Gå til innhold

5 år med fransk på skolen


William_S

Anbefalte innlegg

Har jeg egentlig kommet over je m'appelle stadiet i fransk muntlig?

Sitter stadig vekk å lurer på det spørsmålet fordi jeg er langt i fra flytende i det selv etter 4 1/2 år med det på skolen.

Jeg kan forstå faktisk noen avanserte franske tekster om jeg vil, men å begynne å bable om det kan jeg ikke.

Nei jeg tror rett og slett det er best å flytte til Frankrike (eller et annet fransktalende land) for å bli flytende i de.t

Hva tror dere om skolespråkene? Jeg tror egentlig ingen kan si de er flytende etter ungdomsskole + VGS b-språk.

Hvor mye har dere egentlig lært etter 5 år med et språk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke hatt fransk så lenge enda, men søstra mi hadde ungdomsskolen+VGS med fransk (6 år) og ho snakker flytende. Ho hadde ingen problemer med å snakke med franskmenn i Frankrike når vi var på ferie der. Hvis det var noe som måtte ordnes, var det ho, og ikke pappa (på engelsk, da) som ordnet det.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sittet med tysk i fire og et halvt år selv, og er god til å forstå (dersom det går litt tregt og tydeligere enn vanlig), men har ikke mye sjanse til annet enn å gjøre meg forstått muntlig.

Skriftlig er greit nok (både lesing og skriving), det er mye verre når man på sparket må grave opp ord fra bakhodet, spesielt når man ikke benytter tysk i hverdagslivet. Det løser jo, som du sier, et år i utlandet.

 

Et lite tillegg til de som enda ikke har kommet til siste året med andre fremmedspråk:

Bry dere om faget, selv om det ikke er karakter i det, er det en vanvittig fordel å få ting på plass med en gang, i stedet for å utsette. Ikke at man trenger å jobbe livet av seg, men det handler mye om å ikke ignorere det helt. Høres sikkert dumt ut, men det er snakk om å holde seg på en brukbar karakter, som da kan satset mer på når nødvendig.

(Jeg fulgte som regel med selv, og har en sterk firer, som kanskje vipper opp til fem med litt innsats. Veldig glad for at jeg ikke lot det gå helt i glemmeboken.)

Endret av Dradd
Lenke til kommentar

Jeg er nå i mitt andre år med spansk, og jeg skjønner minimalt! Jeg interesserer meg veldig lite for fremmedspråk, eller språk generelt. Jeg kan da engelsk, ikke snakke flytende, men om jeg hadde flyttet til England for en stund, hadde nok dette kommet fort. Om jeg skal ha en sjanse i spansk, må jeg flytte til et spansktalende land en stund. Jeg har lenge tenkt på det som trådstarter spør om, og mener at for enkelte (som meg), trenger å flytte vekk for en stund før de kan det bra.

Lenke til kommentar

Du lærer ikke et språk på skolen, enkelt og greit. Etter å ha vært et år i Frankrike kunne jeg sammenligne mitt nivå med de som har hatt språk på skolen, og språkforståelsen min går mye dypere, vokabularet mitt er bedre, og språket mitt er mye mer naturlig enn selv det de beste elevene på videregående kan vise til. Det eneste som hjelper for å virkelig lære et språk er å flytte til et land hvor det språket snakkes.

Lenke til kommentar

Det er to hovedfaktorer til mestring av et språk

1. Ressurser (folk du kan praktisere språket med, at du bor i det landet du skal lære språket til og ikke minst ordbøker og lydbøker etc...)

2. Vilje (kommer ikke langt uten)

 

Det er derfor fysisk og psykisk umuligt å mestre et språk på skolen. Det er klart at en lærer å kommunisere til en viss grad, men som nevnt ovenfor, dybden i språkforståelsen er klart lavere hos en person som lærer et språk på skolen enn en som har ressursene + viljen.

Det er derfor ikke noe vits i å ha f.eks. 5 år med fransk når det ikke tjener noe formål. Før fikk en fordypningspoeng for det, men nå er det rett og slett helt ubrukeligt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...