Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når du sier at jeg ikke er seriøs så virker det på meg som du går på person og ikke sak.

Om du kaller et utsagn for en kommentar eller en påstand gjør liten forskjell i mine øyne.

 

Ha en fin helg!:)

 

Tja, seriøsiteten i amobils tester gjenspeiles vel i forumtrådene...

Lenke til kommentar
HTC S730 er noe så sjeldent som en lommevennlig e-postmobil stappet med teknologi.

 

Les mer

Jeg har lest en del av innleggene som ikke er særlig fornøyd med testen - eller poengsettingen - 4 av 6 ! Og jeg er nok enug med dem.

Jeg bruker en HTC s710 på jobb og privat - anser det som en god løsning.

Jeg er proffbruker - synker kalender og kontakter - bruker ikke exchange-server.

 

S730 får trekk for ikke inkludert minnekort - som koster et par hundre kroner.

I tillegg en del andre akademiske ting trekkes også.

 

Jeg oppfattet amobil.no som noe mer seriøst enn f eks dinside.no og synes amobil var ett friskt pust. Nå synes jeg det er mye synsing og lite praktiske betraktninger.

 

Som bruker er jeg lite avhengig av 3G og HDSPA - til surfing og nettkontakt benyttes stort sett WIFI. GPRS/Edge/3G/HDSPA ert for dyrt - dette tror jeg gjelder svært mange.

De som tester i amobil er på en annen planet enn jeg som bruker.

Kamera kan være greit for noen - men jeg tar heller med et annet kamera.

Vær klar over at en del steder i industrien har man ikke lov til å ta med mobil inn.

 

Ser at det er skrevet en artikkel om at den perfekte mobilen ikke finnes - hva med å bringe dette inn i testene?

 

Underholdning/Mp3-spiller og minnekort er av liten betydning for meg som bruker. Spill er ikke interessant!

Jeg er godt fornøyd med min s710, der jeg føler det er mangler er på kalender og da har jeg installert ett ekstra-program. Av hva jeg har sett er ikke noen symbian telefon bedre på kalender.

ISS har kjøpt 100 stk s710 og det går veldig greit. Dette er stort sett til kvinnelige avd-ledere. de er også koplet opp mot exchange-server. Jeg har to kolleger som har Tytn2 som også er svært fornøyd.

 

Det hadde vært fint om amobil.no kunne skrevet tester som var rettet mot proff-brukere, nå begynner testene å bli mindre interessante.

Lenke til kommentar
...

 

Hei,

takk for tilbakemeldinger. Det er helt sikkert at den perfekte mobilen ikke finnes. Jeg har nemlig akkurat fått en helt motsatt tilbakemelding på testen av S730 fra en meget proff bruker i et IT-firma med mange S730. Han mente at terningkast 4 var for bra. Så et terningkast alle er enige i tror jeg vel kanskje vi aldri vil få, men jeg er uenig at man er mindre seriøs fordi man har en annen mening:)

 

Når det gjelder super-3G etc., så er jeg delvis enig med deg. Hvis du har sett testen av S710, (som fikk terningkast 5 og anbefalt) så ser du at en telefon ikke trenger å ha f.eks. super-3G for å bli anbefalt. Men, det skal selvsagt nevnes om den har det eller ikke, og det er selvsagt en fordel om en telefon har begge deler. Når dette omtrent er den eneste forbedringen på S730 kontra S710, så er ikke jeg veldig imponert. Spesielt ikke når S730 faktisk har gått et hakk _opp_ i størrelse.

 

Min erfaring er at mange lite elller middels avanserte brukere som får betalt telefonregningen av arbeidsgiver ikke tar seg bryet med å koble seg til Wi-Fi for å sjekke e-posten, men heller kobler opp via GSM/3G uten at de tenker veldig mye på kostnaden.

 

Når det gjelder minnekort så er dette også noe som skal nevnes, uten at det er det som har mest betydning for karakteren. Det samme gjelder underholdning og kamera, dette er kategorier som er med i alle testene våre, men for totalkarakteren er selvsagt ikke underholdning den viktigste kategorien for hvilket terningkast telefonen ender opp med.

 

Videre er det jo et pluss at man kan legge til ekstra funksjonalitet, men det aller beste er jo hvis man har den funksjonaliteten man trenger ut av esken.

 

Til slutt vil jeg si at dette jo ikke er en test av S710, men av S730. At du er fornøyd med S710 vil ikke automatisk si at S730 faller like godt i smak. Erfaringsmessig har ting som størrelse og talltastatur mye å si for hvor godt man trives med en telefon.

Lenke til kommentar

Takker for svar !

Enig med at det er forholdsvis liten forbedring fra s710 til s730.

