Gå til innhold

Air-batteri dyrest i Norge


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt med meg noe ekstra batteri. Nå skal det sies at min T43p har et ekstra batteri i DVD-ROM porten, men dette har også gjort maskinen tung. Windows XP dreper levetiden min uansett hva jeg gjør, men jeg har klart å tune Linux til å holde ut i ~10 timer.

 

Jeg vil tro at Apple kan tjene penger på å selge et eksternt batteri for å tilby lengre levetid i slike situasjoner. Det er et mindre problem for meg. Jeg fokuserer mer på at maskinen er portabel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du er en fjomp. poenget er at apple tar seg betalt 1200 kr for en jobb som disimiliss kunne gjort på 3 minutter. at du prøver så godt du kan å forsvare det (elendig forsøk btw) er et fint eksempel på hvor hjernevasket denne sekten er blitt.

Flotte greier. Personangrep fordi jeg ikke føyer meg i linjen av kritikere?

 

Jeg forsvarer ingenting. Jeg eier ett Apple produkt, en iPod, og har aldri vært medlem av noen sekt. At du ikke gidder å betale 1200 kroner for å få skiftet et batteri er vel ikke mitt problem. Ikke kjøp en av disse maskinene da.

Lenke til kommentar
...

 

Personlig liker jeg Air. Den er så liten at jeg vil vurdere den som ny laptop. Jeg har gitt opp "slepbare" maskiner som kan fyre opp nyere spill fordi jeg gidder aldri å ta dem med noe sted. Mye mulig det ikke blir Thinkpad neste gang.

 

Jeg er enig med deg ang. størrelse, dette har MYE å si på bærbare for meg, og også ganske mange andre vil jeg tro - og da jeg leste om Air gledet jeg meg til konkurrentene kom etter!

 

Og da jeg syntes Air var positivt ble jeg henrykt over nyheten om en Thinkpad bare få dager senere, dvs. X300. Cirka like lett som Air, samme størrelse, banebrytende oppløsning på skjermen (til 13.3" å være) og løfter om meget bra batteritid. Der Air har gått for design og utelatt en del ting for å skille seg ut (mener jeg ihvertfall) har Lenovo/Thinkpad gått motsatt og tilbudt en "fullverdig", men fortsatt liten og lett, maskin.

Lenke til kommentar
Noen får rette på meg om jeg tar vannvittig feil her.

 

Større bedrifter som handler internasjonalt bruker euro eller dollar som standard myntenhet, mens vi i Norge bruker vår kjære krone. Og krona vår er veldig sterk iforhold til dollaren nå, ca 5.40 sist jeg sjekka. Problemet her er at kontraktene som blir inngått i dollar/euro skjer gjerne lenge før handlene egentlig går, altså den totale summen er i dollar/euro, ikke kroner.

Eksempel:

Kontrakten ingås i x dato, handelen skjer i y dato. X dato er verdien på kontraken 1000 dollar, eller 8000 NOK, innen y dato er verdien forsatt $1000 men bare 5400 NOK. 2600 NOK må da taes inn på andre måter for å komme i 0 med kontrakten.

 

Vet ikke om dette kan spille inn i denne situasjonen, men det skulle ikke forundre meg om Apple Norge handler med Apples hovedkontor. Det er i alle fall et kjent problem for norske bedrifter ellers. Note, det kan selvsagt slå andre veien, inngå kontrakt nå og få mer verdi når det gjennomføres.

 

De fleste kjøp/salg avtaler der valutakurser er emne for prisendring blir gjort med forsikring i valuta.

Dvs. du betaler mer som et norsk selskap for varer/tjenester som blir priset i dollar. Denne forsikringen er da selvsakt for å slippe å gå på smeller der valutaen stiger fra avtalen blir gjort til betalingen finner sted.

 

Tenk deg oljebransjen som eksempel. Her snakker vi om avtaler i milliardklassen. Å busjettere med dollarkurs på 5,5 i dag, kan få store konsekvenser for den faktiske prisen du må betale om et år eller to, ja om ikke fire eller fem, som er et ikke så altfor uvanlig tidsperspektiv på en utbygging eller lignende. Uten å si noe om hvor jeg har tallene fra, kan jeg si at jeg har sett et slikt busjett der de bruker en "valutaforsikring" som går 1,2kr per dollar over dagens kurs.

Endret av aslakt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Håper at de 1200 kronene inkluderer prisen på batteriet og ikke bare byttet ^_^

 

Dette blir nok uansett min nye laptop.. helt enig med Tiazz her altså

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Poenget er nok at en Mac Air ikke er rettet for fjortiser som mekker sine egne spillmaskiner. At det er en dyr laptop i forhold til en generisk fjøl fra f.eks. Dell er kanskje viktige for folk her, det bryr ikke Apple seg om. Deres målgruppe har penger til å betale for denne maskinen.

 

Personlig liker jeg Air. Den er så liten at jeg vil vurdere den som ny laptop. Jeg har gitt opp "slepbare" maskiner som kan fyre opp nyere spill fordi jeg gidder aldri å ta dem med noe sted. Mye mulig det ikke blir Thinkpad neste gang.

