Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorvalg Ford Focus


ketilkor

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny bil, og vurderer sterkt Ford Focus Stasjonsvogn som lanseres i disse dager.

 

Som folk flest blir det nok en diesel-motor.

 

Ford har 2 aktuelle motorvalg: 1,6 90 hk og 1,6 109 hk

 

Har testet 109 hk og den er ganske sprek. Men hva med 90 hk, er det noen som har prøvd den? Er den daff i forhold til den andre? Er en litt vesentlig prisforskjell på de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal kjøpe ny bil, og vurderer sterkt Ford Focus Stasjonsvogn som lanseres i disse dager.

 

Som folk flest blir det nok en diesel-motor.

 

Ford har 2 aktuelle motorvalg: 1,6 90 hk og 1,6 109 hk

 

Har testet 109 hk og den er ganske sprek. Men hva med 90 hk, er det noen som har prøvd den? Er den daff i forhold til den andre? Er en litt vesentlig prisforskjell på de.

 

Focus tror jeg er et klokt valg, vi har få feil på de bilene på verkstedet. Og etter faceliften synes jeg den er veldig pen.

 

Nå vet ikke jeg prisforkjellen, men tenk på hva du skal bruke bilen din til, kommer du til og trekke med den? tilhenger og slikt? hvordan kjørestil har du? kjører du f.eks mye forbi andre bilen.

 

Jeg tenker slik at jeg betaler ikke alt for mye mere for og få noen ekstra hester som jeg ikke kommer til og bruke.

 

Du kan jo også altids kjøpe en chip til den 90 hesteren, da tror jeg ikke du vil merke noen forskjell mellom bilene.

 

Vet ikke om det ga deg noen svar :p

Lenke til kommentar
Skal kjøpe ny bil, og vurderer sterkt Ford Focus Stasjonsvogn som lanseres i disse dager.

 

Som folk flest blir det nok en diesel-motor.

 

Ford har 2 aktuelle motorvalg: 1,6 90 hk og 1,6 109 hk

 

Har testet 109 hk og den er ganske sprek. Men hva med 90 hk, er det noen som har prøvd den? Er den daff i forhold til den andre? Er en litt vesentlig prisforskjell på de.

 

Har kjørt Focus med 90 hk diesel og 100hk bensin. Hadde kjøpt dieselen av de to i alle fall. Har ikke kjørt 109hken dog, men da jeg kjørte 90 hesteren trodde jeg lenge det var 109hesteren før jeg sjekket vognkortet. Ikke voldsomt overskudd, men en tilstrekkelig motor i Focus i alle fall bare du ikke foventer deg noe vanvittig sprekt ;)

Lenke til kommentar

90 hk vil jeg tro er nok i Focus. Jeg har kjørt den motoren i Peugeot 307, og den går overraskende bra. Motoren drar godt på lave turtall. Kan kjøre opp "alle" bakker på 5. gir.

 

Den samme motoren finnes for øvrig også i disse bilene (det kan hende jeg har glemt noen):

Volvo S40/V40/C40

Peugeot 207/307/308/407

Mini Cooper

Citroen C4/C5

Ford Focus

Mazda 3

Lenke til kommentar

Takk for svar (selv om det sporet litt av på slutten)

 

Som spurt litt lengre oppe:

Jeg skal ikke trekke noe med bilen, men vil ha en motor hvor jeg kan ta høyde for skiboks på taket og 4 voksne i lastet bil.

 

Hadde egentlig vært litt intressant å se noen grafer på motorene, om hvor og når de ekstra hestene faktisk taes ut av stallen.

 

Dreiemomentet er ikke så veldig forskjellig (215 og 240)

 

Prisforskjellen er 22 000,-

Lenke til kommentar
90 hk vil jeg tro er nok i Focus. Jeg har kjørt den motoren i Peugeot 307, og den går overraskende bra. Motoren drar godt på lave turtall. Kan kjøre opp "alle" bakker på 5. gir.

 

Den samme motoren finnes for øvrig også i disse bilene (det kan hende jeg har glemt noen):

Volvo S40/V40/C40

Peugeot 207/307/308/407

Mini Cooper

Citroen C4/C5

Ford Focus

Mazda 3

 

Finnes ikke 90 hk i Citroën C5, men er levert i Xsara Picasso.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner et kvinnfolk som bestilte en ny Ford Focus med 90 hk diesel og fikk, p.g.a. feilbestilling, en 110 hk. Har ikke hørt noe klager fra henne etter det.

 

Selv tror jeg vi har en 90 hk diesel på jobben. Har kjørt endel med denne og er ganske fornøyd. Dessverre er hjulstøy et helvete på disse bilene (ihvertfall stasjonsutgaven) og jeg ville derfor aldri kjøpt pre-facelift utgaven (har ikke prøvd de nyeste).

Lenke til kommentar
Takk for svar (selv om det sporet litt av på slutten)

 

Som spurt litt lengre oppe:

Jeg skal ikke trekke noe med bilen, men vil ha en motor hvor jeg kan ta høyde for skiboks på taket og 4 voksne i lastet bil.

 

Hadde egentlig vært litt intressant å se noen grafer på motorene, om hvor og når de ekstra hestene faktisk taes ut av stallen.

 

Dreiemomentet er ikke så veldig forskjellig (215 og 240)

 

Prisforskjellen er 22 000,-

 

Du vil sikkert merke forskjell, men hvis du klarer deg med 90hk diesel så kan du heller bruke de 22 000kr på noe utstyr feks. Prøv begge to så, gjerne med 4 voksne i bilen, så gjør du deg opp en mening om 90hk er tilstrekkelig for deg. Når jeg kjørte 90 hk så hadde jeg faktisk full bil og det fungerte bra. men ingen voldsomme oppoverbakker i 80-sone da. Tror du vil merke de ekstra 35NM i slike situasjoner ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...