Gå til innhold

Ligner ikke disse sangene?


madompa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, for å lage gode låter på data er så utrolig lett :roll:

 

Kanskje ikke lett, men mye lettere en mange år med musikkteori og masse øving for å kunne eks. spille gitar. For å så spille sammen med andre og komponere sanger med flere instrumenter innblandet.

 

Det er det ingen diskusjon om...

Lenke til kommentar
men hvem er det som hører på slikt da?

man vil ha the rea deal om man skal høre på musikk. altså at det har krevd noe av den som lagde den.

Unnskyld meg, men du har Alexi Laiho i avataren, frontman i Children of Bodom, noe av den metallen som har mest SYNTH i seg på metalscenen idag, så du bajset litt på deg der.

Endret av Sauegjetteren.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

Herregud..

Metall og elektronisk musikk fremstilles jo hovedsaklig på forskjellige måter. Men det å begynne å lage "metall-musikk" i et let's say FLStudio der resultatet blir ræva (med vilje), og kalle det metall, grenser jo nesten til barnehagestadiet. Det er ikke slik metallen vi kjenner blir laget. Men hvem bryr seg hva som er vanskeligst? Dersom resultatet av en sang blir bra, er den ikke "fullverdig" fordi den ble lagd elektronisk eller med digitale hjelpemidler?

 

Denne diskusjonen om "hvilken sjanger som er vanskeligst å lage / er best" blir bare teit. Hva blir det neste? Rap vs. metall?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Herregud..

Metall og elektronisk musikk fremstilles jo hovedsaklig på forskjellige måter. Men det å begynne å lage "metall-musikk" i et let's say FLStudio der resultatet blir ræva (med vilje), og kalle det metall, grenser jo nesten til barnehagestadiet. Det er ikke slik metallen vi kjenner blir laget. Men hvem bryr seg hva som er vanskeligst? Dersom resultatet av en sang blir bra, er den ikke "fullverdig" fordi den ble lagd elektronisk eller med digitale hjelpemidler?

 

Denne diskusjonen om "hvilken sjanger som er vanskeligst å lage / er best" blir bare teit. Hva blir det neste? Rap vs. metall?

 

igjen så har ikke diskusjonen handlet om hvilken sjanger som er best.

bare hvilken som er mest avangsert med tanke på, teknikk, teori, utførelse og grad av hvor komplisert selve musikken er.

ikke om noen liker den sjangeren eller ikke.

noen her klarer ikke å diskutere på et slik nivå, uten og blande inn sine egene meninger om sjanger.

hadde elektronisk musikk vært like komplisert og avangsert som enkelte "metal" band

hadde jeg jo selvfølgelig sagt det..

noen her tar seg nær av hvis jeg sier elektronisk muskk er simpelt og ikke så avangsert.

og så?! gjør det noe? det er bare slik det er, "metal" kan også være simpelt.

 

det betyr ikke at musikk er noe dårligere på noen so helst måte.

jeg har bare prøvd å diskutere om det som er nevt i starten av posten.

helt objektivt på sjanger eller musikk smak.

 

vi har jo rap, det ER uffatelig simpelt, men ikke nødvendigvis dårlig for noen.

vi har Jazz kan være veldig komplisert.

pop musikk, elektronisk, osv.

men denne diskujonen ble til metal vs elektronisk på hvilken av dem som er mest avangsert.

fortsatt mener jeg metal er ganske mye mer avangsert enn elektronisk musikk unasett hvordan du vrir og vender på det..

(jeg sa ikke at elektronisk var dårligere fordet)

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Jeg har fulgt med på denne diskusjonen en stund nå. I utgangspunktet er det en helt håpløs diskusjon, siden folk blander inn sin egen smak. Videre er både metal og elektronica brede,store sjangre og jeg tror vel neppe noen av oss har hørt mer enn en brøkdel av hva faktisk finnes. Så da går det på det man FAKTISK har hørt, og ikke musikksjangrene generellt. Da blir det vanskelig åfinne ut noe fornuftig.

 

Så er det det her med avansert vs enkelt.

