Gå til innhold

Etterfølgeren til D40x


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må innrømme at jeg egentlig gir bæng, siden jeg er storfornøyd med min eldgamle og utdaterte D80 :p

 

Nikon D80, D40x, Canon EOS 400D, Pentax K100D og K10D... alle disse er fremdeles veldig bra kameraer selv om etterfølgerne deres har kommet ut. Klart, fra et rent marketing-messig ståsted er det fornuftig å komme ut med en D80-etterfølger nå, og jeg tror også vi kommer til å se en. Men om det egentlig er nødvendig er en annen sak. Skulle jeg valgt mellom D80 og EOS 450D så hadde nok resultatet blitt akkurat det samme som når jeg valgte mellom D80 og EOS 400D.

Lenke til kommentar

Med dette legger vel Nikon og Canon seg på akkurat samme linje som de "alltid" har gjort, nemlig ved ikke ha direkte konkurrenter til hverandre? D40 - d60 - 450d - d80-erstatter 40d(evt. erstatter til denne?) - 300d - 5d - d3 - 1dMK3 (med fare for å starte en 1dMk3 vs D3 eller 5d vs d300 krig nå)

Lenke til kommentar
Jeg må innrømme at jeg egentlig gir bæng, siden jeg er storfornøyd med min eldgamle og utdaterte D80 :p

 

Nikon D80, D40x, Canon EOS 400D, Pentax K100D og K10D... alle disse er fremdeles veldig bra kameraer selv om etterfølgerne deres har kommet ut. Klart, fra et rent marketing-messig ståsted er det fornuftig å komme ut med en D80-etterfølger nå, og jeg tror også vi kommer til å se en. Men om det egentlig er nødvendig er en annen sak. Skulle jeg valgt mellom D80 og EOS 450D så hadde nok resultatet blitt akkurat det samme som når jeg valgte mellom D80 og EOS 400D.

 

Ja men for feks meg som skal velge nå så er 450D et klart valg foran D80, før 450D kom så var D80 foran 400D, derfor håper jeg på en D90 og det brennkvikt, skal nemmelig ha kamera før 31.3.08

Lenke til kommentar
Ja men for feks meg som skal velge nå så er 450D et klart valg foran D80, før 450D kom så var D80 foran 400D
Hvorfor det egentlig? Hva er det 450D har som D80 ikke har? Jeg tenker fasiliteter som har virkelig betydning for resultat og brukerglede. Fra mitt ståsted virker D80 som et minst like godt fotografisk verktøy, av betydlig høyere kvalitet. Dette er mitt intrykk, sett fra sidelinja.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Hvorfor det egentlig? Hva er det 450D har som D80 ikke har? Jeg tenker fasiliteter som har virkelig betydning for resultat og brukerglede.
Heh. Du tok ordene ut av munnen på meg :p

 

Når jeg ser på siste generasjon av speilreflekskameraer så sitter jeg igjen med inntrykk av at produsentene sliter litt med å virkelig forbedre det rent fotografiske. Mesteparten av "nyvinningene" du ser er av formen "kjekt å ha"-features. Jeg synes kanskje man er litt ukritisk til hva som faktisk er en nyttig oppgradering som forbedrer kameraet som verktøy, og hva som bare er features som ser bra ut i brosjyrene.

 

Større skjerm? Tja... jeg vil si oppgangen fra 1,8 til 2,5 tommer var markant og definitivt verdt det. Å gå opp til 2,7-3 tommer? For min del blir i hvert fall gevinsten mindre verdt det. Spesielt ikke når jeg ser hva Canon må gjøre med knappeplasseringen for å få trøkka inn den skjermen :ermm:

 

Liveview? Kjekt å ha, men jeg gidder definitivt ikke å oppgradere kamerahus på grunn av det. Jeg kan telle på én finger antall ganger jeg faktisk har følt jeg kunne fått nytte av det, så for min del er det rimelig poengløst. Jeg har gått glipp av mange flere fotomuligheter fordi jeg rett og slett har hatt feil objektiv på kamerahuset der og da enn jeg har gått glipp av fordi jeg mangler liveview (den havørna på Agdenes som kom seg unna før jeg rakk å bytte til telezoom er jeg spesielt bitter over).

 

Flere megapiksler? Meh, I'll pass. 10 er nok for meg.

 

Bedre høy-ISO-ytelse. Ok, her snakker vi endelig noe som kan ha praktisk nytteverdi for min del. Jeg vil i hvert fall heller beholde pikselantallet og bedre lysfølsomheten enn gå opp i pikselantall og beholde lysfølsomhet.

 

For meg så er det egentlig bare en ting som virkelig ville vært en merkbar forbedring over D80 som den er i dag, og det er bedre værtetning. Dessverre er det sånn at skal man virkelig utnytte et værtettet hus så må man ha optikk i samme klasse. Og skal jeg først blåse så mye penger på robust optikk, så blir ikke de ekstra lappene for en D300 så veldig merkbare lenger.

Lenke til kommentar

D80 er fremdeles mitt førstevalg når jeg skal investere i kamera. For det første er det ergonomien, jeg har schvære hender. Når jeg hadde den i hånda hadde jeg følelsen av at "dette er skikkelig bygd" på en helt annen måte enn d40 og 400D.

 

Jeg håper og tror at greia hos Nikon nå er "Nå har massene fått sitt med D60, så kliner vi til og avslører entusiastkameraet D90 på PMA".

Lenke til kommentar
Ja men for feks meg som skal velge nå så er 450D et klart valg foran D80, før 450D kom så var D80 foran 400D
Hvorfor det egentlig? Hva er det 450D har som D80 ikke har? Jeg tenker fasiliteter som har virkelig betydning for resultat og brukerglede. Fra mitt ståsted virker D80 som et minst like godt fotografisk verktøy, av betydlig høyere kvalitet. Dette er mitt intrykk, sett fra sidelinja.

 

Mvh Tim

 

Tja CMOS sensor. Skjermstørrelse 3 tommer. LiveView, lavere pris osv osv, i tillegg er D80 et "gammelt" kamera som er på tur ut,hvorfor kjøpe noe som er på tur ut når en får noe som er nytt på markede og minst like bra og har det siste av nyvinninger?

Jeg går ikke her på merke bare så det er sagt,for kommer Nikon med en D90 med de samme nyvinningene så er valget mitt i boks.

Lenke til kommentar
Tja CMOS sensor. Skjermstørrelse 3 tommer. LiveView, lavere pris osv osv, i tillegg er D80 et "gammelt" kamera som er på tur ut,hvorfor kjøpe noe som er på tur ut når en får noe som er nytt på markede og minst like bra og har det siste av nyvinninger?

Jeg går ikke her på merke bare så det er sagt,for kommer Nikon med en D90 med de samme nyvinningene så er valget mitt i boks.

Vil CMOS sensor gi deg bedre bilder, eller ser du andre fordeler?

Vil stor skjerm på et lite chassis gi deg bedre ergonomi?

I hvilke situasjoner ser du for deg at Live View vil hjelpe deg i forhold til fototgrafiske valg?

 

Grunnen til at jeg spør er at vi vet hva D80 står for. Mens her og nå er 450D bare et produkt som ser spennende ut på papiret. Og bare for å gjøre det klart, jeg har ikke noen spesiell forkjærlighet for Nikon.

Jeg bare utfordrer nyest er best holdningene dine litt. Håper du ikke har noe i mot det :)

 

Mvh Tim

 

PS. Selv så sikler jeg på K20D selv om jeg har to kompetente verktøy fra før. Så jeg er nok ikke upåvirket av nyest er best logikk ;)

Men for å rettferdiggjøre meg selv, så kan jeg si at jeg ser forhold hvor jeg kan gjøre meg nytte av Live View, mere rom for cropping og høyere ISO.

Lenke til kommentar
Tja CMOS sensor. Skjermstørrelse 3 tommer. LiveView, lavere pris osv osv, i tillegg er D80 et "gammelt" kamera som er på tur ut,hvorfor kjøpe noe som er på tur ut når en får noe som er nytt på markede og minst like bra og har det siste av nyvinninger?

Jeg går ikke her på merke bare så det er sagt,for kommer Nikon med en D90 med de samme nyvinningene så er valget mitt i boks.

Vil CMOS sensor gi deg bedre bilder, eller ser du andre fordeler?

Vil stor skjerm på et lite chassis gi deg bedre ergonomi?

I hvilke situasjoner ser du for deg at Live View vil hjelpe deg i forhold til fototgrafiske valg?

 

Grunnen til at jeg spør er at vi vet hva D80 står for. Mens her og nå er 450D bare et produkt som ser spennende ut på papiret. Og bare for å gjøre det klart, jeg har ikke noen spesiell forkjærlighet for Nikon.

Jeg bare utfordrer nyest er best holdningene dine litt. Håper du ikke har noe i mot det :)

 

Mvh Tim

 

PS. Selv så sikler jeg på K20D selv om jeg har to kompetente verktøy fra før. Så jeg er nok ikke upåvirket av nyest er best logikk ;)

Men for å rettferdiggjøre meg selv, så kan jeg si at jeg ser forhold hvor jeg kan gjøre meg nytte av Live View, mere rom for cropping og høyere ISO.

 

 

 

Her er det et spørsmål om hva folk vil ha på et kamera, LiveView feks begynner nå mer eller mindre å bli et must for de fleste og dette har ikke D80,så enkelt er det, faktisk må du i dag opp på D300 for å finne dette på et Nikonkamera og dit er det få/ingen nybegynnere som er villig til å gå,dermed ser de på andre merker

Jo jeg tror vi vet hva 450D står for,den er neppe dårligere enn 400D heller tvert om og 400D var/er fullt på høyde med D80 hva bildekvalitet anngår.

 

For meg er valget enkelt,pr i dag er det 450D,men kommer Nikon med enD90 som har det nye som Canon er kommet med,ja da går jeg for den selv om jeg vet at den nok blir et par tusen dyrere.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Her er det et spørsmål om hva folk vil ha på et kamera, LiveView feks begynner nå mer eller mindre å bli et must for de fleste
Et must, faktisk :roll:

 

Jeg står på at hvis du kjøper et speilreflekskamera med liveview i dag, så kommer det til å være helt irrelevant for 99% av bildene dine.

Lenke til kommentar
Her er det et spørsmål om hva folk vil ha på et kamera, LiveView feks begynner nå mer eller mindre å bli et must for de fleste
Et must, faktisk :roll:

 

Jeg står på at hvis du kjøper et speilreflekskamera med liveview i dag, så kommer det til å være helt irrelevant for 99% av bildene dine.

 

Ja men det er ikke det som er relevant her,jeg vet selvsagt at dette ikke har noe med bildene å gjøre,men med muligheten for å bruke skjermen som søker, og nettop det er noe de fleste nybegynnere med speilrefleks savner for det er de vant med fra sine digitale kamera.

Når du så må opp i rundt 20000 for et kamera (inkl linse) hos Nikon for å få dette menst konkurentene tilbyr kamera til 6-7000 hva tror du blir valgt .

Lenke til kommentar

Helt ærlig så tror jeg ikke det kommer til å ha noe særlig å si. Ja, at Canon har liveview på sin entrylevel-modell er kanskje et PR-messig pluss som dytter noen prosent av kjøperne over dit, men for det store flertallet så tror jeg faktisk ikke det kommer til å ha noe å si.

 

Hvis liveview var så viktig som du ser ut til å tro at det er, så burde Olympus ha sparka ræva til både Canon og Nikon ut av markedet for lengst.

Lenke til kommentar

Sutekh: For den jevne forbruker tror jeg det står slik: Funksjon < Merke < funksjon + merke

 

Man må samtidig huske at det ikke bare er de som er over gjennomsnittet fotointressert som kjøper dSLR lengre. Alle og mora deres kjøper jo speilrefleks i disse dager, og jeg vil driste meg til å si at ganske mange av dem ikke har den villeste anelse om hva de egentlig går til.

 

Unansett, å sammenligne 450d med D80 er vel sånn ca like urettferdig som å sammenligne D80 med 350D? I begge tilfeller sammenligner du med kamera som er en generasjon bak... Når en evt. D90 kommer og er vesentlig lavere spesifisert enn 450D kan vi begynne å snakke. Men selvsagt, at 450D har liveview når ingen av "Nikonkonkurrentene" ikke har det vil jo selvsagt føre til at flere kjøper det hvis de ikke har noen merketilhørighet fra før...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Helt ærlig så tror jeg ikke det kommer til å ha noe særlig å si. Ja, at Canon har liveview på sin entrylevel-modell er kanskje et PR-messig pluss som dytter noen prosent av kjøperne over dit, men for det store flertallet så tror jeg faktisk ikke det kommer til å ha noe å si.

 

Hvis liveview var så viktig som du ser ut til å tro at det er, så burde Olympus ha sparka ræva til både Canon og Nikon ut av markedet for lengst.

 

Olympus har vel nettop økt sine markedsanndeler om jeg ikke tar feil,dessuten er det kjent at det er Nikon og Canon som er de stor volumselgerne og nettop da er det viktig å ha atraktive entrymodeller fordi de fleste som begynner med et merke holder seg der for ettertiden.

Derfor tror jeg ikke 60D vil bli like atraktiv som 450D for de som er på tur inn i dette markede.

PS: Dette har overhode ingenting med merke å gjøre,det er neppe tvil om at 60D er et bra kamera,men det mangler det siste lille som skal til for å fenge kjøperen i forhold til feks 450D

Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg til at LiveView blir ubrukelig i sollys grunnet refleksjoner i skjermen. Noen som kan bekrefte dette?

Olympus har vel nettop økt sine markedsanndeler om jeg ikke tar feil,dessuten er det kjent at det er Nikon og Canon som er de stor volumselgerne og nettop da er det viktig å ha atraktive entrymodeller fordi de fleste som begynner med et merke holder seg der for ettertiden.

Derfor tror jeg ikke 60D vil bli like atraktiv som 450D for de som er på tur inn i dette markede.

PS: Dette har overhode ingenting med merke å gjøre,det er neppe tvil om at 60D er et bra kamera,men det mangler det siste lille som skal til for å fenge kjøperen i forhold til feks 450D

Nå må du ikke glemme at 450'n er mye dyrere enn D60. Det blir som å sammenligne D80 med EOS 400D. D80'n er bedre på noen områder, men noen tusenlapper dyrere.

Endret av contaminated
Lenke til kommentar
Jeg kan tenke meg til at LiveView blir ubrukelig i sollys grunnet refleksjoner i skjermen. Noen som kan bekrefte dette?
Olympus har vel nettop økt sine markedsanndeler om jeg ikke tar feil,dessuten er det kjent at det er Nikon og Canon som er de stor volumselgerne og nettop da er det viktig å ha atraktive entrymodeller fordi de fleste som begynner med et merke holder seg der for ettertiden.

Derfor tror jeg ikke 60D vil bli like atraktiv som 450D for de som er på tur inn i dette markede.

PS: Dette har overhode ingenting med merke å gjøre,det er neppe tvil om at 60D er et bra kamera,men det mangler det siste lille som skal til for å fenge kjøperen i forhold til feks 450D

Nå må du ikke glemme at 450'n er mye dyrere enn D60. Det blir som å sammenligne D80 med EOS 400D. D80'n er bedre på noen områder, men noen tusenlapper dyrere.

 

Neida har ikke glemt det,ei heller glemte jeg det da 400D til stadighet ble sammenlignet med D80 :cool:

Lenke til kommentar
Her er det et spørsmål om hva folk vil ha på et kamera, LiveView feks begynner nå mer eller mindre å bli et must for de fleste...

Og dette forstår jeg ikke.

 

La meg snakke med litt store bokstaver, for å få fram poenget.

 

Punkt en. Live view gir, så sant du ikke investerer i en D300, en søker som suger. En LCD er, så sant du ikke zommer inn, ikke i nærheten av kvaliteten på en skikkelig pentaprismesøker. Så vidt jeg vet har 450D en middelmådig søker, ikke en skikkelig søker. Det betyr at du nærmest fotografer med dugg på brillene ;) Du ser rett og slett ikke motivet skikkelig.

 

Punkt to. Live View inviterer deg til å holde kameraet feil. Det at du må holde kamera ut fra kroppen for å se LCDen gjør at du ikke holder kamera stødig. Det blir da lett til at du ikke lærer deg å holde det riktig. Kameraet blir heller ikke en naturlig del av deg selv. Hvis du derimot holder det opp mot øyet, så blir det etterhvert en naturlig del av deg selv, en forlengelse av øyet.

 

Begge deler høres kanskje helt corny ut, for en som kommer fra kompaktkaera. Og det er det kanskje og. Men sånn ser jeg på det. Og sånn ser mange speilreflksbrukere utenom meg på det.

 

Hvis jeg oppgraderer til K20S som har Live View, så har jeg vanskelig å se for meg at jeg aktiverer den utenom når jeg har kamera på stativ.

 

Men jeg er selvfølgelig åpen for at min måte å se dette på er helt på trynet. Kanskje det bare er sidrompa vanetenking, som vil snu den dagen jeg faktisk står overfor en SRL med LV.

 

Til slutt vil jeg minne deg på at jeg med viten og vilje snakker med store bokstaver her. Lykke til med valget ditt, enten det nå blir 450D eller D90.

 

Mvh Tim

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Her er det et spørsmål om hva folk vil ha på et kamera, LiveView feks begynner nå mer eller mindre å bli et must for de fleste
Et must, faktisk :roll:

 

Jeg står på at hvis du kjøper et speilreflekskamera med liveview i dag, så kommer det til å være helt irrelevant for 99% av bildene dine.

Sant. Har selv E510 fra Olympus, og LiveView er mer til irritasjon enn nytte for min del. Hvis det ikke klarer bli bedre enn det det er i dag (at man må vippe opp speilet for å fokusere, noe som tar en evighet) tror jeg det er noe folk flest vil "gå lei" etter de har fått øynene opp for det å bruke optisk søker (bokstavelig talt).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...