Bata Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Siden QA har fått seg server har jeg oppdaget at en del nye spillere har problemer til å begynne med og en del hører ikke på "pro-tip" (som f.eks. at spioner IKKE skal bruke teleport) kanskje fordi de ikke får det med seg eller kanskje fordi det snakkes på engelsk? Så lager en miniguide... Fordi jeg har mye tid mellom hendene i dag! Ingenting I denne posten kan regnes som fasit så er du uenig I noe, post det I tråden. Har også norvagisert en del in-game spill lingo eller termiologi hvi du vil, spør hvis det er noe du lurer på. Grunnen til at denne tråden er postet i PC-spill er at jeg spiller på PC og at jeg ikke kjenner Xbox versjonen noe særlig, på tross av at den sikker er klin lik. Medic Doktorer er en av de viktigste klassene I spillet og kan snu lykken I et kritisk øyeblikk med bare healing og med über kan chokepoints med masse sentries (sensortårn på norsk?) forseres og knuses relativt raskt. Taktikk En doktors jobb er da selvfølgelig å holde laget I live. Så en av de viktigste tingene er å heale skadede folk, men også I motsetning til hva mange folk gjør, å “booste” (også kjent som “overheal”), dvs. Å øke helsen til 150% på lagkamerater. Jeg har lagt merke til at de fleste public medics (spesielt de som er ny til spillet) gjerne bare booster en person og henger seg på denne for resten av runden. Det gir deg mange poeng og er dette målet en god heavy/soldier eller whatever det er så kan dere utgjøre en stor trussel. Men det er LANGT fra så effektivt som det er å heale et helt team! Heal alle du ser og I setup boost alle! Det kan hvis du er effektiv gi langt mer poeng (får jo tross alt 1poeng per 600 HP healet). I kamp bør strengt tatt medic holde seg I bakgrunnen, gjerne skjult av hjørner siden healing gun kan heale rundt hjørner. En død medic kan ikke heale. Medic er raskere enn de fleste klasser med en fart på 107% så å løpe er ofte en god løsning (på tross av at jeg selv er elendig på å følge dette selv). Skal man først slåss så er syring launcher (sprøytepistolen) et dødelig våpen, spesielt med MYE crits, problemet med denne er gravitasjonen, jepp sprøytene faller og man blir nødt til å beregne så nærkamp er mest effektivt. På en annen side har man også amputasjonssaga eller “bone saw” som den heter. Ganske treg sammenlignet med scouts balltre, men en god del skade sammen med det faktum at medics er raske til beins gjør den deg dødelig. Crit på 195 betyr også at du dreper de fleste på et slag så lenge de ikke er boosta (unntaket er soldiers og heavies). Uber. Dette er det farligste våpenet I hvilket som helst lag! Dette vil gjøre deg og eventuelle healingmål udødelige I 10 sekunder, bruke VELDIG effektivt sammen med gode soldiers, heavies og medics. Andre klasser er ikke så viktige. Du bør, hvis du skal ta ut sentries, gå foran evt. Uberpets for å hindre knockback. Dessuten kan du også utføre multiuber. Er du god kan du holde mange udødelige, etter at du slutter å ubre en person “henger uberen igjen” I en liten stund noe som gjør det mulig å ubre enda en person, kanskje flere hvis du er rask og dermed kan du komme med en gruppe av ubrede spillere, dette er VIRKELIG dødelig og kan snu en kamp helt I rundt, spesielt på offence med mye turrets, kommer laget ditt forbi et chokepoint er ofte kampen over hvis det er nært siste cap. Da de fleste vil dø siden de henger rundt chokepoint. Kort oppsumert med noen ekstra punkter: -Boost alle alltid selv om du har en “pet” (kjæledegge) som du passer på. -Unngå kamp hvis du kan, du løper ganske raskt, unngår du skade øker evt. Regenerasjon av helse fort og du slipper å snappe alle medkits. -Healing av engineers som reparer sentries er høyt prioritert. -Ubering av scouts utgår, de er for raske for deg og det bør være opplagt av spioner også ikke hører hjemme foran deg med uber. -Unngå ubering av siste cap. (hvis du er på offence) Hvis motstanderne er døde siden uber hindrer capping. På defence derimot, BRUK den, så lenge du og evt. Ubermål står på cappen udedlige er det UMULIG for det andre laget å cappe. -Healing kan gjøres med ansiktet vendt vekk fra målet, så du kan sjekke for spioner bak deg mens du healer, gjør det ofte. Dette var alt jeg rakk å skrive akkurat nå Hadde tenkt å skrive om alle klassene, men tiden rakk ikke til dessuten er det medic jeg er flinkest på, hvis tråden i det hele tatt tjener noe formål kan jeg/eller andre folk med litt erfaring følge opp med poster om de andre klassene.
