Gå til innhold

Den store EVE-Online tråden.


Anbefalte innlegg

Jeg minet i null-sec i en drøy mnd, gikk fint det bare jeg passet på hvem som var i local chat :) Men mining ble fort kjedelig, og det var vanskelig å finne en klan som ville ha med seg sp-lowbies i pvp og lignende. Prøvde meg på sites også, brukte en Drake, men hadde ikke sjangs  :rofl:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey ho lads!

Startet først i 2006 med EVE. La det bort i flere år. Ble reborn i 2013 eller 2012.

Har ikke spilt med mange nordmenn. Har tenkt over det noen ganger, men ikke funnet noen andre enn de som er nevnt i tråden her.

Men driter egentlig i det. Det viktigste er ikke hvilket land, men att opplegget er bra og medlemmene blir tatt vare på.

 

Det finnes mange corps som tar inn nybegynnere; trål denne siden: https://forums.eveonline.com/default.aspx?g=topics&f=265

I det Corpet jeg er med i nå tar vi inn helt ferske spillere, siste i går 4 dager gammel. 

EVE er det mest komplekse og utfordrende spillet jeg har prøvd i tillegg til så sykt mange valg og stier å ta.

 

Når det gjelder PvP balanse spesielt; For de som har spilt MMO eller FPS spill PvP, Eve er ikke slik. Du møter ikke opp i en arena 1 mot 1 og den som har mest skills vinner. Nei. Heller ikke kan det avgjøres med "aim". Det er mye mer åpent. Vanskelig å forklare med få ord. Sjekk youtube for showoff.

 

Ett eksempel: Du som relativt ny spiller kan ikke reise ut i low/null med en cruiser og forvente å ha sjangs mot en som har spilt i årevis. For det første har ikke du skills til å fitte de samme modulene i skipet ditt engang. For det andre har han bedre manouver, gunnery/missile, armor/shield etc skills. Men det går ann å "kontre", har han "long range", du "close range" og du kommer deg innpå. Da har han ikke sjans, eller motsatt. Ett simpelt eksempel. Erfarene PvPere for utdype.

 

Noe som er vanlig; er eks. "low sec" roaming, der kanskje 20 piloter i Tier 1 frigater fra samme corp, reiser rundt i low/null for å finne noen slemminger de kan ta. Sammen er det ingen problem å ta ut en "sub capital" Battleship o.l

 

Eks de modulene vi setter inn hos oss, skal være realistiske innen relativt kort tid. De fleste er basert på "core" skills.

"core" skills er det bare å trene opp asap. Ingen poeng i å kunne fly en Battlecruiser hvis ikke du får en god "fit".

 

Til slutt: "You can't have it all"! Å trene opp alle skills til maks i Eve Online, tar over 20 år med maks optimalisering av instillinger. Så de som startet for 10 år siden er ca. halveis. Er man ute etter KUN pvp, må man drite i industri og trading, kanskje ha brukbare mining skills som "bi" inntekt, eller noe PI etc.

Er man ute etter industry og science, da må man priotere bort noe annet. Jeg sier ikke at det ikke går ann å gjøre alt, men når det kommer til PvP, der det er 50/50, du eller motstander. Skill sammensetningen er mer "crucial". Om du "bare" har lvl 3 på industry, spiller ingen rolle hvis det du produserer har god "profit margin" og du får solgt det. Eller hvis du sitter 20+ jumps fra Jita, er det like greit å produsere dritten selv enn å gidde å reise så langt for ting og tang. 

 

I EvE er det ingen vinnere, så man kan ikke forvente å vinne. Det går ann å "tjene" seg miliarder på station trading, man kan fly de største skipene, være med i store slag, man kan drive piratvirksomhet, fredlig mining, og mer spenningsfylt exploration. Og masse mer. Suicide ganking i highsec, eller motsatte(be a white knight), hunte pirater og "kriminelle". Drive et velykket corp.

 

Man finner sin sti, gjerne to 3. Det er fortsatt mange ganger mer fleksibelt enn klassiske MMO spill. Største forskjellen er at i klassiske må du "invistere" tid får å få exp. I EVE må du bare "invistere" tid for å få middler til å gjøre det du vil. Skill points får du mens du er på jobb/ferie/sover.

 

Hva er ditt "endgame"? Mitt? Er fortsatt ikke sikker. Det som er synd med EvE Online er at det er så bra og komplekst at det er ikke så mange andre spill som er intressante etterpå, desverre. 

 

Fly safe!

Endret av Brynjard
  • Liker 2
Lenke til kommentar

EVE er et veldig dypt spill som har "alt", spillerdrevet økonomi, politikk, combat, sosialisering... Problemet er at man bruker 90% av tiden for å ha det gøy i den resterende 10% av tiden

 

Hvis man vil ha det gøy, må man ha ISK. For å få mer avanserte skip som kan fylle flere eller andre unike roller i combat. Samme greia hvis man vil gjøre produksjon/research/trading... Alt handler om ISK og med mindre du vil bruke RL penger så må du bruke mye tid for å få tak i det. Blir du sprengt i filler, så må du skaffe de ISK til veie igjen.

