Gå til innhold

Jeg vil kjøpe sølv eller gull, men har div. problemer.


Astralnoise

Anbefalte innlegg

Yes, du hørte rett! Jeg er ute etter å finne de aller beste og billigste måtene å få tak i 99% eller over, sølv. Helst i kilo, hvis det går an.

 

Jeg har sett på en drøss med amerikanske og europeriske sider som selger både sølv og gullbarer (jeg antar at jeg ikke har råd til å kjøpe en kilo gull med det første, så jeg må satse på sølv eller små mengder gull som sagt), men er veldig i tvil på om herr toll vil spise opp all fortjeneste.

 

Mine spørsmål:

Finnes det importører av rene edelmetaller i Norge som selger til privatpersoner?

Er det tollfritt å frakte edelmetaller innen EU?

Er dette en grei investering for langsiktig oppbevaring av verdier?

Hva tror dere det vil koste for en kilo (el. noen hundre ounce) hvis jeg må importere? (toll, avgifter, etc.)

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noen svar på spørsmålene dine, men lurer litt på følgende:

 

Kjøper du dette for å ha pengene dine i råvarer i tilfelle voldsom inflasjon?

 

Hvis du vil ha pengene i råvarer: Kan du ikke kjøpe noen verdipapirer i råvarer istedenfor?

 

 

Eneste jeg kan svare på er spørsmålet om det er en grei oppevaring av verdier: Med mindre du har råd til ganske mange gullbarer tror jeg ikke dette er måten å oppbevare pengene sine på.

 

 

Av nysgjerrigehet, ettersom det virker som du har undersøkt litt: Hva koster 1kg gull? Og 1kg sølv?

Lenke til kommentar

http://www.goldcalculator.com/page0039.htm

 

1 kg gull koster ca. 160 000 Kr

1 kg sølv koster ca. 3 000 kr

 

@ Ekko: Ja, jeg gjør det litt for å sikre pengene mine. Selv om det kanskje virker teit, så _kan_ det jo bli sånn at finansverdenen vakler, og noe som så langt aldri har falt meget dramatisk i pris, er jo edelmetaller.

 

@ tofagerl: Takk for ideen, jeg skal sjekke det der ut :)

Lenke til kommentar

Jeg har 2 spørsmål til: Omtrent hvor mye penger er det du ønsker å salte ned her og hvor lenge har du tenkt å ha dem der?

 

I tillegg til å være enig med tofarl så har du jo også et ganske kjent sitat fra Mark Twain:

"Buy Land! They're not making it anymore"

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Er nok ikke vanlig å handle "råvarer" på denne måten. Men, man kan gå via enkelte meglerhus og handle råvarer. F.eks kan man handle gull, sølv, platina, aluminium, korn, olje osv. Når man kjøper råvarer vil man ikke få den fysiske råvaren levert hjem til seg(vanligvis ihvertfall), men man vil få "rettighetene" til den råvaren du har kjøpt.

 

https://www.nordnet.no/mux/web/nordnet/rava...rsnoterade.html

Endret av Brack
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ah, jeg formulerte meg litt feil. Jeg mente mer hvis det blir inflasjon. Joda, prisen vil synke. Men da vil vel kroneverdien det også, og da blir det fortsatt dyrt å kjøpe det? Jeg tror ikke gull vil komme ned på nivå med dagens sølvpris uansett hva :b

 

 

Det blir ikke inflasjon. Det er inflasjon, for hver dag som går blir pengene litt mindre verdt, men det er bare bra for økonomien.

Teorien din om at gull alltid vil være dyrt uansett, er helt på jordet. La meg ta et eksempel. Du kjøper en unse gull for, la oss si 1000 dollar. Dette koster deg 5000 NOK. Gullprisen synker til 500 dollar per unse. Samtidig synker kronekursen, slik at en dollar blir 10 kr. Nå ser vi at du får solgt gullet ditt for 500 dollar, og vekslet det inn til NOK igjen slik at du får 5000 NOK (10*5). Slik tenker du, men det er viktig å legge til at ALT annet har blitt dobbelt så dyrt her i Norge. Slik fungerer det med inflasjon. Derfor vil det å kjøpe seg en genser som tidligere kostet 1000, nå koste deg 2000 kr. Ser du der hvordan teorien brister.

 

Så over til gullprisen. Edelmetaller holder seg relativt godt i pris nettop fordi det er etterspørsel etter det. Dersom etterspørselen synker vil prisen synke uansett hvor lite det er av den. La meg ta ett eksempel, håndskriften min er helt unik. Det er ingen ting likt min håndskrift, og jeg har heller ikke skrevet så utrolig mye. Men hvem pokker vil kjøpe papir med min håndskrift på, uansett hvor sjelden den er? Ser vi her hvordan etterspørselen påvirker prisen? Det er ikke etterspørsel etter min håndskrift, ergo det er ingen pris.

