Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Marevan (blodfortynnende) og alkohol?


Gjest Guest_Stella_*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn wannabe-house/dr.phil-tull Vaio kommer med er veiledende info tatt rett fra wikipedia.

Alkohol er aldri anbefalt i større mengder, marevan eller ikke, så det Vaio sier er egentlig irrelevant.

 

Jeg kjenner ei som går på marevan, også pga blodpropp. Jeg synes hun drikker mye, så det kan neppe være farlig.

 

Det du må huske på er sikkerhet når du går på blodfortynnende stoffer. Fylla + skade kan få døden til følge fordi du for full til å få hjelp eller stoppe blødningen.

Et kutt i hodet vil aldri slutte å blø hvis du går på blodfortynnende, da må du til lege å få "motgift"

 

Det er noe du burde tenke på før du setter deg selv i en situasjon hvor du ikke er like klar i toppen som vanlig!

 

Happy russetid! 8)

 

 

 

Edit: @jultomten

INR måler man hjemme, på lik linje med som når diabetikere måler blodsukker.

Endret av Kaktuz
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
INR måler man hjemme, på lik linje med som når diabetikere måler blodsukker.

 

De færreste har mulighet til å måle INR hjemme, ettersom et slikt apparat er kostbart, og ikke noe man får støtte til, med mindre man har en svært god grunn til det.

 

Back to topic: jeg er selv 22 år gammel, og har gått på marevan nå i 2 år, og har fått beskjed om at jeg skal fortsette å gå på det på ubestemt tid. Uten at jeg skal si at noe er rett eller galt så har jeg i det minste en god del erfaringer jeg kanskje kan dele. Er student, noe som selvsagt medfører en del alkohol. Har på ingen måte vært noe mer måteholden med alkohol etter at jeg begynte på marevan, men jeg har det hele tiden i bakhodet at jeg må være forsiktig når jeg drikker, ettersom blodet blir noe tynnere av alkohol. Må passe på å ikke gjøre noe dumt, som kan provosere frem et slag mot hodet, eller eventuelt falle, noe som i verste fall kan føre til en hjerneblødning.

 

Angående INR-kontroller, så er det lurt å unngå alkohol de to dagene før man skal på en kontroll, ihvertfall store mengder.

 

Så, jeg tror at dette med nulltoleranse for alkohol er noe som sikkert er lurest, men i de fleste tilfeller er det å dra den litt for langt. Så lenge man er forsiktig når man drikker, og prøver å ha kontroll, så burde det gå greit. :)

Lenke til kommentar
Det du må huske på er sikkerhet når du går på blodfortynnende stoffer. Fylla + skade kan få døden til følge fordi du for full til å få hjelp eller stoppe blødningen.

Et kutt i hodet vil aldri slutte å blø hvis du går på blodfortynnende, da må du til lege å få "motgift"

Største problemet med fylla er strengt tatt ikke at man er for full til å få hjelp, det er heller det at alkoholen tynner ut blodet ytterligere, og at man enklere gjør dumme ting i fylla.

 

At et kutt i hodet aldri vil slutte å blø hvis du går på blodfortynnende er bare tull. Det kommer helt ann på hvor høy INR-verdien din er. Ja, ved svært høye verdier kan det være riktig at det aldri vil slutte å blø uten bruk av hjelpemidler, men det skal mye til at blodet blir så tynt ved bruk av marevan. Om man imidlertid setter Klexane-sprøyter, som forøvrig ikke påvirker INR-verdien, men tynner ut blodet, så kan dette være en korrekt antagelse.

Lenke til kommentar

Det er flere leger som har svart på denne tråden, og det er derfor flere gode råd her også. Jeg har ikke noe jeg skulle ha sagt, men støtter utsagnet om å gå til legen og forklare h*n situasjonen. H*n vil nok anbefale deg å ikke drikke alkohol, men forstå din situasjon, og komme med tips...

 

INR måler man hjemme, på lik linje med som når diabetikere måler blodsukker.

 

Hva slags grunn har du til å si/påstå dette?

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Tror du må sette deg mer inn i tematikken Kaktuz, det er viden kjent at Marevan (samt tildels Abyl E) ikke er forenelig med et høyt alkoholinntak, eller alkohol som sådan. Det betyr ikke at enkelte ikke bryr seg om konsekvensene, det er således som å spille russiskrulett med livet som innsats, med andre ord ikke å anbefale. Når det kommer til å måle INR (før %TT) er dette som andre har påpekt en dyr affære. For å måle INR-nivået trengs kapillært fullblod, som en får ved stikk i fingeren. I følge Marfan Foreningen kan det kan gå mot full dekning for pasienter, som er avhengig av INR-måling og som ønsker å foreta denne målingen hjemme. Dette vedtok en enstemmig offentlig nedsatt arbeidsgruppe, som leverte sin innstilling til departementet i mai. Bloddråpen tas på en teststrimmel, som føres inn i et måleapparat hvor INR-verdien leses av.

 

Dette er en kompleks tematikk der det lønner seg å orientere seg noe før man kommer med barduse uttalelser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nå er Vaio noe mere enn en kvisete snørrunge som sitter på gutterommet og ser på House og gir råd utifra det.

