Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper faktisk at IE kommer til å få forbedret støtte for CSS og PNG, men jeg tror ikke det kommer til å skje, noe som er veldig dumt... Det hadde vært veldig greit med en versjon av IE som støtter det samme som Opera når det kommer til den delen, spesiellt på skolen, da man slipper å bruke av sin egen plass på skolens servere. Detr hatt veldig dårlig plasste gjelder i hvertfall meg.. Jeg har innstallert Opera på min del på skolens server, og dette har resultert i at jeg har fått veldig dårlig plass til å lagre forskjellige dokumenter!

 

Men det kommer nok, som sagt, ikke til å skje.. Og jeg kommer aldri til å bytte tilbake til IE igjen, uansett om de får forbedret støtte for CSS og PNG!

Lenke til kommentar

Vil anta at FF1.0 og Mozilla 1.9 blir ferdig lenge før IE7 (IE6.5) blir ferdig.

 

Jibril: Hos oss er det slik at man ikke fikk lov til å installere noe, og dermed heller ikke oppgradere IE. Siden IE7 (IE6.5) ikke er tilgjengelig på noe annet enn Longhorn, tror jeg du må se langt etter det, og heller installere FF, som er mindre i install.

 

PS: Mtp. plass er ikke IE noe særlig lurt. IE6 tar 77MB, og man kan vel neppe forvente at 7.0 (6.5) blir noe mindre. :roll:

Lenke til kommentar
Vil anta at FF1.0 og Mozilla 1.9 blir ferdig lenge før IE7 (IE6.5) blir ferdig.

Hay, fokuser da.. Poenget her er at IE kommer med en oppdatering som vil bedre sin tolking på flere områder. Det er jo NETTOPP dette dere har mast og klagd over leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenge. Poenget her er ikke at FF og andre kommer med nye oppdateringer, poenget her er at IE endelig har skjønt noe og vil oppdatere sin browser, som har størst markedsandel..

 

Siden IE7 (IE6.5) ikke er tilgjengelig på noe annet enn Longhorn

Mulig du har noe insideinformation her som vi andre ikke vet, men med mindre du kan dokumentere dette utsagnet, så kan vi like gjerne håpe på at de ITavisen bruker som kilder, har mer rett enn deg..

 

PS: Mtp. plass er ikke IE noe særlig lurt. IE6 tar 77MB, og man kan vel neppe forvente at 7.0 (6.5) blir noe mindre

Blah. På maskiner der standarden snart ligger på 120GB, så skal du krangle over 100MB..?

 

Hvorfor er alle så negative..? Det er nettopp dette dere maser om at IE suger på, men så når de oppdaterer, så erke det godt nok ? Finne andre ting en kan klage på istedet..?

 

Seriøst.

Lenke til kommentar
Hay, fokuser da.. Poenget her er at IE kommer med en oppdatering som vil bedre sin tolking på flere områder. Det er jo NETTOPP dette dere har mast og klagd over leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenge. Poenget her er ikke at FF og andre kommer med nye oppdateringer, poenget her er at IE endelig har skjønt noe og vil oppdatere sin browser, som har størst markedsandel..

 

Joa. Flott og bra er det, men siden MS aldri gjør noe som koster peng uten å få igjen for det, er det litt for godt til å være sant. Det er derfor jeg antar at MS vil bundle IE7 (6.5) med Longhorn, og dermed skape et lokkemiddel for de som enda ikke har longhorn. Dette er nøyaktig det samme som skjer nå, med SP2 og oppdatert IE kun tilgjengelig for WinXP.

 

Mulig du har noe insideinformation her som vi andre ikke vet, men med mindre du kan dokumentere dette utsagnet, så kan vi like gjerne håpe på at de ITavisen bruker som kilder, har mer rett enn deg..

 

Ingen innsideinformasjon, men erfaringer. Oppdateringen til IE som kommer nå i SP2, vil antageligvis ikke komme til Win98, Win2k, WinME osv. MS gidder ikke å lage bakoverkompatible versjoner, slik at brukerne "tvinges" til å bruke nye versjoner av Windoze.

 

Blah. På maskiner der standarden snart ligger på 120GB, så skal du krangle over 100MB..?

 

Det er ikke snakk om diskplass, men båndbredde. Hvor mange her på denne kloden har bredbånd eller ADSL? Det er uhyre mange som ikke engang har installert SP1 for WinXP, nettopp fordi de ikke har tid (eller råd, for den slags skyld) til å la maskinen laste ned et par hundre megabyte. Akkurat det med størrelsen hadde vært greit dersom det var mulig å få IE gratis på en CD, lett tilgjengelig.

