Gå til innhold

Half-Life: HL II vs. Episode I vs. Episode II - Himmel og Helvete?


Anbefalte innlegg

Har naa spillt i gjennom baade HL II og episode 1 - og det er med meget blandede folelser jeg eventuelt gaar loes paa episode 2...

 

For det foerste er HL II det beste spillet jeg noengang har spillt. Spilte gjennom det kjapt en gang naar det foerst kom ut for ca 2 aar siden. Bra den gangen og, saa absolutt - men det var liksom en annen klasse over det denne gangen. Uansett trenger vel ikke mer utbrodering for vi er vel flesteparten enige om at dette er noe unikt!

Saa over til episode 1. Fyrte opp dette rett etter at HL II var avsluttet med store forhaapninger... og vel...

1) Alex er blitt meget pratsjuk og har sterke romantiske tendenser - FYSJ!

2) Ikke noe moro kun med Gravity Gun - selv om den er customisert. Hvor er/var alle de andre vaapnene? De kom forsaavidt etterhvert naar halve spillet var over...men alt for sent

3) Alt for mye puzzles and riddles. Tok vel ogsaa ca foerste halvedel av spillet foer mer action-fylte hendelser tok over.

 

Saa - Meget meget skuffet over foerste halvdel av spillet, men det kom seg og reddet saavidt sitt renome.

Jeg ville gitt HL II 98% og episode 1 55%.

 

Saa hvordan er egentlig episode 2? Som HL II eller mer som episode 1? Haaper saa absolutt som det foerste...

Endret av maypenray
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HL2 da det kom, og den dag i dag, er et av de mest fenomenale spillopplevelser innenfor FPS fronten. Det er et fortreffelig stykke velbalansert arbeid mellom historie, grafikk og action. Synes selv det er et meget godt spill.

 

EP1 derimot er jeg litt mer blandet mot. Det er et bra spill og leverer en tidvis god historie men til tider får du følelsen av "get the fuck out" er det eneste som skal drive deg. Jeg vil selvfølgelig komme meg ut men vil og få vite litt mer hva det er som skjer og hvorfor. Dessverre består begynnelsen av episoden av det velkjente Doom 3 fenomenet (Stay Black) og den forbandete dama du har med deg roper om at du må lyse for eneste lommelykta dere har på et mål hun finner for godt. Sorry snuppa, en treg zombie på sirupssoler har litt mindre prioritet enn en zombine soldat med granaten klar i handa. Neida her må jeg velge og begge valgene ender i game over, enten sprenger zombine meg til himmelriket eller så dør Alyx fordi hun ikke klarer å ta ned en zombie. Ellers ut av spillet føler jeg at Alyx holder meg litt mye i handa og sier hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal gjøre det. Jeg er freaking Gordon Freeman, har vært interdimensjonalt og knertet stygginger siden hun var kun en liten pike så skal hun komme å si hva jeg skal gjøre? Hrmf. Hold deg i det minste i livet. Alyx er en søt jente ja men dessverre til tider dummere enn brødet jeg har i brødboksen. Dette til tross er Ep1 en helt OK dog kort underholdning.

 

Ep2, vel, den er bare stygg med mine følelser. Et spill som sender deg gjennom horder av monster og gir deg følelsen av at alt er over at du er trygg, for deretter å rive ballene ut gjennom munnen, er et stygt spill. En slik slutt som i EP2 likte jeg ikke. Et spill skal ikke gi meg tårer i øynene, klump i halsen, vondt i magen og gjøre meg trist, ikke et FPS spill. Jeg slakter aliens og er tøff, tøffe ramboer sipper ikke. Vel, klumpen i halsen kan jo for så vidt være ballene på vei opp.

