Gå til innhold

– Iphone kommer ikke til Norge i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter flere år med Apple produkter i norske butikker vet jeg også at interessen for å ta inn Iphone kommer til å bli lav. Grunnen til dette er at Apple har veldig dårlige rutiner i forhold til garanti og reklamasjon. Til slutt er det butikkene som må ta tapet på disse garantisakene. Når apple sine produkter i tillegg er så presset på pris, er det ikke lett å tjene penger på produktene deres.

 

Det Mr.Strand sier ang. høye krav fra Apple til operatørene har jeg også fått bekreftet fra forhandlerkonsulentene mine i NetCom og Telenor. Teleoperatørene er med andre ord heller ikke så veldig intressert i å ta inn telefonene. Dersom telefonen kommer til norge, vil de ikke klare å presse like mye ut av operatørene som de har fått til i USA. I norge har vi ikke mulighet til å ha lengre enn 12 månders bindingstid på abonnement, 24 måneders bindingstid som Apple har krevd i flere land vil altså ikke bli mulig for dem å få gjennom i skigåerne og harryshoppernes land.

Lenke til kommentar
Men har "vi" ikke konkludert med at iPhone er en iPod med ringemuligheter allerede da? ;)

 

-C-

Jo, forsåvidt.

 

Jeg hadde egentlig forventet meg dette nesten helt fra starten, men hadde et lite håp at 5 millioner kunder med penger nok kunne være litt interessant, men akk.

 

Finnes nå alikevel bedre og rimeligere modeller fra andre produsenter som selges her i Norge.

:)

 

Ja, hadde heller gått for en KU990 =P

Lenke til kommentar
Etter flere år med Apple produkter i norske butikker vet jeg også at interessen for å ta inn Iphone kommer til å bli lav. Grunnen til dette er at Apple har veldig dårlige rutiner i forhold til garanti og reklamasjon. Til slutt er det butikkene som må ta tapet på disse garantisakene. Når apple sine produkter i tillegg er så presset på pris, er det ikke lett å tjene penger på produktene deres.

 

Nå er det gjerne slik at forhandlere ikke tjener så mange kroner på andre mobiltelefoner heller, og henter inn tapt fortjeneste gjennom provisjon på salg av abonnement og salg av tilbehør. iPhone har som kjent mye attraktivt tilbehør, så jeg tror heller at iPhone vil være mer attraktiv enn andre telefoner for forhandlere. Dessuten er både Nokia og SE minst like kjipe som Apple på reklamasjoner.

Lenke til kommentar
Etter flere år med Apple produkter i norske butikker vet jeg også at interessen for å ta inn Iphone kommer til å bli lav. Grunnen til dette er at Apple har veldig dårlige rutiner i forhold til garanti og reklamasjon. Til slutt er det butikkene som må ta tapet på disse garantisakene. Når apple sine produkter i tillegg er så presset på pris, er det ikke lett å tjene penger på produktene deres.

 

Nå er det gjerne slik at forhandlere ikke tjener så mange kroner på andre mobiltelefoner heller, og henter inn tapt fortjeneste gjennom provisjon på salg av abonnement og salg av tilbehør. iPhone har som kjent mye attraktivt tilbehør, så jeg tror heller at iPhone vil være mer attraktiv enn andre telefoner for forhandlere. Dessuten er både Nokia og SE minst like kjipe som Apple på reklamasjoner.

 

Sony Ericsson er kanskje litt tungvinnde å reklamere mot (tar ofte et par dager før man får svar på saker), men Nokia er absolutt enkle å ha med å gjøre (her får du svar på om det dekkes eller ikke per telefon). Det finnes selvfølgelig ting som ikke er bra med SE og Nokia også, men om vi skal sammenligne med Apple er dommen klar, her suger Apple bigtime.

 

Om du skal begynne å snakke om tilbehør så vil det nok ikke gå så mye av Apple tilbehør som Nokia og Sony Ericsson tilbehør. Daglig selger jeg hvertfall 4 stk billadere til Nokia. La oss si jeg tjener 50 kroner pr stk. Hadde jeg solgt iphone, kan jeg tenke meg jeg ville solgt 3 ladere i måneden og tjent 40 kroner pr lader. Om du har litt oversikt over kostpriser på orginalt tilbehør til apple ville du nok ikke trekt frem dette som en stor inntektskilde.

Lenke til kommentar
Ingen har vel sagt noe om originalt tilbehør. Belkin produserer f.eks. haugevis med veggladere, billadere og andre strømløsninger av god kvalitet. Samme gjelder for vesker, bilmonteringssett osv. At du selger 4 stk. billadere til Nokia skyldes nok mer at 50 % av befolkningen har en Nokia.

