Gå til innhold

EM-Stadioner i Norge


Sameboe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ikke litt tøft å satse på et så stort anlegg? Alta danser mellom 1.div og 2.div vært eneste år. Kanskje det å stabilisere seg i 1.div hadde vært best? Synes en stadion på 5-8000, som har muligheten for å bli bygget ut hadde vært en realitet.

Det blir vel en flerbruksarena. Med 20.000 plasser kan de jo invitere hele kommunen på arrangementer :)

Lenke til kommentar

Men herregud da folk, hvis Bodø skal kunne ha en stadion som tar 10-15000 permanent, så er det vel ingenting i veien for at Stavanger skal kunne ha et stadion som er det dobbelte av det igjen. Husk at det bor 10 ganger flere i Stavanger enn i Bodø... Og til dere nordlendinger som føler dere diskriminert: Når var sist vi krevde vinter-OL i Stavanger? Ikke noe snø der sier du? Nei men der er jo pokkermeg ikke noe klassisk fotballvær i Bodø heller!

 

Slutt å drøm Bodøværinger. Dere kan ikke huse EM-kamper før det bor flere mennesker innen en time fra byen. Dette er fordi god infrastruktur kommer som en direkte konsekvens av mange mennesker innen et bestemt geografisk område. Se på Nord-jæren. En kvart mill. mennesker som alle bor maks 30 minutter fra en av kandidatarenaene. Klart det er mer sannsynlig at denne byen skal takle 100000 supportere enn lille Bodø. Ikke noe vondt om Bodø, men det er nok mange byer som heller bør verte EM enn Bodø. I tillegg er Viking FK ventet å ha et årsbudsjett på 500 millioner i 2016, så de kan jo nærmest betale arenaen på egenhånd.

Endret av simenhjort
Lenke til kommentar
Men herregud da folk, hvis Bodø skal kunne ha en stadion som tar 10-15000 permanent, så er det vel ingenting i veien for at Stavanger skal kunne ha et stadion som er det dobbelte av det igjen. Husk at det bor 10 ganger flere i Stavanger enn i Bodø... Og til dere nordlendinger som føler dere diskriminert: Når var sist vi krevde vinter-OL i Stavanger? Ikke noe snø der sier du? Nei men der er jo pokkermeg ikke noe klassisk fotballvær i Bodø heller!

For det første bor det ikke 10x så mange folk i Stavanger som i Bodø, og for det andre er det publikumsnittet som avgjør. Jeg tror det er mulig med 20.000 i snitt om noen år, men en stadio med 30,000 plasser vil likevel se rimelig glissen ut tror jeg. Syntes 25.000 permanente plasser og 35.000 under et evt. EM.

Lenke til kommentar
Men herregud da folk, hvis Bodø skal kunne ha en stadion som tar 10-15000 permanent, så er det vel ingenting i veien for at Stavanger skal kunne ha et stadion som er det dobbelte av det igjen. Husk at det bor 10 ganger flere i Stavanger enn i Bodø... Og til dere nordlendinger som føler dere diskriminert: Når var sist vi krevde vinter-OL i Stavanger? Ikke noe snø der sier du? Nei men der er jo pokkermeg ikke noe klassisk fotballvær i Bodø heller!

 

Slutt å drøm Bodøværinger. Dere kan ikke huse EM-kamper før det bor flere mennesker innen en time fra byen. Dette er fordi god infrastruktur kommer som en direkte konsekvens av mange mennesker innen et bestemt geografisk område. Se på Nord-jæren. En kvart mill. mennesker som alle bor maks 30 minutter fra en av kandidatarenaene. Klart det er mer sannsynlig at denne byen skal takle 100000 supportere enn lille Bodø. Ikke noe vondt om Bodø, men det er nok mange byer som heller bør verte EM enn Bodø. I tillegg er Viking FK ventet å ha et årsbudsjett på 500 millioner i 2016, så de kan jo nærmest betale arenaen på egenhånd.

