Gå til innhold

Hvordan reinnstallere XP når MBR ikke virker?


Zeph

Anbefalte innlegg

Jeg har forklart neg dårlig her. Men ok du skal prøve å rette opp.

 

 

 

Med utgangspunkt til alle siste bilde 1:

 

Flytte opp til PRI 1 Windows NT Ntfs. Når du da taster Insert, skal du velge den første linje 0x00 Unused.

 

Flytte ned til PRI 2 Windows Fat-32 LBA. Insert igjen og velg 0x07 Windows NT Ntfs.

Tast deretter B for å markere som aktiv.

Tall 2 mellom Pri og Windows skal bli 1 (det vil si den første partition på disken din.)

Da skal bilde bli:

 

0 MBR

1 PRI Unused (det er område med relative sectors)

2 *PRI 1 Windows NT Ntfs.

 

Det er med utgangspunkt til at allerede fra starten av hadde du et område på ca 55GB.

Jeg vet ikke om det er riktig, i forhold til disken din, noe som betyr , at hvis disken er mer enn det, så enten det er en partition før den eller etter.

 

Men at du har kommet så langt er bra. Du har mulighet å finne alt slik det var.

Men nå prøver du med det, men fortell gjerne neste gang mer om disken din.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flytte ned til PRI 2 Windows Fat-32 LBA. Insert igjen og velg 0x07 Windows NT Ntfs.

Tast deretter B for å markere som aktiv.

Tall 2 mellom Pri og Windows skal bli 1 (det vil si den første partition på disken din.)

Da skal bilde bli:

 

0 MBR

1 PRI Unused (det er område med relative sectors)

2 *PRI 1 Windows NT Ntfs.

 

Du har glemt å merke som aktiv.

Velg da NO Let me go back og Tast B (bokstav tasten). F2 for å lagre og reboot.

 

 

Toshiba 2,5"! da kan det være mye rart med partitioner osv, hvis det var ikke deg som formaterte og installerte OS på den, samt annet filesystem.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Har gjort det.

 

Etter å ha restartet kommer meldingen : System is not installed Hit a key to reboot ...

 

Se på bildet . Under Support står det ikke Yes på Ntfs .

Kanskje derfor samme feilmelding dukker opp på nytt ? (den med rød skrift)

 

Kanskje prøve 0x0B FAT 32 ?

 

 

EDIT : Kan ikke fortsette før på torsdag

post-95104-1202834404_thumb.jpg

Endret av johome
Lenke til kommentar
Har gjort det.

 

...Se på bildet . Under Support står det ikke Yes på Ntfs .

Kanskje derfor samme feilmelding dukker opp på nytt ? (den med rød skrift)

 

Kanskje prøve 0x0B FAT 32 ?

 

EDIT : Kan ikke fortsette før på torsdag

 

Nei , du har ikke merket partition som aktiv med B tasten,(da skal det komme * foran PRI 1 Windows NT) derfor den samme feilmeldning igjen.

Og det er riktig at det er ikke ...support for Ntfs i Ranish men har ingeting med disken din å gjøre)

 

Men vi har fått alt for mye plass av denne tråd, for å løse et problem på grunn av acronis.

Derfor vil det være riktig at du går til Lagringsmedier og starte en ny tråd, slik at vi kan arbeide videre, + at andre kan delta.

En moderator vil sikkert hjelpe deg å samle opp poster vedrørende din sak og flytte til den andre.

Lenke til kommentar

Hvis du sliter med Ranish, så burde du kanskje se på et annet program i min mening.

 

Finnes mye lette programmer, med GUI og bedre oversikt osv.

 

Hvis du har lyst på et lett og solid program som er gratis så ville jeg anbefale GParted-LiveCD.

 

Andre jeg kan anbefale er Acronis Disk Director og Norton Partition Magic, men de koster penger.

Lenke til kommentar

Se her ja, det ble ordnings.

 

johome, kuza, å installere eller partitionere disken på nytt, kan ikke være problemet.

Utførdringen var/er å finne tilbake eller prøve å finne tilbake til slik det var, samtidig som man kunne se de fare-momentene med manipulasjon av partitioner, som bla acronis utfører på disken.

 

Derfor valgte jeg å se litt på Ranish, som johome hadde allerede åpnet.

 

 

Så hvis det er slik at Windows skal installeres på nytt, så det er bare å finne hvilket som helst verktøy som kan rense disken, og starte på nytt.

 

Hvis ikke, så man må finne manuelt den informasjon man trenger for å editere partitions tabellen manuelt. Det krever litt, og det krever andre verktøy og.

 

Fra UBcd, kan man se på Norton disk editor feks.