 

Du er en fjomp. poenget er at apple tar seg betalt 1200 kr for en jobb som disimiliss kunne gjort på 3 minutter. at du prøver så godt du kan å forsvare det (elendig forsøk btw) er et fint eksempel på hvor hjernevasket denne sekten er blitt.

 

Arbeidet er gratis. Det er batteriet som koster 1200, noe som forøvrig er det samme som batteriene til MacBook og MacBook Pro koster.

 

EDIT:Her er eksempler på batteripriser på andre maskiner. Er ikke så voldsomt store forskjeller.

 

Men må også legge til at jeg synes det ikke er bra at man må ha maskinen inn til et verksted for å skifte batteriet. Synes Apple burde fortsatt den gode trenden som de startet med MacBook, der både batteri, ram og harddisk var lett tilgjengelig og kunne skiftes på egenhånd med garantien i behold.

Endret av sevjesugar
Lenke til kommentar
MAC er bare overpriset PC med fancy operativsystem, ikke noe annet
Tull, en Mac er en fancy overpriset PC med EFI som bundles med et fancy OS.

 

Nå er ikke Mac en PC da :roll: , det er en... Mac :)
Tror poenget hans var at Mac-er er så å si identiske med generiske IBM-kompatible maskiner.

nå som windows kan kjøre på mac aka intel x86 , så kan man kalle det pc, og ja osx er basert på freebsd

Lenke til kommentar
Poenget er nok at en Mac Air ikke er rettet for fjortiser som mekker sine egne spillmaskiner. At det er en dyr laptop i forhold til en generisk fjøl fra f.eks. Dell er kanskje viktige for folk her, det bryr ikke Apple seg om. Deres målgruppe har penger til å betale for denne maskinen.

 

Personlig liker jeg Air. Den er så liten at jeg vil vurdere den som ny laptop. Jeg har gitt opp "slepbare" maskiner som kan fyre opp nyere spill fordi jeg gidder aldri å ta dem med noe sted. Mye mulig det ikke blir Thinkpad neste gang.

 

Du er en fjomp. poenget er at apple tar seg betalt 1200 kr for en jobb som disimiliss kunne gjort på 3 minutter. at du prøver så godt du kan å forsvare det (elendig forsøk btw) er et fint eksempel på hvor hjernevasket denne sekten er blitt.

Prisen er vel nytt batteri inkludert arbeid. Enig i at det blir noe dyrt - men innenfor garantitiden er som artikkelen sier batteribytte gratis. Utenfor garantitiden kan man tydeligvis (om man vil) gjøre det selv.

 

Ellers er holdningene dine ganske steile - noe som tilsier at man da bør være forsiktig med å bruke ord som "hjernevasket" om andre.

Lenke til kommentar
Du er en fjomp. poenget er at apple tar seg betalt 1200 kr for en jobb som disimiliss kunne gjort på 3 minutter. at du prøver så godt du kan å forsvare det (elendig forsøk btw) er et fint eksempel på hvor hjernevasket denne sekten er blitt.

 

De 1190 kronene er vel for batteriet også. De fleste batterier koster vel såpass å kjøpe løst uansett?

 

hmm, disse prisene er med MVA?

tror forøvrig ikke usa har noen form for universell MVA, men jeg vil tro det er opp til den enkelte stat å legge på en, om de føler for det...

 

Helt riktig. Jeg var på MacWorld i San Francisco nå nylig, og der la de på 8% (VAT-prosenten i California) på oppgitte priser med en gang man skulle betale.

Endret av Nichotin
Lenke til kommentar
Batteriet i nye Macbook Air kan ikke byttes av brukeren selv - og det er dyrest å bytte i Norge.

 

Les mer

 

This article says it's easy and a matter of minutes...

Yeah, but it still voids your warranty...

 

They don't have to know... :cool:

Just put the original battery back when/if the unit has to go in for service... :thumbup:

But they will know, they r liek leet :ph34r:

 

Trust me, i've tried :p

Lenke til kommentar

Grunnen til at ting er dyre i Norge sier seg vel selv ? Vi tjener mer enn de fleste land = at ting blir dyrere. Sammenligner man priser i forhold til hvor mye de forskjellige land tjener, så er jeg sikker på at det ikke er så ubalanserte priser alikvel.

Endret av data-smurf
Lenke til kommentar
Poenget er nok at en Mac Air ikke er rettet for fjortiser som mekker sine egne spillmaskiner. At det er en dyr laptop i forhold til en generisk fjøl fra f.eks. Dell er kanskje viktige for folk her, det bryr ikke Apple seg om. Deres målgruppe har penger til å betale for denne maskinen.

 

Personlig liker jeg Air. Den er så liten at jeg vil vurdere den som ny laptop. Jeg har gitt opp "slepbare" maskiner som kan fyre opp nyere spill fordi jeg gidder aldri å ta dem med noe sted. Mye mulig det ikke blir Thinkpad neste gang.

 

DU er kalr over at air ikke er en særlig liten laptop i det hele tatt? Det finnes en mengde modeller som er mindre og lettere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...