Gå til innhold

PENTAX K20D dslr nå bekreftet!


Anbefalte innlegg

Burde ikke denne bli en farlig konkurent til Canon 40D eos da skulle tro det da.

ser på pris-spesifikasjoner å det at den mulig har bedre tetting mot dårlig vær fukt

Du er inne på noe der. Vi får se når testene kommer inn om K20D har like god bildekvalitet som 40D, da særlig på støynivå.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det med dere "Anti MP"!

 

Kanskje man skal dokumentere sjeldne fugle/dyrearter å trenger plass å croppe på?!

 

Dere som ikke skal ha flere mp, la vær å kjøp nytt kamera, jeg ser ikke problemet. Evt bare sett ned frame-størrelsen. La de som trenger mp får det, uten å sitte å syte over at produsentene lager noe annet en studiofotografer ønsker.

 

:realmad:

Lenke til kommentar
Burde ikke denne bli en farlig konkurent til Canon 40D eos da skulle tro det da.

ser på pris-spesifikasjoner å det at den mulig har bedre tetting mot dårlig vær fukt

Du er inne på noe der. Vi får se når testene kommer inn om K20D har like god bildekvalitet som 40D, da særlig på støynivå.

 

Tom

her er det skrevet en god del om kamera også

http://www.idg.no/pcworld/article84195.ece

ser ut som de har vert på det aktuelle stedet å tatt en rask forhåndstest overfladisk altså av kamera

Lenke til kommentar
Hva er det med dere "Anti MP"!

 

Jeg skulle ønske alle sammen produserte to versjoner av kameraene, en med masse megapixler og en med 6-8 megapixler og super høy-iso-ytelse og dynamisk omfang. Ville det egentlig være så grusomt kostbart å gjøre det slik når de uansett produserer såpass mange eksemplarer?

Alternativt FF og crop utgaver av samme kamera med samme antall MP.

 

Tom

Lenke til kommentar
Burde ikke denne bli en farlig konkurent til Canon 40D eos da skulle tro det da.

ser på pris-spesifikasjoner å det at den mulig har bedre tetting mot dårlig vær fukt

K10D er bedre tettet enn 40D, K20D er nok bedre tettet enn K10D.

 

Hva er det med dere "Anti MP"!

 

Jeg skulle ønske alle sammen produserte to versjoner av kameraene, en med masse megapixler og en med 6-8 megapixler og super høy-iso-ytelse og dynamisk omfang. Ville det egentlig være så grusomt kostbart å gjøre det slik når de uansett produserer såpass mange eksemplarer?

Nå er det mulig jeg er på bærtur, men var det ikke det Nikon gjorde med D2X og D2H? Eller kom disse modellene på forskjellige tidspunkt? Det er fullt mulig, jeg har ikke oversikt over Nikons modellhistorie.

Lenke til kommentar

H- betegnelsen hos Nikons Single-digit serie har først og fremst knyttet seg til hastighet- Høy FPS. Nikon D2H kom før D2Xs, en god stund sådan. Man kan til en viss grad sammenligne med Canons 1Ds og 1D modeller.

 

Mr. Syte-Olsen

Det finnes en haug med alternativer for deg allerede. Jeg er forsåvidt forundret over at du valgte D200 med batterigrep i stedet for et brukt D2X. Jeg solgte nettopp et strøkent D2Xs for 16000. Det har høyere pixeltetthet, bedre AF, absurd mye bedre batterisystem, overlegent bedre byggkvalitet enn D200? Forøvrig kan ikke høy pixeltetthet redde deg fra det faktum at 150mm er forsvinnende lav brennvidde for fuglefotografi, kanskje på tide å rydde i objektivparken?

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar
H- betegnelsen hos Nikons Single-digit serie har først og fremst knyttet seg til hastighet- Høy FPS. Nikon D2H kom før D2Xs, en god stund sådan. Man kan til en viss grad sammenligne med Canons 1Ds og 1D modeller.

 

Mr. Syte-Olsen

Det finnes en haug med alternativer for deg allerede. Jeg er forsåvidt forundret over at du valgte D200 med batterigrep i stedet for et brukt D2X. Jeg solgte nettopp et strøkent D2Xs for 16000. Det har høyere pixeltetthet, bedre AF, absurd mye bedre batterisystem, overlegent bedre byggkvalitet enn D200? Forøvrig kan ikke høy pixeltetthet redde deg fra det faktum at 150mm er forsvinnende lav brennvidde for fuglefotografi, kanskje på tide å rydde i objektivparken?