Hvem vet - hvem som helst kan hevde å være hva som helst på et forum som dette. Selv hevder jeg å ha mer greie på dette enn Vaio...

 

On topic: Bortsett fra hos alkoholikere er Marevan i kombinasjon med alkohol ikke noe problem! :)

Endret av jultomten
Lenke til kommentar
Nå er Vaio noe mere enn en kvisete snørrunge som sitter på gutterommet og ser på House og gir råd utifra det.

Hvem vet - hvem som helst kan hevde å være hva som helst på et forum som dette. Selv hevder jeg å ha mer greie på dette enn Vaio...

 

On topic: Bortsett fra hos alkoholikere er Marevan i kombinasjon med alkohol ikke noe problem! :)

 

Er ikke Vaio legestudent? Han burde vite ting mer sikkert en deg. Hvilken erfaringer eller kunnskaper er det du har som gjør deg så sikker på dette feltet her?

Lenke til kommentar

Kanskje han er overlege på et norsk sykehus... ;)

Jeg tror han vet at Vaio er turnuskandidat, og han sier han vet dette bedre enn han. Jeg tror han har veldig rett.

 

EDIT: Dessuten, det er utrolig mange godt voksne folk som går på blodfortynnede medisiner, og jeg tviler sterkt på at ingen her drikker litt mer enn ett glass vin i ny og ned. Når det er sagt, jeg kan INGEN TING om dette fra praktisk lærdom, så jeg skal egentlig ikke si så mye. Men husk at alkohol er et _svakt_ blodfortynnede middel. Blir dog spennende å se konklusjonen på dette "visa".

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Jeg er veldig spent på hvordan du kommer frem til dette? Jeg vil gjerne se noen sitat, eller lenker angående din påstand. Beklager, men dette er tullball. Ikke tull med dette! Det kan potensielt få fatale konsekvenser.

 

Men du er berettiget til å henvise til kilder som sier så?

Den pasientinformasjonen som vanligvis gis til pasienter som bruker Marevan, finner du her http://www.nycomed.no/NR/rdonlyres/29AD214...srådMarevan.pdf

Denne er nok svært konservativ, da det er skummelt og gi pasienter råd om å drikke alkohol, men det viktigste kommer frem: Det er stort alkoholkonsum over flere dager-uker sammenhengende som er et problem, spesielt hvis man ikke har tilgang til hyppige INR-målinger.

 

For de som er interessert i problemstilligen på et mer akademisk nivå: Det man vet om Marevan og alkohol bygger på konsensus i fagmiljøet, etter mange tiår med bruk av Marvean. En del studier finnes, men kvaliteten på disse er imidlertid begrenset, da opplysninger om alkoholbruk er vanskelig å få frem nøyaktig, og blinde eller dobbeltblinde undersøkelser åpenbart ikke lar seg gjennomføre. De data som finnes er stor sett retrospektive. For de som vil vite mer, kan disse referansene være et utgangspunkt:

J Clin Epidemiol. 2002 Apr;55(4):411-7

Am J Med. 2006 May;119(5):434-40

Ann Intern Med. 1993 Apr 1;118(7):511-20

 

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

Jeg vil helle gir rådet: "Vær avholden med alkohol under Marevanbehandling", enn:

On topic: Bortsett fra hos alkoholikere er Marevan i kombinasjon med alkohol ikke noe problem! :)

Jeg vil heller høre på klagingen fra en som er frarådet med å bruke alkohol, enn å ta imot en på akuttmottaket med DVT/trombose eller alvorlig blødninger pga. et eller annet relatert med alkoholbruk. (Har fått alt for mangen av dem)

 

Jeg har iallfall god samvittighet.

Det er mitt endelige poeng.

 

Om enkelte vil være dumdristige, ja for all del.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Jeg vil helle gir rådet: "Vær avholden med alkohol under Marevanbehandling"

 

Dette er muligens et godt råd for samvittigheten til den som gir rådet. Men kanskje kan samvittigheten bli enda bedre: Et mer nyansert råd kan i større grad bidra til at pasientene forstår sammenhengen mellom livsførsel, medisinbruk og risiko for sykdom. Bastante påstander, spesielt hvis de ikke er faglig velbegrunnet, kan fort føre til at pasientene ikke følger de andre råd du gir dem heller. Jeg vil tro andelen som følger et råd om avhold fra alkohol er forsvinnende liten, og har de først sett bort fra et råd, er det kanskje ikke så ille å se bort fra et til...

 

Jeg setter dette på spissen, og er sikkert ikke spesielt uenig med Vaio. Men - jeg mener man generelt skal gi faglig velbegrunnede råd - tilpasset den enkelte pasient. For noen vil "Du må ikke røre alkohol" være et godt råd. For de fleste vil "en fest i ny og ne gjør ingenting så lenge du sier fra om det og passer på å kontrollere INR så hyppig som anbefalt" være det beste rådet. Aller helst etterfulgt av en samtale om hvordan alkohol og annet påvirker Marevanbehandlingen.

