Gå til innhold

Hvordan anmelde piratkopiering?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil tro politiet har andre ting å gjøre enn å arrestere 90% av landets befolkning. Dessuten må du på en eller annen måte kunne bevise det. Politiet tar seg ikke inn og ransaker hus helt uten videre.

Er nå ikke langt ifra.

 

men saken kommer nok mest sannsynlig til å bli henlagt. Og skal du i det hele tatt ha den minste sjangse, så må du vel ha en IP adresse.

Lenke til kommentar
Du må nok ha en del bevis klare for å kunne fange oppmerksomhenten til politet. En ipadresse er ikke nok, slik ting kan lett spoofes. Men har du derimot logger som viser ipadresse, mac-adresse og hva som ble kopiert og når.

Okay. Jeg leste i en artikkel i dag at danskene hadde satt igang å ta privatpersoner på det nå. Først straffes de med at man suspenderer online abonnementet i en periode. Gjør de ny overtramp så blir vedkommende permanent nektet å koble opp gjennom selskapet han/hun brukte. Det sto også i samme artikkel at vi ikke har tilsvarende her ennå, men jeg ble nysgjerrig på hvor mange i minste fall kunne melde ifra til. Hittil følger norsk politi bare opp ulovlig distribusjon og opplasting.

 

Er det rett på lensmannskontoret man måtte gått så vil jeg helst spare dem bryet, men hvis det for eksempel hadde seg sånn at en avdeling under økokrim førte lister over personer som driver pirat så ville det være mer aktuelt.

Lenke til kommentar

Tror politiet ville brydd seg omtrent like mye som hvis du hadde anmeldt noen for ikke å vente på grønt lys i fotgjengerovergangen.

 

Hvorfor skulle en privatperson ville anmelde noen for piratkopiering? Med mindre de har piratkopiert noe som du eier rettighetene til er det vel strengt tatt ikke din oppgave. Det blir som om du skulle stille deg opp langs veien med en hobby-laser og skrive ned bilnumre på biler som du mener kjørte for fort.. Så mye som jeg misliker råkjørere ville jeg ledd hånlig av noen som holdt på sånn..

Lenke til kommentar
Okay. Jeg leste i en artikkel i dag at danskene hadde satt igang å ta privatpersoner på det nå. Først straffes de med at man suspenderer online abonnementet i en periode. Gjør de ny overtramp så blir vedkommende permanent nektet å koble opp gjennom selskapet han/hun brukte. Det sto også i samme artikkel at vi ikke har tilsvarende her ennå, men jeg ble nysgjerrig på hvor mange i minste fall kunne melde ifra til. Hittil følger norsk politi bare opp ulovlig distribusjon og opplasting.

 

Hvis det er firmaer som driver med dette, så er ikke dette politiets ansvar, regner jeg med. Er meget skeptisk til at et firma overvåker sine egne kunder på en slik måte at de kan se hva de laster ned. Dette er både uetisk og de vil tape kunder på det. Sikker på at dette er riktig? Har du noen kilder her?

 

I England har en lignende lov blitt sendt ut på høring. Denne loven innebærer at hvis en kunde blir tatt tre ganger i å laste ned noe ulovlig, så blir han utestengt på livstid fra alle engelske nettleverandører. Nettløeverandørene protesterte i dag kraftig mot dette forslaget og det er tvilsomt at det vil bli vedtatt. Også Australia, ved statsministeren, har luftet en lignende ide.

Lenke til kommentar

Dette kan de vel strengt tatt gjøre fordi ISP'ene i norge ofte tilbyr nedlastbare film og spill mot betaling. Det er nok ytterst få som bruker denne tjenesten, siden du faktisk må betale for å få filmen streamet i en crappy medie avspiller. Laster man heller ned selv kan man bruke mye bedre alternativer.

 

Jeg har aldri hørt om noen i Norge som har blitt tatt for litt privat kopiering av spill, filmer eller musikk. Bryr politiet seg i det hele tatt om det her i landet?

Lenke til kommentar
Hvis det er firmaer som driver med dette, så er ikke dette politiets ansvar, regner jeg med. Er meget skeptisk til at et firma overvåker sine egne kunder på en slik måte at de kan se hva de laster ned. Dette er både uetisk og de vil tape kunder på det. Sikker på at dette er riktig? Har du noen kilder her?

 

I England har en lignende lov blitt sendt ut på høring. Denne loven innebærer at hvis en kunde blir tatt tre ganger i å laste ned noe ulovlig, så blir han utestengt på livstid fra alle engelske nettleverandører. Nettløeverandørene protesterte i dag kraftig mot dette forslaget og det er tvilsomt at det vil bli vedtatt. Også Australia, ved statsministeren, har luftet en lignende ide.

Her er artikkelen jeg referte til.

 

Jeg tror det er det neste skrittet mot å få dempa misbruken på nettet (ikke det at jeg skjønner helt hvordan en skal implementere det). Hvis engelskmenna har starta også så er det sikkert bare et tidspørmål før amerikanerene kaster seg på. Der er det flest som taper store penger. Problemet er at det er for lett og lønnsomt å stjele, så skal en først drive skremseltaktikk på unge brukere så er vel total internet-nekting et like godt utgangspunkt som noe annet.

 

Kimmag:

Motivet mitt er ikke alvorlige greiene. Jeg har gjentatte ganger spørt fetteren min høflig, men klart om han kan roe ned på all skrytinga til meg om de diverse multimedia han får kasta seg over. At han driver med det er meg likegyldig hadde det ikke vært for at han blander meg inn i det. Det blir som folk som driver heimebrent; de må så gjerne kjøre på, men ikke konstant blande meg borti med å tilby smaksprøver. Jeg lekte med ideen om å anmelde han hvis bota ikke var for stor, så kunne jeg latt han gått å irritert seg over det et par dager før jeg betalte. Det hadde det vært verdt for å se reaksjonen. Vi er for nære til at han hadde gått på krigstien ;)

Lenke til kommentar

Ahh, takk for link. Dette er vel noe av det samme som har skjedd i Norge også. En privat gruppe, sponset av plate- og filmbransjen, har overvåket trafikk på nettet og nå vil de ha IP-adresser fra nettleverandørene for å få håndfaste beviser, slik at de kan ta nedlasterne for retten.

 

Litt for drøyt å anmelde fetteren din. Men sånt irriterer meg også. En jeg kjenner hevdet for noen år siden at bare idioter betalte for spill. I akkurat det tilfellet syntes jeg han var idioten.

 

Jeg er enig i at det er lite tøft å skryte av alt man har lastet ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...