Gå til innhold

Bytte av kondensatorer til annen verdi


Quasam

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et pIII hovedkort jeg vil leke litt med. i dag står der en LANG rekke med kondensatorer på 1500uF 6,3V(noen med kul på som må byttes). Kan jeg blande 1500uF 10V og 6,3V, kan jeg bytte alle til andre verdier isåfall hvilke? kondensatorene som står der er jo der for "strømcaching" så i mitt hode er det bare å peise på med større verdier, men jeg håper at det er andre forumbrukere som har mere i hodet på dette området enn meg? så? ballen er kastet videre.........

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er så og si umulig å lodde manuelt på et hovedkort. Kopperbanene er veldig tynne, i tillegg til at det som oftest er 8 lang. Hvis du er villig til å risikere å ødelegge hovedkortet er det bare å kjøre på, å bytte ut med kondensatorer med samme verdi (1500uF og minimum 6.3V). Kondensatoren jobber sammen med en spole og en MOSFET transistor for å stabilisere spenningen.

Lenke til kommentar
Måtte gi opp å fikse mitt gamle ASUS P4C800. Hullene er så trange at jeg måtte slite de gamle kondisene ut med tang. Ingen sjangs for å få loddet på nye.

Jeg har byttet kondensatorer på mange hovedkort før, men da bare med like verdier. Gjennomføringen er ikke problemet, bare å skru opp varmen litt og være kjapp. selvfølgelig vil det være vanskeligere på et ROHS kompatibelt kort, men har ikke hatt noe store problemer til nå.

Endret av Quasam
Lenke til kommentar
Det er så og si umulig å lodde manuelt på et hovedkort. Kopperbanene er veldig tynne, i tillegg til at det som oftest er 8 lang. Hvis du er villig til å risikere å ødelegge hovedkortet er det bare å kjøre på, å bytte ut med kondensatorer med samme verdi (1500uF og minimum 6.3V). Kondensatoren jobber sammen med en spole og en MOSFET transistor for å stabilisere spenningen.

neeee ikke umulig. skaff deg ordentlig loddestasjon.

Lenke til kommentar
Ok ble litt klokere nå. Hva skjer hvis jeg bytter ut alle med la oss si 2200uF 6,3V?
Hovedkort på stereoider :tease:

 

Hummre, neida. Sett at det virker etterpå, så burde du ikke merke noe forskjell.

 

Worstcase scenarioet er vel økte peak-strømmer i transisoren pga denne økte kapasitansen, men jeg tror ikke det skjer i praksis.

Lenke til kommentar

Når du skal bytte kondensatorer er det viktig at du vet nøyaktig hva den spesifikke kondensatoren gjør på hovedkortet. Du må huske at om du bytter til en kondensator med høyere verdi vil oppladning/utladning ta lenger til, og eventuelle frekvenser vil endres drastisk og alt kan være ødelagt. Så størrelsen i uF er veldig viktig å få riktig.

 

Hvor mange volt den tåler er ikke på noen måte viktig så lenge den er lik eller større enn den som var der fra før. Hvor mange volt en kondensator tåler har bare med hva som brukes som isolering mellom de to oppladede platene inni en kondensator. (Les opp på wiki om du ikke vet hvordan disse er bygget opp)

 

Så til slutt:

Om du skal bytte kondensatorer ville jeg gjort meg minst 120% sikker på at de nye har nøyaktig samme verdi i uF som de gamle, med mindre du vet dønn sikkert hvilken funksjon den gamle hadde og du vet hva som vil skje med den nye. Til dette vil du trenge et koblingsskjema for hovedkortet, noe jeg tror er vanskelig å få tak i.

 

Hvor mange volt kondensatoren tåler må også nødt til å være lik eller større enn de gamle, ellers vil de overopphetes, elektrolytten vil tørke ut (gitt at de bruker elektrolytt), og kondensatoren vil slutte å virke. I verste fall vil den eksplodere.

 

Du må også vite om kondensatorene er polare eller upolare. DVS at de enten har en + og en - side (polar) eller ikke (upolar). Om dette settes feil, kan også hele greia ødelegges.

 

 

Jeg har gått elektro grunnkurs og VKI elektronikk så dette er et halveis utdannet svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...