Gå til innhold

Mockup til "behagelig, minimalistisk" design.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

(Den forrige tråden min begynte å bli uoversiktlig. Dessuten er designet helt nytt.)

Jeg har holdt på en stund nå, for jeg har tenkt meg ut på nettet med en side som ikke skal havne i "Styggeste sider[...]"-tråden her på forumet ;)

Det jeg ønsker å oppnå er altså ikke en perle à la Verlee, men en behagelig, minimalistisk (blogg)side.

tegning12_1

tegning12_2

Har ikke kjøpt "bickeringleague" og overskrift-fonten enda, så de er litt blurrete.

Trenger ellers i hvert fall hjelp til hvilke(n) font(er)...

Fyr løs.

Endret av meastp
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke verst, men er allikevel noen ting jeg ikke får helt til å stemme. Dette gjelder i første omgang tegning1.

- "Siste publikasjoner og Eksterne lenker" blir liggende midt på rammene siden er delt inn i. Rammene er vel der for å skape struktur?

- Menyen og infoen som dato, kategori og kommentarer blir for lik. Ville prøvd å legge denne infoen under overskriften til venstre.

- Søkeboksen la jeg ikke merke til før 5 titt.

- Siden føles "skeiv" siden den ene sorte siden er mye større enn den andre.

- Den ene "streken" i toppen fullføres helt over, men den andre ikke gjør det. Liker heller ikke bakgrunnsfargen på den midtre streken.

Tja. Du får høre på så mye/lite du vil, men dette kan selvsagt bli bra. ;)

Skrevet

Vil ikke kalle designet rotete, men heller i ubalanse...

- Alt for mye whitespace

- Logoen blir ubetydelig og borte

- Søkelinjen ødelegger den eneste formen for balanse du har

+ Fargebruken er minimalisktisk og bra

+ Typografien er til tider bra

Skrevet

Har forsøkt å endre litt:

- mindre whitespace

- større logo

- fjerne søkelinjen

- fjerne 2xsiste, passet ikke

- dato under overskrift

- fjernet "midtre strek"

Hva mente du men "fullføres helt over", Sono?

Ellers synes jeg kanskje det blir "krasj" mellom den store, svarte overskriften, og den mindre overskriften. Hva synes dere?

tegning12_3

Fortsett med (konstruktiv) kritikk. Jeg vil gjerne begynne å kode når jeg har designet klart, men ikke før.

Skrevet (endret)

Jeg har sett på diverse artikler om typografi og minimalitet (stylegala, smashingmagazine og div), men jeg ble ikke noe særlig klokere, egentlig. Er ikke design litt som å lære å stemme gitar, da? Dvs. i begynnelsen var det vanskelig å høre når gitaren var litt sur, men gehøret blir bare bedre og bedre, og jeg blir bare mer og mer kresen på lyden. Det jeg vil frem til, da, er at det antakelig er lesing, men mest prøving og feiling som skal til. Og da nytter det ikke bare å være sin egen kritiker bestandig.

Dog, interessert i gode artikler, hvis du kjenner til noen.

- Nå er alt som ikke er strengt nødvendig borte.

- Font til logo og "arkiv" er den samme. Den er som sagt litt blurrete. Jeg kjøper ikke fonten før jeg er helt sikker på at jeg skal ha den. Den koster tross alt noen hundrelapper.

Har jeg sløyfet for mye?

tegning12_4

Endret av meastp
Skrevet

Tror ting absolutt kan bli veldig bra nå, meastp! Når du får midtstilt dette designet blir det veldig rent og pent. En ting jeg har lært, (Bombe at det var av lokaltog) er at du må passe på de horisontale linjene dine. Pass på at ting ligger på linje, ellers ser det fort uoversiktelig ut.

Lykke til.

Skrevet
146741.jpeg

(Beklager litt "dårlig" skrift, har reinstallert PC-en og har ikke konfiguert tablet'en min enda :( )

Takk. Jeg skal endre dato/navn under overskriften. Kan også lage det litt bredere. Jeg tror ikke jeg trenger noe mer navigasjon foreløpig, egentlig. Savner du noe du __trenger__ (Jeg sa jo jeg tenkte å prøve meg på noe minimalistisk ;) )? Hvorfor skal logoen på død og liv være større? Jeg forsøkte, men synes det ble litt ubalanse da. I tillegg var det du som sa jeg skulle lese artikler, og i en av dem fant jeg noe jeg syntes var ganske logisk og fornuftig:

Make the logo bigger!

One of the most common requests of web page designers from clients is to make the logo bigger. And that's almost always a mistake. There are lots of reasons for this, and I'll get to a couple of them in a minute, but first think about this example. When Cadillac, Jaguar, BMW or Mercedes Benz (or any car maker for that matter) puts their signature hood ornament on the cars they make, they don't make this highly important feature 3' wide and 2' tall. Instead, they make it very small to elegantly fit the really important thing – the car.

Part of what must be taken into account in the context of this example is the fact that no matter how amazing the car maker's signature hood ornament is, if the car looks like crap or doesn't work well or live up to user expectations, no one will buy it.

Plainly put, the logo is not the important feature of the website and should not garner any undo emphasis. Rather, it is the content and the site's purpose that should be emphasized. Consequently, the logo should not dominate the page, but instead work subtly to help to lend gravity, interest, and context to the content and the site's purpose.

