Gå til innhold

Hvor stor oppgradering er nødvendig for å spille nye spill?


Anbefalte innlegg

Prøvde å gjøre topic så forståelig som mulig. Og posten er ganske lang, så takk til dere som gidder å lese den :smile:

 

Jeg har nettopp kjøpt et Radeon 9500Pro-kort, siden GeForce 2Pro-kortet mitt tok kvelden. Det hjalp! For de av dere som sitter og lurer på om det er en OK oppgradering - jepp, det er det! Men det var en digresjon.

 

Resten av maskinen min består av:

 

- Athlon T-Bird 1.33GHz

- 256MB SDRAM (133MHz)

- MSI hovedkort (KT133A chipset)

- 40GB WD HD (7200rpm)

... og det vanlige dill-dallet

 

Jeg oppdaget at jeg fint kunne kjøre UT2003 med max detaljer (1024x768) etter at jeg hadde skiftet skjermkortet. Det var jo en positiv overraskelse.

 

Men så oppdager jeg systemkravene til C&C Generals: folk snakker om 2GHz CPU og 512MB RAM. Og så har du SimCity 4: det sies at du trenger 1GB RAM og +-2GHz CPU for å kjøre det etter hvert som byene vokser?

 

Jeg ble litt overrasket, siden jeg ikke har tenkt så mye på systemkrav etter at jeg kjøpte maskinen min. Jeg la da ekstra penger i hardware, slik at den har holdt de siste to årene - uten problemer.

 

Så da kommer mitt problem: Jeg vet at jeg bør oppgradere, men spørsmålet er hvor mye jeg MÅ bruke på det. For øyeblikket har jeg bruk for en bærbar maskin, så dette er prioritet nummer 1, mao. jeg har ikke lyst å bruke mer penger enn jeg strengt tatt behøver. Mot slutten av året kommer jeg nok til å ta en fullstendig "renovasjon" og bygge nytt, så jeg er nå på jakt etter hardware som kan holde meg gående fram til da.

 

Når det gjelder mulige oppgraderinger, så har jeg et par alternativ:

 

1) Billig

- kjøpe en ny CPU: XP1800 (max for hovedkortet mitt)

- ekstra RAM: 256-512 i tillegg til det jeg har nå

Kostnad: 900-1200

 

2) Mellom

- Nytt hovedkort: nForce2

- RAM: 512MB DDR

- CPU: XP2100+

Kostnad: ca. 2800

 

3) Dyrt

- Hovedkort: nForce2

- RAM: 512MB DDR

- CPU: XP2500+ (Barton) eller XP2600+/XP2800+

Kostnad: 3500-4000

 

Dersom alternativ 1 holder for å kjøre C&C Generals, SimCity 4 og Doom i 1024x768 oppløsning med OK detaljnivå, så er det mitt beste alternativ. Jeg er ingen hardcore gamer, slik at jeg trenger ikke det beste av det beste. Bruken min er fokusert rundt kontorapplikasjoner.

 

Håper på fornuftige innspill fra dere som spiller en del. Har dere innspill å komme med så setter jeg stor pris på det. Og takk for at du leste hele posten! :)

 

På forhånd takk,

 

swanky

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok ikke kjøpt noen XP1800+ dersom jeg var deg.. Kjøp evt. en 256MB minne brikke og vent med resten. Tror neppe du vil se noe særlig ytelsesforbedring med XP'en så lenge du ikke bytter hovedkort og går over til DDR minne.

 

Jeg er i omtrent samme dilemma selv med T-bird 1200@1300 og 512MB SDram. Kommer til å bytte til nforce2 med tilhørende XP/Barton og DDR minne når lommeboka tillater det :)

 

Andy

Lenke til kommentar
hei! jeg syns du skal kjøpe billigutgaven av Asus A7N8X hovedkort, XP2002 CPU og en 512 MB DDR RAM brikke...pris: 2500 KR på komplett.no

Snart vil SDRAM være helt out, så det er like greit og skifte til DDR

 

Ja. Og snart kommer DDR II, så hva er logikken?

 

Vel, DDRII kommer ikke før i 2004/2005, også trenger du i tillegg et hk som støtter ddr2.

Så for meg så høres det veldig logisk ut å bytte til ddr hvis du har muligheten for det.

Lenke til kommentar
Og så har du SimCity 4: det sies at du trenger 1GB RAM og +-2GHz CPU for å kjøre det etter hvert som byene vokser?

Kan jeg vanskelig tenke meg.

 

Sitter her med 600 MHz, 384MB RAM, jeg, helt uten problemer. Ok, byen er kanskje ikke SÅ stor, 30k, men jeg merker ikke at det går tregere nå enn det gjorde i starten.

Lenke til kommentar
hei! jeg syns du skal kjøpe billigutgaven av Asus A7N8X hovedkort, XP2002 CPU og en 512 MB DDR RAM brikke...pris: 2500 KR på komplett.no

Snart vil SDRAM være helt out, så det er like greit og skifte til DDR

 

Ja. Og snart kommer DDR II, så hva er logikken?

 

Hva er logikken med PC i det hele tatt da hvis du har den innstillin gen?? DEt kommer noe nytt hele tiden.... :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...