Gå til innhold

Air-batteri dyrest i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel, Norge er nesten 70% dyrere enn USA, det sier jo litt om hvor enormt overpriset Apple-produkter er i Norge.

 

Nå tjener vel en gjennomsnittlig nordmann en del mere enn en gjennomsnittlig amerikaner. Faktisk kan vel 70% være et greit tall å ta utgangspunkt i. Utrolig nok har vi mere kjøpekraft enn amerikanerene, så til syvende og sist kan vi bruke mer penger på "dritt" enn de kan der borte :)

 

On topic: Nå har alltid apple vært rimelig elendig på service, så dette overrasker meg egentlig ikke.

Endret av elf_man
Lenke til kommentar

1200 kroner for å bytte batteriet er helt hårreisende når maskinen koster 14,300 kroner allerede og ekstrautstyret er dyrere enn vanlig.

 

Når det gjelder prisforskjeller er ikke det unikt for Apple. En 40 GB PlayStation 3 koster f.eks. 2190 kroner i USA og 3995 kroner i Norge, altså nesten dobbel pris. I USA får man også med Spiderman 3 på Blu-ray gratis.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Norge er vel nummer 2 på the econmist Big mac pris index. Så jeg vedder på at prisen er høyere på Island siden de er på første plass.

 

Det man betaler tilsvarer omtrent like mange arbeidstimer i industrialiserte land. Jobber man ca 7 timer så tjener du omtrent nok til å bytte batteriet uavhengig av hvilket industrialisert land man bor i.

Endret av Doleo
Lenke til kommentar

Hårreisende at en laptop ikke kommer med utbyttbart batteri? hva med dem som trenger å bytte batteri for lengre turer uten strømtilkobling?

 

WheelMan: En Mac er ikke en personlig datamaskin? hva er det da? ett strykejern?

 

kilik: tar du høyde for at dollaren er ekstreemt lav nå eller?

Lenke til kommentar
MAC er bare overpriset PC med fancy operativsystem, ikke noe annet
Tull, en Mac er en fancy overpriset PC med EFI som bundles med et fancy OS.

 

Nå er ikke Mac en PC da :roll:, det er en... Mac :)
Tror poenget hans var at Mac-er er så å si identiske med generiske IBM-kompatible maskiner.
Lenke til kommentar

Poenget er nok at en Mac Air ikke er rettet for fjortiser som mekker sine egne spillmaskiner. At det er en dyr laptop i forhold til en generisk fjøl fra f.eks. Dell er kanskje viktige for folk her, det bryr ikke Apple seg om. Deres målgruppe har penger til å betale for denne maskinen.

 

Personlig liker jeg Air. Den er så liten at jeg vil vurdere den som ny laptop. Jeg har gitt opp "slepbare" maskiner som kan fyre opp nyere spill fordi jeg gidder aldri å ta dem med noe sted. Mye mulig det ikke blir Thinkpad neste gang.

Lenke til kommentar

Noen får rette på meg om jeg tar vannvittig feil her.

 

Større bedrifter som handler internasjonalt bruker euro eller dollar som standard myntenhet, mens vi i Norge bruker vår kjære krone. Og krona vår er veldig sterk iforhold til dollaren nå, ca 5.40 sist jeg sjekka. Problemet her er at kontraktene som blir inngått i dollar/euro skjer gjerne lenge før handlene egentlig går, altså den totale summen er i dollar/euro, ikke kroner.

Eksempel:

Kontrakten ingås i x dato, handelen skjer i y dato. X dato er verdien på kontraken 1000 dollar, eller 8000 NOK, innen y dato er verdien forsatt $1000 men bare 5400 NOK. 2600 NOK må da taes inn på andre måter for å komme i 0 med kontrakten.

 

Vet ikke om dette kan spille inn i denne situasjonen, men det skulle ikke forundre meg om Apple Norge handler med Apples hovedkontor. Det er i alle fall et kjent problem for norske bedrifter ellers. Note, det kan selvsagt slå andre veien, inngå kontrakt nå og få mer verdi når det gjennomføres.

Lenke til kommentar
Poenget er nok at en Mac Air ikke er rettet for fjortiser som mekker sine egne spillmaskiner. At det er en dyr laptop i forhold til en generisk fjøl fra f.eks. Dell er kanskje viktige for folk her, det bryr ikke Apple seg om. Deres målgruppe har penger til å betale for denne maskinen.

 

Personlig liker jeg Air. Den er så liten at jeg vil vurdere den som ny laptop. Jeg har gitt opp "slepbare" maskiner som kan fyre opp nyere spill fordi jeg gidder aldri å ta dem med noe sted. Mye mulig det ikke blir Thinkpad neste gang.

 

Du er en fjomp. poenget er at apple tar seg betalt 1200 kr for en jobb som disimiliss kunne gjort på 3 minutter. at du prøver så godt du kan å forsvare det (elendig forsøk btw) er et fint eksempel på hvor hjernevasket denne sekten er blitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...