Gå til innhold

EM-Stadioner i Norge


Sameboe

Anbefalte innlegg

Edit: Og de tre rettelsene i begynnelsen av innlegget vil jeg ha konkrete eksempler på. Ellers gir de ikke mening.

 

Det har jeg allerede gjort!!

Men jeg kan gjøre det en gang til:

 

En faktaopplysning som ikke er sann:

Husk at det bor 10 ganger flere i Stavanger enn i Bodø...

 

Hentet fra Statistisk Sentralbyrå av 1. Januar 2008:

Stavanger ---- 119 586

Bodø --------- 46 049

 

Det vil si at Stavanger er 2,5969 ganger større enn Bodø, noe som er langt fra hva du påpekte.

 

Enda en faktaopplysning som ikke er sann:

Dette er fordi god infrastruktur kommer som en direkte konsekvens av mange mennesker innen et bestemt geografisk område

 

Denne er i alle fall høyst diskutabel. Det er ingen forutsetning for god infrastruktur at det bor mange mennesker innenfor et bestemt geografisk område. Ut fra min tankegang blir det mer søl desto flere kokker.

 

Dette er også feil:

En kvart mill. mennesker som alle bor maks 30 minutter fra en av kandidatarenaene.

 

 

Det beviste jeg ettertrykkelig at ikke stemte. Og I ALLE FALL ikke innenfor 30 minutter fra Jåttåvågen!

 

I tillegg er Viking FK ventet å ha et årsbudsjett på 500 millioner i 2016.

 

Løgn og bedrag. Du sier selv at dette stammer fra en avisartikkel som forutsetter samme utvikling som Viking har hatt siste ti år, noe som jeg tviler kommer til å skje noen gang. Jeg vil også her nevne at en stor klubb som Marseille har fans fra hele verden og store deler av Sør-Frankrike og et nedslagsfelt både Brann og Viking kan drømme om, har et budsjett på 750 millioner i år. Det er utopi at en norsk klubb vil klare noe slikt.

 

så de kan jo nærmest betale arenaen på egenhånd.

 

Det er også løgn. Budsjett er ikke det samme som OVERSKUDD. Viking vil aldri ha midler til å betale en stadion på egenhånd.

 

Så over til en påstand du ikke har belegg til å påstå:

 

Klart det er mer sannsynlig at denne byen skal takle 100000 supportere enn lille Bodø.

 

Det kan man ikke vite uten å faktisk grundig sette seg inn i saken og analysere hotellbehov og lignende. Man må også analysere omtrent hvor mange som vil komme til byen, hvilke kamper man vil legge til den arenaen og lignende. Ingen av oss har belegg for å påstå at Stavanger vil takle det bedre. Det er ikke alltid at en by som er større geografisk og befolkningsmessig vil egne seg best i alt. Og ÆRLIG TALT: Det er snakk om 70-80 000 flere som bor i Stavanger by. Det er ikke rare greiene!!

 

Over til hvorfor publikumssammenligninger har lite for seg. Her velger jeg å sitere meg selv:

 

Hvis jeg skal være usaklig kan jeg påstå at siden Fosshaugane Campus tar 5 500 tilskuere i Sogndal som har et innbyggertall på 6 900 (altså 79,71% av befolkningen) burde for pokker Brann Stadion rommet 199 275 tilskuere (79,71% av 250 000).

 

Som du ser så samsvarer ikke alltid innbyggertallet med det reelle nedslagsfeltet til klubben. Sogndal trekker en del tilskuere når de er i Tippeligaen, faktisk nesten 100% av innbyggertallet, men for at Brann skulle gjort det måtte Brann hatt en stadion med plass til 250 000 tilskuere. Det sier seg selv at ikke har noe for seg å gjøre. Derfor må man analysere hver eneste klubb individuelt og ta for seg de ulempene byen har og de fordelene klubben er så heldig å kunne ta fordel av og bygge ut fra det.

 

Rosenborg trekker ca 20 000. I Trondheim bor det 165 000 personer (Kilde: SSB). Dette tilsvarer 12% av byens innbyggertall. Vålerenga kan ikke si at "Hvis RBK tar 12% av innbyggertallet kan vi ta 12% av våres innbyggertall". Da hadde det blitt en stadion med en kapasitet på 67872 tilskuere, noe Vålerenga aldri ville klart. (560 000 innbyggere, kilde: SSB)

 

Vålerenga må selvfølgelig ta høyde for at brorparten av fotball-lag i tippeligaen faktisk er sentrert på østlandet og hvert lag har hvert sitt nedslagsfelt. Det som taler for RBKs fordel er at de trekker tilskuere fra hele trøndelag. Vålerenga trekker ikke tilskuere fra absolutt hele oslo og store deler av østlandet.

 

Sånn. Klart nok for deg?

 

Søk på Stavanger/Sandnes på wikipedia. Da forstår du kanskje hva jeg mener om at Stavanger er større enn bodø. Samtidig så kan du ikke bestride at Stavanger takler EM bedre enn Bodø. Det blir tull fra din side, og typisk samepatriotisme og søring-skrekk. Ikke tro at dere er så sinnsykt store der oppe, i sør bor det faktisk mange mennesker. Samtidig så pågår det opprustninsprosjekter i stavanger i størrelsesorden av flere titalls milliarder. Bodø har ikke engang en eneste meter med firefelts motorvei.

 

Gå og drøm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EM i Bodø? Sweet dreams...

 

Hvorfor?

 

-Bodø er for lite til å arrangere noe så stort grunnet anntall sengeplasser f.eks.

-Bodø er for langt unna de andre aktuelle byene.

-Bodø har ikke nødvendig infrastruktur.

-Behovet for en så stor stadion det kreves/etterbruken er ikke bra nok.

 

Jeg sier ikke dermed at infrastrukturen er spesielt mye bedre i de andre norske byene, men skulle staten støtte et EM er det helt klart at de vil satse på storbyene der det faktisk er (ikke bare under EM) behov for infrastruktur.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
EM i Bodø? Sweet dreams...

 

Hvorfor?

 

-Bodø er for lite til å arrangere noe så stort grunnet anntall sengeplasser f.eks.

-Bodø er for langt unna de andre aktuelle byene.

-Bodø har ikke nødvendig infrastruktur.

-Behovet for en så stor stadion det kreves/etterbruken er ikke bra nok.

 

Jeg sier ikke dermed at infrastrukturen er spesielt mye bedre i de andre norske byene, men skulle staten støtte et EM er det helt klart at de vil satse på storbyene der det faktisk er (ikke bare under EM) behov for infrastruktur.

Bodø kan arrangere FIFA NON VM da :w00t:

Lenke til kommentar
Søk på Stavanger/Sandnes på wikipedia. Da forstår du kanskje hva jeg mener om at Stavanger er større enn bodø. Samtidig så kan du ikke bestride at Stavanger takler EM bedre enn Bodø. Det blir tull fra din side, og typisk samepatriotisme og søring-skrekk. Ikke tro at dere er så sinnsykt store der oppe, i sør bor det faktisk mange mennesker. Samtidig så pågår det opprustninsprosjekter i stavanger i størrelsesorden av flere titalls milliarder. Bodø har ikke engang en eneste meter med firefelts motorvei.

 

Gå og drøm.

 

Som jeg har sagt tidligere: Jeg har bodd i Stavanger, så jeg er utrolig godt kjent i de to byene. Innbyggertallet i Sandnes kommune har jeg også beskrevet tidligere, så ikke tro at det kommer som et sjokk på meg.

 

Uansett er det ikke et faktum at Stavanger klarer å arrangere det bedre enn Bodø bare på grunn av at Stavangerregionen er større enn Bodø. Det er MANGE faktorer som spiller inn som du ikke tar hensyn til. Det er bare Stavangerpatriotisme og mindreverdighetskomplekser som får deg til å trekke slike konklusjoner. Forøvrig er jeg bergenser. Ellers skriver du mye usaklig.

 

Har du kilder på dine "titalls milliarder"? Har du lest "Pluss" igjen, nå?

 

Forøvrig skal du ikke snakke for høyt om firefelts motorvei. Den lille stripen man har i i Stavanger på E39 er ikke mye å skryte av, og det er lang, LANG kø i rushtiden. I tillegg smaler den inn til å bli tofelts allerede ved Ganddal. Trafikalt er HELE Stavanger og Sandnes en SKANDALE!

 

Kan ikke du for en gangs skyld komme med noe konstruktivt basert på ekte fakta? Sannheten er at jeg er veldig imot at Bodø skal arrangere, og den eneste grunnen til at jeg motsier deg er fordi du kommer med løgn og bedrag av en annen verden.

Lenke til kommentar
Lerkendal har hatt flere tilskuere i snitt enn brann stadion lenge

 

Det er faktisk feil. Brann har holdt tritt med RBK på tilskuerfronten hele tiden, men da RBK bygget ut lerkendal klarte ikke Brann å bestemme seg for om de ville ha byarena eller bygge ut nåværende Brann Stadion. I tillegg var Brann i dyp sportslig krise. Året jeg snakker om er 2002, og Brann spilte på en (da) særdeles drita dårlig Brann Stadion. Året før (2001) slo Brann RBK på tilskuersnitt, og har årene før det alltid klart å holdt følge med trønderlaget. Siden 2002 har ikke Brann klart å slå RBK rett og slett fordi Brann ikke har mulighet i form av stor nok stadion, så får det være opp til skeptikerne å bedømme om tilskuerne faktisk ville møtt opp.

 

Nå pirker du, RBK har flere tlskuere i snitt, det er mitt poeng ;)

 

Njaei, at jeg pirker får så være, men jeg liker ikke at folk går rundt og tror noe som er helt feil. Denne statistikken er skrevet av en kjenning i Brannmiljøet i 2006:

 

Er Brann kanskje Europas (eller verdens) minst meritterte publikumslag?

 

Tilskuere totalt, hjemme i toppserien f.o.m. 1948/49:

 

1.Brann -- 2gull - 4963174 (484 kamper/10254 i snitt)

2.RBK --- 19 gull - 4828669 (452 kamper/10683 i snitt)

3.Viking -- 8 gull - 4022315 (543 kamper/ 7408 i snitt)

 

Tilskuere totalt, hjemme i toppserien f.o.m. 1961/62 (første sesong med én gruppe i toppserien):

 

1.RBK ---19 gull - 4780826 (445 kamper/10743 i snitt)

2.Brann --2 gull - 4518154 (421 kamper/10732 i snitt)

3.Viking --7 gull - 3606099 (452 kamper/ 7978 i snitt)

 

Tilskuere totalt, hjemme i toppserien etter 1963 (sist Brann tok gull):

 

1.RBK ---19 gull ------------------- 4662929 (430 kamper/10844 i snitt)

2.Brann --0 gull/3 sølv/3 bronse- 4181836 (397 kamper/10534 i snitt)

3.Viking --7 gull ------------------- 3456220 (428 kamper/ 8075 i snitt)

 

I løpet av de 35 sesongene Brann har spilt i øverste serie etter forrige gull, har Brann toppet den norske tilskuerstatistikken 11 ganger, vært topp to 30 ganger, topp tre 32 ganger, topp fire 34 ganger og samtlige 35 sesonger topp fem. Sist gang vi ikke var topp tre på tilskuerstatistikken var da vi rykket ned i 1981.

 

Etter hva jeg kan bedømme så er det ingen annen klubb i Europa (verden?) som alltid har vært blant de 5 beste publikumslagene over en 42 års periode uten å ta seriegull! Og som statistikken viser: Vi har trukket nest flest tilskuere sammenlagt i norsk toppserie siden siste gull, og vi har trukket flest siden starten i 1948/49, til tross for bare to gull på denne tiden!

 

Statistikken taler for seg selv. Selv med 17 flere seriegull har ikke RBK evnet å stikke fra.

Endret av Insty
Lenke til kommentar

Er du helt sikker på det når det som faktisk hindrer Brann er ikke supporternes velvilje, men faktisk stadionkapasiteten?

 

Rosenborg har skvist ut alt de kan. Å tro på 30 000 i Trondheim er utopi, dessverre.

 

Men værsågod. Jeg ser frem til enhver anledning til å ødelegge alle andre fotballklubber enn den jeg holder med, så om RBK bygger 30 000 varmer det hjertet mitt. Det kan være deres definitive punktum.

Endret av Insty
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Nja, noen som kjenner igjen fortet på disse bildene..?

 

Viking stadion i 2016 for de som ikke forstod det... :)

Hvor har du disse modellene fra? Er det noe Viking har laget eller er det noe du har laget selv? Såg enormt proft ut til å være laget av en amatør, men samtidig har du lagt inn copyright på Bildr.no.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
En gigant-station bør være plassert på østlandet i og med at nesten halve landets befolkning befinner seg her. En slik stadion vil også ha mer nytte for seg, pga det er vesentlig flere større arrengementer her enn i nord. Nå går det mot avklaring for Strømsgodsets stadion i Drammen. Om dagens planer er endelige er jeg usikker på, det er snakk om plass til 15,000 ~ 20,000 tilskuere. Under ett EM vil selv all hotellkapasiteten rundt oslofjorden være sprengt, hvordan skal det da være plass til så mye folk i Bodø? Jeg skjønner godt at dere vil ha slike ting, men ofte går det en grense mellom det fornuftige og ufornuftige. PS! Jeg var for OL i Tromsø.

25q3dau.jpgo87wk1.jpg

296nlo5.jpgdekzt4.jpg

 

~ Mortis360

Denne ble ikke en realitet ettersom at skolen min tok over den tomta der sammen med NSB :p

 

Angående Alta sin framtidige drømmestadion, så tror jeg den rommet 8.000 elns.

Lenke til kommentar

Håper godset får ny stadion snarest, men det var kanskje greit at det ikke ble noe av den der. Ser ut som de har sluppet til samme arkitekt som stod bak Aker Stadion og Sør Arena. Det er ikke spesielt positivt i mine øyne. Men det kunne vært interessant med EM-stadion i Drammen. De bygger en med kapasitet til ca 35 000, som kan nedjusteres til ca 10 -15 000 etter at mesterskapet er ferdig.

Endret av Blodtann
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
Men herregud da folk, hvis Bodø skal kunne ha en stadion som tar 10-15000 permanent, så er det vel ingenting i veien for at Stavanger skal kunne ha et stadion som er det dobbelte av det igjen. Husk at det bor 10 ganger flere i Stavanger enn i Bodø... Og til dere nordlendinger som føler dere diskriminert: Når var sist vi krevde vinter-OL i Stavanger? Ikke noe snø der sier du? Nei men der er jo pokkermeg ikke noe klassisk fotballvær i Bodø heller!

 

Slutt å drøm Bodøværinger. Dere kan ikke huse EM-kamper før det bor flere mennesker innen en time fra byen. Dette er fordi god infrastruktur kommer som en direkte konsekvens av mange mennesker innen et bestemt geografisk område. Se på Nord-jæren. En kvart mill. mennesker som alle bor maks 30 minutter fra en av kandidatarenaene. Klart det er mer sannsynlig at denne byen skal takle 100000 supportere enn lille Bodø. Ikke noe vondt om Bodø, men det er nok mange byer som heller bør verte EM enn Bodø. I tillegg er Viking FK ventet å ha et årsbudsjett på 500 millioner i 2016, så de kan jo nærmest betale arenaen på egenhånd.

 

 

 

Når begynte det å bo 460000 i Stavanger egentlig?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg syntes det er synd at man vraker Bergen, som tross alt er noe av de flotteste av vi kan vise til resten av verden her i Norge.

 

At Lillestrøm blir valgt i stedet er et pussig valg etter mitt syn, men så vet man jo hvor avgjørelsene blir tatt. Som nordlending er jeg forundret over både Tromsø og Bodø som forsøker å gape over for mye med OL og EM. At Finnmarksløpet ikke fikk VM-status på bekostning av Femundsløpet derimot...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...