plastfølelse, kjøpte jeg 70-200 i L-serien. I ren trass og i sinne. Og som dere ser, eier jeg nå stort sett bare L-optikk.

 

Helt enig. Jeg lar heller være å ta bilder enn å skyte med dårlig/billig optikk. Da bruker jeg like gjerne

kompakt. Det gir meg ingenting. Men jeg skjønner selvfølgelig at folk er forskjellige. Så ikke vondt ment.

 

Fornøyd med 24-105? Jeg er knallfornøyd med 24-70. Et drømmeobjektiv av en normal-zoom.

 

24-105mm står på kameraet hele tiden, mens jeg alltid har med meg 17-40'en. Den har jo bedre vidvinkel - og 17mm er mer enn bredt nok for all-round fotografering.

Bruker 70-200 en del til portretter, og der gjør den en særdeles god jobb! 50mm er for det meste studio-optikk for meg, men den er alltid med på tur!

 

Jeg syns også 24mm er vidt nok på 1.6x crop. Om man da ikke er inne på et toalett/gutterom.

Ellers kan det være morsomt med 10-20mm portretter også.

70-200 bruker jeg også til portrett. Får skikkelig tighte fine portretter med flott bokeh. Spesielt da med f/2.8.

Også kjempefornøyd med 50mm f/1.4.

 

Har kanskje ikke nevnt kameraet? EOS 400D med vertikalgrep (batterigrep). Har også en 430 EX blitz.

Vurderer å skaffe meg en 30D - og på sikt blir det nok en 5D.

 

PS: De fleste objektivene mine er kjøpt brukt. Har spart mange, mange tusen på den måten...

 

Siden du skyter litt i studio vil jeg anbefale deg og kjøpe en 580 også. Utrolig mye morsomt og kult du kan finne

på med flere lyskilder. http://www.strobist.com/

 

Jeg har kjøpt alle mine objektiv nye... men 24-70, 70-200 f/2.8 IS, 580 og 1.4x tc kjøpte jeg fra B&H. Sparte masse.

Lenke til kommentar

Hvis du må bruke vidvinkel når du skal fotografere på toalettet, har du andre problem enn dårlig optikk... :!:

 

Er knallfornøyd med 24-105! Ser jo at IS er nyttig, men i praktisk bruk? Ikke helt der ennå, nei. Objektivet blir rett og slett tregere i bruk. Ellers er objektivet en sann drøm - perfekt som "normalzoom". Det er tydelig at den kommer til å bli stående på kameraet mer eller mindre konstant!

 

Har vurdert en 580, men ser ikke at jeg har behovet. I studio har jeg uansett LANGT kraftigere saker å forholde meg til, og 430'en duger i bøtter og spann når jeg ikke er i studio. Det eneste jeg kunne tenke meg var en litt stor softboks med hot-shoe -adapter, og en off-camera -kabel. Da kunne jeg skyte utendørs med en softboks, i tillegg til å kunne lyssette motivet fra flere vinkler. Og stort mer avansert tror jeg neppe det er nødvendig å gjøre det.

Lenke til kommentar
Hvis du må bruke vidvinkel når du skal fotografere på toalettet, har du andre problem enn dårlig optikk... :!:

 

Nettopp. Derfor føler ikke jeg behovet for noe videre enn 24mm til vanlig. Selv innendørs.

Det er mange som mener at 24mm på 1.6x crop blir for trangt. Men ikke for meg hvertfall.

 

Er knallfornøyd med 24-105! Ser jo at IS er nyttig, men i praktisk bruk? Ikke helt der ennå, nei. Objektivet blir rett og slett tregere i bruk. Ellers er objektivet en sann drøm - perfekt som "normalzoom". Det er tydelig at den kommer til å bli stående på kameraet mer eller mindre konstant!

 

Så flott. Samme føler jeg med 24-70. Men hadde vært gøy å prøve 24-105 en gang. :)

 

Har vurdert en 580, men ser ikke at jeg har behovet. I studio har jeg uansett LANGT kraftigere saker å forholde meg til, og 430'en duger i bøtter og spann når jeg ikke er i studio. Det eneste jeg kunne tenke meg var en litt stor softboks med hot-shoe -adapter, og en off-camera -kabel. Da kunne jeg skyte utendørs med en softboks, i tillegg til å kunne lyssette motivet fra flere vinkler. Og stort mer avansert tror jeg neppe det er nødvendig å gjøre det.

