Gå til innhold

- HTC-mobiler er trege


Anbefalte innlegg

Allright. Bytt ut "klokket noe ned" med "ikke sette alt på fullt", "legge inn headroom" eller "ikke tyne absolutt alt".

 

Telefonen kommer ikke overklokket av samme grunn som PCer ikke blir levert overklokket: Det gir en større sannsynlighet for ustabiliteter. Men det var et sidesprang på bakgrunn av en dårlig formulering fra min side. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men kan noen da forklare meg, hvordan driverne påvirker den generelle ytelsen?

 

Ta feks Windows Mobile bildegalleriet, sammenliknet med HTC's bildegalleri som følger med blant annet Touch Dual. Førstnevnte er tregt og slarkete, mens med HTC sitt er det så glatt og fint at man skulle tro man hadde en helt annen telefon! Samme gjelder feks PointUI.

Lenke til kommentar
(Moskus er uhum..han har en viss tilknytting til den norske leverandøren av HTC, Dangaard, utenom det er han en grei kar :p)

Jeg er moderator på et forum, men der stopper også tilknytningen. ;)

 

 

Hva sier den presseuttalelsen egentlig? At TyTN II egentlig burde hatt et 8 MP kamera? :hmm:

Det er klart at det hadde vært en utrolig stor fordel om HTC hadde klart å tyne disse brikkene til det maksimale. Man må jo tro at HTC har valgt å lage de beste telefonene på bakgrunn av deres egne vurderinger om effektivitet vs. stabilitet, noe annet hadde jo vært merkelig...

 

Det er åpenbart at du ønsker å gi en "positiv spinn" vedrørende Tytn 2 og derfor er temmelig uinteressant som debattant i denne saken. Dette er ikke et optimaliseringsproblem eller et ønske om bedre hardware; dette dreier seg om å faktisk bruke hardware som det er annonsert at skal være til stede i telefonen.

 

CD

Lenke til kommentar
Men kan noen da forklare meg, hvordan driverne påvirker den generelle ytelsen?

 

Ta feks Windows Mobile bildegalleriet, sammenliknet med HTC's bildegalleri som følger med blant annet Touch Dual. Førstnevnte er tregt og slarkete, mens med HTC sitt er det så glatt og fint at man skulle tro man hadde en helt annen telefon! Samme gjelder feks PointUI.

 

 

Når det gjelder dine egne erfaringer så er problemet med mye av den inkluderte programvaren i WM at den rett og slett er møkkdårlig (Microsofts, ikke 3. parts som HTCs egne programmer) optimalisert og sammenskrudd. Det er ikke uten grunn at det finnes enormt mye 3. party applikasjoner rundtomkring.. Det ER forskjell på tregheter som skyldes operativsystemet og grafikkrelaterte problemer som dette med HTC's enheter.

 

Det finnes forøvrig en rekke Youtube-videoer som illustrerer ytelsesproblemene. Se http://www.htcclassaction.org/ for linker, info osv.

 

Jeg kan likevel gi en kort forenkla forklaring på hvordan problemet kan arte seg seg rent grafisk. Bl.a. i vanlig bruk aka "det du ser på skjermen", vil typisk være flimring/hakking, ujevn oppdatering o.l. Ikke i alle sammenhenger, men typisk når det skal skje mange oppdateringer på skjermen over kort tid.

 

Kan gi noen eksempler.

 

TyTn II klarer nogenlunde greit å avspille low-bitrate/low-resolution youtube-videoer (er en del flimring dog, spesielt i enkelte videoer, noe som er delvis relatert til driverproblemet) , men slenger du inn noe media-content med særlig mer enn 300-400kbps bittrate og oppløsning over skjermoppløsninga (240x320) går det tregt. I utgangspunktet skal hardwaren være heftig nok til å tyne ut ting i TV-oppløsning eller høyere med medium/high bitrate, som feks DivX/XviD TV-serierips, noe lignende enheter fra andre produsenter har klart fint i årevis. Dette er noe formatavhengig og også relatert til avspiller, TCMP er litt bedre enn WM feks.

 

Andre eksempler er at 3D-spill for WinCE-platformen flyter dårlig med lav FPS, på tross av at grafikkbrikken er ca tilsvarende av nVidias mobile grafikkbrikker, m.a.o. relativt sett omtrent på samme nivå som stasjonære pc'ers grafikkort for 5-10 år sida.

 

Ellers flyter grafikkintensive applikasjoner som GPS-programvare ala TomTom noe dårlig og oppdaterer seg nøkkete og hakkete. Dette ser du kun når du er ute og kjører og enheten må skifte kart og oppdatere skjermen med det.

 

Det dette problemet har marginalt eller ingenting å noe for, er oppgaver som er ene og alene relatert til CPU og minne, altså flytting av data, tunge regneoppgaver og alt slikt.