Lenke til kommentar
Ep2, vel, den er bare stygg med mine følelser. Et spill som sender deg gjennom horder av monster og gir deg følelsen av at alt er over at du er trygg, for deretter å rive ballene ut gjennom munnen, er et stygt spill. En slik slutt som i EP2 likte jeg ikke. Et spill skal ikke gi meg tårer i øynene, klump i halsen, vondt i magen og gjøre meg trist, ikke et FPS spill. Jeg slakter aliens og er tøff, tøffe ramboer sipper ikke. Vel, klumpen i halsen kan jo for så vidt være ballene på vei opp.

Maa si meg meget enig i det meste av det du sier men oensker likevel aa rette mest oppmerksomhet mot episode 2 som spilles naa.

Synes det startet meget bra etter en noksaa brutal skuffelse i episode 1. MEN etter aa ha spillt ca halveis? i episode 2 maa jeg si at det ikke rekker HL 2 til knaerne en gang. Mulig er det urettferdig aa sammenligne en episode mot et komplett spill...

Har ikke kommet langt nok enda til aa bli skuffet/engasjert paa det emosjonelle plan MEN (igjen) - det er for mange zombies, den linaere spillopllevelsen er alt for tilstedevaerende - har ikke en l-i-t-e-n foelelse av valgfrihet en gang...og ikke ett snev av fornyelse?

Mulig jeg er litt slem og episode 2 er nok ikke saa "daarlig" som episode 1 var - og mulig veldig urettferdig iom. at HL var slikt et helt fantastisk spill - blir jo nesten som aa hoppe etter Wirkola.

 

Tror nok Valve maa tenke meget nytt - igjen. Glem en evntuell episode 3 og evolusjoner spillverden nok en gang med HL 3!

Endret av maypenray
Lenke til kommentar

Valve har rotet seg litt opp i episodene sine og er nødt å fullføre dette før de kan gå videre, uansett hvor "teit" det enn kan være. Ep3 blir den eventuelt siste episoden i serien og Gabe har selv sagt at de skal sette seg ned og vurdere om de skal fortsette med det eller ikke.

 

Personelig vil jeg heller ha 1 spill med 10-15 timers god underholdning (HL2) enn flere småspill med 2 til 3 timers underholdning.

Lenke til kommentar
HL2 da det kom, og den dag i dag, er et av de mest fenomenale spillopplevelser innenfor FPS fronten. Det er et fortreffelig stykke velbalansert arbeid mellom historie, grafikk og action. Synes selv det er et meget godt spill.

Helt Enig!

 

EP1 derimot er jeg litt mer blandet mot. Det er et bra spill og leverer en tidvis god historie men til tider får du følelsen av "get the fuck out" er det eneste som skal drive deg. Jeg vil selvfølgelig komme meg ut men vil og få vite litt mer hva det er som skjer og hvorfor. Dessverre består begynnelsen av episoden av det velkjente Doom 3 fenomenet (Stay Black) og den forbandete dama du har med deg roper om at du må lyse for eneste lommelykta dere har på et mål hun finner for godt.

Enig igjen. Alt for mye Doom preg over epi 1. Doom var foroevrig ett av de faa spillene jeg la bort halvveis - ikke bare fordi jeg var redd :whistle: men ogsaa pga at stemningen og selve den visuelle opplevelse var for moerk.

 

Personelig vil jeg heller ha 1 spill med 10-15 timers god underholdning (HL2) enn flere småspill med 2 til 3 timers underholdning.

Yess - Derfor synes jeg de skal legge bort evt. epi 3 planer aa gaa rett paa HL 3

 

Er vel naermer slutten paa epi 2 og dette gaar faktisk epi 1 en hoey gang. Spillverdenen er faktisk mye mer variert - selvsagt ikke saa mye/bra som i HL II - og en god del av gaatene er faktisk ganske morsomme og utfordrende. Maatte le godt for meg selv naar jeg loeste den andre av "radar i bilen" gaatene. I ett lager med staal-lemmen for aa faa rocket launchern og evt veggmontert medisin paafyll...

Lenke til kommentar

Episode 1 var artig, men hadde ikke så mye nytt å levere. Likevel morro å flykte ut av byen.

 

Episode 2 derimot synes jeg var en stor forbedring, med masser av bra innhold og bedre driv i historien.