 

http://www.strobist.com bruker kun vanlige kamerablitser til all sin fotografering.

Det som er kjekt med 2 kamerablitser er selvfølgelig å lyssette fra flere vinkler samtidig som man skyter fill-light.

Eller feks sette en blits bak personen som ikke syns og skyter mot kameraet. Gir en kul effekt i håret.

Utendørs har jeg en bouncer på 430'en og skyter den fra en vinkel. Samtidig som jeg bruker 580 som fill-light og ofte via en off-camera kabel håndholdt. Med ekstern batteripakke på 580 tar ikke kraften slutt me det første heller.

 

Hvilke studio-blitser har du? Jeg har tittet litt på Fotopia's sett til overkant 8000,-.

Lenke til kommentar
Hvis du må bruke vidvinkel når du skal fotografere på toalettet, har du andre problem enn dårlig optikk... :!:

 

Er knallfornøyd med 24-105! Ser jo at IS er nyttig, men i praktisk bruk? Ikke helt der ennå, nei. Objektivet blir rett og slett tregere i bruk. Ellers er objektivet en sann drøm - perfekt som "normalzoom". Det er tydelig at den kommer til å bli stående på kameraet mer eller mindre konstant!

 

Har vurdert en 580, men ser ikke at jeg har behovet. I studio har jeg uansett LANGT kraftigere saker å forholde meg til, og 430'en duger i bøtter og spann når jeg ikke er i studio. Det eneste jeg kunne tenke meg var en litt stor softboks med hot-shoe -adapter, og en off-camera -kabel. Da kunne jeg skyte utendørs med en softboks, i tillegg til å kunne lyssette motivet fra flere vinkler. Og stort mer avansert tror jeg neppe det er nødvendig å gjøre det.

 

Jepp,det tror jeg gjerne fordi min 18-55 blir for "kort" i enkelte situasjoner og min 55-250 for "lang" i enkelte situasjoner, kan godt tenke meg at en 24-105 ville være ypperlig.

Lenke til kommentar
Jepp,det tror jeg gjerne fordi min 18-55 blir for "kort" i enkelte situasjoner og min 55-250 for "lang" i enkelte situasjoner, kan godt tenke meg at en 24-105 ville være ypperlig.

 

Derfor har jeg netopp solgt min 18-55 og 55-250 og kjøpt en 24-104, har også en EF 70-200mm F/4 L IS som kommer rett over påske :yes: men sliter litt med hva jeg ha i tillegg, hadde egentlig blinket meg ut sigma 10-20,30mm og canon 85mm. Men det kan jo hende at canon kommer med noe spennende til høsten slik at jeg heller burde kjøpt 12-24/17-40 og 50mm + 135mm. At det skal være så vanskelig :wallbash:

Lenke til kommentar

Tror det beste er å ta det ett objektiv om gangen. Da får du fort en følelse hva som mangler - selv har jeg nå alt jeg trenger, unntatt en fisheye og en kraftig zoom.

 

Jeg kjøpte blitz-settet med 3x150 Ws blitzer, låvedør, 2 softbokser, sølvparaply, fargefilter, kabler og trillebag. MEGET godt fornøyd så langt!

I artikkelen om Chieftec som ble lansert på HW her om dagen kan dere se bilder tatt med 1 studioblitz og 430'en som fill-in. Hadde lånt bort 2 blitzer til en kamerat som hadde et bryllupsoppdrag. Bildene ble litt mørke, men de ble temmelig bra!

Lenke til kommentar
Jepp,det tror jeg gjerne fordi min 18-55 blir for "kort" i enkelte situasjoner og min 55-250 for "lang" i enkelte situasjoner, kan godt tenke meg at en 24-105 ville være ypperlig.

 

Derfor har jeg netopp solgt min 18-55 og 55-250 og kjøpt en 24-104, har også en EF 70-200mm F/4 L IS som kommer rett over påske :yes: men sliter litt med hva jeg ha i tillegg, hadde egentlig blinket meg ut sigma 10-20,30mm og canon 85mm. Men det kan jo hende at canon kommer med noe spennende til høsten slik at jeg heller burde kjøpt 12-24/17-40 og 50mm + 135mm. At det skal være så vanskelig :wallbash:

 

 

Jepp den 70-200 f4 IS blir min også om en stund,så får jeg se hva jeg bestemmer meg for vidre,har en del alternativer,som jeg tenker på men ikke har avgjordt enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...