Gå til innhold

Får ikke til autofokus på d40 (Løst)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Akkurat fått meg min første speilrefleks - nikon d40 :yes: . Men jeg stusser litt på autofokusen. Dette får jeg ikke til :blush:

 

Har et Nikon DX AF-S 18-55mm kit-objektiv, og trodde dette skulle ha innebygd autofokusmotor etter hva jeg har lest. Mulig jeg er på bærtur nå?

 

Noen som kan hjelpe?

Endret av _Marillion_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle AF-S objektiver har innebygget fokusmotor, så du har helt rett.

Det første du kan sjekke er om bryteren på siden av objektivet står på A eller M. Dette står for Autofokus eller Manuell fokus. Sett den på A, så skal den fungere.

Lenke til kommentar

hm... dette høres merkelig ut. Sjekk at kameraet også står på AF, det kan du endre på ved å trykke på info-knappen ved siden av modus-hjulet. Prøv også å ta ut batteriet. Sjekk også at det ikke er noe smuss mellom kontaktene mellom kamerahus og objektiv. Hvis du fortsatt ikke har autofokus, ville jeg tatt det med tilbake til forhandler...

Endret av sverrelerre
Lenke til kommentar
hm... dette høres merkelig ut. Sjekk at kameraet også står på AF, det kan du endre på ved å trykke på info-knappen ved siden av modus-hjulet. Prøv også å ta ut batteriet. Sjekk også at det ikke er noe smuss mellom kontaktene mellom kamerahus og objektiv. Hvis du fortsatt ikke har autofokus, ville jeg tatt det med tilbake til forhandler...

 

Ok. sjekker at det står på AF. (Står vel egentlig på AF-A som gjør at kameraet automatisk skifter mellom stillbilder, motiv i bevegelse osv.) Kanskje jeg bør ta den turen til forhandleren. :hmm:

Lenke til kommentar

Da har jeg vært nede på japanfoto med kameraet. Var visst kamerahuset som var feil. Jeg fikk ett nytt ett og nå virker autofokusen :)

 

Føler allikevel at den manuelle funksjonen var kjekk å leke seg med, så jeg slutter nok ikke helt med manuell fokusering, til tross for at jeg nå har autofokus. hehe

 

Hadde det ikke vært for at dere sa dette var merkelig, ville jeg sikkert slått meg til ro med at dette rett og slett var en "manuell" linse og levd livet videre i uvitenhet :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...