Obi von Knobi Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Masse gode tips her. *mine innlegg* så kan jeg lese de andre senere. Jeg ville satt pris på spy-tips da de er vanskelige å mestre.
smelx Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Knallbra innsats... Flott at du tar deg tid til å skrive en så god guide!
Hellemyr Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Uber.VELDIG effektivt sammen med gode soldiers, heavies og medics. über er veldig ueffektivt på soldiers, ettersom han har bare 4 raketter og etter han har brukt opp de så må han lade opp 4 nye, og da er überen over. Demomans som bruker stickybombs er lurt å bruke überen på, ettersom han er utroligt effektiv til å ødelegge store leirer med sentrys, som på gravelpit.
steinar2000 Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Spy er veldig enkelt når du får dreisen på det. Alltid skjul når du skal forsere fiendens territorium, og så popp frem som engineer (det smarteste valget av flere grunner) fra et skjult sted og bland deg inn blant motstander-laget. Pistol skal aldri brukes som hovedvåpen, kun i tilfeller hvor du f.eks bomma med kniven er det lurt å bruke den. Tenk som fienden, og husk å skjul og skift til disguise med engang du har drept noen.
Obi von Knobi Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Takk for tips Det er også lurt å ta seg god tid og tenke mens man skjuler deg blandt dem. Det skjer altfor ofte at jeg glemmer feks sentriene når jeg stikker noen, og blir drept av de. Men noe som er dumt er at det virker som om alle skyter alle bare for å sjekke om det er en spy i disguise.
nerd-light Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 jepp jeg spiller engineer for det meste og skyter på alle uansett farge som nærmer meg sentryen min, det er bare sunn fornuft
Hellemyr Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 (endret) Jeg har funnet ut at scout, heavy eller soldier er det beste å kle seg ut som, ettersom veldig få spies gjør det, og da blir fienden mindre mistenksom på deg. EDIT: en lur ting for å skjekke om noen er spy, istenden for å skyte to eller 3 skudd på alle du ser med hagla, ta heller å gå bort til dem, og gå rett i dem. Går du rett igjennom så er det allie, krasjer du i dem så er det spy. Endret 18. februar 2008 av Hellemyr
steinar2000 Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Med scout, heavy og solider er farta som er problemet. Du blir veldig lett synlig om du er heavy siden at du løper mye raskere som spy. Samme gjelder scout eller solider. På en annen side kan dette ha en positiv effekt da spioner sjeldent bruker disse forkledningene.
Hellemyr Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Med scout, heavy og solider er farta som er problemet. Du blir veldig lett synlig om du er heavy siden at du løper mye raskere som spy. Samme gjelder scout eller solider. På en annen side kan dette ha en positiv effekt da spioner sjeldent bruker disse forkledningene. Løpefarten tilpasses når du kler deg ut som soldier eller heavy, så du løper tregere, derfor er det ikke mange som kler seg ut som soldier eller heavy. Kler du deg ut som scout så løper man ikke like raskt som scout, men det er veldig få som merker til det, serlig om du løper med ryggen mot fienden og hopper.
Gjest Bruker-127711 Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Utrolig kul tråd, må bare ha den i mine innlegg.