 

Klarere nå?

Lenke til kommentar
Det er åpenbart at du ønsker å gi en "positiv spinn" vedrørende Tytn 2 og derfor er temmelig uinteressant som debattant i denne saken.

Så siden jeg er positiv til TyTN II så får jeg ikke være med å diskutere, men må godta at folk har urealistiske forventninger?!? :ermm:

 

Neppe en aktuell problemstilling.

Lenke til kommentar

Syns det er litt dumt å akseptere ting som de er når det er ganske tydelig at det ikkje er slik som forventet. At ikkje "2 millioner" syter om det fordi de er fornøyde kan sammenlignes med at Internet Explorer er verdens mest bedritne browser, men majoriteten bruker den allikevel fordi dei ikkje veit bedre.

 

Det at mange syns at deres enheter er dårligere enn forventet (dvs, dårligere enn gamle PDA'er og slikt) burde heller støttes enn kritiseres. Så vidt eg har skjønt det så rekker dette langt over at folk ønsker 3D-grafikk og HD video-avspilling. Det er plenty med beviser på slett oppførsel i forhold til ytelse på web-sida som ikkje har noke med spel eller HD-video.

 

Amobil sjølv poengterte jo bedriten video-avspeling i deira test, noke "ekspertene" tilseier er pga ein mangel på drivere.

 

Eg skjønner ikkje kva det er som er sutring ved dette, for å sette det på spissen så virker det som om de som ikkje har problemer sutrer over at me ikkje aksepterer mindre enn det som me betalte for.

Endret av Morghus
Lenke til kommentar
En jeg kjenner fikk hentelappen til en HTC S730 i dag. Hva skal jeg anbefale, hente den eller bruke 14 dagers returrett?

 

Må bare presisere at HTC's maskiner er meget vellagede og kort og greit noe av det ypperste på markedet i dag. Touch Dual, S730, TyTn II m.f. er meget raske og har en prosessor som sparker rumpe. De er ikke noe direkte dårlig kjøp. Det alt dette dreier seg om er at folk vil ha maksimalt potensiale ut av hardwaren (iallfall noen) når de først har foretatt investeringen. Man er imidlertid (som denne tråden er et eksempel på) nødt til å sette ting litt på spissen for å få igjennom poenget og Moskus har her fungert som min motdebatant og dermed er denne saken blitt litt mer nyansert enn å kun være helt sort/hvit elsk/hat. Jeg er i det store og hele fornøyd med min TyTn II og angrer ikke på kjøpet, men når jeg veit at den kunne fungert enda bedre, blir man jo noe mollefunken :p

Endret av DFN
Lenke til kommentar
En jeg kjenner fikk hentelappen til en HTC S730 i dag. Hva skal jeg anbefale, hente den eller bruke 14 dagers returrett?

Jeg ville sagt "hent den", men jeg er vel "for positiv" for å uttale meg... :p

 

OK, seriøst: Kameraten din får en utmerket telefon med et enormt potensialet om han henter den. Om han har evne eller vilje til å utnytte det er opp til ham. :)

 

Og der har jeg nevnt det jeg mener er det største problemet til HTC og Windows Mobile generelt. Telefonene er noe mer avansert enn en gjennomsnittsbruker er vant til og dermed blir den stemplet som "vanskelig å bruke". Tenk på det som en PC, så blir det så mye enklere. Det er laget med tanke "proffbrukere", skal du bare sende SMS/MMS og ringe, så ville jeg nok anbefalt en annen telefon...

Endret av moskus
Lenke til kommentar
Synes fremdeles det er merkelig at enkelte opplever så treige telefoner når så mange andre har telefoner som det går helt fint med. På samme måten synes jeg det er merkelig at jeg har PCer som går rastk, mens andre klager på at sine nye PCer går så treigt...

 

Kan det ha noe med måten de brukes på?

Hvor mange programmer som installeres?

At man ikke bør ha 231 programmer kjørende i bakgrunnen?

 

 

Bare nevner det... ;)

 

Dette blir litt off-topic, men det er for fristende å svare her til at jeg kan la være. Antall programmer som installeres skal da ikke ha noe å si for stabiliteten og hastigheten på telefonen. Greit nok at antallet programmer som kjører samtidig har det, men WM-telefoner har en veldig stygg tendens til å krasje og stå i sirup når man kjører bittelitt ustabil software. Til sammenligning har jeg for øyeblikket ca. 130 programmer installert på iPhone. Samtlige er enten alpha- eller beta-versjoner, og telefonen er like rask som da den ikke hadde noen programmer installert, og selve telefonen krasjer aldri. Enkelte programmer krasjer nå og da, men da lukker de seg selv/man kan lukke dem uten å påvirke telefonen. Så å skylde på programmer når telefonen blir treig er bare dumt. Da er det en svakhet ved måten programmer kjører på i OS-et som har skylden.

