Gå til innhold

mysql sette inn verdier fra php array


Anbefalte innlegg

Dette er sikkert rimlig enkelt.. har ett array med en del verdier, som jeg ønsker å bruke under insert i en tabell, men når jeg skriver queryen slik:

 

mysql_query("INSERT INTO tabell (fieldname1, fieldname2) VALUES ('$array['value1'], $array['value2'])")

 

Jeg ser jo selv at det er " ' " anførselstegnene, som gjør at det hele bryter sammen? hvordan omme rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan kanskje escape '-ene med \, jeg vet ikke om det fungerer, eller så kan du gi variablene navn før spørringen:

$val1 = $array['value1'];
$val2 = $array['value2'];
mysql_query("INSERT INTO tabell (fieldname1, fieldname2) VALUES ('$val1', '$val2')")

 

Greia er et jeg gidder ikke gjøre det om til variable først, da det er snakk om et par.. dessuten er dette en problem stilling jeg stadig vekk har hatt, men ikke orka å finne ut av, gjort som du foreslår, nemmelig å tilordne de til variabler.. men jeg er 100% sikker på at dette er mulig uten å gjøre dette først....

Lenke til kommentar

To alternativer utover å bruke «vanlige» variabler som vist over:

  1. Concat av stringer:
    mysql_query("INSERT INTO tabell (fieldname1, fieldname2) VALUES ('".$array['value1']."', '".$array['value2']."')")


  2. Bruke {} rundt som vil fortelle PHP at alt dette skal tolkes som en variabel:
    mysql_query("INSERT INTO tabell (fieldname1, fieldname2) VALUES ('{$array['value1']}', '{$array['value2']}')")


Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Uhh, eh .. det var dette trådstarter var ute etter. Han hadde bare en syntaksfeil, som jeg rettet på.

Da kan jo du prøve denne koden, og se om den printer det du forventer...

<?php

define( value1, 'value2' );

$array = array( 'value1' => "Dette er value1", 'value2' => "Dette er value2" );

echo $array[value1];

?>

 

Forøvrig støtter jeg Ernie's forslag "b", da dette ser mye penere ut, enkelt og greit.

Endret av M4rTiN
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Slenger inn et spørsmål, får syntaksfeil ved bruk av denne mysql-snutten:

mysql_query("INSERT INTO entries
	(Header, Entry, By, Time, Comments)
		VALUES ('{$Entry['Header']}', '{$Entry['Entry']}', '{$Entry['User']}', '{$Entry['Time']}', '{$Entry['Comments']}')", $link)
or die(mysql_error());

Hvorfor?

 

Edit: Fikk det til nå

Endret av Garanti
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...