Obi von Knobi Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 (endret) Veldig gode filmer, han er en dyktig spiller og Endret 18. februar 2008 av Ashol
Bata Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Skrevet 18. februar 2008 Uber.VELDIG effektivt sammen med gode soldiers, heavies og medics. über er veldig ueffektivt på soldiers, ettersom han har bare 4 raketter og etter han har brukt opp de så må han lade opp 4 nye, og da er überen over. Demomans som bruker stickybombs er lurt å bruke überen på, ettersom han er utroligt effektiv til å ødelegge store leirer med sentrys, som på gravelpit. Du har et poeng, men etter min erfaring får du ikke fyrt av noe mye mer enn fire raketter på 10 sek. Dessuten er raketter lettere å få tatt sentries med enn stickies, SPESIELT i stressede situasjoner som uber. Stickies må dessuten "lades" opp for å bli fyrt av på lengre distanser, det slipper du med rakettene og er man først i uber går man etterhvert så nært at haglen bør utgjøre en stor trussel. (Da også slipper man "lading" av stickies though). Dessuten så må han IKKE lade alle 4 før han kan fyre av på nytt. Så synes det å kalle det "veldig ineffektivt" en ganske brå og påståelig uttalelse.
Hellemyr Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Du har et poeng, men etter min erfaring får du ikke fyrt av noe mye mer enn fire raketter på 10 sek. Dessuten er raketter lettere å få tatt sentries med enn stickies, SPESIELT i stressede situasjoner som uber. Stickies må dessuten "lades" opp for å bli fyrt av på lengre distanser, det slipper du med rakettene og er man først i uber går man etterhvert så nært at haglen bør utgjøre en stor trussel. (Da også slipper man "lading" av stickies though). Dessuten så må han IKKE lade alle 4 før han kan fyre av på nytt. Så synes det å kalle det "veldig ineffektivt" en ganske brå og påståelig uttalelse. Raketter er fine for å ta sentrys som står langt vekke med et tak over seg så, ellers så er stickys udiskutabelt mye bedere enn raketter. Står det en engi bak sentryen og reparere sentyen mens du skyter på den med raketter, så klarer du ikke få få den ned. Og veldig ofte så sitter det en engi bak sentyen. Mens men stickybomber så er det bare å fyre av et passendes antall bomber rundt sentyren og smeller de, så har du tatt sentyren og alt rundt den. Men hvilkene servere spiller dere diskusjon brukere på? Gamer.no serverene er jo hele tiden tomme.
Bata Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Skrevet 19. februar 2008 (endret) Du har et poeng, men etter min erfaring får du ikke fyrt av noe mye mer enn fire raketter på 10 sek. Dessuten er raketter lettere å få tatt sentries med enn stickies, SPESIELT i stressede situasjoner som uber. Stickies må dessuten "lades" opp for å bli fyrt av på lengre distanser, det slipper du med rakettene og er man først i uber går man etterhvert så nært at haglen bør utgjøre en stor trussel. (Da også slipper man "lading" av stickies though). Dessuten så må han IKKE lade alle 4 før han kan fyre av på nytt. Så synes det å kalle det "veldig ineffektivt" en ganske brå og påståelig uttalelse. Raketter er fine for å ta sentrys som står langt vekke med et tak over seg så, ellers så er stickys udiskutabelt mye bedere enn raketter. Står det en engi bak sentryen og reparere sentyen mens du skyter på den med raketter, så klarer du ikke få få den ned. Og veldig ofte så sitter det en engi bak sentyen. Mens men stickybomber så er det bare å fyre av et passendes antall bomber rundt sentyren og smeller de, så har du tatt sentyren og alt rundt den. Men hvilkene servere spiller dere diskusjon brukere på? Gamer.no serverene er jo hele tiden tomme. Nå er det snakk om under uber og da er det vel strengt tatt ikke noe problem å gå på siden og dermed treffe begge. Dessuten er høres det dere sier mye finere ut i teorien Edit: Nå må det jo understrekes at jeg ikke er noe fasit, sier bare min mening. Kan "reklamere" for QA serveren. mye gamer.no folk der. Endret 19. februar 2008 av Strindmo
Mr. Fiskum Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Nais guide Bata Jeg kan vel sette meg ned å skrive en spy (kansje også en sniper) guide, men ikke regn med at det blir like langt og like bra som Strindmo sin.