 

For det første kommer du med faktaopplysninger som ikke er sanne.

For det andre kommer du med påstander du ikke har belegg for å påstå (Hva med kilder, etc?)

For det tredje har sammenligninger når man skal anslå publikumsgrunnlag utrolig lite for seg.

 

Hvis jeg skal være usaklig kan jeg påstå at siden Fosshaugane Campus tar 5 500 tilskuere i Sogndal som har et innbyggertall på 6 900 (altså 79,71% av befolkningen) burde for pokker Brann Stadion rommet 199 275 tilskuere (79,71% av 250 000).

 

Hva er galt med å drømme? Hva er galt med ambisjoner? Hvorfor tror du Microsoft, Google og YouTube har blitt så stor som de har blitt? Hva tror du supporterne til fotballklubben Hull gjorde for et par år siden? Jeg synes du er utrolig usaklig når du rakker ned på andre på grunn av deres drømmer og teorier. Det skal man faktisk ha respekt for og få lov til å ha.

 

I tilegg til dette føler jeg du Bodø-argumentet for å fremheve Rogalandsområdet.

 

Her er befolkningstall for "30 minutter (+++) unna kamparena":

 

Rennesøy ------- 3 500

Randaberg ------ 9 800

Tau ------------ 3 500

Sola ----------- 20 200

Stavanger ------ 121 000

Sandnes -------- 63 000

Time ----------- 15 700

 

Totalt: -------- 236 000

 

Jeg vil legge til at samtlige tall er rundet av oppover, og at dette er innenfor mye mer enn 30 minutters radius av kamparena. Hommersåk inngår i Sandnes kommune. Tanager inngår i Sola kommune. Kvernavik inngår i Stavanger kommune. Bryne inngår i Time kommune.

 

Tror ikke jeg har glemt så altfor mange steder. Fra Rennesøy er det ca 40 minutters kjøring til Stavanger sentrum, fra Tau må man ta båt i en halvtime til Stavanger sentrum og fra Time må man medregne i alle fall gode tre kvarter, eller en halvtime med tog. Så må man plusse på ekstra tid til kamparena med unntak av Time (hvor man kan trekke fra).

 

Man må også huske at i Stavanger er veitrafikken en ren skandale. I rushtid kan man stå utrolig lenge fast i trafikken, så plutselig blir en halvtime betydelig innsnevret.

 

Selv om jeg strakk "30 minutters kjøretid" veldig langt ut var jeg fortsatt ikke i nærheten av en kvart million innbyggere.

 

Ellers vil jeg gjerne vite hvordan hobbyklubben (i europeisk sammenheng) Viking FK har tenkt et årsbudsjett på 500 Millioner kroner når ingen norske klubber har et budsjett på over 200 millioner i år. Den franske klubben Brann møtte i Mesterligakvalifisering i år, Marseille, har et årsbudsjett på vel 750 millioner (ingen kildehenvisninger, fritt fra hodet) i år. De har en stadion som rommer 60 000 tilskuere og et effektsalg hinsides hva alle Norske klubber kan klare å ta igjen på mange år. I tillegg er det grenser for hvor mye enkelte sponsorer er villig til å betale for en draktreklame. Jeg vil også nevne at Viking FKs hovedsponsor Lyse kjøpte fotballrettighetene for en slant penger, så jeg tør påstå at Viking i alle fall ikke skal få pengene fra dem.

 

Angående Stavanger som arrangør lurer jeg også på hvordan Stavanger har tenkt å utbedre infrastruktur som vei, hotellplasser, utesteder og lignende som følger med og hvordan Stavanger skal få bruk for alle disse hotellplassene og utestedene når alle fra EM drar hjem.

 

Helt til slutt vil jeg også trekke en paralell til Sveits og Østerrike. Mange tenker sikkert at "Pøh, Sveits og Østerrike har ingen fotballag å skryte over. Kan DE arrangere EM kan vi også gjøre det!". Sannheten i dette er at disse to landene er utrolig sentralt i forhold til hele resten av Europa. De har en infrastruktur (som tidligere nevnt) som er helt vanvittig. Med tog kan man komme seg til MANGE forskjellige land og flere verdensmetropoler innenfor fire timers radius med tog. De har Italia i sør, Frankrike i vest, Belgia og Luxembourg i nord-vest, Tyskland i nord, Tsjekkia, Polen og Slovakia i nord-øst, Ungarn og Romania i øst og Serbia, Montenegro, Kroatia og Bosnia i sør-øst. Hvordan skal man få dem til Norge med de elendige veiene og store avstandene vi har her? I tillegg er det skamdyrt her.

 

Alt i alt var hele posten din særdeles usaklig og ikke basert på konstruktive teorier og meningsytringer, det er bare løgn og bedrag fra en bedreviters synspunkt.

Lenke til kommentar

Hvorfor bør Rosenborg ha 40.000?

Det er Brann som burde hatt 40.000.

Brann er det eneste laget i serien, kanskje med unntak av Rosenborg som kunne vært i nærheten av å fylle det opp...

 

Brann kunne solgt ut 40-50.000 ganske mange ganger, blant annet i fjor mot Viking, Ålesund og de kampene i slutten av sesongen.

Lenke til kommentar

Brann bør for all del ikke få noen stadion med en kapasitet på 40 000 tilskuere. Den saken er jævlig grei. Forøvrig spilte Brann mot Ålesund den 20. Juni 2007 foran 17 100 tilskuere, kampen var med andre ord ikke utsolgt. Du tenker på bortekampen. Eventuelt kampen mot Lyn, som er et helt annet lag.

Endret av Insty
Lenke til kommentar
Hvorfor bør Rosenborg ha 40.000?

Det er Brann som burde hatt 40.000.

Brann er det eneste laget i serien, kanskje med unntak av Rosenborg som kunne vært i nærheten av å fylle det opp...

 

Brann kunne solgt ut 40-50.000 ganske mange ganger, blant annet i fjor mot Viking, Ålesund og de kampene i slutten av sesongen.

Og dette har du kilde på eller bare antar du?

 

Lerkendal har hatt flere tilskuere i snitt enn brann stadion lenge og fyller sin arena langt oftere enn brann selv om den er større. selv syntes jeg ar 30.000 er mer enn nok for Lerkendal også utenom et mesterskap (40.000 under mesterskap). brannstadions ideele str. ville nok vært 23.000-25.000, men kanskje 30.000 på sikt. Men jeg ser ikke hvordan de skal kunne bygge ut så voldsomt mye mer. Jeg mener det var en tabbe å forsatt satse på stadion på Minde

Lenke til kommentar
Men herregud da folk, hvis Bodø skal kunne ha en stadion som tar 10-15000 permanent, så er det vel ingenting i veien for at Stavanger skal kunne ha et stadion som er det dobbelte av det igjen. Husk at det bor 10 ganger flere i Stavanger enn i Bodø... Og til dere nordlendinger som føler dere diskriminert: Når var sist vi krevde vinter-OL i Stavanger? Ikke noe snø der sier du? Nei men der er jo pokkermeg ikke noe klassisk fotballvær i Bodø heller!

 

Slutt å drøm Bodøværinger. Dere kan ikke huse EM-kamper før det bor flere mennesker innen en time fra byen. Dette er fordi god infrastruktur kommer som en direkte konsekvens av mange mennesker innen et bestemt geografisk område. Se på Nord-jæren. En kvart mill. mennesker som alle bor maks 30 minutter fra en av kandidatarenaene. Klart det er mer sannsynlig at denne byen skal takle 100000 supportere enn lille Bodø. Ikke noe vondt om Bodø, men det er nok mange byer som heller bør verte EM enn Bodø. I tillegg er Viking FK ventet å ha et årsbudsjett på 500 millioner i 2016, så de kan jo nærmest betale arenaen på egenhånd.

 

For det første kommer du med faktaopplysninger som ikke er sanne.

For det andre kommer du med påstander du ikke har belegg for å påstå (Hva med kilder, etc?)

For det tredje har sammenligninger når man skal anslå publikumsgrunnlag utrolig lite for seg.

 

Hvis jeg skal være usaklig kan jeg påstå at siden Fosshaugane Campus tar 5 500 tilskuere i Sogndal som har et innbyggertall på 6 900 (altså 79,71% av befolkningen) burde for pokker Brann Stadion rommet 199 275 tilskuere (79,71% av 250 000).

 

Hva er galt med å drømme? Hva er galt med ambisjoner? Hvorfor tror du Microsoft, Google og YouTube har blitt så stor som de har blitt? Hva tror du supporterne til fotballklubben Hull gjorde for et par år siden? Jeg synes du er utrolig usaklig når du rakker ned på andre på grunn av deres drømmer og teorier. Det skal man faktisk ha respekt for og få lov til å ha.

 

I tilegg til dette føler jeg du Bodø-argumentet for å fremheve Rogalandsområdet.

 

Her er befolkningstall for "30 minutter (+++) unna kamparena":

 

Rennesøy ------- 3 500

Randaberg ------ 9 800

Tau ------------ 3 500

Sola ----------- 20 200

Stavanger ------ 121 000

Sandnes -------- 63 000

Time ----------- 15 700

 

Totalt: -------- 236 000

 

Jeg vil legge til at samtlige tall er rundet av oppover, og at dette er innenfor mye mer enn 30 minutters radius av kamparena. Hommersåk inngår i Sandnes kommune. Tanager inngår i Sola kommune. Kvernavik inngår i Stavanger kommune. Bryne inngår i Time kommune.

 

Tror ikke jeg har glemt så altfor mange steder. Fra Rennesøy er det ca 40 minutters kjøring til Stavanger sentrum, fra Tau må man ta båt i en halvtime til Stavanger sentrum og fra Time må man medregne i alle fall gode tre kvarter, eller en halvtime med tog. Så må man plusse på ekstra tid til kamparena med unntak av Time (hvor man kan trekke fra).

 

Man må også huske at i Stavanger er veitrafikken en ren skandale. I rushtid kan man stå utrolig lenge fast i trafikken, så plutselig blir en halvtime betydelig innsnevret.

 

Selv om jeg strakk "30 minutters kjøretid" veldig langt ut var jeg fortsatt ikke i nærheten av en kvart million innbyggere.

 

Ellers vil jeg gjerne vite hvordan hobbyklubben (i europeisk sammenheng) Viking FK har tenkt et årsbudsjett på 500 Millioner kroner når ingen norske klubber har et budsjett på over 200 millioner i år. Den franske klubben Brann møtte i Mesterligakvalifisering i år, Marseille, har et årsbudsjett på vel 750 millioner (ingen kildehenvisninger, fritt fra hodet) i år. De har en stadion som rommer 60 000 tilskuere og et effektsalg hinsides hva alle Norske klubber kan klare å ta igjen på mange år. I tillegg er det grenser for hvor mye enkelte sponsorer er villig til å betale for en draktreklame. Jeg vil også nevne at Viking FKs hovedsponsor Lyse kjøpte fotballrettighetene for en slant penger, så jeg tør påstå at Viking i alle fall ikke skal få pengene fra dem.

 

Angående Stavanger som arrangør lurer jeg også på hvordan Stavanger har tenkt å utbedre infrastruktur som vei, hotellplasser, utesteder og lignende som følger med og hvordan Stavanger skal få bruk for alle disse hotellplassene og utestedene når alle fra EM drar hjem.

 

Helt til slutt vil jeg også trekke en paralell til Sveits og Østerrike. Mange tenker sikkert at "Pøh, Sveits og Østerrike har ingen fotballag å skryte over. Kan DE arrangere EM kan vi også gjøre det!". Sannheten i dette er at disse to landene er utrolig sentralt i forhold til hele resten av Europa. De har en infrastruktur (som tidligere nevnt) som er helt vanvittig. Med tog kan man komme seg til MANGE forskjellige land og flere verdensmetropoler innenfor fire timers radius med tog. De har Italia i sør, Frankrike i vest, Belgia og Luxembourg i nord-vest, Tyskland i nord, Tsjekkia, Polen og Slovakia i nord-øst, Ungarn og Romania i øst og Serbia, Montenegro, Kroatia og Bosnia i sør-øst. Hvordan skal man få dem til Norge med de elendige veiene og store avstandene vi har her? I tillegg er det skamdyrt her.

 

Alt i alt var hele posten din særdeles usaklig og ikke basert på konstruktive teorier og meningsytringer, det er bare løgn og bedrag fra en bedreviters synspunkt.

 

Poenget mitt er at det er tull å legge en så viktig begivenhet til Bodø. Hvis du skal ta alt så jævla bokstavelig så syns jeg du får finne deg noe bedre å gjøre enn å meie det utover folk på et diskusjonsforum. Bli ingeniør eller økonom.

 

Du kommenterer infrastrukturen osv. Vi har jo alt dette! Og om ikke det, så har vi iallefall et mye bedre utgangspunkt enn Bodø!

 

Og nei, det tar ikke mer enn 30 min til jåttåvågen fra Bryne, så sjekk ut fakta før du meier ut. Samtidig har vi sannsynligvis et par linger med bybane i 2016 og.

 

Og jo, budskjettet til viking vil være på 500 mill. i 2016 hvis den følger utviklingen de siste 10 år. Det står svart på hvitt i Pluss, fredagsmagasinet til anerkjente Stavanger Aftenblad.

 

Sjekk fakta selv, og ikke ha den fiendtlige innstillingen. Det slår tilbake på deg selv.

 

Edit: Og de tre rettelsene i begynnelsen av innlegget vil jeg ha konkrete eksempler på. Ellers gir de ikke mening.

Endret av simenhjort
Lenke til kommentar
Poenget mitt er at det er tull å legge en så viktig begivenhet til Bodø.

 

Det kan vi forsåvidt være enig i.

 

Hvis du skal ta alt så jævla bokstavelig så syns jeg du får finne deg noe bedre å gjøre enn å meie det utover folk på et diskusjonsforum.

Hva er bedre å gjøre enn å diskutere stadionanlegg, som jeg er genuint interessert i? Alle har sine interesser og for meg som fotballinteressert har jeg tatt et dypdykk innenfor stadionanlegg. Alt fra fasader til geografisk plassering innenfor fotballstadioner interesserer jeg meg for. Ellers: Usaklig kommentar fra deg.

 

Bli ingeniør eller økonom.

Usaklig.

 

Du kommenterer infrastrukturen osv. Vi har jo alt dette!

Desverre for deg så har jeg bodd to år i Rogaland, faktisk så sent som for fire måneder siden, og er det noe dere IKKE har så er det infrastruktur. Vet du i det hele tatt hva ordet betyr?

 

Og om ikke det, så har vi iallefall et mye bedre utgangspunkt enn Bodø!

Åjasså? Her sier jeg ikke at du tar feil, men siden du kommer med en slik påstand må du ha et ganske greit inblikk i hvordan Bodøs infrastruktur er. Hva mener du bør forbedres i Bodø og på hvilke punkt har Stavanger et enormt uforløst potensial? Det er ikke noe gale å dele dine erfaringer her for det er i så fall svært beslektet til topic så du vil aldri bli beskyldt for avsporing.

 

Og nei, det tar ikke mer enn 30 min til jåttåvågen fra Bryne

Jeg har faktisk testet med min helt egne bil selv. Ellers henviser jeg til NSB sine sider, der vil du se at tog tar alt fra 22-27 minutter fra Jåttåvågen Stasjon. Jeg har selv tatt et slikt tog, og det går svært mye raskere enn man lovlig kan kjøre med bil. Uansett. Toget kjører på en så godt som rett strekning med noen få svinger i ny og ne, men med bil må man fra jåttå følge riksvei 44 og ut på E39, og til pass for alle som trodde det: Det er ikke motorvei hele veien til Bryne. Det er tilnærmet umulig å starte på Viking Stadion med bil og ved lovlig følge fartsgrensen til Bryne være fremme innen 30 minutter.

 

så sjekk ut fakta før du meier ut.

Jeg kommer med fakta. Du kommer med teorier, påstander og løgn som ikke har rot i virkeligheten.

 

Samtidig har vi sannsynligvis et par linger med bybane i 2016 og.

Sist jeg sjekka var ikke Bybane vedtatt i Stavanger. Har du ny info om det? Her kan jeg ta feil. Men det tar sin tid før slikt blir vedtatt. Uansett, når man ser på de enorme trafikale utfordringene man har i Stavanger tviler jeg på at en bybane vil være guds gave til Stavanger og løse alle problemer.

 

Og jo, budskjettet til viking vil være på 500 mill. i 2016 hvis den følger utviklingen de siste 10 år.

 

Først og fremst: Det heter budsjett.

Hvem sier forøvrig at Viking kommer til å ha en lik utvikling de neste 10 år som de har hatt de forige ti år? Ny stadion er ikke noe man bygger annethvert år, vet du. Viking hadde før hjemmebane på Stavanger Stadion (som jeg også har fått æren av å besøke). Dette er en helt skrøpelig stadion med en katastrofal hovedtribune, det er løpebane rundt banen, svingene innbyr ikke til noe god stemning. Fasilitetene ellers var helt på trynet. Det er tilnærmet umulig å parkere der, det er kun tak på deler av hovedtribunen (med det mener jeg at hvis det regner så drypper det på de nederste radene) og så videre. Viking har fått ny stadion og alle som før satt hjemme når det var kaldt eller regnet har ikke lenger grunn til å holde seg hjemme. I tillegg har de nye supporterne vært delaktig i økt effektsalg, kiosksalg og lignende. Vi må heller ikke glemme at Viking som alle andre lag har fått tatt del i den enorme TV-avtalen som ble signert når TV2 fikk makten, og det er ingen grunn til å tro at verdien av tv-avtalen skal doble seg ved neste korsvei (husk at prisen gikk ned nå sist). Tv-avtalen har i tillegg ført til bedre sponsoravtaler for de klubbene som blir vist mest på tv.

 

Jeg vil også nevne at Viking kun har hatt ÉN utsolgt kamp i år og det er mot Brann. Resten av kampene har det altid vært noen hundre billetter igjen.

 

Det er med andre ord ingen grunn til å tro at trenden skal fortsette. Viking kommer til å stabilisere seg på 13-14 000 tilskuere etter hvert, effektsalget vil være det samme litt avhengig av tabellplassering og lignende. Inntektene til TV-avtalen kommer sjeldent til å bli bedre enn den nevnte milliarden for tre år siden. En gang kommer interessen for norsk fotball til å flate ut. At vi har klubber som trekker tilnærmet 20 000 tilskuere bør vi være stolt over. I England er de 60 millioner mennesker, i Norge er vi 4. Det sier seg selv at det er litt forskjell på tilskuertall.

 

Det står svart på hvitt i Pluss, fredagsmagasinet til anerkjente Stavanger Aftenblad.

 

Dette er jo ikke fakta!! Det er et presseskriveri! Det er en med journalistisk bakgrunn som har skrevet en artikkel for å få lesere. Hvis journalisten skriver en god fengende artikkel, selger Stavanger Aftenblad aviser og han får fortsatt god lønn. Slik fungerer det. Det er da ingenting som kommer fra Viking FK. Men du blir jo lurt trill rundt og journalisten har deg tvinnet rundt lillefingen sin.