More on logos

The logo can communicate important things about a company and/or a website, but that is almost putting the cart before the horse. Ideally, the job of the logo is merely to brand the site and its content. Most of the communicative value of the logo should come from a dedicated marketing effort that lends the logo and company the desired value and values (that are then succinctly communicated later by branding company elements with a logo).

So, no, don't make the logo bigger. Instead, make the branding/marketing effort bigger and let the logo do its simple job on the web page (and elsewhere) no matter its size. A result of leaving the logo at a manageable size on the page is that it can then be made to have greater impact by the use of available whitespace that surrounds it.

Tror ting absolutt kan bli veldig bra nå, meastp! Når du får midtstilt dette designet blir det veldig rent og pent. En ting jeg har lært, (Bombe at det var av lokaltog) er at du må passe på de horisontale linjene dine. Pass på at ting ligger på linje, ellers ser det fort uoversiktelig ut.

Lykke til.

Takk! Sikter du til noe på 'tegningen' når du snakker om horisontale linjer, eller er det et råd jeg skal notere meg bak øret? :)

Skrevet

Ikke missforstå meg, men tror du leser litt feil.

Altså, om du ønsker å ha logoen på den størrelsen, så må du senke skriften.. det handler om flyt..

Vi mennesker leser ikke nettsider, vi "scanner" de etter realtiv informasjon. Dersom du ønsker at folk skal komme tilbake til nettsiden din, må du gi dem noe som de husker.. Logoen din er så liten og ubetydelig at den blir borte, og resulterer i at brukeren ikke husker siden din..

Sånn rundt regnet så er logoen din 1/4 del av sidens bredde, mens artikelen er strekker seg over hele bredden.

Om du øker logoen til 2/4 vil du ha en bedre flyt i designet, samt at du får frem logoen bedre!

Her har du litt lesestoff ang. emne

http://webdesignfromscratch.com/process.cfm

Skrevet
Ikke missforstå meg, men tror du leser litt feil.

Altså, om du ønsker å ha logoen på den størrelsen, så må du senke skriften.. det handler om flyt..

[...]Her har du litt lesestoff ang. emne

http://webdesignfromscratch.com/process.cfm

Med "senke skriften", mener du da å forminske skriften, eller å senke den, dvs. flytte den lenger ned? Jeg kan jo prøve med større logo, og se hvordan det blir.

Men først skal jeg lese litt om emnet på webdesignfromscratch, takk for lenke! :)

Skrevet

Jeg har laget et par «forslag».

Mye interessant lesestoff hos webdesignfromscratch, men det er ikke så lett, likevel.

Jeg likte best 2, hvor alt ligger på linje, og logo etc er gjort større, men også 6 er brukbar, selv om jeg får litt følelsen av at tyngden er på venstre side. Kanskje fet skrifttype på "arkiv" gjør susen?

Skrevet

Jeg mener nr. 5 var den beste av de seks, nettopp fordi jeg ikke likte bold skrift. Mener allikevel at du burde ha en mellomting mellom størrelsen på nummer 5/6 og 1/2. Dette er selvfølgelig en smakssak.

Det er dette jeg mener med horisontale linjer. Ting virker veldig uryddig og tilfeldig plassert når man begynner å tenke på denne måten. Gjorde helt samme feil før jeg også. ;)

post-67738-1201387666_thumb.png

Skrevet
Jeg mener nr. 5 var den beste av de seks, nettopp fordi jeg ikke likte bold skrift. Mener allikevel at du burde ha en mellomting mellom størrelsen på nummer 5/6 og 1/2. Dette er selvfølgelig en smakssak.

Det er dette jeg mener med horisontale linjer. Ting virker veldig uryddig og tilfeldig plassert når man begynner å tenke på denne måten. Gjorde helt samme feil før jeg også. ;)

post-67738-1201387666_thumb.png

Tror ikke det lønner seg å bruke flere timer sammenhengende på dette av gangen.. Nå liker jeg den sjette best. Jeg må bestemme meg før jeg begynner å kode, siden fonten koster penger.

På tegningen har du tegnet vertikale linjer, ikke horisontale ;) Men det samme gjelder kanskje for horisontale linjer?

Skrevet (endret)

skaff deg en for for bakgrunn..

helst en diskre en som ikke trekker noen form for oppmerksomhet, men heller leder oppmerksomhet til selve siden..

Endret av 2ball(s)
Skrevet
På tegningen har du tegnet vertikale linjer, ikke horisontale ;) Men det samme gjelder kanskje for horisontale linjer?

Beklager. Ser ut til at jeg blingset litt. :)

Er nok også viktig horisontale, men skal ikke uttale meg. Er ingen proff. ;)

Skrevet

Beklager. Ser ut til at jeg blingset litt. :)

Er nok også viktig horisontale, men skal ikke uttale meg. Er ingen proff. ;)

Er ingen proff selv, men jeg er helt enig. Det er viktig å tenke på de usynlige linjene i et design, i design som føles rotete er det aller oftest fordi man har for mange usynlige linjer å forholde seg til. Å måle opp riktig avstand og få elementene i designet til å ligge på linje er essensielt for at designet skal føles ryddig og oversiktlig. :)

Jeg synes for øvrig at utgangspunktet til trådstarter er bra. Det er et pent og minimalistisk design med fine fargetoner. Men som i alle minimalistiske design tror jeg det er viktig at de få designelementene som er i designet ligger presist plassert, ellers blir det lett uoversiktlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...