 

Mhv Jultomten :)

Lenke til kommentar
INR måler man hjemme, på lik linje med som når diabetikere måler blodsukker.

 

Hva slags grunn har du til å si/påstå dette?

 

Grunnen er vel denne diskusjonen?

Som sagt i mitt innlegg har jeg en bekjent som går på Marevan, hun måler INR hjemme, med stikk i finger, strimler, apparaturer og det som verre er.

Jeg vet ikke om det er 0,1% av brukere som gjør det eller 99%. Men jeg vet at det er en meget enkel prosess som jeg har overvært flere ganger og som jeg med sikkerhet kan sammenligne med måling av blodsukker.

 

 

 

-> Hvis Vaio ikke er en house inspirert fanatiker, men en lege, så burde han opplyse om det. Ikke at det i det hele tatt har noen betydning siden alle kan gjemme seg bak en skjerm å kalle seg alt fra datanerd til statsminister.

 

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk i det hele tatt spør om slike ting på et forum hvor alle er leger eller jurister alt ettersom hva spørsmålet går ut på. Dette er rart spesielt når det finnes ekte leger på feks klaraklok.

Lenke til kommentar
INR måler man hjemme, på lik linje med som når diabetikere måler blodsukker.

 

Hva slags grunn har du til å si/påstå dette?

 

Grunnen er vel denne diskusjonen?

Som sagt i mitt innlegg har jeg en bekjent som går på Marevan, hun måler INR hjemme, med stikk i finger, strimler, apparaturer og det som verre er.

Jeg vet ikke om det er 0,1% av brukere som gjør det eller 99%. Men jeg vet at det er en meget enkel prosess som jeg har overvært flere ganger og som jeg med sikkerhet kan sammenligne med måling av blodsukker.

 

 

 

-> Hvis Vaio ikke er en house inspirert fanatiker, men en lege, så burde han opplyse om det. Ikke at det i det hele tatt har noen betydning siden alle kan gjemme seg bak en skjerm å kalle seg alt fra datanerd til statsminister.

 

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk i det hele tatt spør om slike ting på et forum hvor alle er leger eller jurister alt ettersom hva spørsmålet går ut på. Dette er rart spesielt når det finnes ekte leger på feks klaraklok.

 

Lenge siden jeg spurte om det, men takk for tilbakemeldinga. Jeg visste faktisk ikke at dette fantes, da jeg aldri har hørt om det tidligere.

 

Ingen har vel opplysningsplikt over hva de driver med på fritiden, men man skal jo ikke se bort i fra at leger, jurister, sykepleiere og what not også har en forumbruker på internett. Jeg tar ikke Vaio i forsvar, men han - på linje med alle andre - kan jo si/mene hva de vil uavhengig av hva tittelen deres er. Det viktigste er å vise til gode kilder om man kommer med påstander. Om man velger og bruke seg selv som kilde (feks en rakettforsker trenger ikke vise til kilder når det kommer til rakettforskning, han har tillært seg en del igjennom livet), er jo det greit om man kan stå inne for det. Man burde ikke si ting uten å forklare hvor man har det fra, det mener nå jeg.

 

De av oss som har noen måneder/år på baken her på forumet, vet hva slags brukere man kan stole mer på hva sier enn andre... Jeg er veldig selektiv, og det regner jeg med mange andre er også ;) Om man ikke føler seg sikker på hvem som skjuler seg bak avataren, dra til klara på klok dått enno. Som du sier, den gjennomsnittlige kvaliteten der er nok bedre enn hva den er her om det er mange "ekte" leger der på klara.

Endret av w3p
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg synes det Vaio skriver høres veldig fornuftig ut uansett om han er lege eller datanerd, tror nok at å være forsiktig er veldig viktig. Men siden julen nærmer seg, synes jeg selv som Marevanpasient at det blir litt trist uten en liten aquevit til julematen eller en cognac til kaffen. Mine INR-verdier er på rundt 2, prøver å finne rett dose for å ligge stabilt på 2,5. I morgen kveld hadde jeg tenkt å dele en flaske vin med meg selv for å feire juleferien. Jeg har til og med kjøpt inn en flaske med mindre alkoholmengde enn vanlig (9%). Er dette farlig? Kan jo ikke karakteriseres som en fylletur, men blir veldig usikker når jeg hører om leverskader og blødninger.

Lenke til kommentar

Du kan fint ta et par glass, men du trenger ikke å tømme flasken. Utvis således forsiktighet som uttalt tidligere. Har du en lidelse der du er avhengig av at INR ikke feks. faller til under 2.0, eller overskrider 3.0-4.0, burde du tenke over at ved å drikke kan dette bidra til å gjøre det vanskelig å holde nivået stabilt. Et lite glass er således sjelden problematisk. Men det beste er å kutte helt.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hei der ute....
Jeg går på marevan og får også forskellige råd om alkohol om jeg spør.... (veldig forvirrende!!)
Jeg har tenkt meg på et lite lag på fredag og på en festlig bursdagsfeiring på lørdag. Hvis inr er som den skal (2.5) før helga,er det da farlig å drikke i helga?
Jeg drikker pga dette veldig sjeldent,men til helga blir det nok en del......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...