 

Sjekk fakta selv

Sjekk fakta selv.

 

og ikke ha den fiendtlige innstillingen.

Jeg har ingen fiendtlig instilling. Det er bare du som tolker det slik fordi jeg kommer med motstridende argumenter.

 

Det slår tilbake på deg selv.

Nei, akkuratt dette slår faktisk tilbake på deg.

Lenke til kommentar
Edit: Og de tre rettelsene i begynnelsen av innlegget vil jeg ha konkrete eksempler på. Ellers gir de ikke mening.

 

Det har jeg allerede gjort!!

Men jeg kan gjøre det en gang til:

 

En faktaopplysning som ikke er sann:

Husk at det bor 10 ganger flere i Stavanger enn i Bodø...

 

Hentet fra Statistisk Sentralbyrå av 1. Januar 2008:

Stavanger ---- 119 586

Bodø --------- 46 049

 

Det vil si at Stavanger er 2,5969 ganger større enn Bodø, noe som er langt fra hva du påpekte.

 

Enda en faktaopplysning som ikke er sann:

Dette er fordi god infrastruktur kommer som en direkte konsekvens av mange mennesker innen et bestemt geografisk område

 

Denne er i alle fall høyst diskutabel. Det er ingen forutsetning for god infrastruktur at det bor mange mennesker innenfor et bestemt geografisk område. Ut fra min tankegang blir det mer søl desto flere kokker.

 

Dette er også feil:

En kvart mill. mennesker som alle bor maks 30 minutter fra en av kandidatarenaene.

 

 

Det beviste jeg ettertrykkelig at ikke stemte. Og I ALLE FALL ikke innenfor 30 minutter fra Jåttåvågen!

 

I tillegg er Viking FK ventet å ha et årsbudsjett på 500 millioner i 2016.

 

Løgn og bedrag. Du sier selv at dette stammer fra en avisartikkel som forutsetter samme utvikling som Viking har hatt siste ti år, noe som jeg tviler kommer til å skje noen gang. Jeg vil også her nevne at en stor klubb som Marseille har fans fra hele verden og store deler av Sør-Frankrike og et nedslagsfelt både Brann og Viking kan drømme om, har et budsjett på 750 millioner i år. Det er utopi at en norsk klubb vil klare noe slikt.

 

så de kan jo nærmest betale arenaen på egenhånd.

 

Det er også løgn. Budsjett er ikke det samme som OVERSKUDD. Viking vil aldri ha midler til å betale en stadion på egenhånd.

 

Så over til en påstand du ikke har belegg til å påstå:

 

Klart det er mer sannsynlig at denne byen skal takle 100000 supportere enn lille Bodø.

 

Det kan man ikke vite uten å faktisk grundig sette seg inn i saken og analysere hotellbehov og lignende. Man må også analysere omtrent hvor mange som vil komme til byen, hvilke kamper man vil legge til den arenaen og lignende. Ingen av oss har belegg for å påstå at Stavanger vil takle det bedre. Det er ikke alltid at en by som er større geografisk og befolkningsmessig vil egne seg best i alt. Og ÆRLIG TALT: Det er snakk om 70-80 000 flere som bor i Stavanger by. Det er ikke rare greiene!!

 

Over til hvorfor publikumssammenligninger har lite for seg. Her velger jeg å sitere meg selv:

 

Hvis jeg skal være usaklig kan jeg påstå at siden Fosshaugane Campus tar 5 500 tilskuere i Sogndal som har et innbyggertall på 6 900 (altså 79,71% av befolkningen) burde for pokker Brann Stadion rommet 199 275 tilskuere (79,71% av 250 000).

