Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende artikkel dette.

 

Har fulgt med på KDE 4 en stund, og må si at det ligger veldig mye potensiale i dette prosjektet. Versjon 4.1 blir nok veldig bra, og når den slippes vil man virkelig ha et bra skrivebordsmiljø å kunne presentere for de som vurderer å gå over til Unix/Linux.

 

Selv er jeg forøvrig spent på versjonen som er under utvikling til Solaris/OpenSolaris. Solaris er jo et ekte Unix, med utrolig mye bra funksjonalitet og muligheter. Riktignok fortsatt mest et system for servere, men det er egentlig fullt brukbart til vanlig kontorbruk med mer også på vanlig desktop. Med KDE 4/4.1 kan også Solaris og eventuelt OpenSolaris bli pent og funksjonelt også for massene, noe som jo i praksis kan gi flere folk lyst til å installere bruke et av (det beste?) verdens beste OS'er. Men klart, Solaris må fortsatt bli bedre mht til drivere og kompabilitet på maskinvare, men det er rimelig bra den dag i dag og OpenSolaris tror jeg blir sterkt på dette. :)

Lenke til kommentar
La meg omformulere da... ^^

Er det mulig å få tak i støtte til f.eks. cod 4, bf 2, cs sourc osv. til linux? Og i så fall er denne støtten "god nok"?

cod4 og bf2 er programmert med MS sin proprietære directx løsning, og har derfor ingen GNU/Linux versjon. Liekvel fungerer de begge på sett og vis gjennom wine, men forvent lav grafikkytelse:

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?...n&iId=10429

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?...on&iId=3438

CS har heller ikke blitt gitt ut, men rapporteres likevel å fungere tildels glimrende gjennom wine (f.eks. lav latency), med halvveis moderne hardware er heller ikke framespersec noe problem:

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?...on&iId=3731

 

Gode eksempler på spill som bygger på opengl og kommer ut i GNU/Linux versjoner er quake, doom og ut seriene. Disse ser også ut til å gi høyere ytelse på GNU/Linux enn på XP/Vista, så hvis du vil få mest mulig ut av din hardware bør du teste f.eks. ET:QW med linux (bare last ned demo).

Lenke til kommentar

KDE 4.0 virker som et godt grunnlag som de kan bygge videre på. Det blir nok en stund før jeg går over fra Gnome. Når KDE 4.1 kommer, kunne jeg godt tenkt meg en liten sammenligning mellom KDE og Gnome. Jeg har fått inntrykk av at Gnome fra før av har et bra grunnlag, og ikke har behov for store endringer ennå.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det var interessant å få testet ut, og har tro på at dette blir bra. Første intrykk av openSUSE var forøvrig også veldig bra, selv om jeg nok gjorde en tabbe i å installere 1.0.66 versjonen. Mye feilmeldinger, og en del ting som ikke virker.

 

Men en ting jeg syns virker ekstremt tungvindt er denne startmenyen, eller kickoffmeny som det vel heter på pingvinsk.

Det at man må klikke seg både to, tre, og fire trinn frem og tilbake gjennom kategoriene/programmene var ikke akkurat hendig når man ikke på forhånd aner hvor ting er. Jeg likte godt layouten på menyen, men jeg syns innhold under feks Multimedia burde vises når man holder musen over.

Artikkelen nevner at man kan velge gammel type startmeny, hvordan gjør jeg det? :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Det var interessant å få testet ut, og har tro på at dette blir bra. Første intrykk av openSUSE var forøvrig også veldig bra, selv om jeg nok gjorde en tabbe i å installere 1.0.66 versjonen. Mye feilmeldinger, og en del ting som ikke virker.

 

Men en ting jeg syns virker ekstremt tungvindt er denne startmenyen, eller kickoffmeny som det vel heter på pingvinsk.

Det at man må klikke seg både to, tre, og fire trinn frem og tilbake gjennom kategoriene/programmene var ikke akkurat hendig når man ikke på forhånd aner hvor ting er. Jeg likte godt layouten på menyen, men jeg syns innhold under feks Multimedia burde vises når man holder musen over.

