Gå til innhold

Din definisjon av ordet "soss"


Anbefalte innlegg

Synes sånn som Mathiassky beskriver det så hørtes ut mer som en snobb enn soss

Nja, vanskelig å skille mellom soss og snobb. Begir meg ikke ut på noen lengre skildring og klassifisering av disse nuh.

 

Beklager for den. Her jeg bor er det mest slik at nerder bruker klær fra Cubus og H&M. Noen ganger har mamma vært å kjøpt dem en genser fra Blend og de kommer på skolen og tenker "Nå synes alle jeg er kul, jeg har klær fra Blend! Oh my!"

Var kanskje et stussent (hva betyr det?) eksempel, men men.

Men som jeg har merket er det mest nerder jeg hater og omvent som slenger "soss" til meg på MSN og noen ganger IRL. Er ikke lov å bruke rosa Björn Borg-boksere og WESC-klær vettu...

Kjenner til den der. Dette kommer nok ekstra godt frem litt ut på bygdene; her "skal" folk være litt mer trauste og litt mer "tradisjonsfaste" i klesstil og væremåte. Tror terskelen for å bli kalt soss på grunn av klesstilen er lavere på landet enn den er i større tettsteder og byer. Men vet ikke helt sikkert.

 

Hva folk kaller "soss" kommer vel kansje litt ann på hvor man bor i landet?

 

En soss her på "bondelande" hvor eg bor er en som følger alle de siste "sosse-motene" (Eller hva jeg skal kalle dem). F.eks buksa nedi sokkene, etc.. Gjerne etterfølgt av en eller annen form for "sleik". Litt baggybukser og en fargerik hettegenser så er du der ;).

Dette er jo et godt eksempel på hva jeg skrev lenger oppe her, og en motsettning til hva jeg skriver lenger nede her.

 

Hvordan er en soss i Bærum da?

Her vil jeg igjen dra frem væremåte og oppførsel. Man kan ikke bare kategorisere folk og sette dem i bås på grunn av klesstilen deres. Man må se på de sosiale aspektene først og fremst. Som jeg har sagt tidligere: en soss er ikke nødvendigvis den som går ikledd dyre trendye klær (selvom dette ofte er tilfellet).... En soss er, slik jeg ser det, og jeg siterer meg selv:

 

En god definisjon av soss kan være 'sosialt overlegen'; en person som "vet" han er bedre enn andre fordi han (les: pappa/mamma) har mye penger, og oppfører seg der etter. Dette er en person som fnyser av almuen og grasrotfolket.
Endret av Mathiassky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke uttale meg ut i fra bilder om en person er soss eller ikke. Men slik jeg ser det er den først litt mer rocka i stilen, mens den siste er litt mer trendy og har lettere for å falle inn under kategorien soss i folk øyne. Som jeg har sagt flere ganger; en soss kan ikke karakteriseres ene og alene ut i fra klesstilen. Man må se på hele personen under ett.

 

Å si at en person er soss ut i fra klesstilen synes jeg blir veldig stereotypisk og feil. Det blir som med lettkledde damer; ikke alle disse er prostituerte selvom de går med korte skjørt og nettingstrømper bare fordi noen er det.

Lenke til kommentar
I fare for å gjenta meg sjølv, det har ingenting med klesstil å gjere, det går på personlighet. Når derimot ei større gruppe som går under kategorien "soss" kler seg i same stilen kan dette føre til at folk forbinder ordet med klesstilen snarare enn på oppførsel.

 

Riktig.

 

"Kjenner til den der. Dette kommer nok ekstra godt frem litt ut på bygdene; her "skal" folk være litt mer trauste og litt mer "tradisjonsfaste" i klesstil og væremåte. Tror terskelen for å bli kalt soss på grunn av klesstilen er lavere på landet enn den er i større tettsteder og byer. Men vet ikke helt sikkert."(Mathiassky)

 

KØDDER du med meg? Du mente seriøst ikke det du skrev der.

 

Bor på landet eg,og viss du tror vi har lavere stil på klærne vi går i så må du stikke fingeren i jorda min venn...du tror vel ikke at vi går i hjemmestrikka ullgensere og knebukser av saueskinn vel??

 

Neidu,den kommentaren der falt ikke i god jord,men kan være du er intetanende som du selv sier med at du vet ikke helt sikkert.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at klesstilen ofte er litt...ja, "billigare" og casual enn i byen. Kjem du med eit antrekk til 3-4-5000 på ein bygdefest får du nok fleire kommentarer på det enn om det var i ein by der det er meir akseptert. Dette varierer sjølvsagt frå plass til plass, men som sagt, det er min erfaring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Hvorfor ikke bare bruke ordboken?

 

snobb m1 (eng. snob)

1 person som legger overdreven vekt på sosial posisjon, rikdom, klær, fine vaner o l; forfengelig narr, jålebukk

2 krets av snobbete personer tilhøre s-en

 

soss m1

1 kortord for sosietet tilhøre s-en

2 type ungdom som kjennetegnes bl a ved at de går med dyre kvalitetsklær (oftest av visse merker), t forskj fra friker

 

Med andre ord: snobb er negativt ladet, mens soss ikke nødvendigvis trenger å være negativt. Jeg omtaler flere jeg kjenner som soss og da mener jeg det stort sett positivt. Det handler om prioriteringer. Personer som prioriterer klær og kanskje også velvære er sosser, mens de som åpenlyst velter seg i dyre vaner er snobber (kakser).

Lenke til kommentar
KØDDER du med meg? Du mente seriøst ikke det du skrev der.

 

Neidu,den kommentaren der falt ikke i god jord,men kan være du er intetanende som du selv sier med at du vet ikke helt sikkert.

 

Du må lese hva han skriver, ikke bare skumme igjennom. Da unngår vi slike misforståelser.

 

Tror terskelen for å bli kalt soss på grunn av klesstilen er lavere på landet enn den er i større tettsteder og byer.

 

Du kan ikke bare ta 5 ord (klesstilen er lavere på landet) ut av sammenheng og bruke det som du vil. Det er rimelig åpenbart hva han mener. Folk kler seg selvsagt forskjellig fra et lite bydgesamfunn i Norge sammenlignet med Oslo. Derfor blir terskelen lavere for å bli kalt soss.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
"Kjenner til den der. Dette kommer nok ekstra godt frem litt ut på bygdene; her "skal" folk være litt mer trauste og litt mer "tradisjonsfaste" i klesstil og væremåte. Tror terskelen for å bli kalt soss på grunn av klesstilen er lavere på landet enn den er i større tettsteder og byer. Men vet ikke helt sikkert."(Mathiassky)

 

KØDDER du med meg? Du mente seriøst ikke det du skrev der.

 

Bor på landet eg,og viss du tror vi har lavere stil på klærne vi går i så må du stikke fingeren i jorda min venn...du tror vel ikke at vi går i hjemmestrikka ullgensere og knebukser av saueskinn vel??

 

Neidu,den kommentaren der falt ikke i god jord,men kan være du er intetanende som du selv sier med at du vet ikke helt sikkert.

Har ikke sagt at stilen på landet er dårligere enn i byen. Var ikke det jeg skrev heller. Det jeg mente er at folk har et bilde av folk på landet som gjør at man nettopp tror at man er slik du skrev. Men det stemmer ikke. Jeg bor selv på landet og ser daglig de mange forskjellige stilene folk har her.

 

Som jeg skrev, og som Xtra så korrekt påpekte var:

"Tror terskelen for å bli kalt soss på grunn av klesstilen er lavere på landet enn den er i større tettsteder og byer. Men vet ikke helt sikkert."

 

Hvordan du ut i fra dette får det til at jeg mener klesstilen på landet er lavere skjønner jeg ikke. Men det får du fundere over selv.

 

Det jeg mente med dette var at folk har et syn på folk på landet som ikke alltid stemmer.

 

Min erfaring er at klesstilen ofte er litt...ja, "billigare" og casual enn i byen. Kjem du med eit antrekk til 3-4-5000 på ein bygdefest får du nok fleire kommentarer på det enn om det var i ein by der det er meir akseptert. Dette varierer sjølvsagt frå plass til plass, men som sagt, det er min erfaring.

Det er akkurat dette jeg snakker om. Folk har lettere for å kalle folk for soss hvis de kommer med dyre klær på landet enn hvis de kommer med samme klærne i byen.

 

Eg sa eg var enig i Zeph...men det lange innlegget mitt var til det Mathiassky skrev.

 

Og det jeg skrev var en kommentar til det du skrev...

Takk, godt noen leser _alle_ ordene jeg skriver og setter dem i sammenheng.

Lenke til kommentar

Jeg er nok uenig med deg der. Er forsåvidt delvis uenig med ordboken du siterer tidligere i tråden også.

 

soss m1

1 kortord for sosietet tilhøre s-en

2 type ungdom som kjennetegnes bl a ved at de går med dyre kvalitetsklær (oftest av visse merker), t forskj fra friker

Jeg skal si meg delvis enig i pkt. 1. Det emnet har jeg delvis berørt tidligere. Pkt. 2 har jeg derimot større problemer med. Jeg mener uansett at det ikke nødvendigvis er klærne som gjør en person til en soss, men dens holdninger og syn på verden rundt seg.

Lenke til kommentar

"2 type ungdom som kjennetegnes bl a ved at de går med dyre kvalitetsklær (oftest av visse merker), t forskj fra friker"

 

Står jo ganske klart at det ikkje har noko med klær og gjere, men at det "kjennetegnes bl.a. ved at det går med dyre kvalitetsklær". Kjennetegnes, det betyr ikkje at ordet betyr ein som går med dyre klær. På punkt ein står det "kortord for sosietet", og sosietet forklares med:

"2 i bf eint: dei finare krinsane i selskapslivet høyre til s-en"

 

Det er ein forklaring eg kan støtte, dog er det diffust heile greia. Eg har alltid sett for meg at det går på korleis ein oppfører seg, men ut frå den forklaringen kan ein nok påstå at det går på økonomi. Det er ikkje direkte relatert til klesstil, sjølv om sosieteten som oftast har dyre merkeklær. Ut frå dette kan ein vel forsvare det å kalle ein person ein soss for sin klesstil.

 

MEN, snobb og soss er to forskjellige ting. Snobb:

" 1 person som legg overdriven vekt på sosial posisjon, rikdom, dyre klede, fine vanar o l; forfengeleg narr; jålebukk vere ein s-

2 krins av snobbete personar høyre til s-en"

 

Der har du det eg tenkte på, ein narr og jålebukk som legg overdriven vekt på sosial posisjon. I motsetning til ein soss som er med i ein sosietet på grunn av sin rikdom. Ein snobb er i same situasjon, men er meir jålete og blærete enn ein soss som kan være den kjekkaste personen i verda.

 

Mine definisjonar:

 

- Soss: Ein rik person som er med i finare krinsar i selskapslivet.

- Snobb: Ein rik og blærete/jålete person som er med i finare krinsar i selskapslivet.

 

Eg har klesplagg som mange vil kategorisere som sossete, men er ikkje akkurat med i dei finare krinsane og er derfor ikkje ein soss. :D

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...