Gå til innhold

Går RROD utenom garantien?


Anbefalte innlegg

Ringte til Microsoft support idag, og klaga på XBOXEN. Den leser dårlig av og til, og jeg mener den har ødelagt et spill. Men der sa de at garantien var på 2 år, og at den var gått ut. Reperasjonsprisen kom da på 750kr. Så da lurte jeg på om jeg slipper og betale hvis jeg får røde ring? Fikk det en gang, men da trang jeg bare å starte den på nytt. Men hvis det kommer ren rød ring, må jeg betale reperasjon da, elelr vil Microsoft gjøre det gratis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva med meg da? kjøpte en pre played premium på Eb games.

 

Hvor lang tid garanti kan jeg ha? vet ikke når den første dagen den var kjøpt på var.

 

Men sjekka på console settings på system, sto 2007 Microsoft corporation all rights reserved. Betyr ikke det at den er fra 2007? kjøpte den i desember 2007 Pre played.

Endret av Jurigs
Lenke til kommentar
hva med meg da? kjøpte en pre played premium på Eb games.

 

Hvor lang tid garanti kan jeg ha? vet ikke når den første dagen den var kjøpt på var.

 

Men sjekka på console settings på system, sto 2007 Microsoft corporation all rights reserved. Betyr ikke det at den er fra 2007? kjøpte den i desember 2007 Pre played.

 

På brukte maskiner fra EB har du 6 mnd garanti fra kjeden.

Så er den nyere enn 6 mnd`er så tar du den med dit.

Er den eldre så blir det værre..

Om Xbox`en aldri har vært på service før så går det nok greit å ringe den inn men om den forrige eieren allerede har hatt den på rep. så er maskinen mest sansynelig registrert på hans navn.

Du får i tilfelle ringe Xbox support å høre hva de sier når du leser opp serie nummeret.

Lenke til kommentar
Ingen xboxer er utenfor garantien i Norge enda, det skjer først i 2011

 

FEIL!

Veldig mange blander garanti og reklamasjonrett.

(Akkurat som like mange blander toll og moms).

 

Du må kunne skille mellom garanti og reklamasjonrett.

Veldig mange Xbox 360-er er utenfor garanti allerede i 2009.

Men ingen er utenfor reklamasjonsrett før tett på 2011. (Gitt at de ble kjøpt i Norge ved launch-tider).

Endret av trykkertor
Lenke til kommentar

Du har tre 3 års garanti på raud ring og to 2 års garanti på andre feil og mangler. Dette er garantier gitt av Microsoft.

Kjelde: Xbox Norge

 

Du har fem 5 års reklamasjon på konsollen, dette er derimot norsk lov, om Microsoft ikkje vil ta inn ein konsoll med feil som er over 2 år gammal tar du kontakt med butikken du kjøpte den i sidan det er dei som skal ta dette opp med Microsoft, ikkje du.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Ingen xboxer er utenfor garantien i Norge enda, det skjer først i 2011

 

FEIL!

Veldig mange blander garanti og reklamasjonrett.

(Akkurat som like mange blander toll og moms).

 

Du må kunne skille mellom garanti og reklamasjonrett.

Veldig mange Xbox 360-er er utenfor garanti allerede i 2009.

Men ingen er utenfor reklamasjonsrett før tett på 2011. (Gitt at de ble kjøpt i Norge ved launch-tider).

 

Snakk om å være fin på det...

Lenke til kommentar
Så det reklamasjonsrett og garanti er akkurat det samme?

 

NEI

Garanti er noe produsent - selger, gir gratis på sine produkter.

Kan være alt fra ingen ting til flere år.

 

Reklamasjonsrett har du etter Norsk kjøpslov.

Den er vanligvis 3 år.

 

På et produkt som er - ment og skulle vare lenger - er den 5 år.

Altså

Xbox, Xbox360, PS2, PS3, Mobiltlf, etc er den 5 år

Lenke til kommentar
I tillegg til at du må reklamere innen rimelig tid, må du overholde de absolutte klagefrister. Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år, hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel kapitalvarer som møbler, biler, radio/tv-apparat og byggevarer. Vær også oppmerksom på at selger i garanti eller lignende kan ha gitt deg lengre klagefrister enn loven.

Kjelde: Forbrukerkjøpsloven på forbrukerportalen.no.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Av en kameratgjeng på 5 med xbox360:

 

4 får RRoD, 1 får ikke.

 

De 4 hadde den stående oppe.

Han siste hadde den liggende.

 

Kan det være en sammenheng?

Lenke til kommentar
Bruttern fikk RROD i kveld, han har hatt boksen i ca 2,5 år. Han har da altså rett på ny?

 

 

kort sagt, ja

 

Flotters. Hva er sånn ca gjennomsnittstiden det tar før den blir returnert? Han bruker den særdeles aktivt, savnet vil nok være stort.

 

det går an på om du er heldig.. ring microsoft i morgen. jeg vet at det tok bare ca. 2 uker fra dagen en mann kom og tok den og returnerte den for kompisen min.. men sikker på at det kan ta litt lengre

Lenke til kommentar
3 år gjelder vist bare for røde ringer, men det er 5 års reklamasjon , så du skal få den gratis reparert

Så det er ikke slik at Microsoft gir deg 3 års reparasjons-garanti, mens forhandleren du kjøpte varen hos gir deg 5 års reklamasjonsrett?

Nei, forbrukerkjøpsloven gjev deg 5 års reklamasjonsrett. Du får 3 års RROD-garanti av Microsoft og 2 års generell garanti.

 

Her er ein grei sak som viser at Xbox 360 skal ha 5 års reklamasjonsfrist: 5 års reklamasjonsfrist på PS2. I garantisaker har Microsoft sagt at dei vil ta seg av heile behandlinga, om dei ikkje aksepterer 5 års reklamasjonsfrist er det butikken du kjøpte konsollen av som skal ta seg av saksbehandlinga, ikkje du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...