 

Som du ser så samsvarer ikke alltid innbyggertallet med det reelle nedslagsfeltet til klubben. Sogndal trekker en del tilskuere når de er i Tippeligaen, faktisk nesten 100% av innbyggertallet, men for at Brann skulle gjort det måtte Brann hatt en stadion med plass til 250 000 tilskuere. Det sier seg selv at ikke har noe for seg å gjøre. Derfor må man analysere hver eneste klubb individuelt og ta for seg de ulempene byen har og de fordelene klubben er så heldig å kunne ta fordel av og bygge ut fra det.

 

Rosenborg trekker ca 20 000. I Trondheim bor det 165 000 personer (Kilde: SSB). Dette tilsvarer 12% av byens innbyggertall. Vålerenga kan ikke si at "Hvis RBK tar 12% av innbyggertallet kan vi ta 12% av våres innbyggertall". Da hadde det blitt en stadion med en kapasitet på 67872 tilskuere, noe Vålerenga aldri ville klart. (560 000 innbyggere, kilde: SSB)

 

Vålerenga må selvfølgelig ta høyde for at brorparten av fotball-lag i tippeligaen faktisk er sentrert på østlandet og hvert lag har hvert sitt nedslagsfelt. Det som taler for RBKs fordel er at de trekker tilskuere fra hele trøndelag. Vålerenga trekker ikke tilskuere fra absolutt hele oslo og store deler av østlandet.

 

Sånn. Klart nok for deg?

Endret av Insty
Lenke til kommentar
Lerkendal har hatt flere tilskuere i snitt enn brann stadion lenge

 

Det er faktisk feil. Brann har holdt tritt med RBK på tilskuerfronten hele tiden, men da RBK bygget ut lerkendal klarte ikke Brann å bestemme seg for om de ville ha byarena eller bygge ut nåværende Brann Stadion. I tillegg var Brann i dyp sportslig krise. Året jeg snakker om er 2002, og Brann spilte på en (da) særdeles drita dårlig Brann Stadion. Året før (2001) slo Brann RBK på tilskuersnitt, og har årene før det alltid klart å holdt følge med trønderlaget. Siden 2002 har ikke Brann klart å slå RBK rett og slett fordi Brann ikke har mulighet i form av stor nok stadion, så får det være opp til skeptikerne å bedømme om tilskuerne faktisk ville møtt opp.

Lenke til kommentar
Lerkendal har hatt flere tilskuere i snitt enn brann stadion lenge

 

Det er faktisk feil. Brann har holdt tritt med RBK på tilskuerfronten hele tiden, men da RBK bygget ut lerkendal klarte ikke Brann å bestemme seg for om de ville ha byarena eller bygge ut nåværende Brann Stadion. I tillegg var Brann i dyp sportslig krise. Året jeg snakker om er 2002, og Brann spilte på en (da) særdeles drita dårlig Brann Stadion. Året før (2001) slo Brann RBK på tilskuersnitt, og har årene før det alltid klart å holdt følge med trønderlaget. Siden 2002 har ikke Brann klart å slå RBK rett og slett fordi Brann ikke har mulighet i form av stor nok stadion, så får det være opp til skeptikerne å bedømme om tilskuerne faktisk ville møtt opp.

 

Nå pirker du, RBK har flere tlskuere i snitt, det er mitt poeng ;)

Lenke til kommentar

RBK har flere tilskuere i snitt enn brann, mnen kunne ikke fylt 40.000 plasser, men det kunne brann? Kan ikke se logikken.... Tror 40.000 ville vært for stort for begge, men tror RBK ville hatt mer bruk for 30.000. Ikke bare fordi de når europa oftere. I fjor hadde brann 17.310 tilskuere i snitt. RBK hadde oppunder 20.000 (19000 etter eller annet) grunnen til dette var at de fylte lerkendal oftere enn brann fylte stadion selv i en elendig sesong.

 

Etter det jeg leste på wikipedia vil heller brann øke kapasiteten til 24.000 (før var planen 21.000) noe jeg mener er ideelt for klubben

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...