Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med Switch - kommer ikke på nett


Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte meg en Linksys switch i dag, fordi jeg er lei av den elendige routeren min.

 

 

Kom hjem, plugga din i, men fikk "begrenset eller ingen tilgang" (Tror jeg) når jeg så på nettverksikonet i hjøret. Så sjekka jeg ut CDen som var med, og las bruksanvisningen. Det sto at jeg måtte ha en CAT5 kabel. Den jeg hadde var CAT6, så derfor kjøpte jeg en ny. Det samme skjedde.

 

 

Det er en Linksys EZXS55W 10/1000 5-port Workgroup Switch.

 

 

Skal jeg ikke bare koble den til på samme måte som en router? Ta ledningen som kommer ut fra veggen, sette den i "Up link" og sette i internettkabelen min?

 

 

 

Hvor dreit jeg meg? Har kostet meg 500kr så langt.

Endret av gigax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at du prøver å koble opp ditt private bredbånd.

 

- Bruk av switch forutsetter fortsatt at du har et modem. Eventuelt routermodem.

 

- Har du det, så kobler du denne inn på en av standardportene på switchen. De aller fleste switcher i dag detekterer uplink automatisk. (Auto MDI/X)

 

- Om minstekravet er cat5 kan du uten problemer bruke cat6.

 

- "Begrenset eller ingen forbindelse" kommer ofte av at du ikke har fått tildelt IP adresse fra en av dine enheter. En switch tildeler ikke IP.

 

- Om det ender med at du savner en router, er denne et greit valg.

 

Om dette ikke hjelper, så fortell om det totale oppsettet ditt fra vegguttak til PC, så er det nok noen her som gir deg svar :)

Endret av Cerwell
Lenke til kommentar
Hvordan får jeg tak i et modem da, og hva er det?

 

 

Aller først så tror jeg det er best om du forteller litt om situasjonen din i dag:

 

- Hvordan internettabonement du bruker.

- Er dette ditt eget, eller en del av et fellesanlegg.

- Hva du har av bokser og dingser mellom vegguttak og pc.

- Hva du har av utstyr som du ikke lenger ønsker å bruke,- og hvorfor.

 

Da unngår du å kjøpe noe du ikke trenger :)

Lenke til kommentar

Har en Linksys 10/100 5-ports switch, tror den heter EZXS55W.

 

Nettverkssignalet mitt kommer fra? En antenne på fjellet så vidt jeg vet. Har en kabel som går ut fra en dings merket "telenor" på veggen. Alt jeg vet.

 

Har Banetele, levert av Hemnenett

 

Skal bruke switch fordi jeg har en dum ZYXEL router som ikke lar meg åpne porter. JA, har logget inn, googlet routeren og alt, men menyen for åpning av porter er "forsvunnet"

 

Skal koble til PCen min. Har nettverkskort på hovedkortet, som jeg bruker nå.

 

Det er mitt eget abbonement, ja.

Endret av gigax
Lenke til kommentar

Du kan ikke bare bytte ut en ruter med en switch og forvente at det fungerer på samme måten - eller bedre, slik du ønsker det.

 

En ruter inneholder som regel også en switch (der du vanligvis kan koble til 4 PC-er), men det finnes også rutere (bl.a. fra Zyxel) som bare har en LAN-utgang. (Da kan du koble denne til en switch hvis du vil koble til flere PC-er).

 

Mange rutere inneholder også en modem-del, og derfor kalles boksen gjerne "rutermodem". Jeg vil tro det er det den Zyxel-boksen din er.

 

Hvis denne boksen ikke lar deg åpne porter osv., så må du heller kjøpe deg et nytt rutermodem. Du kommer ingen vei med en switch.

Lenke til kommentar

Mulig at nebrewfoz er inne på løsningen. Ikke så enkelt å vite når man ikke vet om det er radio, fiber eller adsl....

 

 

Årsaken til at det ikke fungerer tror jeg er at internett er låst til routerens nettverkskort ('macadresse') og ikke til datamaskinens nettverkskort.

Du bør derfor slå av modemet en stund og se om internett fungerer da.

Det er helt unødvendig med switch med bare en PC, så du kan bare koble kabel fra vegguttaket rett i maskinen.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Du kan ikke bare bytte ut en ruter med en switch og forvente at det fungerer på samme måten - eller bedre, slik du ønsker det.

 

En ruter inneholder som regel også en switch (der du vanligvis kan koble til 4 PC-er), men det finnes også rutere (bl.a. fra Zyxel) som bare har en LAN-utgang. (Da kan du koble denne til en switch hvis du vil koble til flere PC-er).

 

Mange rutere inneholder også en modem-del, og derfor kalles boksen gjerne "rutermodem". Jeg vil tro det er det den Zyxel-boksen din er.

 

Hvis denne boksen ikke lar deg åpne porter osv., så må du heller kjøpe deg et nytt rutermodem. Du kommer ingen vei med en switch.

 

Jaok. Får levert tilbake switchen jeg kjøpte, har kvitteringen.

 

 

Takk for hjelpen. Er forresten ADSL...

Lenke til kommentar

Svitsj kan ikkje gjere ein routers jobb.

Routeren din har eit ADSL-modem innebygd(sidan kontakten går inn i ein telenorboks*)

 

Oppdeling av komponentene i zyxelrouteren

 

Ledning inn->Adsl-modem->Router->Svitsj->Datamaskin

 

Adslmodemet oversette signala frå sentralen til TCP/IP-forståelege signal

Routeren styrer trafikken av data til neste punkt i kjeden (og ahr ofte innbegyd brannmur og dhcp)

Svitsjen videreformidler datastrømmen til der den skal.

 

 

Når du setter berre ein svitsj inn så mangler du omsetninga frå "adsl-sentralens**"-signal til datamaskin-singal, i tillegg mangler då då automatisk iptildeling

 

Eit tilsvarande problem er med ISDN-linjer og analoge telefoner, desse trenger og eit adapter til å omforme signala slik at den analoge telefonen virker på ei ISDN-linje.

 

* Hemnenett leverer både radio og xdsl, men sidan det går i noko som står telenor på rekner eg med adsl.

** Er vel som oftast Lag2 gjennom eit vlan.

Lenke til kommentar

Når det gjelder portåpning skal du kjøpe deg en egen Router som du kobler til ZyXelen fra Banetele. Det er mulig at de opererer på samme måte som BKK, der har man en statisk ip man setter i den routeren man selv kjøper (WAN) som er "åpen" og da er det bare til og sette opp sikkerheten selv på sin egen Router. Det er da også mulig og bruke denne adressen direkte fra PC men dette er IKKE noe alternativ jeg anbefaler!!! Men det beste du gjør er og ringe til Banetele og forklarer problemet ditt, og det er mulig de ikke har denne muligheten med "åpen" statisk ip.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...