Gå til innhold

Jordfeilbryter slår seg konstant inn


Anbefalte innlegg

HJELP....holder på å bli gal av en jordfeilbryter som slår seg inn SVÆRT ofte!!

 

Kjøpte et nytt, nøkkelferdig hus i 2003 og til å begynne med så var det jordfeil både hos meg og naboene (6 like hus) Det var folk å så på saken og det ordnet seg. Var en komfyr i et av husene som gjorde det.(Ikke mitt)

 

I de senere år så har jeg i mitt hus hatt gjentatte ganger feil, men de har ikke vært så ofte. Kunne vareiere mellom 1 - 3mnd, men i de siste 2 mnd har det tatt helt av! Den kan slå seg ut inntil 5-6 ganger på en dag og mange ganger iløpet av minutter.

I begynnelsen så skjedde det oftest når jeg IKKE var hjemme og svært få ting stod på, men nå i det siste har deyt vært helt texas og jeg har måtte gi naboen nøkkel så de kan gå låse seg inn å slå den på når jeg er på jobb.

DE andre 5 husene har ikke hatt problem.

 

For ca 6 -7 mnd siden så snakket jeg tilfeldig med en som jobbet for firmaet som hadde all elektriske innstallasjonen på huset da det var nytt. Han skulle sende en mann sa han og gjorde så uken etter.

Denne elektrikeren sa at 90 % av all jordfeil han hadde vært borti var pga ting som var UTENDØRS (da spesielt utelys) Han sjekket dette, det var fint og tørt sa han og var en tur inni huset uten å i (mine øyne sjekke noe særlig grundig)

Ble enig om å ringe ham hvis det skjedde igjen, så skulle han komme å kikke igjen.

 

Et par uker senere fikk jeg en faktura i posten på nesten 700 kr for feilsøking av jordfeil..(!)

 

JEG trodde jeg hadde 5 års garanti på et helt nytt hus og siden det var samme firma som hadde installasjonen på huset så trodde ikke jeg det ville koste meg noe. AT det gikk på garantien.

 

Noen som vet om DET stemmer??

 

Jeg har ihvertfall ikke ringt denne karen igjen da jeg slett ikke har råd til å betale en kar 700 kr for å åpne utelyset mitt og gå en runde i huset....uten at det hjelper.

 

Men nå MÅ jeg gjøre noe for jeg holder på å bli gal!

 

En jeg kjenner foreslo å koble ut hele jordfeilbryteren, men er det særlig lurt da?

 

Jeg har prøvd å notert meg ned HVA som står på av elektriske apparater når det skjer, men i det siste har det skjedd så ofte at jeg har gitt opp. Dessuten har det skjedd ofte mens jeg er på jobb også.

Nå er det flere ganger i døgnet og spesielt om natten...da slår den seg nesten alltid ut.

 

Noen barmhjertige sjeler med el erfaring/bakgrunn som kan hjelpe/komme med råd til en stakkars fortvilt kar??

Endret av Carlin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er påkrevd med minst en jordfeilbryter på ny annlegg idag, men vet ikke om det gjelder deg for jeg vet ikke når den trådde i kraft.

 

men når den elektrikkern feilsøkte må har vært nesten helt idiot.

 

-oppskift for å lete etter jordfeil:

 

- megg helle annlegg å skjekk om det er noe.

- plugg ut utstyr og megg etter vær du plugger ut

- vipp ned en og sikkring og megg for hvor du vipper ned. hvis det forsvinner ligger jordfeilen på den kursen du vippet ned sist.

begynn å del opp kursen å mål etterhver som du kobler fra.

 

- noen årsaker til jordfeil :

 

- feil på utstyr (våtrom?). (den kan være jordfeil selv utstyr er avslått )

- vann

- feil på jordfeil bryter. (aldri vært borti)

 

går VG2 elenergi så er ikke ferdig montør så med litt forbehold om feil .

 

når det gjelder garantien så gjelder bare den for annlegge de har montert (gjelder også lamper og utstyr som var ferdig oppkoblet når du flyttet inn)

 

gjelder altså ikke hvis feilen ligger i utstyr du har plugget inn via stikkkontakten.

 

EDIT: jordfeiler kan være vanskelig å finne

Endret av Exentler
Lenke til kommentar

Må få Presisere. Jordfeilbryter ER DEN VIKTIGSTE brannforebyggeren du kan ha i huset.

 

Har selv vært ute for flere boliger der jordfeilbryter sansynligvis har reddet boligen fra brann.

 

Under ingen omstendigheter bør den kobles ut.

 

Dersom bryteren løser ut, er det vanligvis en grunn til dette.

 

Siden du sier at hele strømmen i husen forsvinner.??

Så antar jeg at det er snakk om en hovedjordfeilbryter.

 

Ettersom dette ble gjort i 2003 så er det mulig at den er på opp til 300 MilliAmpere(Ikke helt sikker på hva forskriftene krevde på det tidspunktet)

 

Vet du hvor stor den er? Dersom en 300 Ma Bryter løser ut er det snakk om en vesentlig feilstrøm.

 

Ellers er ofte brytere på 30 MA vanlig. De dekker kravet for bryting i våtroms områder og uteinstallasjoner. Og det var tidligere også vanlig med en slik bryter som hovedbryter. 1 Size fits all demands :)

 

Vanlig praksis i mange firmaer nå - og også anbefalt i forskriftene- er å installere en jordfeilbryter per kurs.

 

Koster noen tusen ja.

 

Men Da slipper du problemet med at hele strømmen i huset går.

Hvis du feks får jordfeil i utelampa mens du er på ferie.

Noe som vil koste deg et kjøleskap og evt en fryseboks. Lukter ille..:)

 

Det kan være problemer med jordfeilbrytere.

Jeg har selv testet en 30 MA bryter i et hus som hadde mye av det samme problem som deg.

 

Der var det en liten lekkasje strøm i huset. Sannsynligvis pga eldre varmtvanns bereder, komfyr, panelovner osv.

 

Men innenfor de forskriftsmessige krav.

 

Men jeg testet bryteren, og den løste ut ved 2-4MA. Noe som er svært lite.Særlig når den skulle løst ut på 30.

Har også opplevt at det går andre veien. At de løser ut altfor sent.

 

Uansett, byttet ut bryter som garanti sak. Og huseier har ikke hatt problemer siden.

 

 

Du kunne jo prøve å koble ut vanlige feilkilder som Varmtvannsbereder,Utestikk og lamper, Fryseboks(Litt vanskelig å koble ut veldig lenge..)panelovner og komfyr, varmekabler osv. Du skjønner poenget.

 

Kjenner du en elektriker ?

Få han til å ta med en megger(Testapparat for jordfeil) å se om han kan megge kursene dine.

Og se om feilen forsvinner.

Kanskje teste bryteren.(ikke alle firmaer bruker slikt testutstyr)

Se om den virker skikkelig.

 

Men en bryter som løser ut så ofte er helt klart et problem.

Tror ikke du har så mye annet valg enn å bestille elektriker.

 

Og jeg ville tro dette måtte være en reklamasjonssak.

Og om det var et firma med ansvarsfølelse, så burde de tatt det på garanti vil jeg si.

 

Vil foreslåp en telefon til forbrukerrådet. Ingen kan svare bedre på om det er garantisak eller ikke enn de.

 

 

Og en liten ADVARSEL.

En kjenning hadde store problemer med jordfeilbryteren som løste ut i tide og utide.

 

Han var så sinna på dritten at han hadde funnet noe grå pakketeip som han skulle bruke til å "teipe" bryteren i Påtilstand.

 

En elektriker venn av han fikk høre om dette.

Og tok en tur bortom etter jobb for å ta en titt på jordfeilbryteren.

Testet den, og den virket fint.

Han megget anlegget. = Jordfeil.

 

 

Så han begynte å undersøke Den kursen.

 

Etter kort tid kjente han svidd lukt. Og tittet på en koblingboks i taket (I ett hjørne inntil veggen)

Det var jordfeil i boksen. Kontakt mellom en faseleder og jord.

Dette førte til gnister og varmedannelse som hadde smeltet hull i hele den ene siden av boksen.

Og veggen var allerede begynt å bli brunsvidd.....

 

Heldigvis ble det oppdaget i tide, ellers så hadde det mest sannsylig blitt brann.

 

Hadde det ikke vært for bryteren som hele tiden brøt og hindret den helt store varmedannelsen.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Trodde de fleste jordfeil brytere av kjent fabrikat som MG osv, faktisk var retningsbestemte..:?

 

Trodde de fleste benytter seg av et strøm summerings prinsipp for å detektere om det er en lekasjestrøm.(Jordfeil)

 

Bryteren "summerer" rett og slett strømmene som går ut.

 

Og er det en forskjell, så betyr det at strømmen må ta en annen vei, utenom kursen, hvor den skulle holdt seg.

 

Og da bryter den.

 

For at et slikt prinsipp skal virke må den vel i utgangspunktet være retningsbestemt.

Lenke til kommentar

Elektrikker her å,

 

En ting som ikke er nevnt.

 

Noen jordfeil brytere kan løse ut i noen situasjoner uten at det er jordfeil eller feil på jordfeil bryteren.