Slik er ikke s730 noen supertelefon - faktisk er s710 slik du sier bedre i forhold til lanseringstidspunkt.

Og hvis karakteren er 5 der og anbefalt - kan jeg være enig i den.

(men sjekket testen nå og ser at det står 4 og Anbefalt)

 

Jeg håper allikevel at dere legger litt mindre vekt på underholdningsfaktoren på slike "jobb"-mobiler som feks Windowsmobiler.

Jeg ser at Windows Mobil har en litt høyere brukerterskel, men samtidig får man svært mye igjen hvis man setter seg litt inn i en slik.

 

Selvsagt er det lett å laste ned e-mail via 3G, men surfing blir veldig fort dyrt.

Siden dere er en spesialside for mobil håper jeg dere legger noe mer vekt på ting som er mer praktisk på en profftelefon, enn feks en multimediatelefon.

Lenke til kommentar

Hei,

S710 fikk anbefalt og terningkast 5 i sin tid ja. Grunnen til at den har ramlet ned på en 4'er nå er at vi har dynamiske terningkast. Dvs. at telefonene får poengsummer i de forskjellige kategoriene og etter som tiden går kommer det flere modeller med gode karakterer slik at terningkastene på eldre telefoner automatisk går ned.

På en typisk profftelefon som dette teller ikke underholdning svært mye, men det er mulig det kunne telt enda mindre:)

Lenke til kommentar
Hei,

S710 fikk anbefalt og terningkast 5 i sin tid ja. Grunnen til at den har ramlet ned på en 4'er nå er at vi har dynamiske terningkast. Dvs. at telefonene får poengsummer i de forskjellige kategoriene og etter som tiden går kommer det flere modeller med gode karakterer slik at terningkastene på eldre telefoner automatisk går ned.

På en typisk profftelefon som dette teller ikke underholdning svært mye, men det er mulig det kunne telt enda mindre:)

 

Kan du da forklare oss hvorfor SonyEricsson P990i har fått justert opp terningen fra en 3-er til en 4-er? Og hvorfor har dere ikke dynamisk justert ned M600, som faktisk står med en bedre karakter enn etterfølgerne P1i, som leveres med blåtann-gps, dobbelt minne, wifi kamera og 512 mb minnebrikke, til tilnærmet samme pris?

Lenke til kommentar

Hei,

pris er som kjent en faktor som spiller inn på terningkastet. Det er ikke umulig at det fra tid til annen kan bli en feil i databasen, selv om vi selvfølgelig tilstreber at dette ikke skal skje og retter det dersom vi blir klar over det.

 

Her står det mer utfyllende om karaktersystemet:

 

http://www.amobil.no/artikler/slik_tester_vi_mobiler/27629

 

Hva gjelder andre konkrete telefoner enn S730 som denne tråden omhandler, så kan jeg egentlig bare uttale meg om P1i som jeg skrev testen av, som har terningkast 4 og som jeg står for. P990is karakter kjenner jeg ikke til, annet enn at mange hadde problemer med bugs, noe som stort sett ble rettet i en senere oppgradering, kanskje forskjellen ble såpass stor at det første til en revidering av karakteren, det er kun spekulasjon fra min side da jeg ikke kjenner den konkrete saken.

Lenke til kommentar
Hei,

pris er som kjent en faktor som spiller inn på terningkastet. Det er ikke umulig at det fra tid til annen kan bli en feil i databasen, selv om vi selvfølgelig tilstreber at dette ikke skal skje og retter det dersom vi blir klar over det.

 

Her står det mer utfyllende om karaktersystemet:

 

http://www.amobil.no/artikler/slik_tester_vi_mobiler/27629

 

Hva gjelder andre konkrete telefoner enn S730 som denne tråden omhandler, så kan jeg egentlig bare uttale meg om P1i som jeg skrev testen av, som har terningkast 4 og som jeg står for. P990is karakter kjenner jeg ikke til, annet enn at mange hadde problemer med bugs, noe som stort sett ble rettet i en senere oppgradering, kanskje forskjellen ble såpass stor at det første til en revidering av karakteren, det er kun spekulasjon fra min side da jeg ikke kjenner den konkrete saken.

 

Dere har jo akkurat gjort rede for at dere ikke trekker for bugs. Nå må dere snart bestemme dere. Dere trekker for bugs når det gjelder SE, men ikke når det gjelder Nokia?

Når det gjelder M600 kontra P1i, så må du jo innrømme at den ikke henger på greip. At du "står" for P1i sin karakter, er vel nok et bevis på at du foretrekker s60, og kun det. P1i, sammen med Htc s730, fortjener minst 5 og anbefalt stempel, og skal man sammenligne med Nokiatelefoner som dere gir 6, så skulle også disse hatt 6.

Er det ikke på tide at du begynner å ta til deg litt av kritikken du får?

Lenke til kommentar

Hei, som sagt _vet_ jeg ikke årsaken, og dessuten så hadde jo P990i gjennomgående store problemer med softwaren, utover det man kan akseptere som vanlige bugs som du finner i større eller mindre grad på nær sagt alle telefoner.

Jeg tror de fleste har fått med seg at du foretrekker UIQ og WM foran S60. Jeg har ingen følelser for hverken det ene eller det andre operativsystemet og tror jeg er i stand til å se fordeler og ulemper på de forskjellige. Når det er sagt så tror jeg en salgsstatistikk både i Norge og på verdensbasis ville vist ganske klart hva flertallet av mobilbrukere fortrekker.

Jeg er klar over at Series 60/UIQ/WM hver har sine tilhengere og det kan fort bli opphetede diskusjoner om hva som er best. En diskusjon på disse premissene foregår uten meg som deltager, da hvert system har sine fordeler og én enkelt løsning er ikke best for alle. Det er akkurat som at det heller aldri vil bli enighet om hvilket operativsystem/bilmerke/hvasomhelst som er best.

Lenke til kommentar
Hei, som sagt _vet_ jeg ikke årsaken, og dessuten så hadde jo P990i gjennomgående store problemer med softwaren, utover det man kan akseptere som vanlige bugs som du finner i større eller mindre grad på nær sagt alle telefoner.

Jeg tror de fleste har fått med seg at du foretrekker UIQ og WM foran S60. Jeg har ingen følelser for hverken det ene eller det andre operativsystemet og tror jeg er i stand til å se fordeler og ulemper på de forskjellige. Når det er sagt så tror jeg en salgsstatistikk både i Norge og på verdensbasis ville vist ganske klart hva flertallet av mobilbrukere fortrekker.

Jeg er klar over at Series 60/UIQ/WM hver har sine tilhengere og det kan fort bli opphetede diskusjoner om hva som er best. En diskusjon på disse premissene foregår uten meg som deltager, da hvert system har sine fordeler og én enkelt løsning er ikke best for alle. Det er akkurat som at det heller aldri vil bli enighet om hvilket operativsystem/bilmerke/hvasomhelst som er best.

 

Nå prøver du å ro debatten over på noe helt annet. Jeg har ingen foretrukne OS, men jeg vet at S60 ikke er så overlegen som dere gir inntrykk av. Men dere favoriserer s60 sine funksjoner i hver bidige test, og gudhjelpe meg hvis uiq ble levert uten muligheten for smilys i sms-meldinger. Tror jeg ser krigstypene allerede. Klarer du ikke å se dette? Prøv å forestill deg P1i uten mulighet for å sende sms med smilys. Du hadde garantert gitt den trekk for slikt.

Når det gjelder bugs/ikke bugs, så har dere skrevet ettertrykkelig at dere ikke gir trekk for bugs. En musikkmobil som ikke klarte å spille av mp3-filer fikk ikke trekk pga. at dere påstod dette kom til å bli fikset i en fremtidig FW. Men det er vel ikke en betydelig feil for en mp3-mobil? Du møter deg selv i døra hele tiden!

Endret av poe
Lenke til kommentar
Nuvel.

Smileys er vel kanskje ikke den viktigste funksjonen på en profftelefon da? :)

At S60 er overlegen, kan vel være å ta litt hardt i. Men markedsandelen til S60 ER overlegen og det _kan_ jo være at det er en grunn til det..

Vi er uenige poe. Aksepter det.

 

At smilys ikke er tilstede på N82 er rett og slett en skandale. Ikke proffbrukere som kjøper denne, men Nokiafolk som vil ha en skikkelig fotomobil. Og de er ikke bevandret i nedlasting og installering av 3. parts programvare. At S60 er mest utbredt, betyr ikke at det er det beste brukergrensesnittet. At du i det hele tatt hinter den veien, beviser vel langt på vei mine påstander om din favorisering. At S60 er mest utbredt, skyldes at det er det brukergrensesnittet Nokia har valgt å putte i et stort sortiment av sine telefoner. Windows mobile er forholdsvis nytt på mobilmarkedet, og UIQ finnes kun på noen få modeller. Min påstand er at den vanlige mobilbruker ikke trenger hverken symbian, windows mobil eller andre smarte os, men et lukket os som fungerer optimalt til det telefonen er tenkt til.

Angående smilys, har jeg truffet mange personer som har spurt meg om hvorfor deres splitter nye Nokia ikke har smilys. Og det at en telefon innehar s60 betyr ikke at det er en profftelefon. Det skjønner vel du også?

Lenke til kommentar

Hei,

nettopp brukervennlighet er jo kanskje den viktigste årsaken til at Nokia har den posisjonen de har og dermed har en stor line-up som selger bra. At jeg påpeker dette innbærer ikke i mine øyne at jeg dermed favoriserer Nokia og S60. Hadde f.eks. UIQ vært suveren best så hadde utvalget telefoner med dette systemet vært mye større er min påstand.

Forøvrig er jeg helt enig i at en vanlig mobilbruker ikke trenger en smarttelefon, og kanskje helst ikke bør ha det heller. (Vi utstyrer testene av smarttelefonene med en advarsel om akkurat dette). Akkurat dette handler min kommentar "den perfekte mobilen finnes ikke" om :)

Lenke til kommentar
Hei,

S710 fikk anbefalt og terningkast 5 i sin tid ja. Grunnen til at den har ramlet ned på en 4'er nå er at vi har dynamiske terningkast. Dvs. at telefonene får poengsummer i de forskjellige kategoriene og etter som tiden går kommer det flere modeller med gode karakterer slik at terningkastene på eldre telefoner automatisk går ned.

På en typisk profftelefon som dette teller ikke underholdning svært mye, men det er mulig det kunne telt enda mindre:)

Dette med dynamiske terningkast høres svært akademisk ut - poenget må være karakteren når den settes i forhold til andre modeller på markedet da - og ikke i forhold til modeller om et år eller videre frem i tid. Hvorfor ikke like godt slette testen da?

Ellers høres greit ut at s710 fikk 5 og anbefalt - på det tidspunktet den ble testet.

Lenke til kommentar
s710_bruker: Hvorfor blir surfing veldig fort dyrt? Det koster jo nesten ingen ting lenger å surfe mobilt.

Jeg kunne si det samme til deg - hvorfor koster det nesten ingenting ?

Jeg har et Tele2 champion abonnement - det er svært gunstig på ringing og sms, men det koster kr 12 (så vidt jeg husker) pr Mb. Når jeg kjøpte s710 ble fort dette dyrt.

Jeg bruker Opera Mini og surfer ikke på Wap-sider.

Den første måneden ble dette veldig dyrt !!! Jeg tror jeg betalte kr 1500 kun for surfing. Tele2 har ikke tilbud på mobilt bredbånd som Netcom og Telenor.

Derfor blir det nå stort sett surfing på Wifi eller unntaksvis Edge.

Lenke til kommentar
Hei,

nettopp brukervennlighet er jo kanskje den viktigste årsaken til at Nokia har den posisjonen de har og dermed har en stor line-up som selger bra. At jeg påpeker dette innbærer ikke i mine øyne at jeg dermed favoriserer Nokia og S60. Hadde f.eks. UIQ vært suveren best så hadde utvalget telefoner med dette systemet vært mye større er min påstand.

Forøvrig er jeg helt enig i at en vanlig mobilbruker ikke trenger en smarttelefon, og kanskje helst ikke bør ha det heller. (Vi utstyrer testene av smarttelefonene med en advarsel om akkurat dette). Akkurat dette handler min kommentar "den perfekte mobilen finnes ikke" om :)

 

Nokia sin markedsposisjon er nok mye mer kompleks enn kun å henvise til brukervennlighet. Når det gjelder brukervennlighet, er ikke s60 det første jeg tenker på. Nokia har vært veldig flinke til å spy ut mange, nesten identiske telefoner. Dette gjorde mens andre fokuserte på å ha få, men gode modeller. Og har man først hatt en telefon man er fornøyd med, er det meget lett og kjøpe samme merke neste gang man skal ha mobil. Nå når Nokia putter symbian inn i mange av sine telefoner, er det ingenting å hovere over at det er det Os-et som selger best på mobilmarkede.

Hadde s60 vært et os uten de mangler det har i dag, tenker da på ustabilitet og trege menyer, så hadde også jeg anbefalt s60. Men slik det fremstår i dag, er dette et os for de avanserte brukerne, og det er synd at dere ikke slår mer ned på svakheten til symbian i testene deres, og at Nokia fortsetter å putte s60 inn i mobiler beregnet på hvermansen.

Lenke til kommentar

Hei,

Nokia har ikke blitt nummer en fordi de har mange modeller. Tvert imot har Nokia mange modeller som et resultat av at de har vært flinke og er nummer en.

Og som du sier, når man har hatt en telefon man er fornøyd med, kjøper man gjerne samme marke igjen, og dette har tydeligvis slått positivt ut for Nokia.

Jeg hoverer absolutt ikke over at Nokia er nummer én både hva gjelder smarttelefoner og vanlige telefoner, men det er altså et faktum. Om det er positivt eller ikke, er en helt annen diskusjon.

 

S710bruker: ta gjerne en kikk på denne linken:

http://www.amobil.no/artikler/slik_tester_vi_mobiler/27629

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...