Gå til innhold

Staten skal kutte utgifter. Hva mener du bør kuttes?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sjekket faktisk opp i dette: I motsetning til i Norge, er helsehjelp gratis i Danmark. Der slipper man å betale 650kr for en fem minutters konsultasjon på legevakten. Selv når det gjelder tannlege, dekker de mellom 40 og 65% av regningen for voksne på vanlige behandlinger som sjekk, rens og rotfylling.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
freedomseeker skrev (1 minutt siden):

Jeg sjekket faktisk opp i dette: I motsetning til i Norge, er helsehjelp gratis i Danmark. Der slipper man å betale 650kr for en fem minutters konsultasjon på legevakten. Selv når det gjelder tannlege, dekker de mellom 40 og 65% av regningen for voksne på vanlige behandlinger som sjekk, rens og rotfylling.

Men det kommer jo av Danmark sine enorme olje og gassintekter, eller noe sånt....

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, sk0yern said:

Nei, det er faktisk helt umulig.
Noen må betale for det.
En meget utbredt misforståelse og som nok er mye av grunnen til mye sløsing er at folk tror "staten betaler", betyr at de selv ikke betaler.
For å sitere Friedman: 

Aha, hvis det ikke er gratis så spiller det vel ingen rolle? Hva argumenterer du mot her egentlig?

Skrevet (endret)
45 minutes ago, Villfaren said:

All helserelatert burde ikkje være gratis. Det burde være div krav for å få rett til helse. 

Nei, det er ikkje vanskelig å forstå at du vil det. Har du vanskeligheter med å forstå at eg ikkje vil det? 

Men klart, det kunne vært subsidiert, men da med krav om at sydenturen bortfaller, røyken og ølen legges på hyllen og en prøver å spare så en har råd til årlig sjekk.

Skjønner ikkje helt argumentasjonen din. Koster det meg skattepenger for at vi har ulønnet fri på lørdager?

Og skole er ikkje gratis, ingenting i skolen som er gratis

Selvfølgelig kan jeg forstå at du ikke vil ha det. Er da mange millioner amerikanere som ikke vil spandere en krone på sin nabo i form av offentlig skattebruk. Men betale for verktøy til skatteoppgjør er helt greit. Det er mange som er gjerrige og kalde i hjertet. Jeg mener, og heldigvis resten av Norge at vi  får et mye bedre samfunn når alle tar vare på hverandre. Og da tenker jeg systematisk i den form vi har i dag, ikke tilfeldig som amerikanere som må selge sjela si på tiktok for å tigge penger til medisiner for å overleve.

Synes du for eksempel at man burde betale abonnement til brannstasjonen for at de skal rykke ut? Og de som ikke har råd kan se huset sitt brenne? Hva med politi?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Skrevet
agvg skrev (11 minutter siden):

Men det kommer jo av Danmark sine enorme olje og gassintekter, eller noe sånt....

Danmark er rett og slett et ekstremt velstyrt land. De har klart å ta det beste fra både den konservative høyresiden og den sosialistiske venstresiden. Det er nærmest som et politisk kinderegg.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Abigor skrev (3 minutter siden):

Aha, hvis det ikke er gratis så spiller det vel ingen rolle? Hva argumenterer du mot her egentlig?

Jeg forsøker å forklare deg at man ikke får noe gratis her i verden.

Skrevet
1 minute ago, sk0yern said:

Jeg forsøker å forklare deg at man ikke får noe gratis her i verden.

Kan du forklare hvordan jeg tar på meg skoene også?

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (56 minutter siden):

@wampster Nettleie er nesten helautomatisert og ubemannet å kreve inn, så sparepotensialet på å ta det over skatteseddelen i stedet for er nok forsvinnende liten. Kanskje direkte negativ dersom det betyr at natt/dag-differensieringen og effekttrinnene fjernes og utløser behov for oppgraderinger av kraftnett for å tappe nye, høyere topper.

Til sammenligning, hver eneste fysiske bompengeportal koster i størrelseorden 4-5 millioner å bygge, rundt 100 000 kr i året i drift, vedlikehold og reparasjoner, og rundt 2-300 000 kr å rive etter endt bruk. I tillegg har vi ca 3 millioner bompengebrikker og ca 3 millioner egne fakturaer hver måned. Det er forståelig at dette koster en hel del så sparepotensialet er stort ved å fjerne denne parasitten som tapper veifinansieringen med et milliardbeløp årlig.

Det var ikke hele poenget. Poenget var at da blir hele kostnaden fordelt på alle jevnt (slik du/dere mener det bør med bompenger) og ikke de som bruker veiene mye/mest (eller de som bruker strømnettet mest). Om man "bare" sparer et par hundre millioner så er jo det penger det og..

Skrevet
freedomseeker skrev (1 minutt siden):

Danmark er rett og slett et ekstremt velstyrt land. De har klart å ta det beste fra både den konservative høyresiden og den sosialistiske venstresiden. Det er nærmest som et politisk kinderegg.

Ja, Norge burde kanskje hatt sterkere regioner, mange føler en sterk tilknytning til sin region, mye større enn til sentralmakta og med all den vettløse pengebruken så har jeg den absolutte forståelse og mener de har en god sak.

Vi ser jo ikke ut til og få reformert staten så da er det jo en mulighet og kvele inntektene til staten, så den ikke får mulighet til og sløse helt vilt og uhemmet, radikalt ja, men man må rive skal man bygge nytt.

Skrevet
agvg skrev (17 minutter siden):

Ja, Norge burde kanskje hatt sterkere regioner, mange føler en sterk tilknytning til sin region, mye større enn til sentralmakta og med all den vettløse pengebruken så har jeg den absolutte forståelse og mener de har en god sak.

Vi ser jo ikke ut til og få reformert staten så da er det jo en mulighet og kvele inntektene til staten, så den ikke får mulighet til og sløse helt vilt og uhemmet, radikalt ja, men man må rive skal man bygge nytt.

Om Norge hadde blitt styrt på tilsvarende måte som Danmark, kunne vi sikkert ha halvert inntektsskatten, økt lønningene kraftig, og fortsatt opprettholdt en enda sterkere velferdsstat enn nå. Men i stedet har politikerne våre bestemt at vi skal fungere som verdens NAV kontor, gjennom hodeløs masseinnvandring, bistand og byråkrati.

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
freedomseeker skrev (19 minutter siden):

Om Norge hadde blitt styrt på tilsvarende måte som Danmark, kunne vi sikkert ha halvert inntektsskatten, økt lønningene kraftig, og fortsatt opprettholdt en enda sterkere velferdsstat enn nå. Men i stedet har politikerne våre bestemt at vi skal fungere som verdens NAV kontor, gjennom hodeløs masseinnvandring, bistand og byråkrati.

Norge og Sverige har jo hatt en konkurranse om og være verdens humanitære stormakt, disse menneskene har sagt dette høyt og tydelig.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Offentlige tilbud som er utsatt for misbruk / overbruk bør ha en egenandel for å dempe misbruket. Det gjelder både fastlege, legevakt, tannlege, egenmeldinger og de fleste medisner.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
freedomseeker skrev (32 minutter siden):

Og flertallet stemmer for dette.
Hva betyr det? Nettopp, mindretallet bidrar til pluss i regnskapet og jo flere som er avhengige av andres flid jo tryggere sitter de tre utenriksministrene. 
Derfor sikrer de velgergrunnlaget sitt gjennom storstilt innvandring, uføretrygd og utesing av offentlig sektor. 
Vi skal være verdens sosialkontor.

Skrevet (endret)

@wampster Kostnadene i kraftnettet er sterkt styrt av topp-forbruk. Det er derfor lurt å ha incentiver til å begrense toppene. Derfor er time-målt millimeterrettferdighet (nettleiens effekt-del og dag/natt-del) en viktig del av det å holde totalkostnadene nede. Dette kombinert med at inndrivingen er svært rimelig gjør det til en nobrainer.

Bompenger er stikk motsatt: Det er lite samfunnsøkonomi å spore ved å gi folk incentiver til å ikke jobbe 8-16 og drift koster et milliardbeløp årlig. Det er vanvittig dyrt og helt unødvendig. 

Endret av Simen1
Skrevet (endret)

Nytt forslag som jeg tror ikke har vært framme i tråden ennå: Avvikle tilknytningsplikten til fjernvarmeanlegg. Dette er en enorm og skjult skatt som rammer deler av befolkninga på to måter: 1. Byggekostnadene øker og med det boligprisene. 2. Fjernvarme er veldig mye dyrere i drift enn varmepumper som går på strøm. Dette rammer folk gjennom hele byggenes levetid. Totalt sett er dette noe som koster enormt mye mer enn å fyre med varmepumper gjennom hele byggets levetid. Hvis ikke fjernvarme klarer å konkurrere mot strøm i et åpent marked, så er det nok ikke liv laga. Når man bruker kommunale forskrifter for å tvinge på folk store ekstrakostnader så er det en skjult skatt.

Edit: For en helt vanlig husstand kan dette koste 200 000 ekstra på byggekostnaden og 10 000 kr ekstra i årlige energikostnader i hele byggets levetid. Hvis bygget står i 80 år, så kommer totalprisen på rundt 1 million kroner i 2026-penger, per bolig. Som ren ekstraskatt.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Skrevet

https://www.dagbladet.no/sport/var-ni-dager-i-koma/84349234

Det hele startet med tannverk 2. juledag.

- Jeg er jo en mann, og vi har jo en tendens til å tenke litt ... Jeg har jo hatt det tidligere, og da har det ofte gått fint, sier Brage Skaret til Dagbladet etter en trening i «klubbstua» til KFUM Oslo.

Fotballspilleren lot det gå tre dager i romjula før han gikk til tannlegen. 

- Jeg fikk antibiotika for å stoppe det, uten at det hjalp noen ting.

Det var en infeksjon i tanna. 

Den spredte seg nedover til kjeven, og Skaret beskriver at han ble veldig rød i halspartiet.

Tannhelse bør så absolutt være en del av det offentlige helsevesenet, ikke gratis, men dekket av innbetalt skatt. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (26 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/sport/var-ni-dager-i-koma/84349234

Det hele startet med tannverk 2. juledag.

- Jeg er jo en mann, og vi har jo en tendens til å tenke litt ... Jeg har jo hatt det tidligere, og da har det ofte gått fint, sier Brage Skaret til Dagbladet etter en trening i «klubbstua» til KFUM Oslo.

Fotballspilleren lot det gå tre dager i romjula før han gikk til tannlegen. 

- Jeg fikk antibiotika for å stoppe det, uten at det hjalp noen ting.

Det var en infeksjon i tanna. 

Den spredte seg nedover til kjeven, og Skaret beskriver at han ble veldig rød i halspartiet.

Tannhelse bør så absolutt være en del av det offentlige helsevesenet, ikke gratis, men dekket av innbetalt skatt. 

Enig! Jeg har vært borti ett tilfelle der en kvinne ikke kunne få kreftbehandling som kunne forlenge livet fordi tanntilstanden var så dårlig at hun ville få livstruende infeksjon av behandlingen. Hun døde før hun ellers ville gjort. 

Tannbehandling bør være en rett, ikke et privilegium 

Endret av Tussi
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Tussi skrev (13 minutter siden):

Enig! Jeg har vært borti ett tilfelle der en kvinne ikke kunne få kreftbehandling som kunne forlenge livet fordi tanntiøsyanden var så dårlig at hun ville få livstruende infeksjon av behandlingen. Hun døde før hun ellers ville gjort. 

Tannbehandling bør være en rett, ikke et privilegium 

Vel, napp ut alle tennene og skaff gebiss, det var i hvertfall noe av tanken bak de tidlige skillene på kropp og tenner.

Skrevet
Tussi skrev (17 timer siden):

Den debatten der gidder jeg ikke ikveld

Poenget er at abort er helsehjelp. Og jeg syns det er temmelig spesielt  / ondskapafullt å ville nekte folk livreddende helsehjelp. Særlig når det er snakk om uland, hvor dødeligheten / faren av å gå gravid er atskillig mye høyere enn her i Norge... 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...