Gå til innhold

Tanker om Wii 2 og håndkontrollen(e) den får

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager om dette er feil sted å skrive dette, men det gjelder i hovedsak spill.

Jeg er en stor fan av Nintendo og spesielt Wii'en. Kontrollen ser ganske sprø ut, men når den ligger i hånden føles den ganske naturlig. Man får en helt annen innlevelse i Wii enn i noen annen konsoll, takket være kontrollen.

Men for en stund siden slo det meg hvor primitiv Wii-moten egentlig er. Ikke misforstå, jeg vet den er veldig avansert i forhold til alle andre kontroller der ute, og med dagens teknologi er det ikke sikkert det er mulig å få det noe særlig bedre. Men likevel, den er ganske primitiv. PC-en har en mus som ligger på bordet og flytter en liten markør på skjermen. Wii-moten holdes i luften, men også den styrer bare en liten markør på skjermen. Det skulle derfor ikke være noe teknisk problem å bruke en Wii-mote i stedet for mus på en PC.

Men hvordan blir da Wii 2, eller mer korrekt, Wii-mote 2? Personlig tror jeg de føyer til to ting: En ekstra Wii-mote (i stedet for nun-chuck) og Z-aksen. I grunn er det veldig enkelt å gjøre. Man kan allerede bruke to Wii-moter på en enkelt Wii, så fire burde ikke være noe problem. Ved å innføre en ekstra Wii-mote pr spiller kan man straks gjøre alt langt mer avansert, og likevel få det til å føles utrolig naturlig ut. Den ene Wii-moten kan for eksempel ha den analoge spaken fra nun-chucken, så da trenger man bare de to knappene. For eksempel kan man spille Zelda og holde et sverd i den ene hånden og et skjold i den andre. Begge delene beveger seg etter Wii-motene, så man blokker med skjoldet ved å holde Wii-moten foran seg - gjerne samtidig som man bruker den andre Wii-moten som et sverd mot an ennen fiende. Oppgaver kan gjøres ved for eksempel å bære en stein ved å gripe om den med begge hendene (dvs Wii-motene). Og tenk dere lyspistol-spill som Resident Evil: Umbrella Chronicles om man holder en pistol i hver hånd? ;)

I tillegg regner jeg med de innfører z-aksen. Dette gjør at markørene vi beveger ikke lenger glir over en flat skjerm, men plutselig kan føres inn og ut i skjermbildet. Dette kan gjøre spill langt bedre (hadde ikke Metroid Prime 3 noe slikt når man drar i spaker?), og i eksemplet med å flytte steinen kan man kaste den ved å bevege wii-motene som man ville beveget hendene og "fysisk" kaste den. Man kan lese i bøker ved å "fysisk" bla i den, og tenk dere dette overført til en PC der man jobber med 3d-modellering? I stedet for å snu og vri på modellen man jobber med hele tiden jobber man med den som om det var en fysisk modell man hadde foran seg.

Selvsagt krever dette mye mer datakraft enn Wii-en har i dag, men hva med Wii 2? Når vi ser hvor avansert Wii er i forhold til GameCube (eller for den saks skyld Xbox360 i forhold til Xbox og PS3 i forhold til PS2) burde ikke datakraften være noe problem. :)

Spill som vi kjenner dem kan gå mot en revolusjon nærmest på linje med farge-skjerm, og alt ved å innføre en ekstra Wii-mote for hver spiller og z-akse. :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gleder meg til den dagen det å spille spill blir å sette på seg et slags headset som overfører hjernebølger til konsollen. Bare tenk deg å spille FPS og slossespill når det eneste som setter stopper for reaksjonsevnen og spillestilen blir den faktiske hjernekapasiteten din. Dette er nok noe som kommer rimelig langt inn i fremtiden, men jeg håper virkelig på noe slikt når jeg blir pensjonist. :D

Skrevet
Jeg gleder meg til den dagen det å spille spill blir å sette på seg et slags headset som overfører hjernebølger til konsollen. Bare tenk deg å spille FPS og slossespill når det eneste som setter stopper for reaksjonsevnen og spillestilen blir den faktiske hjernekapasiteten din. Dette er nok noe som kommer rimelig langt inn i fremtiden, men jeg håper virkelig på noe slikt når jeg blir pensjonist. :D

Når du er blitt pensjonist og reaksjonsevnen din suger, og du blir slaktet i alle online fps spill :p

Skrevet

Håper det blir noe lignende som du sier, thecrow77.