 

Spilte EVE daglig fra 2005 - 2011. Har 4 kontoer med 4 chars + cyno alts, hauler alts, freighter alts, røklet. Nesten 300m SP samlet som var mye på den tiden. Spilte sov-spillet, 0.0, lowsec pirating og faction warfare. Har sittet på en gate i 18 timer strekk for å vente på en eller annen sov timer. Utallige ganger glapp gøy unna, motparten turde ikke sloss og kom tilbake kl 3 om natta neste dag. Siste strået var vel da jeg satt flere timer med 4 dreads og skøt et POS, innså hvor mye tid som var kastet bort på det drittspillet.

Lenke til kommentar

EVE er et veldig dypt spill som har "alt", spillerdrevet økonomi, politikk, combat, sosialisering... Problemet er at man bruker 90% av tiden for å ha det gøy i den resterende 10% av tiden

 

Hvis man vil ha det gøy, må man ha ISK. For å få mer avanserte skip som kan fylle flere eller andre unike roller i combat. Samme greia hvis man vil gjøre produksjon/research/trading... Alt handler om ISK og med mindre du vil bruke RL penger så må du bruke mye tid for å få tak i det. Blir du sprengt i filler, så må du skaffe de ISK til veie igjen.

 

Spilte EVE daglig fra 2005 - 2011. Har 4 kontoer med 4 chars + cyno alts, hauler alts, freighter alts, røklet. Nesten 300m SP samlet som var mye på den tiden. Spilte sov-spillet, 0.0, lowsec pirating og faction warfare. Har sittet på en gate i 18 timer strekk for å vente på en eller annen sov timer. Utallige ganger glapp gøy unna, motparten turde ikke sloss og kom tilbake kl 3 om natta neste dag. Siste strået var vel da jeg satt flere timer med 4 dreads og skøt et POS, innså hvor mye tid som var kastet bort på det drittspillet.

Jeg synes du er litt urettferdig nå. Det er sant at dersom man vil drive med det DU definerer som gøy så kreves det en del innsats. Du skriver jo selv at det finnes utrolig mye å gjøre i spillet. Sov 0.0 er kun en av dem, riktignok den delen som CCP reklamerer mest for. Det finnes masse andre områder å ha det gøy på om man vil pvp. For en nybegynner ville jeg anbefalt FW; der kan man tjene isk samtiding som man kan pvp i billige frigs/destroyer/cruiser. RvB er jo også et alternativ, EVE versjonen av fight club. Wormholes er også et alternativ, både om man vil tjene isk og pvp.

 

Jeg har spilt EVE siden 2005, riktignok veldig lite i perioder. Jeg har aldri eid noe større skip enn en carrier/dread, og jeg fant fort ut at jeg mislikte sov 0.0 Etter det har jeg stort sett bare vært i 0.0 for å gjøre livet surt for renters og slikt.

Lenke til kommentar

Ja jeg er litt urettferdig, min definisjon av gøy i EVE er pvp og 0.0. Når det kun var å campe gates og skyte POS så er det ikke noe artig. Den gang var det en fordel å sitte på grid pga lag, så lett beslutning å ikke sloss den dagen og komme tilbake når alliansen hadde lave tall i den gitte tidssonen.

 

Holdt på å kjøpe en supercarrier, kjøpte deadspace modulene og implants, ligger vel i en container fremdeles. Glad jeg ikke gjorde det, maken til boring gameplay.

 

Ser at en ny sov modell kom ut nylig, så kanskje 0.0 brytes litt bedre opp. Mindre laggy megablobs

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

LordjOX:

Jeg er enig med deg, på en måte. Men om du bygger denne IRL http://www.smallshipmodelsblog.com/wp-content/uploads/2009/04/modelshipcuttysark-smallshipmodels.jpg

Eller i et romskip i en virituel verden er litt opp til deg selv. Forskjellen i den virituelle er at du kan fly den.

Det er klart, man er virkelig flink IRL for å bygge så detaljerte modeller. Men uten glede, ingen poeng.

 

Så lenge man ikke synes ting er moro, er det jo ikke noe poeng å gjøre det. Så lenge man ikke må! Hadde vi i Norge brukt all "fritid" på fornutige ting utenfor jobb/skole kunne vi tatt 2 mastergrader hvert 10ende år.

Eller drevet et firma på si.

 

Vil helst ikke inn på den "stien". 

Lenke til kommentar

Problemet er at man bruker 90% av tiden for å ha det gøy i den resterende 10% av tiden

Jeg har det gøy 90% av tiden. Kjøper meg en Plex ca hver tredje måned og det finansierer pvpingen min, som er stort sett det jeg gjør på min main. Får jo stort sett SRP på de store timerene og OPsene.

Det er klart bashing og sov biten er ikke alltid like morsom, men da gjelder det å være i ett corp/allianse hvor man gjør det moro.

Har også en mission alt som jeg sitter med når jeg føler for det.

 

Alt er jo hvordan man selv vil velge å spille. Personlig hadde jeg aldri giddet å campe en gate i 18 timer i strekk feks.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har såvidt testet det, men ikke noe seriøst. Har vært i nullsec i 10år nå, kanskje på tide å prøve noe annet.

 

Alliance Tournament går inn i finale weekenden nå, ganske underholdende å se på. Regner med det starter igjen i morgen 1600 på CCP's twitch kanal.

Bor vanligvis i null selv, men er ikke så mye solopvp muligheter, hvert fall ikke for en som er spacepoor, så derfor har jeg laget en FW alt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...