Gå til innhold

Etterfølgeren til D40x


Anbefalte innlegg

Hvis jeg oppgraderer til K20D som har Live View, så har jeg vanskelig å se for meg at jeg aktiverer den utenom når jeg har kamera på stativ.

Edit: korr. av K20S til K20D ;-)

Det kan også være nyttig når man skyter fra hofta, eller over hodet (i store folkemasser f.eks.). Men jeg tror nok ikke det er noe man kommer til å bruke hver dag - til det bruker det nok alt for mye strøm...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lenge man ikke har mulighet til å vippe ut skjermen er det begrenset hvordan man kan bruke liveview høyt oppe og langt nede, særlig dersom man må manuell fokusere i tillegg.
Du får uansett et bedre inntrykk enn uten, og selv om du ikke kan drive med detaljert komposisjon, kan du skimte motivet, og vite litt sikrere at du får et bilde av det du prøver å ta bilde av. Innsynsvinkelen på skjermen på min GX-10 er i hvert fall god nok til at jeg kan holde kameraet med strake armer over hodet, og se bildet på skjermen (avspilning selvfølgelig, siden jeg ikke har liveview) tydelig nok.

 

Er du litt dreven, kan du sette objektivet på hyperfokalavstanden, så vil du mest sannsynlig få et OK bilde, om ikke sylskarpt. Bruker du vidvinkel, vil dybdeskarpheten allikevel være så stor at du antakelig ikke får noe hjelp i AF av den grunn. Alternativet vil i mange sammenhenger være ikke noe brukbart bilde, eller i det minste mye mindre mulighet for å få et brukbart bilde.

Lenke til kommentar
mao en rimelig begrenset løsning som de fleste p&s-brukere vil finne tungvindt og vanskelig. For de som evt vet hva det innebærer, kan det være en grei tilleggsfunksjon, men heller ikke noe man bør legge altfor mye vekt på i vurderingen av kamera.
Joda, jeg ville lagt vekt på det som pressefotograf. Ellers ville det ikke betydd noe for meg (og det gjør dermed ikke det ;-)
Lenke til kommentar
mao en rimelig begrenset løsning som de fleste p&s-brukere vil finne tungvindt og vanskelig. For de som evt vet hva det innebærer, kan det være en grei tilleggsfunksjon, men heller ikke noe man bør legge altfor mye vekt på i vurderingen av kamera.

 

Det som er det store spørsmålet er hva nybegynneren ser etter,for vi snakker her om nybegynneren eller rettere sagt "folkekamera" og det er ikke tvil om at folk flest som kjøper speilrefleks kjøper dette i håp om bedre bilder og enklest mulig i bruk akkurat som det de er vant med fra sitt kompaktkamera, de har svært sjelden ambisjoner om å bli proffe. Dette er til massen og det er der den største økningen er i salg av speilrefleks i dag, en slik funksjon som det å kunne bruke søkeren til skjerm betyr derfor mye for mange av dem, jeg vet selv om folk  som kunne tenkt seg speilrefleks men ikke har kjøpt det nettop fordi denne funksjonen ikke

var mulig.

Så er det nok mange som kommer til å si "ja men da bør de holde seg til kompaktkamera" vel nå er det folk selv som bestemmer da og vi ser en enorm økning i salget av speilrefleks og den kommer til å fortsette.

Lenke til kommentar
Det som er det store spørsmålet er hva nybegynneren ser etter,for vi snakker her om nybegynneren eller rettere sagt "folkekamera" og det er ikke tvil om at folk flest som kjøper speilrefleks kjøper dette i håp om bedre bilder og enklest mulig i bruk akkurat som det de er vant med fra sitt kompaktkamera, de har svært sjelden ambisjoner om å bli proffe. Dette er til massen og det er der den største økningen er i salg av speilrefleks i dag, en slik funksjon som det å kunne bruke søkeren til skjerm betyr derfor mye for mange av dem, jeg vet selv om folk som kunne tenkt seg speilrefleks men ikke har kjøpt det nettop fordi denne funksjonen ikke

var mulig.

Nå må du også huske på at liveview på speilrefleks drar svært mye mer strøm enn uten, fordi sensoren er så mye større. Dermed er ikke liveview en funksjon man vil bruke i det daglige, det er en funksjon man vil bruke når man trenger den. Uansett vil kvaliteten i søkeren være utrolig mye bedre til vanlig fotografering, så det er ikke en funksjon man egentlig ønsker å bruke mye heller.
Lenke til kommentar
mao en rimelig begrenset løsning som de fleste p&s-brukere vil finne tungvindt og vanskelig. For de som evt vet hva det innebærer, kan det være en grei tilleggsfunksjon, men heller ikke noe man bør legge altfor mye vekt på i vurderingen av kamera.

 

Det som er det store spørsmålet er hva nybegynneren ser etter,for vi snakker her om nybegynneren eller rettere sagt "folkekamera" og det er ikke tvil om at folk flest som kjøper speilrefleks kjøper dette i håp om bedre bilder og enklest mulig i bruk akkurat som det de er vant med fra sitt kompaktkamera, de har svært sjelden ambisjoner om å bli proffe. Dette er til massen og det er der den største økningen er i salg av speilrefleks i dag, en slik funksjon som det å kunne bruke søkeren til skjerm betyr derfor mye for mange av dem, jeg vet selv om folk  som kunne tenkt seg speilrefleks men ikke har kjøpt det nettop fordi denne funksjonen ikke

var mulig.

Så er det nok mange som kommer til å si "ja men da bør de holde seg til kompaktkamera" vel nå er det folk selv som bestemmer da og vi ser en enorm økning i salget av speilrefleks og den kommer til å fortsette.

 

Jeg er enig med deg. Problemet er at en liveview pr idag ikke fungerer på samme måten som på komptakt. Derfor tror jeg det er en del som blir "skuffet" utfra sine forventninger. Men at liveview er framtida og da særlig på entrymodellene er det ingen tvil om.

 

Ref: http://www.akam.no/artikler/aa_bruke_skjer...som_soker/40597

 

Nå har jeg ikke prøvd liveview på dSLR, slik at mine kunnskaper kun ligger på teoriplanet, dersom likevel dagens liveview-løsninger forventes å svare til forventningene kompaktbrukerne forventes å ha faller mine innvendinger :)

Lenke til kommentar
Det som er det store spørsmålet er hva nybegynneren ser etter,for vi snakker her om nybegynneren eller rettere sagt "folkekamera" og det er ikke tvil om at folk flest som kjøper speilrefleks kjøper dette i håp om bedre bilder og enklest mulig i bruk akkurat som det de er vant med fra sitt kompaktkamera, de har svært sjelden ambisjoner om å bli proffe. Dette er til massen og det er der den største økningen er i salg av speilrefleks i dag, en slik funksjon som det å kunne bruke søkeren til skjerm betyr derfor mye for mange av dem, jeg vet selv om folk som kunne tenkt seg speilrefleks men ikke har kjøpt det nettop fordi denne funksjonen ikke

var mulig.

Nå må du også huske på at liveview på speilrefleks drar svært mye mer strøm enn uten, fordi sensoren er så mye større. Dermed er ikke liveview en funksjon man vil bruke i det daglige, det er en funksjon man vil bruke når man trenger den. Uansett vil kvaliteten i søkeren være utrolig mye bedre til vanlig fotografering, så det er ikke en funksjon man egentlig ønsker å bruke mye heller.

 

Joda vet det,men det jeg snakker om her er hva nybegynneren vil ha,det er ikke til å stikke under en stol at muligheten for å bruke skjerm til søker er et viktig punkt for nybegynneren siden de er vant med dette fra kompaktkamera, Nikon har selv valgt å ekskludere seg fra dette i nybegynnersegmentet . Vi kan diskutere oss grønne på hvor nyttig en funksjon er og fordeler/bakdeler med den, men det er forholdsvis uintresangt for den vanlige mann i gata som ikke skal bli proff,men ønsker seg et lett speilrefleks med flest mulig funksjoner. Denne gruppen er tross alt den kjøpergruppen som øker sterkest.

Lenke til kommentar
Da burde de heller kjøpe seg et digitalt "superkompakt" spør du meg. Optikken på dem overgår gjerne kit-objektivene som følger med og de er ikke langt bak på hastighet eller funksjoner. Til og med videosnutter får man ta med dem - ha ha :D

 

Der kom den jeg nevnte tidligere,hva folk burde kjøpe er irrelevant for fakta er at flere og flere ønsker å gå over til speilrefleks og faktisk gjør det,de fleste som da velger et merke forholder seg til det merket for ettertiden og stiller Nikon opp uten funksjoner som nybegynneren anser som viktig så diskvalifiserer de seg selv fra mange potensielle kunder.

Lenke til kommentar
For meg er valget enkelt,pr i dag er det 450D,men kommer Nikon med enD90 som har det nye som Canon er kommet med,ja da går jeg for den selv om jeg vet at den nok blir et par tusen dyrere.

Nå skal jeg ikke skryte på meg å ha prøvd hverken 450D eller D90, men hvis grepet er like forskjellig dem i mellom som på 400D og D80, skulle vel grepet være mer avgjørende enn å runke etter det nyeste og de beste spesifikasjonene? :hmm:

Lenke til kommentar
For meg er valget enkelt,pr i dag er det 450D,men kommer Nikon med enD90 som har det nye som Canon er kommet med,ja da går jeg for den selv om jeg vet at den nok blir et par tusen dyrere.

Nå skal jeg ikke skryte på meg å ha prøvd hverken 450D eller D90, men hvis grepet er like forskjellig dem i mellom som på 400D og D80, skulle vel grepet være mer avgjørende enn å runke etter det nyeste og de beste spesifikasjonene? :hmm:

 

Nei,fordi 450D har fått et forbedret grep og jeg har prøvd 400D med batterigrep (noe jeg skal ha uansett kamera jeg velger) og da er det utmerket,dvs at 450D med batterigrep blir enda bedre + at man får de funksjoner som D80 mangler.

For meg er D80 et uaktuelt kamera all den tid det er på tur ut og kommer ikke Nikon med en oppfølger,ja da lir det 450D med batterigrep,så enkelt er det.

 

PS: jeg slipper å runke :tease:

Lenke til kommentar
Joda vet det,men det jeg snakker om her er hva nybegynneren vil ha,det er ikke til å stikke under en stol at muligheten for å bruke skjerm til søker er et viktig punkt for nybegynneren siden de er vant med dette fra kompaktkamera, Nikon har selv valgt å ekskludere seg fra dette i nybegynnersegmentet . Vi kan diskutere oss grønne på hvor nyttig en funksjon er og fordeler/bakdeler med den, men det er forholdsvis uintresangt for den vanlige mann i gata som ikke skal bli proff,men ønsker seg et lett speilrefleks med flest mulig funksjoner. Denne gruppen er tross alt den kjøpergruppen som øker sterkest.

 

 

Dersom Sony holder hva de lover i pressemeldingen til A300/A350, ser det ut til at man får en liveview er en del bedre enn hva D450, E510 og de andre tilbyr. Da kan Sony være de første til å forsyne seg av kompaktbrukere som venter på en brukbar dSLR liveview.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...