Gå til innhold

Bli utvist fra skolen grunnet banning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*kremt* *kremt* Freedoom of Speech? *kremt*

 

Ytringsfrihet er ikke retten til å si hva du vil, til hvem du vil.. Faktisk ser jeg ikke hva ytringsfrihet har med dette å gjøre i det hele tatt. Eksempel: Å kalle en jente for hore, er ikke ytringsfrihet. Å kritisere myndighetene for en dårlig jobb med skole og utdanning, det er ytringsfrihet.

 

Det er ikke ytringsfrihet å si: "Du gjorde en jævla god jobb"?

Lenke til kommentar
*kremt* *kremt* Freedoom of Speech? *kremt*

 

Ytringsfrihet er ikke retten til å si hva du vil, til hvem du vil.. Faktisk ser jeg ikke hva ytringsfrihet har med dette å gjøre i det hele tatt. Eksempel: Å kalle en jente for hore, er ikke ytringsfrihet. Å kritisere myndighetene for en dårlig jobb med skole og utdanning, det er ytringsfrihet.

 

Det er ikke ytringsfrihet å si: "Du gjorde en jævla god jobb"?

Det har ikke noe med begrepet ytringsfrihet slik jeg ser det, nei. Det er ikke så enkelt som at man kan si "ytring", aha, det er å si noe, og "frihet", aha, det er ja, frihet, og så konkludere med at man har frihet til å si hva som helst.

 

Men at det skal være utvisningsgrunn å si "jævla god jobb" er jeg enig i er helt absurd.

 

Edit:

Her er CapLex sin definisjon: http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9335242

 

talefrihet, jur., retten til fritt å gi uttrykk for meninger om politikk, religion, moral og alle andre forhold. T. ble tidlig anerkjent som et av grunnvilkårene for et demokratisk styre, og er i Norge grunnlovfestet i Grl. § 100.

 

Som man ser, så er det retten til å ytre seg mer generelt om forhold i samfunnet det er snakk om.

 

MEN: Dette bør kanskje ikke spore av til en debatt om generell ytringsfrihet..

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
*kremt* *kremt* Freedoom of Speech? *kremt*

 

For jeg ANTAR da at det er verbal trakassering som faktisk ligger bak dette, ikke fordi man ikke liker å høre "stygge ord"...

 

På skolen vår ble banning forbudt fordi "Man påkaller onde makter". No kidding....

Haha! Snakker vi bibelbeltet, eller? :-D

Lenke til kommentar

Nå er det ikke bare "jævlig bra" som skal bannlyses fra skolen. Fra artikkelen:

 

1. Hore

 

2. Ord som beskriver det kvinnelige eller mannlige kjønnsorgan

 

3. Homo, bøg og andre ord som er ment trakasserende mot homofile

 

4. Jævlig, både i positiv og negativ kontekst. Det er ikke lov å si «Jævlig bra!»

 

5. Faen

 

6. Bitch

 

7. Fuck og alle andre ord som inneholder fuck, f.eks. motherfucker

 

8. Helvete

Lenke til kommentar
Nå er det ikke bare "jævlig bra" som skal bannlyses fra skolen. Fra artikkelen:

 

1. Hore

 

2. Ord som beskriver det kvinnelige eller mannlige kjønnsorgan

 

3. Homo, bøg og andre ord som er ment trakasserende mot homofile

 

4. Jævlig, både i positiv og negativ kontekst. Det er ikke lov å si «Jævlig bra!»

 

5. Faen

 

6. Bitch

 

7. Fuck og alle andre ord som inneholder fuck, f.eks. motherfucker

 

8. Helvete

 

Fullt klar over det. Men det er fortsatt en knebling som ikke har rot i virkeligheten. Tar to sekunder så florerer det av alternativer som ikke er bannlyst og slik fortsetter det. Det er som å prøve å dele vann med hendene.

 

Da penis og vagina også bannlyst ifølge listen? Lykke til.

Lenke til kommentar
For jeg ANTAR da at det er verbal trakassering som faktisk ligger bak dette, ikke fordi man ikke liker å høre "stygge ord"...

 

Men det er nå en farlig linje det der. Om noen oppfører seg som en idiot så er det synd man ikke tør fortelle vedkommende at han bør skjerpe seg (gjerne med litt banneord i) fordi man frykter å bli utvist. Det er nå fint mulig å trakassere uten å banne, så det burde nå holde med å forby trakassering. Å forby banning er å ikke følge med i tiden.

 

Det er vel også mye intern-humor som er ute og går. Husker nå godt at kompiser ofte kalte hverandre "jævla bitch" titt og ofte og dette er vel godt over 10 år siden (men man sa det ikke til jenter, for da ble med ett meningen en annen. Kontekst er som alltid avgjørende).

 

Ved å forby banneord så gir man ordene sterkere negativ klang. I gamle dager ble jo folk redd om noen bannet, fordi man var hjernevasket til å tro at man tilkalte djevelen om man sa faen. Mer bruk av banneord i populærkulturen har jo utvannet dem veldig mye.

Lenke til kommentar
For jeg ANTAR da at det er verbal trakassering som faktisk ligger bak dette, ikke fordi man ikke liker å høre "stygge ord"...

 

Men det er nå en farlig linje det der. Om noen oppfører seg som en idiot så er det synd man ikke tør fortelle vedkommende at han bør skjerpe seg (gjerne med litt banneord i) fordi man frykter å bli utvist. Det er nå fint mulig å trakassere uten å banne, så det burde nå holde med å forby trakassering. Å forby banning er å ikke følge med i tiden.

 

Det er vel også mye intern-humor som er ute og går. Husker nå godt at kompiser ofte kalte hverandre "jævla bitch" titt og ofte og dette er vel godt over 10 år siden (men man sa det ikke til jenter, for da ble med ett meningen en annen. Kontekst er som alltid avgjørende).

 

Ved å forby banneord så gir man ordene sterkere negativ klang. I gamle dager ble jo folk redd om noen bannet, fordi man var hjernevasket til å tro at man tilkalte djevelen om man sa faen. Mer bruk av banneord i populærkulturen har jo utvannet dem veldig mye.

 

Å fortelle noen at de oppfører seg som en idiot, og det å slenge ut f.eks. "jævla hore", mener jeg er to ganske ulike ytringer. Den første må være helt akseptabel, mens den andre bør nok reageres på (dog neppe med utvisning!) fra personale (eller helst medelever, men det er nok vel optimistisk..).

 

Bare for å gjøre det klart: Jeg mener at utvisning for å banne i utgangspunktet er alt for strengt.

 

Derimot synes jeg det - på generelt grunnlag, jeg aner jo ikke noe om hvordan situasjonen er på den aktuelle skolen - er en fordel om elever som i stor grad trakasserer sine medelever faktisk får en reaksjon mot seg. Som du sier burde det være tilstrekkelig å "forby" trakassering, fremfor å spesifisere tabu-ord.

 

Så må vi ikke glemme at dette er elevrådet på en ungdomsskole, dvs det er snakk om barn i alderen 12-16 år (?). Da kan det komme mye rart. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Bann og du blir utvist

 

Hva skal en si? Jævla tåpelig? :wee:

 

Hah, sånt skjer når man bare setter de mest usosiale nerdene i elevrådet. Rett og slett et latterlig tiltak.

 

Det er ikkje nokon grunn til at nerdane ikkje skal like banning :roll:

skulane trenger disiplin, men ikkje på denna måten.

Lenke til kommentar

For en latterlig ordning.

 

- Det store flertallet av elevene er gode barn, men så er det noen som ødelegger for de andre. Alle elevene skal føle seg trygge, sier Hamnes, som forteller at lærernes atferd overfor elevene også er en del av den pågående holdningskampanjen.

Å føre skolen med jernhånd som om det var et diktatur, undertrykke og feie unna alle med litt "fyldigere språk", oppfordre alle og enhver til å melde en annen person som var uheldig nok til å gjøre en liten glipp, og utvise personer fra "samfunnet" som ikke overholdt reglene høres ganske så likt ut som sovjetunionen under Stailins tid.

 

Med andre ord, hvordan kan dette få alle til å føle seg trygg?! Det er da stikk motsatt. Alle blir jo livredde for å åpne kjeften. :ph34r:

 

Hun innser imidlertid at det kan være fristende for enkelte elever å ta de forbudte ordene i munnen når lærerne ikke er til stede.

 

- Men da håper jeg de andre elevene er tøffe nok til å si ifra til en lærer, sier Høyer Andersen.

haha, må nesten si at jeg begynnte å le så jeg gråt der... Er dette første eller andre klasse vi snakker om her, eller er det ungdomskolen?! Hvem i huleste ville løpt til læreren og si at "kjell sa noen stygge ord"...

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Hmm ... Når det gjelder selve utvisingen, er denne permanent, eller langvarig..?

I så fall, hvordan kan skolen stenge elever ute, når det for eleven er obligatorisk å gå der?

Det er om jeg husker riktig, ulovlig å utvise noen fra ungdomsskolen for mer enn tre dager. Jeg er ganske sikker på at dette bare blir en utvisning på resten av dagen, men det kommer vel på vitnemålet...

 

Jeg lurer på hvordan det blir for nye elever å starte på skolen. Eller hvordan seksualundervisninga skal foregå uten å kunne si noen ord for kjønnsorgan.

Lenke til kommentar
Det er ikkje nokon grunn til at nerdane ikkje skal like banning :roll:

skulane trenger disiplin, men ikkje på denna måten.

 

Det er stor forskjell fra elevråd til elevråd på hvem som sitter der, her er det ganske tydelig at det er noen av de minst sosiale intelligente personene på skolen som har fått vervet. Jeg sitter selv i elevrådsstyret på min skole, hadde et forslag som dette kommet opp hos oss ville vi ledd av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...