Det son gjør dette er trafoene i armaturer (spole) som sender en likestrøm tilbake til jorfeilbryteren. Da går jorfeilbryteren i metning å løster ut. Dette kan skje hvor det er brukt mange armaturer eller annet utstyr.

 

(Dette er en svert kjeldent senario i over 90% av tilfellene fungerer de vanlige jordfeilbryterne).

 

For å løse dette har produsentene laget jordfeilbrytere med en tregere utløser tid på jordfeil delen.

 

Som nevnt :

Alt som er styrt av termostat som : varme kabel, V.V.T, panelovner må skjekkes hver for seg.

Lenke til kommentar

Vi hadde et problem heime hos oss ei god stund med jorfeilbryter som slo ut (hus fra 83, en bryter på "alt"). Etter ei stund med egen feilsøking viste det seg at det var kolben i varmtvannsberederen som var defekt, bytta kolbe og nå holder bryteren fram til noen setter på varmluft i ovnen på kjøkkenet mer enn 5 minutt :innocent: Burde vel pensjonert ovnen siden det viser seg at den har en jordfeil i stekeovnen på varmluftsida...

Det ville vel forenkla feilsøkinga med flere jordfeilbrytere på flere kurser, enn et "gammalt" system med en på hele huset...

Lenke til kommentar

Det gamle systemet med kun en jordfeilbryter er ikke engang lov etter de nye forskriftene.

 

Du skal minst dele anlegget opp i flere grupper med forankoblet jordfeilbryter.

 

For å ivareta anleggets driftssikkerhet.

 

Aller helst ha en jordfeilbryter på hver kurs.

 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal spare penger på elektroinstallasjoner. Noe så viktig.

 

Å bruke 5 tusenlapper på den ekstra gode TVen, PCen eller hva det nå er går greit.

 

Men de ekstra kronene for en jordfeilbryter på hver kurs. Den holder mange igjen på.

Lenke til kommentar

Det er IKKE påkrevd med jordfeilbryter. Men det er ofts enklere å montere en en å dokumentere at automaten slår ut i tide. Det er også lov å montere kun en jordfeilbryter. Men dette skal kunden gjøres oppmerksom på. Jordfeil blir ikke dekket av reklamasjon. Hvordan skal det kunne gjøres uten å vite hva som er feil? Når man har megget sikringsskapet så er det jo liten vits å se nøye over huset. Eller har du lyst på 1400 i regning? Han har nok rett hva feil angår. 90 prosent ute er nok slik jeg også har erfart. Bytt til en jordfeilbryter med tidsforsinkelse. (10ms)

Har mann en jordfeilbryter så er det helt sikkert en på 30ma.

 

Redigert: Jeg hadde en gang en kunde som klagde på at jeg brukte 5 timer på feilsøking etter jordfeil. Men så var det ikke jeg som hadde montert nytt tak i huset uten å skjære hull til el boksene! Idiot!

Endret av Alfaromeo
Lenke til kommentar
Det gamle systemet med kun en jordfeilbryter er ikke engang lov etter de nye forskriftene.

 

Du skal minst dele anlegget opp i flere grupper med forankoblet jordfeilbryter.

 

For å ivareta anleggets driftssikkerhet.

 

Aller helst ha en jordfeilbryter på hver kurs.

 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal spare penger på elektroinstallasjoner. Noe så viktig.

 

Å bruke 5 tusenlapper på den ekstra gode TVen, PCen eller hva det nå er går greit.

 

Men de ekstra kronene for en jordfeilbryter på hver kurs. Den holder mange igjen på.

Når begynte forskriftene å ta hensyn til driftssikkerhet?

I såtilfelle burde jo TN anlegg være bannlyst da de har en mye lavere driftssikerhet sammenlignet med IT anlegg.

Men en paragraf eller henvisning ville gjort godt.

Lenke til kommentar

FEL sier noe om 1 jordfeilbryter på et anlegg,

men er kunden klar over "Konsekvensene" med en jordfeilbryter så er det vanskelig og tvinge på han ett mye dyrere sikringsskap.

 

Sikkerheten skal bli den samme, har aldri vert borti en NY jordfeilbryter som ikkje virker, men har vert borti flere jordfeilautomater som ikkje virket med førstegangsmontering (kun moeller vi bruker)

 

 

Og "regne seg vekk fra jordfeilbryter" er ett veldig dårlig prosjekt,

da huset ikkje kan inneholde stikkontakter, bad og varmekabler samtidig som det er forsynt fra egen trafo og det er montert jordfeilovervåking.

Om en ikkje vil gå veien utenom NEK da, som eg tror er ganske tungrodd og risikofullt akkurat på det området.