 

Komposisjon: Det er like vanskelig å lage en BRA melodi som folk husker, uansett om man lager electronica eller metal (eller andre sjangere for den saks skyld)

 

Eksempel 1(antar det er endel musikere her): Lag en melodi på fire takter og post den her. Se hvor mange som husker den melodien om 8 uker. Min spådom er at ikke mange får til å lage en melodi som folk faktisk husker.

 

Det er en grunn til at enkelte låter har blitt felleseie, låter de fleste husker, uansett bakgrunn. Det finnes låter som er 50 år gamle (og fra nårsomhelst egentlig) som faktisk regnes som like bra den dag i dag, som da de ble laget. Standardlåter, golden oldies, klassikere. Mange navn, men det går på det samme. Uansett, det er IKKE lett å lage en slik låt.

 

Videre, hvis man lager en crappy to-akkorders låt(en dårlig en, antall korder er IKKE et kriterium for hva som er bra musikk), vil den låte akkurat like crappy uansett sjanger.

Tror ikke vi vil ha et eksempel på dette ;)

 

Utføring: Jeg har ikke så mye erfaring med å progge elektronisk musikk, så for min del tar jeg for meg spilling. Mitt syn på dette, er at ALT er vanskelig å få til på en bra måte. Uansett sjanger, hastighet, taktart, osv.

 

Min teori på dette, etter å ha observert hvordan musikere i alle aldre snakker om musikk(ikke en særlig vitenskaplig observasjon, det må sies :)),er at fnybegynnere (på f eks gitar) selvfølgelig lærer det som går raskt å lære først (G-dur, A-dur, smoke on the water ect). Som relativt nybegynner på gitar selv (jeg spiller trommer på heltid), ser jeg at det virker umulig å få til å spille en rask fusionlåt, f eks. Men, hvis men har jobbet mye med instrumentet(noe jeg vil påstå jeg har, jeg lever av å spille trommer) og har vært gjennom mye forskjellig musikk(skeive taktarter, Giant steps, ekstremt rask musikk etc), så kommer man til den konklusjon at musikk som en nybegynner ser på som lett, er like vanskelig å få til BRA, som det som en nybegynner ser på som vanskelig.

 

Eksempel 2: Programmer en metronom, sequenser e l til å spille kun det første slaget i en 4/4-takt. Sett tempo på 30. Spill hver fjerdedel med utgangspunkt i eneren. Jeg tror de fleste vil finne at dette er ekstremt vanskelig, selv om det i utgangspunktet ikke er avansert i det hele tatt.

 

Eksempel 3: Gitar: Spill inn disse akkordene med en kassegitar(i 100 f eks, en takt på hver akkord): C - G - D - Am

Å få akkordene til å klinge helt til neste akkord er vanskelig, samt at det kan være vanskelig å unngå strengegnikking. Ikke minst er det vanskelig å få fin klang.

 

Dette er jo akkordene de fleste av oss lærer først, men det betyr ikke at det er lett å få det til å låte BRA.

 

En enkel 4/4-groove på trommer kan være vanskelig nok å gå til å swinge, det er derfor studiotrommisser blir brukt i studio(Kenny Aronoff, Matt Chamberlain, Brady Blade ect ectect)

 

Eksempel 4: Matt Chamberlain i studio

Ikke noe avansert groove i det hele tatt, men steike så det swinger.

 

Det motsatte vil vel være Mike Portnoy på pop-låtene på Falling into infinity. Ikke noe galt om Portnoy, men den pop-bagen er han ikke så bra på.

 

Jeg nevner ikke dette for å disse hurtig ting eller skeive taktarter eller noe, men det for å få fram at ting som virker enkle, kan være vanskelig å få til BRA.

 

 

Til slutt vil jeg ta med litt om elektronika (eller elektronisk musikk). Jeg hører ikke noe særlig på slik musikk, men føler at bildet er noe unyansert i denne diskusjonen.

 

Eksempel 5: Guide til det meste av elektronika

 

http://techno.org/electronic-music-guide/

 

Beskrivelse av hundretalls sjangre, med mange musikk-eksempler innen hver sjanger. Legg spesielt merke til "musique concrete" under Downtempo. Mer om dette lengre ned.