 

Med å velge fra Object:

-drive....velg physical disk.....merke disken det gjelder på venstre siden og OK.

-Klikk da view og velg x as Hex.

Nå leser du sector0 (absolute sector)

De siste 5 linjene på denne sector vil vise partitionstable slik den er i dag.

Med å velge Objekt igjen og klikk på Physical sector.... for så å skrive 63 i felten som åpner seg, vil man kunne lese info (hvis det er ikke overskrevet) på de første linjene om sectorer på disken, osv, osv.

 

At partition kan ikke merkes som aktiv, viser at det andre hindringer og.

 

 

Så, vil man installere windows på nytt, bruk hva som helst av verktøy som kan rense diken og starte på nytt. Hvis ikke, det kan bli mange poster før man kommer til noe håndfast.

 

 

-

Lenke til kommentar

Jeg har ikke Norton disk editor på min UBCD.

Har lastet den ned i fra ultimatebootcd.com

 

Hvis man går til Partitions Tools som vi holder på med her så kan man bruke følgende programmer :

Ranish Partitions Manager (den vi har brukt )

Free FDISK

SPFDISK

Cute Partitions Manager

PTTDD Super Fdisk

Partition Resizer

FIPS

Test Disk

Partition Saving

 

 

Jeg har prøvd FIPS som fant ut at : Partition table inconsistency

 

FIPS has detected that the ''physical '' start or end sector do not match with the 'logical' start/end sector.

 

 

Har også kjørt et diagnoseverktøy (Drive fitness test IBM /Hitatchi ) , se på bilde.

 

Jeg har også kjørt Ranish mange ganger uten å lykkes. (Også Erased partition , Formattert partition)

Klarer bare ikke å få * foran PRI 1

post-95104-1203069846_thumb.jpg

Endret av johome
Lenke til kommentar

Jeg ser nå, at den rapporteres ikke riktig.

Det er ingen grunn å prøve å sette det * (den klarer ikke å skrive).

 

At du har ,som du skriver, formatert disken, virker litt merkelig men ok.

Har den virkelig klart å formatere? Ikke prøve med format.

 

prøve følgende:

 

merke den windows partition som "unused" og lagre. da blir det som den var når du først åpnet ranish.

 

Deretter kan du bruke fra ubcd:

-harddisk tools---Device managment Tools---Feature Tool (hitachi)

 

Blir disken detektert riktig?

Lese de verdiene som du får der om GB og sectorer.

 

Deretter bruk Options og velg å forandre kapasitet på disken til 32GB.

Avslutte, hvis det går å forandre, og bruk Ranish igjen.

Du skal ikke formatere eller lagrer noe som helst. Men du skal se hvordan det blir når du velger å insert en ntfs partition.

 

Får du den samme bilde som du hadde før, eller får du en #unused# område etter den første partition?

 

Det er bare for se hvordan den oppføre seg til det.

 

Ellers:

-er disken tilkoplet som en tillegs disk nå? i en maskin?

-eller er den tilkoplet i en bærbar som hoveddisk?

 

Kan du lese noe på disken vedrørende kapasitet? noe i LBA eller CHS?

Lenke til kommentar

Jeg har nå merket windows partitionen som ' unused ' og lagret.

 

Har så brukt - Harddisk tool - Device Management Tools - Feature Tool (Hitathci)

Får opp samme feilmelding.

 

Fra programmet : Detecting IDE Primary master ...

Detected toshiba MK6034GAX

 

Detecting Secondary Master...

 

Så går det noen sekunder , deretter kommer feilmeldingen opp (det gjorde den også før windows partitionen ble merket som 'unused' ).

Etter det fryser programmet.

Ingen kommando virker , og klarer ikke å flytte på markøren.

Må trykke Ctrl-alt-Delete for å komme meg ut av programmet.

 

 

Etter at jeg går tilbake for jeg opp samme bilde i Ranish.

Viser også bilde når jeg trykker på Insert.

 

Jeg klarte å formatere harddisken i Ranish som bilde viser.

Merk : Jeg klarer ikke å formattere i bilde 2. Klarer å formattere i bilde 4.

 

Bilde :

1

2 3

4

 

Disken er koblet som Hoveddisk i den bærbare.

post-95104-1203176055_thumb.jpg

post-95104-1203176069_thumb.jpg

post-95104-1203176082_thumb.jpg

post-95104-1203264054_thumb.jpg

Endret av johome
Lenke til kommentar

Ikke formatere. Ingen nytte slik den er.

 

Prøver å finne hva du kan bruke, med utgangspunkt til det du har, UBCD plate.

 

Boote opp UBCD.