guste Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Uber.VELDIG effektivt sammen med gode soldiers, heavies og medics. über er veldig ueffektivt på soldiers, ettersom han har bare 4 raketter og etter han har brukt opp de så må han lade opp 4 nye, og da er überen over. Demomans som bruker stickybombs er lurt å bruke überen på, ettersom han er utroligt effektiv til å ødelegge store leirer med sentrys, som på gravelpit. å si at det er veldig ueffektivt på soldiers er å ta hardt i da, det er ikke det beste mot en sentry, men meget bra for å storme inn i en tett folkemengde for eksempel ^^ og sikt på bakken ved engineeren, dreper du ham er det enkelt å ta ut sentryen etterpå.pyro kan også være bra å bruke ûber på, da den ødelegger en sentry ganske så fort, men det krever at du står nærme da.
Bata Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Skrevet 19. februar 2008 Det er ikke noe problem for pyros å komme close up på turrets med uber, medicen skal og må blokkere kuler for at det i det hele tatt skal være mulig å sikte for evt. ubret "personale"
Mr. Fiskum Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 (endret) Ok, skal vi prøve da... Spy Ok, for de som (av en eller annen rar grund) ikke har prøvd seg som spy så her er en någenlunde guide. Som spy så skal du prøve å komme deg bak motstanderens frontlinje og backstabbe dem, noe som er en god følelse, når du da klarer det For å komme deg bak motstanderen så må du cloake (noe som gjør deg helt usynlig for motstanderen, les: med mindre du bli truffet av deres skudd eller hvis du dulker borti en av de. Du cloaker med høyreklikk). VIKTIG: Når du cloaker så må du først å fremst se ann situasjonen. Hvis det står en heavy og sprayer og du ikke klarer å komme rundt han uten å bli truffet så venter du, eller finner en annen rute for å komme deg bak motstanderen. En ting til som er viktig å tenke over før du cloaker, "har jeg en plass jeg kan uncloake som ingen vil se meg?" Altså, du må beregne cloaken, og du må vite om fine plasser du kan uncloake på. Ok, nå er du bak motstandere (forhåpentlig vis), nå må du velge deg en klasse du skal kle deg ut som (du trykker 4, også får du opp en liste over motsander-klasser). Merk: Ikke velg scout, er ganske lett å merke hvis du er en scout, siden du ikke springer like fort som en. Prøv å ikke velge heavy, siden han er så treig så du ikke tar innpå motstanderen din Og ikke velg samme klasse hver gang, da vil motstanderen din merke deg nesten med en gang du kommer. Når du har kommet så langt så er mesteparten gjort, nå må du bare passe på at ingen kommer bak deg og prøv å unngå å dulte borti motstanderen. Obs: Er det en sentry (sensortårn :! i nærheten så zapper du den først. Når du skal begynne å backstabbe så ikke start langt fram i gruppen, du starter såklart bakerst og jobber deg framover. MEN, hvis du misser en så helts ikke gå tilbake bare for å drepe han, du bare jobber deg framover, med mindre det er deres bakerste du bommer på, da kan du prøve to ganger. Ok, thats it for nå, kommer med mere (blant annet zapping av sentries og litt annet) - Maci Endret 20. februar 2008 av Mr. Fiskum
Armitage2 Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Masse gode tips her ja, godt inititiv Batabusa. Av servere så er det mange gode norske. Det er flere norske klaner som har en. F.eks: [P*K], [AD], OST og den jeg er i [QA]Duckburg. Mye moro der. Grunnen til at ingen spiller på Gamer.no serveren er at serveren har en del problemer. Mye lagg osv. Det blir det sikkert orden på snart da. Ellers så spiller folk på Lokalen serverne, og jeg liker å spille på en del britiske servere, f.eks. Dumber eller 69ers.co.uk. Har ikke så mange tips nå, men skal kanskje komme på noen. Jeg vet at en pyro kan alltid ta en ubevoktet lvl 1 sentry, hvis du er rask så går det fint hvis det står en engie der og. En lvl 2 kan du ta hvis du går rundt mens du flamer. Bare sjekke pyro-videoen som er laget av Daedalus som ble linka til over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå