Gå til innhold

hvordan kjøre bil?


atb8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kan ikke noen svare veldig kort. skal ta kjøretime snart og vil være litt forberedt,

 

 

 

skal man f.eks først sette på bilen så gire til 1 gir, så ta ned håndbrekket?

 

Dersom du skal til din første time så er det slike ting som dette du vil få opplæring i. Med mindre du har skrytt av årevis med opplæring i forkant så forventer kjørelærer at dette må du læres. Dette er også som andre nevner her bedre å få en gjennomgang på av kjørelærer i en bil, en via forum.

 

Og som kjørelæreren min hele tiden påpekte så er det viktig å vite hvordan en bil fungerer for å kunne styre/håndtere den best mulig i flest mulig situasjoner. Dette får du også flere gjennomganger på av kjørelærer.

Lenke til kommentar
Virkar som om h*n ikkje kan noko om bil. Og når du da skal lære deg det grunnleggande med ein bil, betjene den og køyre den i trafikken, og ikkje minst, køyre aleine på oppkøyring utan hjelp, da må du vere skikkeleg god. Men tiden vil vise om det går eller ikkje.

Vi snakker allikevel om et halvt år, og alle de som begynner å ta førerkort bruker sjeldent over et halvt år på å fullføre og mange er helt blanke når de begynner.

Lenke til kommentar

Jeg hadde øvelseskjørt en del (ikke kjempemye, sikkert ikke mer enn 5-6 timer totalt) før jeg begynte å ta kjøretimer. Øvelseskjørte sikkert omtrent like mye, mulig noe mer under opplæringen på kjøreskolen. Jeg begynte i august i fjor og hadde lappen i desember. Ble vel 17 kjøretimer eller noe i den duren. Jeg hadde ofte pauser på to-tre uker før neste kjøretime, med bedre planlegging kunne jeg nok spart en måned, mulig mer.

 

Når du sitter på i bil til vanlig (ikke kjører selv) kan du begynne å prøve å få med deg veiskilt, tenke hvordan du ville handlet i situasjonene dere kommer opp i og se hvordan føreren løser dem. Se for deg at du kjører bilen fra passasjersetet. Det hjalp meg endel.

 

Om du begynner på skole og øvelseskjører hjemme samtidig klarer du det nok til august skal du se.

Lenke til kommentar

Virker ikke som du er så gammel, men regner med du fyller 18 i august da du spør om det er mulig å få lappen innen den tid. Få unna teorien så fort som mulig, i tillegg til at du få bestilt oppkjøring om du består, har du også lært deg mange trafikkskilt og lært hva du skal gjøre i forskjellige situasjoner i trafikken. Dette er bra å ta med seg videre når du skal gjøre den praktiske delen.

Lenke til kommentar

Mitt råd: Les teori og ta den fordømte teoriprøva. Du får et mye bedre innsyn i trafikkens mønster ved å gjøre unna teorien så fort som mulig. Dessuten bør du alltdi når du sitter på med folk eller sykler til skolen tenke over hvilke signaler og tegn du gir bilister og medtrafikanter for å komme deg frem. Kanskje ikke vanlig å tenke over, men tenk deg at når du skal over veien så bruker du blikket for å se om det kommer biler fra høyre og venstre osv. Sett fra sykkelsetet så er det jo ikke så langt unna å sitte i en bil. Man viker for hverandre og kommuniserer via kroppsspråk ol.

Tenk litt over dette og du vil raskt få bedre evner når du en gang skal begynne å kjøre bil på trafikkskolen.

Prøvv også å pugg skilter nå.

Lenke til kommentar
Mitt råd: Les teori og ta den fordømte teoriprøva. Du får et mye bedre innsyn i trafikkens mønster ved å gjøre unna teorien så fort som mulig. Dessuten bør du alltdi når du sitter på med folk eller sykler til skolen tenke over hvilke signaler og tegn du gir bilister og medtrafikanter for å komme deg frem. Kanskje ikke vanlig å tenke over, men tenk deg at når du skal over veien så bruker du blikket for å se om det kommer biler fra høyre og venstre osv. Sett fra sykkelsetet så er det jo ikke så langt unna å sitte i en bil. Man viker for hverandre og kommuniserer via kroppsspråk ol.

Tenk litt over dette og du vil raskt få bedre evner når du en gang skal begynne å kjøre bil på trafikkskolen.

Prøvv også å pugg skilter nå.

 

jeg tok kjøretime forrige uke : D

 

jeg klarte å kjøre. kjørte kanskje langt også ;)

Lenke til kommentar
jeg tok kjøretime forrige uke : D

 

jeg klarte å kjøre. kjørte kanskje langt også ;)

 

Du er altså ikke helt sikker på om du kjørte langt?

 

Kanskje du kjørte noen runder rundt samme kvartal. Kan virke ganske langt det... :evil:

 

hm rart, jeg skrev vist feil :p

 

jeg kjørte langt jo!!! jeg kjørte til og med i 50 , men klarte også å kjøre forbi en traktor ;)

var veldig glatt men det gikk jo greit.

Endret av atb8
Lenke til kommentar

Det første du gjør når du setter deg inn, er å stille inn sete, speil og evt. ratt! Når du begynner å kjøre er det viktig at du fester blikket langt fram i veien, og ikke i veikanten rett foran bilen. Du holder kursen bedre slik! Så er det bare å ta innover seg det læreren sier....

Jeg kjørte opp på 18-årsdagen min (way back in 1984.............).

Lykke til!

:grin:

Lenke til kommentar
skal begynne å kjøre bil og lurer på en ting :p hva slags man gjøre først når man setter seg inn i en bil til man begynner å kjøre. hadde vært fint om noen hadde svart.

 

1. Sette seg inn.

2. Ta på sele.

3. Stille inn sete, ratt, speil.

4. Vri om tenningen, og starte bilen. Står bilen i 1. gir da den blir startet må du holde inne clutchen.

5. Hold inne clutchen, sett bilen i 1. gir, ta ned handbrekken, gi litt gass menst du sakte tar ut clutchen og begynn å kjør.

 

Værre er det ikke.

 

Godt mulig jeg har skrevet clutch feil :p

Lenke til kommentar
skal begynne å kjøre bil og lurer på en ting :p hva slags man gjøre først når man setter seg inn i en bil til man begynner å kjøre. hadde vært fint om noen hadde svart.

 

1. Sette seg inn.

2. Ta på sele.

3. Stille inn sete, ratt, speil.

4. Vri om tenningen, og starte bilen. Står bilen i 1. gir da den blir startet må du holde inne clutchen.

5. Hold inne clutchen, sett bilen i 1. gir, ta ned handbrekken, gi litt gass menst du sakte tar ut clutchen og begynn å kjør.

 

Værre er det ikke.

 

Godt mulig jeg har skrevet clutch feil :p

 

Husk å sjekke at bilen er i forskriftsmessig stand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...