Gå til innhold

Nytt rimelig skjermkort?


mamobr

Anbefalte innlegg

hei

Jeg har en stasjonær data som snart er 4 gammel, og som jeg nå merker i ferd med å bli utdatert. Spesifikasjoner er grovt b.l.a. CPU: AMD 64 3000+ 2,0 GHz, RAM: 2 gb DDR ram, og HOVEDKORT: MSI k8 Neo.. Nåværende SKJERMKORT er Ati radeon 9800pro 128 MB DDR, AGP.

 

Før i tiden, da dette var nokså moderne, var jeg en ganske aktiv gamer, men har pga. studium og fysisk trening trappet en del ned på det. Jeg liker dog å småspille litt når jeg har tid, både nett og single player.

 

Nyeste spillene mine er blant andre CoD4, MoH Airborne og Ghost Recon AW. CoD4 går veldig greit på dataen min, faktisk bedre enn CoD2 gjorde, men de andre er det verre med. MoH Airborne støtter ikke skjermkortet mitt fordi jeg tror det mangler 'Pixel shader'.

 

Jeg lurer derfor på om det kan ha noe for seg å investere i ett nytt skjermkort for ca. en knapp 1000-lapp. Vet det er på tide å kjøpe ny data, men tror først jeg tar meg råd til en ny laptop når jeg flytter hjemmefra sannsynligvis til høsten.

 

Kunne det hjulpet med ett nytt skjermkort for å få dataen til å holde litt til, og kunne jeg fått noen tips til hva slags skjermkort jeg kan montere? På forhånd tusen takk :D

Endret av mamobr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil vel anbefale deg 8600 GT/GTS da. Rimelige kort, som klarer de fleste spill helt greit. Men det er PCI-express, noe jeg ikke har peiling på om du har.

 

Du vil nokk merke forskjell ja, men ingen aning hvor mye.. Prossesoren din er en liten flaskehals etter hva jeg mener, så det behøver ikke være noe god investering med nytt skjermkort, må også passe på om du har PSU som klarer og dra det, noe jeg regner med at du har.

Lenke til kommentar
kan nesten sikkert si at detteer det beste du får til AGP, så at 3850 kunne komme til AGP, men det koster litt mer...

hmm, takk for tipset, så ut som en passe pris. Jeg kunne kanskje gått for det da? Noen som er enig eller vil fraråde meg fra det?

Endret av mamobr
Lenke til kommentar

Noen forslag:

rett over 1000

Club3D Radeon X1950 Pro AGP

PowerColor Radeon X1950 Pro 512 MB AGP AC Cooling

 

Kanskje se på noe brukt:

Sapphire Radeon X1950PRO 512MB GDDR3, AGP8X, HDCP, 2xDVI-I, Lite-Retail -Demo1 Bra kjøp, garanti osv fra komplett!

XFX GeForce 7900GS 450M 256MB GDDR3, AGP8X, 2xDVI-I/Tv-Out, -Demo1. Ikke så fryktelig mye dårligere enn 1950 pro.

 

Se forøvrig bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
yes, Da må du entet bytte hovedkortet eller kjøpe et annet AGP kort, noe som har gått ut på dato^^ Så jeg er rett og slett ikke sikker på hva som lønner seg. hadde selv Radeon 9700 pro, i rundt 3 år, og det var et glimrende kort, så jeg tror fortsatt 9800 klarer seg greit. Men ja:)

 

 

Hei.. er i nøyaktig samme båt som TS, mitt 6800LE har sluttet å virke, og bruker et hinsides kort idag. Har overklokket 6800 kortet så det er ikke noe å klage på. Nå ser jeg etter noe som ikke er alt for dyrt, kommer sikkert til å bestille det 2600 ATI kortet, men en ting jeg lurer på er litt nostalgisk. Ser at komplett har et 6600GT kort til 500 spenn på komplett. Er det utrolig mye dårligere enn det 2600 ATI kortet?

Lenke til kommentar

Bestilte et 2600 kort, så et på demo avdelingen til komplett for 400 spenn, er ingen krise hvis jeg ikke får noen ytelsesforbedring, gidder bare ikke oppgradere hovedkort, minne, pg skjermkort akkurat nå. Ikke for å snakke om at man må ringe Microsoft for å få aktivert XP.

 

Hovedproblemet til han med 2600 kort og Crysis er vel at maskinen hans setter begrensninger, ikke bare kortet.

Lenke til kommentar
kan nesten sikkert si at detteer det beste du får til AGP, så at 3850 kunne komme til AGP, men det koster litt mer...

Det gjelder å sjekke benchmarks før du sier noe sånt. Både AMD og Nvidia har kraftigere AGP-kort. Det raskeste kortet så vidt jeg vet er ATis 3850, men det ligger på same prisnivå som 8800 GT, så jeg ville ikke kjøpt det.

 

Bestilte et 2600 kort, så et på demo avdelingen til komplett for 400 spenn, er ingen krise hvis jeg ikke får noen ytelsesforbedring, gidder bare ikke oppgradere hovedkort, minne, pg skjermkort akkurat nå. Ikke for å snakke om at man må ringe Microsoft for å få aktivert XP.
Det var nok fornuftig det, du får nok en god del for de 400 kronene.
Lenke til kommentar

Hvis PC-en er 4 år gammel går jeg ut fra at den har en svak PSU - 250W el.l.? I såfall er det viktig å sjekke hvor kraftig PSU det nye kortet krever. Nyere AGP-kort må ha tilleggsstrøm via egen kabel direkte fra PSU. De krever ofte en PSU på 400 - 520W for å forsyne skjermkort pluss alle andre komponenter med strøm.

 

Hvis du har en PSU på kun 250W bør du kjøpe et skjermkort som klarer seg med strøm kun fra AGP-sporet. Hvis du ønsker et kraftigere kort må du trolig kjøpe ny og kraftigere PSU i tillegg.

Lenke til kommentar

Har også en 3-4 år gammelt Tower så akkurat på det og det leverer 330Watt, har drevet et 6800 LE kort i årevis, og det krever vel nærmere 300? Aner ikke om det klarer å drive et 2600 ATI kort, men finner vel ut av det :) hehe, egentlig litt latterlig at de ikke klarer å holde seg til normale PSU'er, nesten som om de doper seg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...