Gå til innhold

Lengde på VGA-kabel?


Berrern

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Grunnet ommøblering i stua, er jeg nødt til å kjøpe en ny VGA-kabel, ettersom den jeg har kun er 1 meter lang. Jeg tror det vil være ca. 4-5 meter mellom PC og skjerm, så en 5-meters kabel bør holde - men det ideelle ville vært en 10-meters VGA-kabel, da jeg med denne lengden kan skjule den totalt.

 

Det jeg lurer på, er om det blir problemer med VGA-kabel over lengre distanser? Mister man noe av ytelsen? Hva er isåfall begrensningen?

 

Oppløsningen jeg ønsker å kjøre, er 1280x1024 @ 60Hz.

 

Håper noen kan hjelpe!

Endret av Berrern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er analoge signaler det er snakk om, så signaltapet øker med kabellengden, og en "god" kabel gir lavere tap enn en "dårlig" kabel.

 

Hvor lang kan en "god" kabel være før man begynner å se støy osv. i bildet? Ingen aning ...

Men jeg vet at 50 fot kabler er å få kjøpt, så det tyder vel på en viss etterspørsel, kanskje.

 

Hvis det er en TV som skal fores med signaler, så har denne gjerne lavere refresh-frekvens (60Hz) og oppløsning enn en ren monitor, og dermed blir VGA-signalet mindre høyfrekvent og dermed mindre følsomt for tap.

Lenke til kommentar

Først vil jeg si at jeg er enig med de 3 overstående i utgangspunktet. Men du sier ingenting om du skal benytte CRT eller LCD.

Om du benytter CRT kan du med lang kabel miste noe av "signalstyrken" i kabelen, noe som kan medføre at det hvite blir mer "grått". Dette fordi teknologien krever alle "kanoner" på full guffe for å få frem hvit fargen. Men rent praktisk vil dette POTENSIELLE problemet være mer av akademisk art enn av reell betydning.

Om du kjører en LCD KAN du få bit-feil i A/D omvandleren og dermed at enkelte pixler viser litt feil. Men heller ikke dette POTENSIELLE problemet er noe de fleste av oss vil oppdage.

 

Jeg tror at ditt alternativ med 10 meter kabel ikke vil merkes på skjermen. Men pass på at du har en kabel med ferrit kjerne (klumpen på kabelen som er i nærheten av konnektoren) da denne vil kunne plukke det meste av den mulige støyen. De aller billigste kablene kan skape noe større usikkerhet mht kvaliteten.

Lenke til kommentar

Jeg kan legge til litt relevant erfaring. Jeg kjøpte en fem meter billig VGA-kabel et par år siden av merke CC. Denne var kun brukbar til 1024x768@60 Hz og alt over fikk klare skygger. Så kjøpte jeg en annen kabel til fire-fem ganger prisen av den første som har over dobbelt så tykk diameter hvor 1280x1024@85 Hz ( eneste jeg har brukt og testet på desverre ) ikke kan skilles fra den orginale 1.5 meteren.

 

Komplett.no har forresten kabler opp til 50,- meter, uten at det nok kan anbefales til annet enn CCTV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...