Artikkelen nevner at man kan velge gammel type startmeny, hvordan gjør jeg det? :)

 

Trukke det er verre enn å høyreklikke på meny-iconet (det du trykker på for å få frem menyen) og velge "Switch to classic menu" eller lignende...

Lenke til kommentar
Men en ting jeg syns virker ekstremt tungvindt er denne startmenyen, eller kickoffmeny som det vel heter på pingvinsk.

Det at man må klikke seg både to, tre, og fire trinn frem og tilbake gjennom kategoriene/programmene var ikke akkurat hendig når man ikke på forhånd aner hvor ting er. Jeg likte godt layouten på menyen, men jeg syns innhold under feks Multimedia burde vises når man holder musen over.

Artikkelen nevner at man kan velge gammel type startmeny, hvordan gjør jeg det? :)

Har ikke prøvd KDE4 ennå, men på KDE3 høyreklikker du på menyen og velger Add Applet to Panel.... Jeg synes også kickoff menyen er litt stress, derimot liker jeg meget godt kbfx, den må du prøve på kubuntu:

sudo aptitude install kbfx

Så legger du den til med add applet, og legger inn eksempelvis denne:

http://www.kde-look.org/content/show.php/D...k?content=68134

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar Skinney. Finner ikke akkurat dette valget, kan velge ”switch tabs on hover” ja eller nei, men det gjelder tabs nederst bare. Finner også konfigurasjon for alle programmene/kategoriene ved høyreklikk.

Men er ikke så farlig, denne installasjonen ryker ut igjen hvert øyeblikk uansett. Skulle bare teste.

 

Del Lagt til I dag, 20:09

Har ikke prøvd KDE4 ennå, men på KDE3 høyreklikker du på menyen og velger Add Applet to Panel.... Jeg synes også kickoff menyen er litt stress, derimot liker jeg meget godt kbfx, den må du prøve på kubuntu:

sudo aptitude install kbfx

Så legger du den til med add applet, og legger inn eksempelvis denne:

http://www.kde-look.org/content/show.php/D...k?content=68134

Ok, det skal jeg prøve. Regner med at jeg nå legger inn Kubuntu 7.10 på denne maskinen jeg driver med for tiden, har ikke helt bestemt meg.

En god del av konfigurasjonsmenyen ol fra denne KDE4/openSUSE versjonen digget jeg virkelig. Men siden jeg ikke kjenner noen av dem fra før, har jeg ikke helt klart for meg hva som er pga openSUSE, og hva som er fordi jeg kjører KDE4.

Ting som installasjonsprosessen med nedtrekksmeny for det man vil endre, loginmanageren og konfiguratoren for den var super, gui X11 config kan jeg like. Tv kort var lett å sette opp gjennom YaST og kdetv (selv om det bare ble tekst tv pga manglende mpeg2 støtte)

 

Siden System Settings ikke vil starte har jeg fiklet mye med YaST, jeg formoder at denne er en slags openSUSE variant av kcontrol...?

Men er det stort sett slik at alle disse tingene som heter kxxx (kdetv, kuser, osv) er ting som enten er, eller kan være i feks Kubuntu, altså en del av KDE, mens ting som YaST og SAx2 er openSUSE?

 

Beklager at jeg muligens spør litt noobaktig her altså, men det er ikke så lett. He he, jeg vet jo dere "Linux- folk" lar dere forvirre av alle Vista versjonene, men det er ikke gjort på en halvtime å sette seg inn i hva som er hva i Linux verden heller. :D

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Da har jeg fått på plass kbfx på Kubuntu laptopen min Del, og det var vesentlig bedre for de som ikke er lommekjent i menyene, likte også at den i likhet med KDE4 har en søkeboks, og snarvei til kcontrol var heller ikke dumt.

 

Men fikk litt trøbbel med karamba. Siden KDE4 har sin egen Wigdets kontrol som fungerte bra blir det veldig OT å gå videre med karamba her, så laget en egen tråd du kanskje kan titte innom her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=931354

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...