 

Jeg har ikke noe sug etter 39mp, ei heller ikk 12 vs 10...

 

Jeg vet bare at det er mange der ute som faktisk har nytte av megapixlene dere refser.

Jeg valgte D200 for å ha noe bedre enn D50 fram til jeg kjøper D300, som der og da ble for dyrt... Etter hva jeg har hørt er ikke D2Xs stort bedre enn D300 på f.eks støy...

 

Ikke start diskusjon ang kvaliteten, det er ikke noe jeg kommer til å følge opp uansett.

Lenke til kommentar

Mr. Olsen...

Det er nok ikke høyt antall MP i seg selv folk er skeptisk til.

Det er hva det som oftest fører med seg. Altså mer forstyrrendes støy.

 

De fleste klarer seg faktisk med det antallet MP vi er oppe i, og for så vidt har passert for en stund siden. Ja, har selv prøvd meg litt på fuglefotografering, og beskjæring blir ofte nødvendig da det ikke er alltid like lett å komme seg nært nok en fulg med 200mm.

 

Men poenget er at folk flest ikke trenger 14.6MP, og de som er bekymret for støy vil ikke ofre gode egenskaper på høy ISO mot en oppløsning de ikke ser behovet for.

 

Til anti-MP-folkene: (;))

Nå sa jeg jo tidligere, og mener det fremdeles, at Pentax har her klart å finne en balanse der vi får mer av alt. Større oppløsning, bedre egenskaper på høy ISO og bedre dynamisk omfang (mtp den funksjonen de har bygget inn i kameraet som skal gi 1EV mer). I den 'Ole Brumm'-situasjonen så syns jeg det er litt feil å klage på høyere oppløsning. Prisen går gjerne opp, men det hadde den gjort om de bare hadde valgt å holde ant. MP konst. og kun prøvd å utvide dynamisk omfang og redusere støyen. Så lenge økonomien fungerer slik den gjør vil det alltid være en 'prisstigning'.

 

Det burde heller ikke komme som noen overraskelse at K20D blir dyrere enn K10D, dette da Pentax har tidligere uttalt at dersom de hadde klart å forutse hvor bra K10D faktisk solgte, så ville den også ha vært priset høyere fra starten av.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Der er veiledende priser klare http://www.pentax.no/page/products/121783/

 

K200D tilbyr altså værtetting for 6500. Gateprisen kommer nok til å dette noe etterhvert, for de som er litt tålmodige. Kommer til å selge som nyhakka møkk.

 

Tipper gateprisen på K20D havner rett under den magiske 10k grensa. I omtrent samme selskap som A700 og 40D. Det blir spennede å se hvordan markedet reagerer på dette.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Spennende lesning av K20D-test i nyeste Popular Photography. K20D får der bl.a. mye skryt for oppløsning og detaljnivå på bilder. Lys-sensitivitet oppgis å være liknende Nikon D300 og Sony A700. De skriver: "At 2350 lines of resolution at ISO 100-400, the K20D delivers slightly higher resolution than the Nikon D300."

 

Når det gjelder støy og fargegjengivelse, skriver de at K20D derimot ikke utklasser D300, i alle fall ikke ved ISO 3200 og 6400.

 

Det følgende er også sakset fra PopPhoto:

"Pentax has once again swung for the fences with the K20D, packing a ton of high-caliber features, heaps of megapixels, tons of customization, and a pro-caliber build into a camera that should manage to distinguish itself in a crowded pack of high-end enthusiast/entry-level pro SLRs. We've just begun our full lab test with an early production Pentax K20D and out initial findings show that the Pentax K20D is very class competitive (particularly at ISOs 100-1600) against other cameras in this category including the Canon EOS 40D, Sony Alpha 700, and the Nikon D300."

 

En annen interessant artikkel på PopPhoto omhandler kameraer de anser best egnet for HDR bilder, hvor de konkluderer:

"The Pentax K20D, Canon EOS 1D Mark III, and Nikon D3 lead the pack in DSLRs for serious HDR photographers."

 

Alt i alt et kamera som er meget godt. Det skal også bli spennende å se ytterligere modeller fra Pentax/Samsung, når Pentax nå skal fokusere alt på utvikling av speilrefleks-kameraer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...