Jeg husker jeg ble forferdelig skuffa da jeg leste en anmeldelse av et Wii-spill. Der jeg så for meg flytende lightsaber-action og slikt, var det forhåndsprogramerte bevegelser som dominerte. (Mulig det var Red Steel?)

I mine øyne har Nintendo bare kommet halveis med konseptet sitt. Jeg vil f.eks. ha et sverd i hånda, og styre det TOTALT. Jeg vil også at fiender gjør sine bevegelser basert på mine, slår jeg en fiende i hue skal han få vondt der også. Jeg rakker ikke ned på Nintendo nå, for dem har tenkt i de rette baner syns jeg. Men jeg er ingen kunde så lenge potensialet ligger der bare nogenlunde ubrukt. (I tillegg må jeg bare innrømme å være litt opptatt av grafikk, dessverre).

(Nå skal det sies at jeg har til gode å prøve en Wii i det hele tatt, så jeg stiller både huet og ræva mi til for hugg her. Mitt syn er kun basert på videoer og omtaler, så mulig jeg har fullstendig feil.)

Likevel gleder jeg meg til å se neste steg fra Nintendo, mest av alle konsollprodusentene faktisk.

Skrevet (endret)

Jeg tror den nesten Wiimoten kommer med et sett "briller". Disse brukes til å få deg til å tro at du er "inni spillet". Hvis du tenker "løft armen 10 cm" så gjør din in-game avatar dette. Maskinen blir uberkraftig og plukker opp hver minste bevegelse du tenker på å gjøre..

Seriøst, jeg tror de komme til å holde seg til wiimoten sånn den er nå. Bare nesten gang blir konsollen mye kraftigere, da har Nintendo så masse penger at de kan prøve å overta markedet totalt med HD-grafikk, blu-ray spiller, samt skikkelig GPU og CPU. Det er drømmen min i hvertfall. (Zelda i awesome HD-grafikk :dribble: )

Endret av Jakoozie
Skrevet

Det er mulig de holder wii-moten som den er i dag, men hvorfor nøye seg med en slik primitiv kontroll? Bare det å bruke to samtidig (som er mulig i dag) vil gjøre spillene mye mer avanserte, og det er en mulighet for å få briller. Disse vil ikke lese tankene dine eller noe, men man ser seg rundt i spillet ved å bevege hodet i stedet for å bevege en spake. Grafikk var aldri en viktig del av Wii, og den er / var den raskest selgende konsollen. Delvis fordi den er billig, delvis fordi den henvender seg til så mange som mulig og delvis fordi kontrollene er så bra. Hvorfor skal de forandre det i Wii 2? Bedre grafikk hadde vært morsomt, selvsagt, men jeg ville heller hatt et mye bedre kontrollsystem. Dessuten er det for noen av oss veldig lett å spille for eksempel Super Mario Galaxy og glemme at det "bare er Wii". Dessuten er jo PS3 et svært godt eksempel på at det ikke hjelper med god grafikk om selve spillet er drittkjedelig. ;) (ikke misforstå, jeg er sikker på at PS3 har noen bra spill. Jeg har bare ikke hørt om dem.)

Skrevet

Det er allerede i alle akser... Både X, Y og Z. Forresten så er det Y som dybden (som jeg tenker du mente på), ja, det endres når man går over i tre dimensjoner X horisontalt, y dybde og Z høyde.

Dybde sakene finnes f.eks. i Metroid prime Corruption hvor du må "dytte" og "dra" håndtak og brytere.

Skrevet

Finnes det f.eks noen tennisspill eller golfspill til wii idag som gir en realistisk opplevelse? Når dette kommer, kjøper jeg en wii. Realisme. Tenk f.eks en golfkølle der man slår et lite hologram som er ball. Eller tennis med en virkelig racket :)

Håper det kommer mer realisme på banen, hadde vært artig å kunne spille diverse sporter realistisk på wii.

Skrevet (endret)
Det er allerede i alle akser... Både X, Y og Z. Forresten så er det Y som dybden (som jeg tenker du mente på), ja, det endres når man går over i tre dimensjoner X horisontalt, y dybde og Z høyde.

Dybde sakene finnes f.eks. i Metroid prime Corruption hvor du må "dytte" og "dra" håndtak og brytere.

Det er ikke "dybde" i Wii. Enaste er NunChucken som du slegger den frem, og det er ikke grunnet sensorene men en føler inne selve kontrolleren (du hører den dersom du rister den)

GameGlove hadde dybde sensor, men den hadde jo 3 grusomme sensorer og registrerte avstanden fra sensorene og hansken.

Dette gjør ikke WiiMote.

Dersom Wii skulle registrere dybe med WiiMoten måtte det enda en sensor til. En foran deg og en langs siden (høyre eller venstre) ville funket best. Men da måtte de lage nye WiiMote med sensorer langs sidenen av kontrollerene.

GameGlove var noe sikkelig drit. LOL

Det i Metroid Prim registrer som dytt og dra er med NunChucken.

Endret av AvidGamer
Skrevet

Mulig jeg har hatt en inkompetent mattelærer i alle år, men jeg mener da bestemt Y-aksen er høyde, X-aksen bredde og Z-aksen dybde? En TV-skjerm har for eksempel bare en Y- og X-akse. ;)

Når jeg snakker om dybde mener jeg ikke en gimmic som i Metroid Prime 3, men ekte dybde som kontrolleres av kontrollene i stedet for spillet. Tenk dere for eksempel et bilspill som bruker to kontrollere med z-akse. Bare så det er sagt er selvsagt kameraet inne i bilen. Man styrer bilen ved å legge hendene fysisk på rattet, og skifter gir ved å bruke girspaken. Det gjør at man kan styre med en hånd om man vil, og det er selvsagt likegyldig hvilken hånd man bruker akkurat som i en ekte bil. På dagens konsoller og PC-er vil det være svært vanskelig og tungvint å legge hånden fysisk på girspaken da man bare styrer en liten markør, men med en z-akse beveger man hånden slik man gjør i en ekte bil. Det gjør at man kan nå girspaken veldig raskt og presist, så tenk dere hvordan innlevelsen blir! Bakspeilet kan enkelt justeres ved å fysisk gripe tak i det, og vil man ha musikk er det bare å fysisk slå på radioen eller cd-spilleren som i en ekte bil. Alt dette burde ikke være noe problem, og alt man trenger er en z-akse og to kontroller. ;) Nå vet jeg jo selvsagt at man har kunnet fått ratt og pedaler i årevis til spill, men poenget er at med en z-akse og to kontroller hver trenger man det ikke. Spillutviklerne vet at alle har de samme kontrollene, så de kan fokusere på å gjøre spillene virkelig originale og utnytte de nye kontrollene fullt ut i stedet for å inngå kompromisser med de elendige kontrollene vi har nå.

Og hva med å ta det et steg lengre? Wii Fit. ;) Vi har allerede en plate vi står på som lar oss styre diverse ting bare ved å registrere hvor kroppsvekten vår er, så hva med å kombinere det med de to kontrollene i spill? Tenk dere et snowboardspill eller skateboardspill hvor man styrer med Wii Fit-brettet og samtidig har to kontroller med dybe for å styre hendene? Det åpner opp enorme muligheter. Grabs gjøres ved å fysisk gripe tak i brettet, og er man for nært en vegg i skateboardspillet kan man ganske enkelt dytte seg ut fra den. Man kan lage snøballer ved å bøye seg ned og gripe snøen som man ville gjort i virkeligheten og så videre. Får de det til vil nok ingen av dere si dagens kontroller er noe særlig bra. ;)

Når det gjelder Force Unleashed håper jeg de gjør det samme som i Jedi Knight spillene. Når man løper rundt med pistoler, rifler og sånt er alt i tredje person, men det skifter automatisk til første person når man tar frem lyssverdet. :D

Skrevet

Altså, jeg har om akkurat dette på skolen NUH. Vektorer i rommet. Hvis ikke min høgskolelektor ikke er inkompentent så har hun rett ;)

Du har forsåvidt rett, X-aksen er flaten og y-aksen høyden, når man jobber med vektorer i planet. MEN! Når man går over i vektorer i rommet endres dette. Ikke spesielt kjekt, men sånn er det.

Skrevet (endret)

Skulle akkurat til å linke til den fyren der. Sjå filmen om "Head Tracking for Desktop VR Displays using the Wii Remote", ser utrulig kult ut! Chung viser oss virkelig kva for mulighetar som ligg i Wiien, håpar berre utviklarane klarer å utnytte det like bra.

Når det gjelder Force Unleashed håper jeg de gjør det samme som i Jedi Knight spillene. Når man løper rundt med pistoler, rifler og sånt er alt i tredje person, men det skifter automatisk til første person når man tar frem lyssverdet.

Du meiner kanskje omvendt på tredje-/førsteperson der? I så fall er eg veldig enig! :D

Det er forresten også riktig det Strindmo seier. Tenk deg eit vanlig A4 ark som ligg på bordet der y er vertikalt og x er horisontalt. Så lagar du ein ny akse ut av arket, z-aksen. Når du sitter og har arket framfor deg på pulten vil z vere vertikalt opp og ned gjennom pulten, y vil vere fra og mot deg og x til høgre og venstre :)

Veit ikkje om det var logisk for andre, men det hjelper meg å hugse det.

Endret av Lord_Lars
Skrevet

Og denne dewden er bare en fan som jobber med den primitive Wii'en på hobbybasis. Tenk da hva man kan få til om Nintendo faktisk jobber aktivt med dette og gjør virkelig utnytter teknologien i Wii 2 til å gjøre det enda bedre? I tillegg til at Wii 2 støtter slikt vil jo for eksempel spillutviklere kunne utnytte dette i spillene sine fra første stund. Det han deweden der holder på med vil ikke være noe en fan driver med på fritiden, men standard i stort sett alle spillene.

Prøv å sette på Resident Evil: Umbrella Chronicles, skru av lyset og skru opp lyden og tenk deg hvordan det ville være om zombiene faktisk "kom ut av" TV'en? Det ville ikke bare vært morsomt, men standard. :D

Skrevet

Z-aksen finnes allerede på Wii-remoten... den brukes bare sjelden i spill... andre eksempler hvor Z-aksen brukes er for eksempel pil-og-bue i Sonic and Mario at the Olympic Games. Problemet er bare at det tar litt tid for spillprodusentene å også tenke nytt og unytte mulighetene i Wii-moten. Foreløpig ser vi kun 50% utnyttelse av mulighetene i spill mener jeg.

Et godt eksempel på bedre utnyttelse er som nevnt i tidligere innlegg hvor man kan holde et skjold i venstre hånd, og et sverd i høyre som alt beveger seg etter hvordan du holder dem til enhver tid. I tillegg så kommer Wii Fitness med et brett snart som man kan stå på for å bestemme hvilke retning man skal gå osv. Dette ville vært fantastisk koordinasjonstrening for både små barn og de litt eldre i tillegg til at det selvfølgelig er veldig gøy!

Håper at spillselskapene klarer å utnytte potensialet enda bedre i fremtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...