Gå til innhold

Din definisjon av ordet "soss"


Anbefalte innlegg

Min erfaring er at klesstilen ofte er litt...ja, "billigare" og casual enn i byen. Kjem du med eit antrekk til 3-4-5000 på ein bygdefest får du nok fleire kommentarer på det enn om det var i ein by der det er meir akseptert. Dette varierer sjølvsagt frå plass til plass, men som sagt, det er min erfaring.

 

Ja, veldig enig der. Jeg bor i ei forholdsvis liten bygd (5000 innbyggere). Jeg kjøpte meg en Canada Goose til 4500 kr. Da jeg hadde på den de første gangene lurte folk på hvor mye den kostet. Jeg svarte at den kostet så mye og de fikk helt sjokk. "At du gidder å bruke såå mye for en jakke" osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Jeg vil si omtrent alle i Norge kan kjøpe dyre klær, handler bare om prioriteringer. (untatt tiggerne og kanskje noen utlendinger :p ) Soss får du slengt etter deg med en gang du går i klær som blir sett på som sossetere, trenger ikke være dyre. En snobb vil jeg si er en som har bare dyre vaner og ser ned på andre som ikke har det

Endret av Overdox
Lenke til kommentar

Jeg misliker ordet "wannabe soss" så jæææævli!

Helvette så stygt utrykk. Er det bare rike folk som har lov å gå med dyre klær? Om vanelige folk liker merkeklær og mote må de vell få lov å kjøpe det dem vill uten å bli kallt wannabe soss?

 

Mote er en interesse, som med mange andre interesser koster det penger. Rånere bruker jo gjerne titusenvis på bilen sin. Det er for de er interiserte i bil og de prioriterer det forran mange andre ting.

På samme måte kan en moteinterisert person bruke titusener på garderoben sin pga at det er deres interesse.

Man trenger ikke å være rik, det handler om PRIORITERING!

Så slutt å sleng sosiale ranger på folk og slutt å bruk uttrykket wannabe soss.

 

Edit: så nå at overdox sa ca det samme som meg , bare bedre og kortere. Oh well

Endret av Kruuger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som som det virker som mange tenker er at sosser bruker mye mer penger på alt mulig, men ofte stemmer ikke det. Jeg bruker for eksempel en del penger på klær, mer enn de fleste av vennene mine. Men vennene mine bruker gjerne flere tusen på fotballutstyr eller gaming pc-er. Så ofte handler det mer om prioritering av penger enn "snobbefakter"

Lenke til kommentar
Beklager for den. Her jeg bor er det mest slik at nerder bruker klær fra Cubus og H&M. Noen ganger har mamma vært å kjøpt dem en genser fra Blend og de kommer på skolen og tenker "Nå synes alle jeg er kul, jeg har klær fra Blend! Oh my!"

Var kanskje et stussent (hva betyr det?) eksempel, men men.

Men som jeg har merket er det mest nerder jeg hater og omvent som slenger "soss" til meg på MSN og noen ganger IRL. Er ikke lov å bruke rosa Björn Borg-boksere og WESC-klær vettu...

 

Faktisk er WESC klær jævlig stygt og jeg kjøper H&M over WESC, lett. Uansett, enig med nerdene du hater. For meg er du en soss. En som bruker unødvendig mye penger på klesplagg som hverken er pene, kule eller har noen særlig kvalitet. Rett og slett kjøper dyre klær kun for at det er et visst merke, som WESC, Lacoste-sko etc.

Lenke til kommentar
Man skulle nesten tro at det er et lite snev av missunnelse ute å går...

det er mye misunnelse inne i bildet. å se andre får det du selv ikke kan få. naturlig at folk ikke liker slikt.

 

Det virker iallefall som om dere med foreldre med penger liker å tro det.

men det er ikke til å skyve under en stol at det også er litt misunnelse inne i bildet. alle behøver selvsagt ikke å være det wisbatov.enig med deg der,men det hender.

 

men tilbake til topic:

 

jeg kaller aldri noen for soss ut ifra klær. mange liker å kle seg bra og skal få lov til det.som flere allerede har nevnt så handler det om hva man som individ velger å prioritere fremfor noe annet.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Man skulle nesten tro at det er et lite snev av missunnelse ute å går...

det er mye misunnelse inne i bildet. å se andre får det du selv ikke kan få. naturlig at folk ikke liker slikt.

 

Det er narcissistunnskyldning nummer 1 når sossen oppfatter at ikke alle lar seg imponere av den nye mercedesen, "De er bare misunnelige"

En kommentar som forøvrig står til stryk i selvinnsiktsfaget.

Lenke til kommentar

Snobb - Er de som misliker sterkt å se dårlig ut. Liker å se noe anstendig ut uansett hvor de skal. Fikser håret selv om de bare skal til kompis/slekt, du skjønner tegningen.

Har du hørt dette før: Ikke vær så jævlig snobbet -> Oversettelse: Ikke vær så jævlig forforfengelig.

 

Så hvis noen er snobbete så er det fordi de bruker ekstra tid på å se bra ut hele tiden. Og at de går med klær som gjør at de ser noe anstendig ut.

 

Soss - Vel kan vel brukes akkurat som Nerd eller Emo. Det handler om klesstil og hva de bruker penger på. Selv om jeg ser en som går sokkene over buksa betyr ikke det at jeg ser på den personen som soss, langt langt ifra. Eller at personen går med stor hvite solbriller. De tingen er noe som heter trend. Og sossene er akkurat som vanlig folk, de følger trender/det som er kult (nå sier jeg ikke at de to tingene er kule. Misliker det sterkt).

 

Men sosser kan vel kalles de som vil heve seg over den vanlige mannen i gaten. Så hvis det betyr å bruke penger på dyremerke klær eller dyre biler så er det det som skal til. Av den grunnen kan det virke som de har en overlegen tone/kroppsspråk. Men det er for å Heve seg over.

 

Er det ikke noe som heter penger = status? Så bruke penger på klær er bare en annen måte å vise status på.

 

 

Blir feil å kalle en som får alt betalt av foreldrene. For hvor mange finnes det ikke som for f.eks datautstyr, sportsutstyr betalt av foreldrene? Jo, det er mange.

Og det er noe som heter omsorg for barna. Så noen foreldre synes vel det er en måte å vise omsorg på hvis de gir barna mye penger/eller betaler alt for dem.

 

Snobb og Soss kan gå om hverandre. Pga at det å være snobbete ofte virke som at noen er soss.

 

(Har blitt kalt snobb og soss alt for mange ganger. Og bare fordi jeg går med merkeklær og liker å se bra betyr ikke at jeg får alt jeg trenger av min mor.)

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

jeg må si at jeg får en skikkelig care-feeling av å lese at alt her skal gå på klesstil. kunne virkelig ikke brydd meg mindre om hvilket merke man går med på klærne når man er 14-18 år gamle. Jeg skjønner godt at en kan ha lyst til å kjøpe seg lacoste sko. Men hvorfor er det ingen som har påpekt at vi har MINST like mange punkere, skatere, G's osv som bruker MINST like mye penger på klær? bare at tskjortene er av andre størrelser og farger har da lite å si.

 

derfor mener jeg at det å bruke "unødvendig mye penger på klær bare pga. stil og merke" ikke kvalifiserer til soss. Vil heller ikke si at en spesiell klesstil er soss.

 

 

hva soss er? får bare følelsen etter å ha snakka 5 min med en person.

Lenke til kommentar

Nå koster ikke skate/punker klær like mye som "sosse merkene" (sorry for å kalle dem det, men vet ikke helt hva annet jeg skal kalle dem).

 

Det kan hende de bruker like mye penger på klær . Men et klesplag som er av merkevare "sossemerke" koster som regel mer enn "skatemerke" (dette er ikke alltid tilfelle men som regel).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...