Lenke til kommentar
Så siden jeg er positiv til TyTN II så får jeg ikke være med å diskutere, men må godta at folk har urealistiske forventninger?!? :ermm:

 

Neppe en aktuell problemstilling.

 

Er det "urealistiske forventninger" å forvente at HTC TYTN2 har drivere for skjermfunksjonene som chipsettet faktisk har? Da er du jammen meg positiv!

 

Jeg har sett youtube-videoene og er IKKE imponert. Verst for meg ville det trege UI-et vært. Men den er jo til dels ubrukelig til å se video på også.

 

CD

Lenke til kommentar
Er det "urealistiske forventninger" å forvente at HTC TYTN2 har drivere for skjermfunksjonene som chipsettet faktisk har? Da er du jammen meg positiv!

Tja... etter å ha startet med Tomtom på Qtek 9100, så klarer jeg alltid å komme frem. TyTN 1 og TyTN 2 er bedre telefoner enn 9100 på alle måter. :)

 

Er det ingen som har spurt seg selv om kanskje Tomtom er problemet? Er det samme versjon (nyere TT6 kjører betraktelig raskere) Hvor mange programmer kjører i bakgrunnen på TyTN'en i videoen (noe som er alfa og omega for de av oss som faktisk har prøvd det) eller på S100? Hvorfor fungerer WMP skikkelig på TyTNer (det er er et spørsmål til både htcclassaction.org og HTC/Microsoft)?

Lenke til kommentar

Altså. jeg skjønner ikke helt at dette blir diskutert i det store og det hele. Det sier seg jo selv at når man kjøper en flunka ny mobil/pda så forventer man at den skal overgå tidligere modeller? i allefall når spesifikasjonene tilsier det? Det er på ingen måte tilfredsstillende som forbruker å oppleve at en enhet som er 1 eller 2 år gamlere enn den du nettopp har kjøpt, rett ut fra fabrikken skal være overlegen på håndtering av nettsurfing, video og generell bruk! I allefall når spesifikasjonene tilsier noe annet. Man føler seg litt "lurt" da ja. Og greit. Det kan diskuteres nor og ned om hva man forventer av en slik enhet, og at det er laget for proffbruk og bla bla bla. Men folk som er litt oppedgående og faktisk følger med på spesifikasjonene og bryr seg om hva man betaler for godtar ikke sånnt slurv. Hva i alle dager skal man med en ferrari når man bare kan la den gå på tomgang!?

Lenke til kommentar
Noen sutrer om man vinner en million også. HTC er fantastiske mobiler.

 

HTC lager fantastiske mobiler ja!

Men som HTC bruker siden wm2003se (nå wm6) er det forunderlig at det grafiske grensesnittet plutselig er tregere, video og 3d-spill er dårligere, internett og annen menyscrolling hakker, kameraprogrammet klarer 2-3 frames per sekund...

 

Og dette på en maskin med mye bedre spesifikasjoner enn de gamle.

Lenke til kommentar
Det er åpenbart at du ønsker å gi en "positiv spinn" vedrørende Tytn 2 og derfor er temmelig uinteressant som debattant i denne saken.

Så siden jeg er positiv til TyTN II så får jeg ikke være med å diskutere, men må godta at folk har urealistiske forventninger?!? :ermm:

 

Neppe en aktuell problemstilling.

 

Er det egentlig urealistiske forventninger å tro at man får bruke den hardwaren som de averterer telefonen sin med? Hva om CPUen var en 400 Mhz CPU klokket ned til 200 mhz? Jeg synes det ikke er urealistisk i det hele tatt, og videre er det ikke akkurat lett å finne ut av det før man kjøper telefonen heller, HTC informer ikke som det såvidt jeg kan se. Jeg sammenlikner det med å ha et 3 MP-kamera på den, men ingen drivere, slika t man ikke kan bruke det til å ta bilder. Og det synes jeg ikke er en spesielt drøy sammenlikning.

 

Ellers er ikke problemet at videoer går tregt, problemet er at skermoppdatering er tregt, min tytnII har feks vært treg til å nytte til landscape fra dag 1, jeg trodde det var slik det var me WM6, men det er tydligvis andre ting som ligger bak.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vil også ha en telefon som fungerer raskere. Men jeg er ikke villig til å sutre og grine for det, og true med søksmål.

 

Som jeg prøver å si uten at noen vil høre etter:

Det er jo naturlig å anta at hvis det hadde vært så enkelt som noen tror å løse problemet (sett fem mann til å skrive en driver) så hadde det vært gjort for lenge siden. HTC er, i motsetning til hva noen tror, antakeligvis ikke ute etter å irritere kundene sine.

 

Kall det hva du vil, jeg kaller det sunn fornuft. :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...