Endret av Hypsilofodonten
Lenke til kommentar

I nye anlegg skal det være 30mA jordfeilbryter som beskytter hvær kurs. Det er lovelig å sette den forran anlegget. Men i praksis setter man inn en kobiautomat. Alle jordfeilbrytere SKAL være rætningsbestemt, ikke lov med noe annet. I TN-nett kan man droppe jordfeilbryter, hvis man kan dokkumentere at værnet slår for nokk ut, sånn at det er sakt. Men IT/TT skal ha beskyttet hele anlegget.

 

 

Guide for å finne jordfeil, for en dødelig person:

Hvis det er en stående jordfeil, med en jfb for hele anlegget så slår du ut alle sikringer, og legger inn, en og en, til at du oppdager at jordfeilbryter faller ut. Da har du funnet kursen med feil. Så tar du å nøkker ALT av støpsel ut av stikkontakter på kursen. Går jfb enda. Da ringer du elektriker!!

 

At noen har rådet deg og bare fjerne den, er strengt ulovelig! Det går ut over sikkerheten til deg og andre.

 

Var senest i dag i et hus uten jfb på kjøkkenet. Hadde fått beskjed om å bytte en stikkontakt, da jeg kom, så jeg at det hadde brunnet hull i veggen, hele stikken var svart. Flaks at kunden ikke kom senere hjem fra jobb, da hadde huset stått i brann. Men en jordfeilbryter hadde ikke det bynt å brenne hull inn i veggen.

 

Et annet tilfelle:

Jeg var i et hus, var ei dame som hadde en kurs som slo ut hele tiden. Den hadde jordfeilbryter. Da fant jeg en kabel inni veggen som var begynt å brenne/gnistre, Inni veggen var det svart, der kabelen var skadet. Uten jordfeilbryter der, ville det startet alvorlig brann..

 

Jordfeil, kan komme og gå. Kan være vældig vanskelig og finne. Av og til må man lete når det er regn, i spesielle øyeblikk, for i det hele tatt klare å finne det. Finner man ikke den 1dag, eller at det er flere jordfeil på anlegget. Så går det ikke resten av feilsøkinga på reklamasjon, så legne det ikke er montøren sin feil at jordfeilen er der.

 

Som oftest er jordfeilen i pluggbart utstyt. Få en elektriker til å se på det, om så en annen elektriker. En jordfeilbryter er til for sikkerhet. Og er ikke anlegget sikkert, så kan dle kutte strømen din!

 

 

Hilsen Elektriker'n

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
I nye anlegg skal det være 30mA jordfeilbryter som beskytter hvær kurs. Det er lovelig å sette den forran anlegget. Men i praksis setter man inn en kobiautomat. Alle jordfeilbrytere SKAL være rætningsbestemt, ikke lov med noe annet. I TN-nett kan man droppe jordfeilbryter, hvis man kan dokkumentere at værnet slår for nokk ut, sånn at det er sakt. Men IT/TT skal ha beskyttet hele anlegget.

 

 

Hilsen Elektriker'n

Har du for vane å si i mot deg selv? :p

 

Her i Stavanger er det lite IT nett. Så er sjelden vi er borti det. Heldigvis.

Forskriftene sier noe om driftssikkerhet når det kommer til å informere kunden. Om du har sakt til kunden at han får et dårlig anlegg med en jordfeilbryter så er det greit. Men om en har f.eks 8 kurser så er det ikke særlig mye dyrere med jordfeilautomater kontra å sette inn jordfeilbryter. Fordelen med vanlige jordfeilbrytere er at man kan sikre noe med 30ma og noe med 100ma

Lenke til kommentar
I nye anlegg skal det være 30mA jordfeilbryter som beskytter hvær kurs. Det er lovelig å sette den forran anlegget. Men i praksis setter man inn en kobiautomat. Alle jordfeilbrytere SKAL være rætningsbestemt, ikke lov med noe annet. I TN-nett kan man droppe jordfeilbryter, hvis man kan dokkumentere at værnet slår for nokk ut, sånn at det er sakt. Men IT/TT skal ha beskyttet hele anlegget.

 

 

Hilsen Elektriker'n

Har du for vane å si i mot deg selv? :p

 

Her i Stavanger er det lite IT nett. Så er sjelden vi er borti det. Heldigvis.

Forskriftene sier noe om driftssikkerhet når det kommer til å informere kunden. Om du har sakt til kunden at han får et dårlig anlegg med en jordfeilbryter så er det greit. Men om en har f.eks 8 kurser så er det ikke særlig mye dyrere med jordfeilautomater kontra å sette inn jordfeilbryter. Fordelen med vanlige jordfeilbrytere er at man kan sikre noe med 30ma og noe med 100ma

 

Den første settningen var nok rett mot IT-nett, mens den andre du har merket var rettet mot TN-nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...