jonvidar Skrevet 23. februar 2008 Skrevet 23. februar 2008 Hei Jeg har planer om å skrive et program som laster ned/oppdaterer data i en database som må ligge på en eller annen server. Databaseplatform er ikke så vesentlig, jeg må bare kunne connecte til databaseserveren hjemmefra, det er ikke noen webserverløsning jeg er på jakt etter.
blackbrrd Skrevet 23. februar 2008 Skrevet 23. februar 2008 Høres egentlig ut som du kan kjøre databaseserveren selv hvis den ikke skal være tilgjengelig for andre enn deg selv? Bruker selv Postgres, http://www.postgresql.org som tar ca 5 min å innstallere. Andre gratis alternativer er MySql. Microsoft og Oracle har også noen gratis databaser, men de kommer med noen begrensninger på størrelse/antall brukere osv, osv...
jonvidar Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Skrevet 24. februar 2008 Høres egentlig ut som du kan kjøre databaseserveren selv hvis den ikke skal være tilgjengelig for andre enn deg selv? Nei, det går dessverre ikke. Skal programmere noen tynnklienter som hver enkelt bruker skal ha tilgjengelig på hver sin maskin, mens data skil ligge på server et eller annet sted.
blackbrrd Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Oki, evt så kunne du brukt hamachi (www.hamachi.cc) for å lage et vpn alle maskinene kan bruke, men er nok best hvis du får noe til å hoste det for deg
siDDis Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Er det snakk om små mengder data så kan du lagre data i ein xml fil som lastes opp hver time.
jonvidar Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Skrevet 28. februar 2008 Tenkte å forsøke meg på webservices via php, eventuelt java, eller noe lignende. Har jo tilgang til database på domenet mitt, men det er dessverre bare åpning for connection fra localhost. Takk for all hjelp
roac Skrevet 29. februar 2008 Skrevet 29. februar 2008 Tenkte å forsøke meg på webservices via php, eventuelt java, eller noe lignende. Har jo tilgang til database på domenet mitt, men det er dessverre bare åpning for connection fra localhost. Strengt tatt heter vel det heldigvis. Av sikkerhetsmessige hensyn er det direkte uvanlig å åpne for tilgang til databaseserver gjennom brannmur. Det finnes selvfølgelig enkelte unntak.
Manfred Skrevet 29. februar 2008 Skrevet 29. februar 2008 Webservices eller et egenprodusert API vil være absolutt å anbefale. Da har du en viss kontroll på hva som blir sendt og mottatt av data.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå