Gå til innhold

Din definisjon av ordet "soss"


Anbefalte innlegg

Pappagutter som får hva de peker på. Enkelt og greit.

 

Å kalle folk soss fordi de har en klesstil som skiller seg ut syntes jeg er i overkant teit.

 

Mange som slenger rundt sosseordet til folk som bare liker å kle seg ordentlig. Selv er jeg opprinnelig fra en liten by på 8000-9000 innbyggere hvor alle kjenner alle. Hver gang jeg er hjemme får jeg ordet "soss" slengt etter meg. Kun fordi jeg velger å passe på hva jeg bruker av klær.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Soss er en som har mye penger å bruker det på klær, pappa betaler.

Så jeg som har mye penger, å bruke en del på klær, men min mor betaler, er ikke soss?

 

Men tilbake til topic. Sosse-stilen er jo bare en motsettning til f.eks emo-stilen. Det er bare en klassifisering for hvordan folk setter sammen klesplagg og gjør den til sin egen stil; for å vise hvem de er og hva de står for.

 

Men hei, det er nå min mening.

Lenke til kommentar

det er snodig, men det virker som om de fleste her forbinder ordet "soss" med pappagutter. men det finnes da nok av vestkantsberter ,her i oslo hvertfall, som man glatt kan kjemme under den sosse-kammen.

 

typiske trekk: store hvite perleøredobber, diortørkle i halsen, heavy hentesveis, victoria beckham bukser, gucci veske, solbriller verdt en dobbeltseng på skeidar, litt for mye attitude osv

 

:hmm:

Lenke til kommentar
det er snodig, men det virker som om de fleste her forbinder ordet "soss" med pappagutter. men det finnes da nok av vestkantsberter ,her i oslo hvertfall, som man glatt kan kjemme under den sosse-kammen.

 

typiske trekk: store hvite perleøredobber, diortørkle i halsen, heavy hentesveis, victoria beckham bukser, gucci veske, solbriller verdt en dobbeltseng på skeidar, litt for mye attitude osv

 

:hmm:

Det finnes sosser av begge kjønn. En soss kjennetegnes noen ganger som du sier med ovenfornevnte trekk. Men man er ikke nødvendigvis en soss bare fordi man bruker mye penger på klær og går med Ralph Lauren-klær, Dior briller og Gucci-veske, Det har litt med holdningen til verden og andre mennesker rundt enn samt væremåten også.

 

Som The Jester Race skriver:

 

Det skal gå ann å bruke dyre klær med svinbra kvalitet uten å bli slengt "soss" etter. For å si det sånn, det er jo ikke ens feil at foreldra har mye penger?

Ja, jeg bruker en del penger på klær. Ja, jeg har bukse som koster over 2000,- Ja, jeg har rosa Björn Borg boxere.. Men de som kjenner meg vet at jeg langt i fra er noen soss. F. eks: tror folk nagleklær er billig? Skinnfrakker og bukser med masse hengelåser o.l.? Billig? Niks. (bruker ikke slikt selv, men bare nevnt for å sette ting litt i perspektiv)

 

En god definisjon av soss kan være 'sosialt overlegen'; en person som "vet" han er bedre enn andre fordi han (les: pappa/mamma) har mye penger, og oppfører seg der etter. Dette er en person som fnyser av almuen og grasrotfolket.

 

Jeg er litt enig med morningstar665:

 

Snobber/sosser ser jeg på som synonymer. Mulig jeg tar feil da. Men for meg er sossene sånne dagdrivere som ikke kan annet enn å svi av penger, og det verste er at de er stolte over det. De har ikke lært en dritt av det harde arbeidet til foreldrene og er bare en skam for familien.

 

Men unge, rike mennesker som viser at de tar et skikkelig tak for familiebusinessen får min respekt.

 

Men nok en gang, dette er bare slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Mye enig i det du sier, Mathiassky. Selv har jeg klær som er hakket dyrere enn H&M. Jeg ser ikke på meg selv som en soss, langt ifra, men har blitt kalt det pga. et D&G- belte. Man er ikke en soss fordi man går med merkeklær.

 

Er så sykt enig med Mathiassky.

Det skal gå ann å bruke dyre klær med svinbra kvalitet uten å bli slengt "soss" etter. For å si det sånn, det er jo ikke ens feil at foreldra har mye penger? Man skulle nesten tro at det er et lite snev av missunnelse ute å går...

Tror jeg skal begynne å mobbe nerder fordi de bruker billige klær!

Hvem har sagt at "nerder" går med billige klær? Jeg kan se på meg selv som "nerd" på noen områder, og vil ikke si det er negativt å bli kalt nerd.

Lenke til kommentar
Mye enig i det du sier, Mathiassky. Selv har jeg klær som er hakket dyrere enn H&M. Jeg ser ikke på meg selv som en soss, langt ifra, men har blitt kalt det pga. et D&G- belte. Man er ikke en soss fordi man går med merkeklær.

Helt klart. Som jeg har nevnt; det har ikke bare med klærne man har på, men også væremåten til personen. Som du sier.. Man er ikke soss bare fordi man bruker et D&G-belte.

 

Hvem har sagt at "nerder" går med billige klær? Jeg kan se på meg selv som "nerd" på noen områder, og vil ikke si det er negativt å bli kalt nerd.

Nei, jeg kjenner flere nerder som bruker mer penger på klær enn meg og mange andre jeg kjenner. Og de er hardcore nerder..

 

Her er vi jo også inne på emnet "hva er en nerd".. Men skal ikke gi meg i kast med den debatten i denne tråden. Da får heller noen starte den tråden, så skal jeg komme med noen synspunkter der også.

Endret av Mathiassky
Lenke til kommentar
Hvem har sagt at "nerder" går med billige klær? Jeg kan se på meg selv som "nerd" på noen områder, og vil ikke si det er negativt å bli kalt nerd.

Nei, jeg kjenner flere nerder som bruker mer penger på klær enn meg og mange andre jeg kjenner. Og de er hardcore nerder..

Dette var vel i hovedsak referert til brukeren, The Jester Race. Synes bare det er feil å ta "nerder" under en kam, og si at de går med billige klær.

Lenke til kommentar

Eg skal ikkje begi meg ut på noko forklaring av ordet "soss", men det blir diverre i alt for mange tilfeller assosiert med klesstil og økonomisk situasjon. Litt på same måte som at ein med svarte klær og langt hår er metalhead og høyrer på djevelmusikk. Eg har blitt kalt soss ut frå klesstil, sjølv om eg på ingen måte er det. Kule klær er kjekt og viktig for meg, litt kult og å bli sett ned på som soss berre på grunn av utsjånad. Eg går med hovudet høgt heva. :D

Lenke til kommentar

Beklager for den. Her jeg bor er det mest slik at nerder bruker klær fra Cubus og H&M. Noen ganger har mamma vært å kjøpt dem en genser fra Blend og de kommer på skolen og tenker "Nå synes alle jeg er kul, jeg har klær fra Blend! Oh my!"

Var kanskje et stussent (hva betyr det?) eksempel, men men.

Men som jeg har merket er det mest nerder jeg hater og omvent som slenger "soss" til meg på MSN og noen ganger IRL. Er ikke lov å bruke rosa Björn Borg-boksere og WESC-klær vettu...

Lenke til kommentar

Hva folk kaller "soss" kommer vel kansje litt ann på hvor man bor i landet?

 

En soss her på "bondelande" hvor eg bor er en som følger alle de siste "sosse-motene" (Eller hva jeg skal kalle dem). F.eks buksa nedi sokkene, etc.. Gjerne etterfølgt av en eller annen form for "sleik". Litt baggybukser og en fargerik hettegenser så er du der ;).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...