 

Episode 3 tror jeg vil bli enda bedre, siden vi antakeligvis får en ny spennende arktisk setting, og at Valve garantert vil gå ut av episode-opplegget med stil.

 

Så når vi om noen år spiller HL3, så tror jeg vi kan se fornøyd tilbake på episodetiden som gode tillegg til et fantastisk spill.

Lenke til kommentar
Episode 1 var artig, men hadde ikke så mye nytt å levere. Likevel morro å flykte ut av byen.

 

Episode 2 derimot synes jeg var en stor forbedring, med masser av bra innhold og bedre driv i historien.

 

Episode 3 tror jeg vil bli enda bedre, siden vi antakeligvis får en ny spennende arktisk setting, og at Valve garantert vil gå ut av episode-opplegget med stil.

 

Så når vi om noen år spiller HL3, så tror jeg vi kan se fornøyd tilbake på episodetiden som gode tillegg til et fantastisk spill.

 

Hehe så du er en HL tilhenger?

 

Har ikke spilt episodene, men tviler sterkt på at noe vil overgå orginalen.

Lenke til kommentar
Personelig vil jeg heller ha 1 spill med 10-15 timers god underholdning (HL2) enn flere småspill med 2 til 3 timers underholdning.

 

Men ville du ha ventet 6 år på spillet? -Nei, så derfor har de valgt denne formen, samtidig som det skal gi større profitt.

 

Vel hvilket normalt spill er 6 år i produksjon? HL2 var så sent ute fordi de laget Source fra bunnen av. Det å lage en hel motor så kompleks som source samtidig som den er lett å bygge ut er ikke akkurat gjort i en handvending.

 

Vet ikke hvilket tidsperspektiv du går ut etter men et normalt spill tar ikke 6 år å lage. Grunnen til episoder er et forsøk fra utviklerne å sno til seg litt ekstra grunker. Problemet er at det er få spill som gjør seg som episoder. Og Newell har selv sagt at de skal revurdere episode lagingen etter Ep3 så jeg tror de blir å gå tilbake til store lange spill over en lengere produksjons syklus.

Lenke til kommentar
Er vel naermer slutten paa epi 2 og dette gaar faktisk epi 1 en hoey gang. Spillverdenen er faktisk mye mer variert - selvsagt ikke saa mye/bra som i HL II - og en god del av gaatene er faktisk ganske morsomme og utfordrende. Maatte le godt for meg selv naar jeg loeste den andre av "radar i bilen" gaatene. I ett lager med staal-lemmen for aa faa rocket launchern og evt veggmontert medisin paafyll...

 

Litt teit aa quote seg selv kanskje...

Vel jeg tok i hvertfall feil her - masser av moro igjen etter den staal-lem gaaten.

Ikke bare moro men maa si fantastisk moro - etter litt revurdering saa maa jeg si omtrent like more og bra som HL2, nesten

Episode 2 var vel en del lengre enn episode 1 ogsaa?

Naa er jeg paa langt noen racer og liker aa spille spesielle partier eller seksjoner av spill om igjen...

Paa medium setting tror jeg det tok ca 8-10 timer med Episode 1 mens episode 2 tok vel ca 12-14 timer?

Lenke til kommentar

hadde ikke spilt noen av episodene(bare hl2) da jeg kjøpte orange box over steam og selv om episode one kunne vert mye bedre var det egentlig ett ganske hærlig spill når jeg viste at noen av svarene ville jeg få om få minutter :p Synes egentlig ikke HL2 var så revolusjonerende, tvert i mot, men det var utrolig godt gjennomført og det er vell der det har sin styrke. Litt som Halo.

Lenke til kommentar

HL II selvsagt konge, men jeg lurer på hvorfor så mange syns Ep I var så håpløst. Det er sant , spillet har ikke så veldi store området å leke på, men det er vel på en måte passende etter omstendighetene, de er i undergrunnen til en by ikke i skogen som Ep II. Jeg kjedet meg ikke under noen omstendigheter i EP I. Jeg syns heller ikke det er plagsomt med en pratesjuk Alyx, litt sniper støtte var heller ikke dumt. Men er vel mange individualister som vil ha enerett på å drepe zombier.

