Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tv-lisens nå som dem kutter det analoge bakkenettet?


sdf123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan kjøpe en PC-kjerm Marsan. De litt dyrere har nok av innganger (vga, dvi, s-video, composite, component, etc). Prosjektorer er kanskje en enda bedre idé ja.

 

 

Vil tro at prosjektorer har vanlig coax-signal inn. Skal tro at NRK vil kreve lisens for dette også. Men en PC-skjerm ville vel gått ann. vga og dvi :)

Lenke til kommentar
Hva med meg da som har en digital dekoder i tven men som ikke støtter formatet som de bruker i Norge da?

 

Da må du skaffe deg ny dekoder om du vil se RiksTV..

 

Eller tenkte du på i forhold til lisensen? Isåfall: Hvor mange ganger må man gjenta at lisensen er teknologinøytral? Om du har en form for fjernsyn eller annen tv-mottager, er man pliktig i å betale.

 

NRK har skrevet en liten notis på siden sin om det også; http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4531053

 

Edit: la til sitat

Endret av Halvis
Lenke til kommentar

Teknologi nøytral? NRK er noen store horer , kapitalister med sans for rar logikk som gjør at de kan håve inn mer på vegne av brukerne. Jeg drar dem for retten om de ikke gir seg.

 

Eller at jeg uheldigvis gjør en viss tv kontrollør invalid vist han viser seg rundt min leilighet

 

Forbanna? Ja gjett ! Er vel ikke lenge før de skal ha lisens for grønne IBM monitorer fra 1988 heller

 

En eller annen koblingsnerd fant ut hvordan han kunne koble digitalt bakkenett på den

Lenke til kommentar
Hva det burde vært og hva som gjør at man skal betale lisens, om det idet hele tatt bør være lisens og ikke heller over skatteseddelen, er en helt annen sak.

 

Loven idag sier at om du eier, låner eller leier en tvmottager, fjernsynsmottaker skal det betales lisens. Punktum.

Den sier også at dersom du kjøper en skjerm og en dekoder skal det betales lisens for i følge Nrk er begrepet "fjernsynsmottaker" teknologinøytralt.

 

<klippet>

 

Lisensregelverket sier faktisk INGENTING om at du skal betale hvis du har en skjerm og en dekoder. Den sier kun at du skal betale hvis du har en mottaker, ikke hva slags mottaker du har. At NRK mener at begrepet "fjernsynsmottaker" er teknologinøytralt kan de kysse seg bak med, det er Stortinget, dvs lisensregelverket vi som forbruker og skattebetalere skal/bør forholde oss til!!

Lenke til kommentar
Lisensregelverket sier faktisk INGENTING om at du skal betale hvis du har en skjerm og en dekoder. Den sier kun at du skal betale hvis du har en mottaker, ikke hva slags mottaker du har.

 

Jeg sier selvfølgelig ikke at det er skjermen det er du skal betale for, men dekoderen. Loven sier man betaler lisens for en mottaker og det kan du da ikke nekte for at en dekoder er??

Lenke til kommentar
Jeg sier selvfølgelig ikke at det er skjermen det er du skal betale for, men dekoderen. Loven sier man betaler lisens for en mottaker og det kan du da ikke nekte for at en dekoder er??

 

Jeg skjønner at jeg ikke kommer noen vei med dette... *sukk* Betal lisensen og vær glad...

Lenke til kommentar
Teknologi nøytral? NRK er noen store horer , kapitalister med sans for rar logikk som gjør at de kan håve inn mer på vegne av brukerne. Jeg drar dem for retten om de ikke gir seg.

 

Eller at jeg uheldigvis gjør en viss tv kontrollør invalid vist han viser seg rundt min leilighet

 

Forbanna? Ja gjett ! Er vel ikke lenge før de skal ha lisens for grønne IBM monitorer fra 1988 heller

 

En eller annen koblingsnerd fant ut hvordan han kunne koble digitalt bakkenett på den

 

Godt gjort å påstå at et statlig selskap som lever av en avgift, er kapitalister.

 

NRK-lisens er som alle andre skatter og avgifter. Mange reagerer sterkere på den fordi den er så håndfast og fordi avgiftens karakter er mye tydligere. Man veier produktet man får, opp mot pengene man betaler. Merkelig nok betaler mange av de samme som klager over denne, sin inntektsskatt og sin merverdiavgift uten å mukke. For dem som tjener litt penger, vil man nok se at de ikke akkurat får ytelse mot ytelse for de andre skattene og avgiftene de betaler heller.

 

Når det gjelder jusen, er norsk tradisjon at skatte- og avgiftsregler tolkes på en slik måte at det er vanskelig å komme unna. Formålet - statens inntjening - veier normalt langt tyngre enn de fleste andre argumenter. Legalitetsprinsippet er ikke mye vektlagt på dette området - dessverre.

Lenke til kommentar

Javel? Og på hvilken måte er det ikke kapitalisme og leve av helt vannvittige avgifter? NRK kjører dobbeltmoral

 

Lisensavgift + snikreklame før programmer og sport?

 

Jeg vil kalle det kapitalisme , de skal ha både i pose og sekk i form av avgifter som gir inntekt og reklame som gir inntekt

 

Penger er alt også for NRK.

 

Avgiftene har økt hvert eneste år i tråd med alle andre norske avgifter. Så hvordan du får den Norske stat til og ikke framstå som et land der kapitalen teller mest , er meg et dillemma Nagel

 

De har ikke engang noe sårt trengt som heter Empati for folk med lavere inntekt.

 

Betaler du ikke flere tusen i året , samme hvilken tv. Ja så trekker de deg rett fra trygden eller lønna. Uansett beløp

 

I Rest my Case

Lenke til kommentar
Javel? Og på hvilken måte er det ikke kapitalisme og leve av helt vannvittige avgifter? NRK kjører dobbeltmoral

 

Lisensavgift + snikreklame før programmer og sport?

 

Jeg vil kalle det kapitalisme , de skal ha både i pose og sekk i form av avgifter som gir inntekt og reklame som gir inntekt

 

Penger er alt også for NRK.

 

Avgiftene har økt hvert eneste år i tråd med alle andre norske avgifter. Så hvordan du får den Norske stat til og ikke framstå som et land der kapitalen teller mest , er meg et dillemma Nagel

 

De har ikke engang noe sårt trengt som heter Empati for folk med lavere inntekt.

 

Betaler du ikke flere tusen i året , samme hvilken tv. Ja så trekker de deg rett fra trygden eller lønna. Uansett beløp

 

I Rest my Case

 

Uansett hvilken regjering, så vil lisensen bestå. Og folka på stortinget slipper å betale. Derfor har heller ikke de noe imot avgiftene. Og de bryr seg da heller ikke om lisensen øker i pris.

Lenke til kommentar
Hva med meg da som har en digital dekoder i tven men som ikke støtter formatet som de bruker i Norge da?

 

Det er greit at fjensynsmottakere for bruk Norge er lisenspliktige etter loven. Men når er det etter norsk målestokk og lover og regler ikke en mottager? Jeg spisset et spørsmål og sendte lisenskontoret.

"La meg si at man tar en helt vanlig skjerm som det garantert ikke er lisens på, altså en dataskjerm uten noen mottager. Så er det en obskur bitteliten øy i Indonesia som lager sin egen versjon, en boks med noe man kan ta inn tv på kun fungerer der som de monterer i denne skjermen. Dette nye apparatet importeres til Norge.

Er det da lisens på dette nye apparatet?

Er denne sære boksen som kun fungerer på en øy i Indoneia etter norsk målestokk en fjernsynsmottaker?"

 

Svaret kan dere tenke dere selv.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Det blir som en vandrehistorie med reglene hos Lisensavdelingen.

 

 

det kommer nye element inn i bildet heletiden som er en fare for lisensinntekten, derfor legger de bare på noen egenskapte regler slik at lisensen omfatter alt som kan vise et bilde.

 

"Digitalkamera med 3" skjerm kan ta inn DVB signaler så da skal vi ha avgift"

 

 

 

Skal ha meg pc flatskjerm uten noe form for mottaker, bare brukes til pc og konsoll. garantert at jeg må betale selv om jeg kvitter meg med crt tven min i samme slengen

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Og om vi er enige om at analoge signaler er skrudd av over alt - da er jo både en skjerm med analog mottager og en skjerm uten analog mottager identiske i forhold til kapasitet til å ta inn tilgjengelige tvsignal.

 

Vi er enig i akkurat det, men den første er fortsatt en "fjernsynsmottaker". Det selv om du ikke får brukt den til å ta ned tvsignaler, men det sier ikke loven idag noe om.

Selv om du ikke får kjøpe Laserdiscer så kaller man fortsatt en slik spiller for Laserdisc.

 

Hadde vært interessant å se dette i retten, for jeg kan ikke helt se hvordan NRK kan la de gamle TVene falle inn under "fjernesynsmottaker". Hvorfor betaler man da ikke lisens for radio? En radio bruker også en tuner, bare med andre frekvenser. I teroein kan man sende fjernsyn ovre radiofrekvenser, ta de imot med en radituner og få bilde på en skjerm.

 

AtW

Lenke til kommentar

Interesang debatt det her, vurder skjøl å hime ut TV en siden den ikke brukes mer.

Men det hadde hvært spennende hvis noen ville kjøre denne saken til retten.

For etter som normalt bondevett tilsir at en fjernsynsmotaker burde klare å ta inn fjernsyn syens jeg lisensjævlene drar den for langt denne gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...