 

Hvorfor er alle så negative..? Det er nettopp dette dere maser om at IE suger på, men så når de oppdaterer, så erke det godt nok ? Finne andre ting en kan klage på istedet..?

 

Seriøst.

 

Vet du hva de oppdaterer? Vet du når de oppdaterer? Vet du i det hele tatt om MS gidder å gjøre noe annet enn å oppdatere sikkerheten og legge inn støtte for HTML-elementen <3dmarquee> ?

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

#1. Du sier du antar at IE 7 (6.5) bil være bundle med Longhorn, men du snakker også om båndbredde.. Mulig det er meg, men hvor er logikken..? Om IE 7 (6.5) følger med Longhorn, hvorfor skal man da laste det ned fra nettet..?

Annen ting; Man kan få SP1 (og mye annet) på CDer.. Det er snakk om å lete litt. Mulig det koster, men nå er det en gang slik. Som jeg har sagt før, man kan ikke alltid sitte å ta hensyn til modembrukerne, vi lever i en tid der¨båndbredden når nye høyder, hvorfor ikke utnytte dette..?

Klart, jeg aner ikke hva MS bruker de 80MBene til, mulig det er ALT for mye, men det er nå en gang slik.. Jeg mener også at det er mulig å få tak i IE på CD, muligens for penger. (o_O 50 spenn, så får du lesestoff i tillegg.)

 

Om IE7 (6.5) ikke blir bakoverkompatibelt, så er det tragisk. Ikke mer å si om det, trenger ikke spekulere heller. Vent til MS kommer med noe selv..

 

Og nei, jeg aner ikke hva/når/hvordan/osv de oppdaterer, men det jeg reagerer på er at folk her som syter og klager i hytt og vær om IE og dets råttne tilstand, nå finner andre ting de kan klage på, når ryktene om en mulig oppdatering kommer.. Det er jo ikke en eneste av den sutregjengen (ja jeg bruker det ordet) som har sagt noe positivt her da.. (ellerjo, jøgga2 prøvde, men dro inn noe som gikk i negativ retning om MS sin pengepolitikk).

Lenke til kommentar
#1. Du sier du antar at IE 7 (6.5) bil være bundle med Longhorn, men du snakker også om båndbredde.. Mulig det er meg, men hvor er logikken..? Om IE 7 (6.5) følger med Longhorn, hvorfor skal man da laste det ned fra nettet..?

 

_Hvis_ (veldig hvis, altså "helt uti det blå-hvis") MS bestemmer seg for å slippe IE før longhorn kommer, vil det være en enorm oppdateringspakke å laste ned. Det som også irriterer meg, er at IE er så integrert i OSet at man hverken kan avinstallere IE eller oppgradere IE uten å måtte restarte, samt overskrive halvparten av systemfilene.

 

Annen ting; Man kan få SP1 (og mye annet) på CDer.. Det er snakk om å lete litt. Mulig det koster, men nå er det en gang slik.

 

Joda. Sitter her med en gratis Security Update-CD-ROM, men den deles kun ut til de som har norsk Windows. I tillegg er den fra februar, og såvidt jeg vet er det ikke kommet noen nye siden. Dessuten lå denne CD'en gjemt dypt inne i MS sin webshop et eller annet sted, og det så ut som om den kostet penger.

 

Som jeg har sagt før, man kan ikke alltid sitte å ta hensyn til modembrukerne, vi lever i en tid der¨båndbredden når nye høyder, hvorfor ikke utnytte dette..?

 

La oss alle gi bæng i (X)HTML og CSS, og heller satse på 5MB store Flash-sider! 5MB er jo ingenting for de med 10Mbit linje. Hvorfor skal vi ta hensyn til dem med bare 1Mbit ADSL eller noe så fattigslig som ISDN?

 

Du skjønner hvor jeg vil hen? ;)

 

Og nei, jeg aner ikke hva/når/hvordan/osv de oppdaterer, men det jeg reagerer på er at folk her som syter og klager i hytt og vær om IE og dets råttne tilstand, nå finner andre ting de kan klage på, når ryktene om en mulig oppdatering kommer.. Det er jo ikke en eneste av den sutregjengen (ja jeg bruker det ordet) som har sagt noe positivt her da.. (ellerjo, jøgga2 prøvde, men dro inn noe som gikk i negativ retning om MS sin pengepolitikk).

 

Mulig du ikke helt skjønner hvorfor, men etter at MS har gitt oss en kald skulder i ganske mange år, er folk her lei. MS har lovet flere ganger før at IE skal oppdateres, men det aller meste har vært tomme løfter.

 

Dessuten er det en viss naturlov som også gjelder i forretningslivet og kundeforhold; loven om treghet. Man kan ikke snu på hælen når man har ett så stort produkt. Om så MS ville, kunne de ikke omformulere hele IE uten at det hadde blitt stor oppstandelse av det.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Stiller meg bak Marvil her...

Leste om det på itavisen og selv om de tar hensyn til "the average user", og antagelighvis ikke kommer til å implentere bedre støtte for png eller css eller følge w3c's spesifikasjoner bedre (men hvem vet? Det er mange a microsofts egne utviklere som har uttalt seg om hvor irriterte de er på IE's støtte for div formater..),

så er det et skritt i riktig rettning, OM det kommer en ny version...

 

Folk hakker mye på problemer med bakoverkompatibilitet for windows... OK..

Hørt om Mac? De har også samme problemet der.. Nye versioner, ny teknologi, nye oppdateringer, som desverre ikke alltid kan brukes på alle tidligere versioner..

Windows XP er et eget produkt, ja det er en oppfølger av 98, ME, 2k, etc.. men det er et eget produkt.. og SP2 er en oppdatering for XP.. (det har vært flere SP(tall) for win2k, f.eks.)

For å gi det et lite billedlig perspektiv.. Tenk deg at en bilprodusent slipper en airbag-oppgradering på en bil.. Til 2003-versionen, så den skal bli sikrere...

Desverre passer ikke denne oppgraderingen for 1998-versionen av samme bilmerke, men.. ja.. (oh.. de fikk dårligere airbags, men det finnes en tredjepart leverandør osm kan levere et like bra alternativ..)

 

du FÅR xp SP2 på cd.. du kan bestille fra microsoft.com..

 

stop zeh attitude...

Endret av cfenzo
Lenke til kommentar

Det med at IE er integrert; Ja, det er Windows (ikke alle de wannabe-hardcore-versjonene av ordet Windows) sitt program for en tur på webben. Hadde du hatt et operativsystem, så hadde ikke du gjort slik at man kunne fjerne vitale deler. Mulig man ikke har så mye om markedsteknikker osv på ungdomsskolen, men det kommer senere..:)

 

Nei, det finnes jo ikke noen mellomting mellom modem og 10mbits.. Men ja, jeg ser hvor du vil.. 80MB er mye om man har modem.. Her er forresten en fin artikkel om bredbånd, dekning osv.. Trodde faktisk dekingen av bredbånd var høyere enn det der..

 

Aner ingenting om tomme løfter, har noe du noe referanselinker jeg kan se på..?

 

Om det å snu på helen, jeg tror MS har vist at markedsleder kan gjøre som han vil.. MS ser ikke ut til å tape enormt (litt, ikke mye) på å ikke oppdatere IE..

 

 

I tillegg hadde cfenzo en del gode argumenter..:)

Lenke til kommentar
For å gi det et lite billedlig perspektiv.. Tenk deg at en bilprodusent slipper en airbag-oppgradering på en bil.. Til 2003-versionen, så den skal bli sikrere...

Desverre passer ikke denne oppgraderingen for 1998-versionen av samme bilmerke, men.. ja.. (oh.. de fikk dårligere airbags, men det finnes en tredjepart leverandør osm kan levere et like bra alternativ..)

 

1. Mange foretrekker å ikke bruke WinXP, fordi den enten har for høye systemkrav eller man mener fordelene med XP i forhold til 2K er for små.

 

2. Man kan fremdeles kjøpe Win2K. Det er ikke sånn at alle med Win2K sammenlignes med folk som kjører bruktbil, og dermed ikke har like rettigheter.

 

3. Tredjepartsleverandører av Service Packs til Windows? Hvor? Så vidt jeg vet, er det kun Microsoft som lager Service Packs, og hvis MS driter i ditt OS, kan du ikke bare laste ned SP til et annet et.

 

Om det å snu på helen, jeg tror MS har vist at markedsleder kan gjøre som han vil.. MS ser ikke ut til å tape enormt (litt, ikke mye) på å ikke oppdatere IE..

 

Når MS' valg er å ligge å slumre i flere år uten å gjøre annet enn å komme med sikkerhetspatcher et par mnd. etter de får vite om dem, er det ikke rart vi tviler på at ting forandrer seg.

 

Nei, det finnes jo ikke noen mellomting mellom modem og 10mbits.. Men ja, jeg ser hvor du vil.. 80MB er mye om man har modem.. Her er forresten en fin artikkel om bredbånd, dekning osv.. Trodde faktisk dekingen av bredbånd var høyere enn det der..

 

66,7% av Norges befolkning har altså ikke bredbånd innen 2005. Her i Bergen er det mange jeg kjenner som enda ikke har bredbånd/ADSL, selv om de bare bor ca. en mil utenfor bykjernen.

 

Prognosene fra Jupiter MMXi viser at Norden - med den høyeste utbredelsen av internett i Europa - vil få bredbånd utbygd raskest. Rapporten viser at 30 prosent av husholdningene i de nordiske land vil ha bredbånd i 2005. I Tyskland og Storbritannia vil omkring 15 prosent ha samme tilgang. I Frankrike, Italia og Spania vil omtrent 10 prosent da ha tilgang til bredbånd.

 

Var det noen som sa at det var frekt å ikke ha IE-kompatible sider, siden man da stenger ute 90%? Det er jo det MS gjør nå, ved å ha såpass store Service packs og oppdateringer. De jeg kjenner som ikke har bredbånd bruker enten modem eller ISDN, og har aldri lastet ned en eneste oppdatering til Windows, nettopp fordi det tar for lang tid. Hvem har tid i disse dager til å la telefonen stå opptatt i tre timer for å laste ned SP1? Selv om de bruker modem, er de faktisk meget datakyndige, men de jeg kjenner visste fint lite om at det var mulig å kjøpe/få SP1-CDer og/eller SP2-CDer.

 

Det med at IE er integrert; Ja, det er Windows (ikke alle de wannabe-hardcore-versjonene av ordet Windows) sitt program for en tur på webben. Hadde du hatt et operativsystem, så hadde ikke du gjort slik at man kunne fjerne vitale deler. Mulig man ikke har så mye om markedsteknikker osv på ungdomsskolen, men det kommer senere..smile.gif

 

Windows er ikke avhengig av IE til å komme seg på nett. Kommunikasjon over internett foregår ikke utelukkende via et grafisk vindu. Hvordan tror du Win 3.1/3.11 kom seg på nett? IE er derimot avhengig av Windows til å komme seg på nett, noe som er et par-tre hakk mer logisk.

 

Sånne *klappe på hodet* og "han skjønner ikke så mye, han er jo så liten" - smileyer kan jeg godt leve foruten, takk.

 

Leste om det på itavisen og selv om de tar hensyn til "the average user", og antagelighvis ikke kommer til å implentere bedre støtte for png eller css eller følge w3c's spesifikasjoner bedre (men hvem vet? Det er mange a microsofts egne utviklere som har uttalt seg om hvor irriterte de er på IE's støtte for div formater..),

 

Hvis du leser hele artikkelen itavisen.no sakset fra, ser du at MS ikke sier noenting annet enn det de har sagt hele den tiden IE6 har eksistert uten å bli fornyet:

"committed to innovating IE and making it the best Web browsing experience for end users, businesses and developers."

som jeg ikke lenger tror det døyt på.

 

Menmen.... Det er nok for tidlig å spekulere om noen ting, selv om jeg i utgangspunktet er litt pessimistisk og lei, siden MS har en tendens til å aldri forbedre seg noe særlig.

Lenke til kommentar

Såg signaturen til Tready no nettopp:

"Må opplyse at tables er forsatt best!! ( for de som ikke har lært divs)"

 

Blei litt oppgitt når eg las dette - for det er jo ikkje sant. Tabeller er ikkje bedre fordi man ikkje klarer noke anna. Det at du ikkje kan å bruke divs gjør deg dårligare, ikkje tabeller bedre ;)

 

(Ikkje ta det ille opp though, men måtte berre få det ut ;) )

Lenke til kommentar
Er ikke helt inne på temaet her nå, men jeg bare må spørre!

 

Lokaltog: Hvordan får du til at avataren bytten hvert minutt?!? Det er dritstilig :grin: Regner med at det er et av dine geniale php scripts som gjør det, jeg sier bare: :w00t:

Jepp, er et av mine geniale script som gjør det.. :p

Avataren bytter ikke per minutt, men per request.

 

Om du mestrer PHP kan du jo ta en titt her (bruker en egen variant av dette scriptet):

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=2580116

 

 

HalTan og jorgis tror jeg også bruker et slikt script.

 

Edit: Oops, Loomy kom før meg..

Endret av lokaltog
Lenke til kommentar

Vet at du kan ha transparency (og tilogmed justere opacity og putte på gaussian blur), men jeg har ganske enkelt ikke hatt tid til å trikse med det nå. Dessuten er jeg veldig slapp for tiden grunnet sykdom.

 

...men jeg skal få til noe fett etterhvert, som involverer heavy logging og nasking av data fra forumet... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...