 

Men Ep II går jo likevel Ep I en høy gang og er morsomt stort sett hele veien. Digger grafikken enda mer, og mye nytt som er tøft men bruer som kollapser (til og med en ny type propan tank!) og Hunterne var morsomme å herje med. Historien hadde bra driv og heftige action scener, spesielt mot slutter da du skulle forsvare den Rakett siloen og helt på slutten da alle striderne kom var det konge, kjørte ned mange huntere med bilen da ^^

Lenke til kommentar
HL II selvsagt konge, men jeg lurer på hvorfor så mange syns Ep I var så håpløst. Det er sant , spillet har ikke så veldi store området å leke på, men det er vel på en måte passende etter omstendighetene, de er i undergrunnen til en by ikke i skogen som Ep II. Jeg kjedet meg ikke under noen omstendigheter i EP I. Jeg syns heller ikke det er plagsomt med en pratesjuk Alyx, litt sniper støtte var heller ikke dumt. Men er vel mange individualister som vil ha enerett på å drepe zombier.

Alt for mange gaater/for lite action/For faa vaapen

For moerkt/for trangt

 

Men Ep II går jo likevel Ep I en høy gang og er morsomt stort sett hele veien. Digger grafikken enda mer, og mye nytt som er tøft men bruer som kollapser (til og med en ny type propan tank!) og Hunterne var morsomme å herje med. Historien hadde bra driv og heftige action scener, spesielt mot slutter da du skulle forsvare den Rakett siloen og helt på slutten da alle striderne kom var det konge, kjørte ned mange huntere med bilen da ^^

Epi 2 Kongebra JA

Sleit litt i siste avsnittet med Striders og Hunters. Valgte ogsaa aa ta Hunterne av dage vha bilen - Var/er det egentlig noe annen maate?

Lenke til kommentar

Du kunne ta dem med rakettkasteren (one shot), med den energikula på Pulse Rifla (one shot, men du fikk ikke så mange av dem da) eller rett og slett sløse MASSE kuler og tid på dem... Men ja bilen var mest effektiv. Likte veldi godt å kjøre den, kunne sladde fint og ta 180 med den og komme seg raskt av gårde. Buggyen på orginalspillet likte jeg ikke i det hele tatt.. mista grepet og kontrollen med en gang.

 

 

Men mørket i Epi 1 var ett stort minus ja, det ble ikke noe skummelt det ble bare kaos fordi Lykten slukka hele tida. Men kan godt hende det var meningen (førte egentlig til att jeg bare venta på trygge områder for å lade det opp), jeg likte det med Epi2 att energien på Lykten og når du spurter/dykker er adskilt. Men var noen gode deler i Epi 1 å da, f.eks. i sykehuset og området der du går brekkjernet (tok alt for lang tid før du fikk det da..).. Syntes Gamer.no sin 7/10 passet fra til Ep1 :)

Lenke til kommentar

Tror mange glemmer at hl2 episodene er en del av half life 2. Akkurat derfor blir spillet så vanvittig mye råere, Half Life 2 altså.

 

Episode 1 er jeg enig i at ikke har det samme drivet som hl2 og ep2, men den er helt avgjørende for de som bryr seg om historie. For meg har dette spillet blitt så interessant at jeg nesten bare vil komme meg til slutten, evt infoområder, for å skjønne mer av historien. Syns kanskje den delen av ep2 der man henter goo for å redde alyx er litt kjip, men ser man det i spillets sammenheng, er også dette fullstendig avgjørende for historien.

 

Derfor syns jeg det er tåpelig å kritisere Valves valg om å lage dette i episoder. Jeg syns det er en svært nyskapende måte å gjøre ting på i spillverden, samtidig som det har forsterket følelsen av at Half Life er en saga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...