Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Meninga at Firefox skal bruke 100mb minne når jeg bare har diskusjon.no oppe?  :hrm:

5386501[/snapback]

97.092kB her..

5386549[/snapback]

 

Lukk ned Firefox (og alle andre Firefox-vinduer) helt ned og ta en kald start på firefox, så ser du at det er mye lavere. Firefox vil nemlig ikke helt slippe minnet den bruker før det er virkelig nødvendig, så det skal gå raskere å fylle cache uten å måtte bruke tid på allokere nytt minne. :)

 

Og siden jeg aldri har færre enn 15 tabs oppe, bruker Firefox alltid godt over 100MiB minne hos meg. :) Akkurat nu "bruker" den ca. 270MiB, med 28 åpne tabs. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men husk at poenget er ikke å ha minst minne allokert til programmet, men minst minne i bruk, som er noe helt annet. :) Ved å ikke deallokere minnet den har brukt, blir faktisk Firefox raskere. Om du ser på hvordan minnet utnyttes på andre plattformer enn windows, ser du at det er mye mer vanlig. Akkurat nu har jeg f.eks. 100% minnebruk, uten at det betyr at maskinen min går treigt eller at jeg får trøbbel om jeg åpner et nytt program. 39% av minnet som er i bruk er blitt brukt til cache, og slik *nix bruker minne er det bedre å bruke minnet så effektivt som mulig, og bruke ledig minne til å cache det som ofte er i bruk heller enn å la det gå til spille ved å sitte igjen med masse ledig minne.

 

Ledig minne = sløseri :)

Lenke til kommentar
Bare jeg som syntes ruby on rails var forferdelig?

ingenting jeg hater mer enn gennerert kode, liker å lage den selv så jeg vet hva jeg driver med.

 

Du har nok gått glipp av konseptet - meningen er nok å blidgjøre pragmatiske programmerere (dette er målgruppen) og ikke utviklere som blir "forvirret" av APIer de ikke forstår...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV
Vedder på at du kun linka til den filmen fordi et utsagn av deg ble nevnt i django-presentasjonen :p

5394277[/snapback]

Nei, det var ikke derfor (jeg ble selv overasket da jeg oppdaget mitt utsagn der), men på grunn av at jeg ønsker et større Python (og Ruby) miljø i på forumet.

Lenke til kommentar

Ahh, skjønner.. Tenkte det kanskje var deg da jeg så navnet, for det så sykt norsk ut, så da måtte jeg bare sjekke hva du het :p Morro er det nok uansett; å bli nevnt i en sånn sammenheng, er jo sikkert mange tusenvis som ser det foredraget der. :)

 

Skal du bruke django på bloggen din, eller? Så du hadde den "I wish this site were powered by django" saken ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV
Ahh, skjønner.. Tenkte det kanskje var deg da jeg så navnet, for det så sykt norsk ut, så da måtte jeg bare sjekke hva du het :p Morro er det nok uansett; å bli nevnt i en sånn sammenheng, er jo sikkert mange tusenvis som ser det foredraget der. :)

 

Skal du bruke django på bloggen din, eller? Så du hadde den "I wish this site were powered by django" saken ;)

5394972[/snapback]

 

Ja, det er meningen at jeg skal flytte bloggen min over til Django. Det eneste som er i veien naa er at hosting firmaet som jeg skal bestille hos, gypsyhosting.com, er ikke "startet" enda :roll: .

Selve blogg aplikasjonene min har vaert ferdig lenge, siden det gaar utrolig raskt aa utvikle programmer med Django.

Lenke til kommentar

Er veldig enig med Dunestar ang. bilder - siden var veldig "clean" og hadde et fantastisk ryddig oppsett, men jeg savner likevel bilder, eller i hvert fall små illustrasjoner. Ellers tror jeg ikke det er noe å utsette på siden. Jo, en bitteliten ting - ser du skriver at Vikingboard er lisensiert iht. GPL men samtidig ser jeg at dere har valgt å innskrenke dette ved et lite Copyright-notis nederst?

Lenke til kommentar

"Blått bånd":

Done så snart jeg har tid til overs.

Brødtekst og a:hover:

Skal fikses så fort som mulig.

Bilder:

Bilder skal inn, blant annet et lite screenshot av standard VB-skin slik det er her, men siden det ikke er ferdigstilt enda tar det vel litt tid. Er på plass før lansering av VB 0.1.

Copyright-notis:

Fatter ikke at jeg ikke har lagt merke til (og tenkt over) den før :blush: Den var med i designet da jeg begynte å kode på nytt, og den har blitt værende. Byttes nok ut med en "Licenced under GPL" eller noe.

 

:)

 

EDIT:

Forøvrig tror jeg vi har tenkt å få laget en skikkelig logo, men det er noe jeg må få snakket med mine overordnede om først. Vanskelig å huske resultatet av lange MSN-samtaler langt utpå natten. jorgis var det vel som fant et bilde av et vikingskip i den formen vi godt kunne tenkt oss.

post-24411-1136639899_thumb.jpg

Endret av PT
Lenke til kommentar
Menyen bugger en smule nå, men.
Da tror jeg du var veldig uheldig og gikk inn på siden akkurat i de 10 sekundene menybakgrunnen var borte :p
Feil span-tekst kommer på elementene i menyen, noe som klart bør fikses :)
Den vil jeg gjerne ha bittelitt mer detaljer om, for her ser alt ut til å være bra.
Kan sikkert lage en aldri så liten logo basert på det bildet der, hvis det er ønskelig. Hvis den ikke brukes, har jo ikke det noe å si.
For all del, du må gjerne lage, men jeg ville snakket med Ueland eller jorgis først :)

 

EDIT:

Jeg har vurdert å la de som bruker handheld.css få tilgang til den høyre menyen, men jeg lurer på om det ikke blir litt overflødig... Hva synes dere?

 

Ooog: Wordpress lager av en eller annen grunn linjeskift på forsiden. Teksten er egentlig blokkjustert.

Endret av PT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...