Dette var et dårlig eksempel, men jeg får frem poenget med det.

 

Hvis du skal kjøpe gull ville jeg gått inn på K.A Rasmussen sine hjemmesider. De selger også andre edelmetaller som Pt, Pd og Rh (bare forkortelser).

Der må du belage deg på å betale litt mer enn det gullet går for på råvarebørsene omkring, men det må du uansett. Jeg anbefaler også å kjøpe gullpenger fremfor barrer, de omsettes skattefritt!

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

Kanada produserer en gullmynt som har det reneste gull i verden (av mynter i hvertfall). Den heter "Canadian Gold Maple Leaf" og finnes som 1 unse (kalles "One ounce Canadian") og 1/10 unse, bl.a. De finnes i sølv også. De kan kjøpes over disk i Norge hos en mynthandler, men antagelig er det billigere å importere selv.

 

Mynten som kalles "1/10 Ounce Canadian" er veldig liten og tynn, og bøyer seg fort hvis man tar for hardt på den, men er fin fordi den ikke ruinerer deg. Du kan kjøpe en av gangen og på den måten samle opp gull i bankboksen. En slik liten gullmynt er også fin som gave.

 

Som en kuriositet kan nevnes at de i fjor lagde en 100 kilos gullmynt med pålydende verdi 1 million dollar! Det hadde vært noe å drasse på inn i en tobakkskiosk, kjøpe en avis og spørre om de kunne veksle ... :D

 

Anbefalt lesestoff:

http://en.wikipedia.org/wiki/Canadian_Gold_Maple_Leaf

http://en.wikipedia.org/wiki/Canadian_Silver_Maple_Leaf

 

Nederst i de artiklene er lenker til andre mynter og investeringer også.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har regnet litt på gull.

 

Normal kvadratmeter pris på bolig er ca. 1,5 unse gull per kvm i byer som oslo og bergen fra toppen i 1987 og det er mange ting som er veldig dyrt i forhold til Gull. Gull høres dyrt ut på 930 dollar, men når du ser på gullprisen i NOK er den ikke så veldig høy sammenlignet med tidligere. I forhold til inflasjonen i Norge, og tidligere gullpriser for 20 år siden, er gullprisen lav.

 

Ting som drar opp prisen på gull er frykt for en gjentagelse av 1929, dollarkrasj, inflasjon, endring i krigs syklusen, deflasjon (ved at mange da tror sentralbankene da vil gå amok med seddelpressa). Det er en flukt inn i både gull og dollarfond.

 

På mange måter er økonomien i USA og Storbritannia (med flere) for dårlig til at det kan reddes med rentekutt, der faktisk tvilsomt om rentekutt vil få igang ny låneaktivitet, og rentene senkes samtidig som inflasjonen tiltar. Det er en utopi at de vil komme sterkere tilbake i siste halvdel av 2008. Hele systemet er for ustabilt til å ha en stram pengepolitikk og de gambler på at svekket global vekst vil dra ned råvarepriser og inflasjonen uten at de trenger å øke rentene. Men dette trenger ikke å skje. Inflasjonen kan tilta. Gullprisen kan doble seg. Eller den kan halvere seg.

 

Det er litt uforutsigbart, for verdensøkonomien har aldri vært her før, men det ligner endel på perioden 1929-1930. Aksjemarkedet i USA lever enda på luft. Selv om P/E ikke er så høy, vil inntjeningene falle veldig fremover og snart kan markedene få noen glimt av virkeligheten, da skal vi ikke se bort i fra et regelrett børskrakk. Jeg tror børsene er dyre, ikke billige nå.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

husk at i en global finansiell krise kommer edelmetaller til å gå ned i pris på grunn av manglende etterspørsel etter luksusvarer.

 

Ja, det ser vi jo tydelig!

 

Det er inflasjon, for hver dag som går blir pengene litt mindre verdt, men det er bare bra for økonomien.

 

Keynesiansk myte. Hvorfor skulle det være bra for økonomien at pengene mister verdi? Dette demotiverer folk til å spare langsiktig.

 

Edelmetaller holder seg relativt godt i pris nettop fordi det er etterspørsel etter det. Dersom etterspørselen synker vil prisen synke uansett hvor lite det er av den.

 

Det er ingen grunn til at etterspørselen etter edelmetaller skal synke. Det brukes mer og mer i industrien, og er dessuten historisk sett den råvaren som egner seg best som penger.

Endret av Olympico
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...