Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva om foreldrene kaster en ut mens en ennå går VGS?


Anbefalte innlegg

Hva gjør man om foreldrene kaster en ut med en gang man har fylt 18, og man ennå går på vidergeånde skole? Man er 17-18 når man går VG2/VK1, og 18-19 når man går VG3/VK2. Man får kanskje bostipend, men det holder bare akkurat til tak over hodet. Man sitter igjen med ingenting til mat, klær eller noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, leit å bli kastet ut da! Kjenner ei som ble det av foreldrene, men de betalte henne for egen leilighet da. Kanskje ikke så ille allikevel?

 

Uansett, teit å bli kastet ut av foreldrene i så ung alder synes jeg. Tror ikke det skjer så ofte bortsett fra hvis ongen er narkoman eller noe da.

Lenke til kommentar
Foreldrene dine har underholdningsplikt for deg til du har gått ut av VGS, det er noe du har krav på jf. § etellerannet i vergemålsloven , hadde det i rettslære i fjor.

Hmm... tror kanskje du har blandet litt...

Tror ikke du finner noe i vergemålsloven...

http://www.lovdata.no/all/nl-19270422-003.html

 

Derimot er det noe med at du kan søke om at foreldrene skal betale barnebidrag utover fylte 18 år dersom du går skole. Det blir også ved et slikt pålegg lagt en tidsbegrensning...

 

Dette finner du i barneloven

http://www.lovdata.no/all/nl-19810408-007.html

 

Var noe kona ble råda til i sin tid... dog, vi hadde flytta sammen og klarte oss uten, så det ble med rådet...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
Derimot er det noe med at du kan søke om at foreldrene skal betale barnebidrag utover fylte 18 år dersom du går skole. Det blir også ved et slikt pålegg lagt en tidsbegrensning...

Det en kan få da er vel barnebidrag, etter det jeg veit.

Om en har skilte foreldre, har man krav på det til man fyller atten.

Etter fylte atten har man rett på det til man er ferdig med skole. I hvert fall med vgs.

Det var i hvert fall sånn jeg fikk forklart det da det var aktuelt for meg (:

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å klare seg selv når en er 18 år. Få deg en ekstrajobb og en billig hybel så ordner det seg, alternativt flytte sammen med noen. Man blir ikke akkurat feit av det, men se det på den lyse siden.......man er sin egen herre i eget hjem :))

 

Jeg var 17 da mutteren fant ut at hun ville flytte ut av redet;) Jeg flyttet sammen med noen kompiser i en periode, men flyttet ut etter en stund da faren for å bli periodedranker var overhengende....hehe. Kjørte på fullt stipend og hadde mellom 1 og 3 ekstrajobber som jeg vekslet mellom. Gikk helt fint bare man er litt obs på pengeforbruket :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...