 

Man kan også lese mer her

 

Eksempel 6: fra Wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_music

 

I den grad noen trodde elektronisk musikk bare dreier seg om techno, ser man at det er ganske mye forskjellig. Elektronisk musikk har sitt utspring i konkret musikk, der komponister ikke lengre ville bruke toner for å uttrykke seg, men i steden hentet inspirasjon fra lyder fra menneskapte kreasjoner, slik som bylyder, lyder fra fabrikker ect. For å få til dette, ble det konstruert elektroniske instrumenter som kunne imitere disse lydene. (dette var teh short version:))

Man kan trekke klare linjer fra konkret musikk til industrial til dagens techno og dance.

 

Disse instrumentene var ofte svære store (som rom), og var tidkrevende å programmere. Så man kan si teknologien har kommet et godt stykke siden da, det er mye mindre tidkrevende å lage elektronisk musikk i dag, men sequenserprogram f eks.

 

Puh, ble langt dette, men håper dette gir folk her et videre perspektiv på det som er omtalt i denne tråden. Så får golk gjøre seg opp sine egne meninger, og ikke kritisere andres:)

Lenke til kommentar
men hvem er det som hører på slikt da?

man vil ha the rea deal om man skal høre på musikk. altså at det har krevd noe av den som lagde den.

Unnskyld meg, men du har Alexi Laiho i avataren, frontman i Children of Bodom, noe av den metallen som har mest SYNTH i seg på metalscenen idag, så du bajset litt på deg der.

er du stokk idiot?

har du idet hele tatt merket at de har en som spiller keyboard i bandet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
men hvem er det som hører på slikt da?

man vil ha the rea deal om man skal høre på musikk. altså at det har krevd noe av den som lagde den.

Unnskyld meg, men du har Alexi Laiho i avataren, frontman i Children of Bodom, noe av den metallen som har mest SYNTH i seg på metalscenen idag, så du bajset litt på deg der.

er du stokk idiot?

har du idet hele tatt merket at de har en som spiller keyboard i bandet?

Fremdeles elektronisk lyd, men jeg dreit vel litt på meg der også ettersom jeg ikke har undersøkt hva Janne spillte, har bare hørt sangene.

Lenke til kommentar
har stort sett ikke noe imot elektronisk lyd, bare at det skal være så fordømt overrytmisk, og at de som setter sammen lydklipp ikke har laget dem selv.

Nei, men elektronika er mer en bare overrytmisk lydklipp som folk ikke har laget selv. Og det er forskjell på det Basshunter gjør og de lydene folk som driver på med dette her skikkelig bruker. (Nå hører jeg utrolig lite på elektronika generelt sett, men broren min hører mye, og da blir det til at jeg hører endel av det han spiller.)

Lenke til kommentar
har stort sett ikke noe imot elektronisk lyd, bare at det skal være så fordømt overrytmisk, og at de som setter sammen lydklipp ikke har laget dem selv.

 

å bruke ferdig lagde loops og slikt finner man lite av. men hvis man ser på småtasser som skal bli "trance produsenter" så bruker jo disse loops og tror de har lagd noe bra. det og ved å rippe av nesten like synth lyder og melodier som andre.

Lenke til kommentar

Hehe, morsom tråd dette her, dumt at jeg ikke har sett den før, for den gav meg en god latter. En god latter, fordi den er så full av ignoranse, misforstått ironi, "fanboyisme" og altvitende "eksperter" på musikkteori at det ikke kan bli stort sett bedre.

 

Men, jeg finner den også forferdelig morsom, fordi den er til forveksling lik en diskusjon jeg og en kompis hadde tidligere i dag. Jeg spurte han, "Torbjørn, selger de fremdeles rollerburger i butikken?", hvorpå han på pur være-irriterende-faenskap svarer følgende: "Hvorfor spise rollerburger, når pølse er mye bedre?". "Det var ikke det jeg spurte om, og dessuten kan man ikke sammenligne rollerburger og pølse". -"Nei, for pølse er bedre enn rollerburger. Hvorfor spør du om rollerburger, når du heller kan spise pølse fordi det er bedre?".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...