 

Mitt syn på Belkins kvalitet + Apple som "samarbeidspartner"/leverandør er visst ganske forskjellig fra ditt :) Har ingen kommentar utover det.

Lenke til kommentar

Altså... Hvem bryr seg egentlig om iPhone kommer til Norge?

Innen iPhone kommer til Norge, så har nok alle de nordmenn som vil ha en iPhone, allerede skaffet seg en hacket en. En annen ting er at når den kommer til Norge er den så "utdatert", at jeg tviler på at noen i det hele tatt gidder å kljøpe den. Vel - disse MAC-fanatikerne, da, de kjøper vel :)

Endret av Mortex2001
Lenke til kommentar

ligger her I sofaen og diller med iphonen min,,, har hatt det meste av telefoner: bang & olufsen, motorola, nokia, ericsson, qtec, htc.... Men ingen kan måle seg med iPhone !! Den fungerer konge som leketøy, iPod, jobbtelefon, kamera, epost, SMS, webleser,,,.. Htc kommer har en jobb og gjøre hvis den allikevel kommer til Norge;-)

den som mener den er oppskrytt kan umulig ha testet den!

Endret av reppup
Lenke til kommentar

Har testet... Oppskrytt...

 

La oss gå gjennom lista di...

Den fungerer som:

* Leketøy; Ja det skulle bare mangle, det er jo det det er :)

* iPod; Ja det skulle bare mangle, det er jo det det er :)

* jobbtelefon; Er det forskjell på en telefon og en jobbtelefon? Man kan ringe med den, det holder vel til jobb?

* kamera; nåja. Det kameraet har vel fått storslakt.

* epost; ja den er grei. Den er god på epost, men nå har iPod Touch fått epost klient, så det argumentet forsvant

* SMS; ja den skal du ha.. den er kjempegod på å skrive korte meldinger i ren tekst!

* webleser; Ja denne er vel også en av de beste mobil-leserne. Men iPod Touch har også denne...

 

Så hva ble da konklusjonen??? JO! Det er en frackings iPod Touch med ringe og sms-muligheter...

 

-C-

Lenke til kommentar

At iPhone er en iPod Touch med sms- og mobiltelefonmuligheter gjør den ikke til noe dårligere telefon (iPoud Touch er jo ikke en telefon engang), men gjør kanskje iPod Touch til et bedre kjøp for pengene om en kan leve med en ekstra dings for å fylle ringe- og smsbehovene mens man er «i farta».

 

At en kanskje betaler rimelig mye ekstra for iPhone i forhold til hva en får i iPod Touch er en sak, og ja per i dag er jeg enig i dette, men for en god del er det faktisk verdt pengene å få all denne funksjonaliteten i en og samme enhet.

 

For min egen del ville den sett MYE bedre ut om den hadde hatt støtte for 3-g (og "super"-3g)

Lenke til kommentar
Har testet... Oppskrytt...

 

La oss gå gjennom lista di...

Den fungerer som:

* Leketøy; Ja det skulle bare mangle, det er jo det det er :)

* iPod; Ja det skulle bare mangle, det er jo det det er :)

* jobbtelefon; Er det forskjell på en telefon og en jobbtelefon? Man kan ringe med den, det holder vel til jobb?

* kamera; nåja. Det kameraet har vel fått storslakt.

* epost; ja den er grei. Den er god på epost, men nå har iPod Touch fått epost klient, så det argumentet forsvant

* SMS; ja den skal du ha.. den er kjempegod på å skrive korte meldinger i ren tekst!

* webleser; Ja denne er vel også en av de beste mobil-leserne. Men iPod Touch har også denne...

 

Så hva ble da konklusjonen??? JO! Det er en frackings iPod Touch med ringe og sms-muligheter...

 

-C-

Synes det er tåpelig at jeg å legge all konklusjonen på det elendige. Prøve heller å reflektere istedet for å se gjennom en tunnel med egne fordommer..

*Leketøy; Ja det sier seg vel selv, store muligheter for addons

*iPod; Supert at ipod touch er integrert. Mangel på minne er ikke der heller akkurat. God til å se på filmer med!

*Jobbtelefon; vet ikke selv forskjell på telefon og jobbtelefon.. kanskje det har noe med kontaktlister eller noe slikt.. antar at det er like godt på andre mobiler

*Kamera; Ikke det beste, nei, men det gjør jobben! God automatisk justering i forhold til lys

*epost; Veldig fint ja. Lett å bruke, og kan brukes via trådløst nettverk på f.eks utesteder

*SMS; SMS i seg selv er en selvfølge, men det har(min mening) en fin oversikt over meldinger, i tillegg til at det oppstår en "samtale" som gjør det lettere å lese hvis man tekster fram og tilbake

*Webleser; Suveren på å browse nettet

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...