Velg---harddisk tools

Velg---Low levell Editing tools

Velg---PTS Disk Editor.

 

I ..open window.., skal Physical Devices være merket, og disken din vises til høyre.

Klikk OK

 

Nå burde du være på Absolut sector 0. (kontrollere fra View meny at det er merket .as Hex) Om skjermbilde viser ikke hele sector, ta bilde, scroll nedover til du ser starten på den andre sector og ta bilde.

 

Deretter kan enten velge fra meny ...Search..go to..skrive 63 i den.. Absolute Sector..felten,

eller kan du scrolle nedover fra den Absolute sector 0 til 63.

Følger med på vei ned til sector 63, om det er noe andre sectorer som har entries. Hvis ja, ta bilde, hvis bare 00000000, ikke gjør noe.

 

Kan du ordne det?

 

I tillegg, har du forandret diskens kapacity til 30-32 eller står det på max, dvs 60Gb fra Hitachi tools?

 

Når du har tatt bilde, slik at vi ser hva du har, skal du nullstille sector 0, men vi tar det etter du har postet tilbake.

Lenke til kommentar

I bilde 2

-du kan ikke formatere fordi du har ingen partition på disken. Det er en forutsetning før du formaterer.

 

I bilde 4

-du kan formatere fordi du har laget en partition.

 

At du har valgt Fat16 system id, predefinert i partitionstabellen som forteller hva du skal formatere (filesystem) med, i Ranish, er et valg som er ikke i takt med diverse parameter og forhold, men det er ikke der vi har problemer med nå.

Lenke til kommentar

Jeg har nå kjørt PTS Disk Editor og legger ved bilder.

 

Search > Go to : Det ser ikke ut som om det er andre sectorer som har entries.

 

Har ikke forandret diskens kapacity i Hitatchi Tools . Kan ikke gjøre noe som helst da programmet fryser (programmet gir ingen informasjon).

 

> Nullstill sector 0 . Hvordan gjør jeg det ?

 

Etter at jeg kjørte programmet og rebootet kom meldingen : VIRUS !

 

Jarmo : Selv om bildet viser FAT 16 , formatterte jeg ikke. Jeg formatterte i FAT 32 (lar seg ikke formattere i FAT 16 )

post-95104-1203336423_thumb.jpg

post-95104-1203336443_thumb.jpg

post-95104-1203336467_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er mange måter å nullstille.

 

Men du kan prøve først, når du er i bilde 1, å taste 0 tasten--og holder ned--til du ser at alt blir 000000.

Deretter skal du Lagre det fra ...Window...i meny.

 

Så restarter du og kontrollere igjen at det er faktisk bare 000000 der.

 

 

Siden du har bare denne disken i denne maskinen, så kan vi prøve videre og se om hva er det som har funnet sted, OG ikke minst er jeg interessert å se om:

 

-er acronis image som du hadde i den "secure zone" uberørt?

-kan vi lokalisere den. Da kan vi prøve å recreate partitions tabellen, for til slutt å recover hele greie.

 

Om ikke, så kan vi gå videre å fjerne alt for så å prøve på nytt.

Du er tålmodig, og det er fint.

Lenke til kommentar

Ok hvis du tror at Killdisk (jeg har ikke brukt den,så jeg vet ikke så mye om den)har fjernet alt, så gjenstår å utføre kontroll på disken.

 

Du har brukt hitachi prog før, eller bruk noe annet, det blir det samme, men du må bekrefte at kontrollen består, og at ikke annet er tilfelle i negativ retning.

En low formatering kan være nødvendig og, men det gjenstår å se.

 

Hvis det er ok med sectorene, og ingen feilmeldning, så du kan vel prøve å starte en Windows installasjon?

 

Eller du har kanskje prøvd allerede, men kommer ikke langt?

 

 

 

#bilde nr 3 viser at i felten Absolut sector, er 0. Der skal du skrive 63 og taste ok for å lese sector 63. Vil sikre meg at du har forstått det med ...go to...

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Har nå brukt Hitachi programmet igjen. dessverre samme feilmelding , og programmet fryser.

 

Sectorene ser ut til å være ok. Får ingen feilmelding i PTS Disk Editor. (legger ved bilde av oppstart )

 

#Bilde 3 : Har skrevet 63 og tastet ok. Legger ved bilde som kommer etter å ha tastet ok.

 

Etter å ha rebootet og puttet in XP - CD-en kommer feilmeldingen : Operating System not found

Klarer altså ikke å reinnstallere Windows.

 

Hvordan Low formatterer jeg ?

post-95104-1203369583_thumb.jpg

post-95104-1203369615_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...