Gå til innhold

Situasjonen i Afganistan


Anbefalte innlegg

Dette burde egentlig postes under "leksehjelp", men jeg regner med det er her jeg får den hjelpa jeg behøver. Skal skrive en artikkel om menneskerettighetsbrudd i Afghanistan.

 

Jeg skal begynne med å fortelle litt historie, om Sovjet invasjonen og Taliban.Leste the kite runner for ikke så lenge siden, så er ganske oppdatert på det. Deretter skal jeg fortelle om situasjonen der i dag. Skal selvsagt nevne dagblad journalisten som nylig døde. Tenkte å dele det opp i 1) politiske og 2) sosiale rettigheter som blir brutt.

 

Så det jeg egentlig lurer på er om det er noen der ute som har mye kunnskap innenfor dette emnet, som engasjerer seg i politikk og kanskje kan hjelpe meg?

 

setter stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge Kristin Halvorsen begår norske soldater menneskerettighetsbrudd i Afghanistan:

 

- Dette må granskes

 

- Vi har i dag fått vite at de internasjonale styrkene i Afghanistan har bidratt til brudd på menneskerettighetene. Vi mener at dette må granskes, sier finansminister og SV-leder Kristin Halvorsen på et SV-seminar om Afghanistan i Oslo mandag.

 

Å bruke de nødvendige virkemidler for å holde pågående afghanere unna seg når en driver skytetrening er altså brudd på menneskerettighetene. :roll:

Lenke til kommentar
Å bruke de nødvendige virkemidler for å holde pågående afghanere unna seg når en driver skytetrening er altså brudd på menneskerettighetene. :roll:

 

Kristin Halvorsen er en rabiat, venstrevridd hykler som egentlig ikke burde tas på alvor. Tragisk nok fikk hun stilling som statsråd, og derfor må vi ta henne på alvor. Synes det er artig hvordan SV på den ene siden så gjerne vil "granske" det vi kan ha "bidratt" med på menneskerettighetsbrudd mens de aldri - correct me if I'm wrong - sier noe om de store fremskrittene som har blitt gjort i Afghanistan, som tidligere hadde en av historiens mest undertrykkende regimer. Som visse SVere nå vil forhandle med.

Lenke til kommentar

Dessverre så består vel disse fremskrittene av:

 

- Borgerkrig

- Eksplosiv radikalisme

- 97% av verdens heroineksport

 

 

Politiske brudd du kan ta med:

 

Afghanistankrigen er en lovlig NATO-krig. Men de bryter det grunnleggende suverenitetsprinsippet ved å velte ett politisk regime ved hjelp av militærmakt, på bakgrunn av menneskerettigheter.

Lenke til kommentar
(...) de store fremskrittene som har blitt gjort i Afghanistan,

 

Ser ingen hensikt med å spre løgn på forumet.

Fjerning av et regime som torturerte og drepte voldtektsofre, et regime som brente småjenter levende fordi de gikk på skole osv osv. Neida, det er ikke fremgang. Vi har ødelagt en kultur!

Lenke til kommentar
(...) de store fremskrittene som har blitt gjort i Afghanistan,

 

Ser ingen hensikt med å spre løgn på forumet.

Fjerning av et regime som torturerte og drepte voldtektsofre, et regime som brente småjenter levende fordi de gikk på skole osv osv. Neida, det er ikke fremgang. Vi har ødelagt en kultur!

 

Du mener velting av ett regime, sende en nasjon i borgerkrig og generellt føre en tilnærmet umulig krig?

Velte Taliban er fint, men fremskrittene ser vi ikke så mye til.

Lenke til kommentar

Klart det er fremskritt. Var vell en femdobling i antallet innbygere med høyere utdanning i følge Støre på debatten mandag. Sikkert mye annet også men ikke like morsomt å skrive om i avisene. Bør vell nevnes at Taliban før kjempet åpen krig mot de vestlige styrkene men nå er såppas redusert at de må begrense seg til mindre operasjoner og terroranngrep.

Lenke til kommentar
Denne siden har mye stoff om dette :

 

http://www.rawa.org/index.php

 

"RAWA is the oldest political/social organization of Afghan women struggling for peace, freedom, democracy and women's rights in fundamentalism-blighted Afghanistan since 1977."

 

Lest litt på siden deres, konklusjon: Ottar med burkha.

 

Nå er jeg i stuss her. Er RAWA for burka? Du tenker vel på at de må bruke burka for å stikke seg vekk så de ikke blir drept av islamistene? Kanskje du må sette deg litt mer inn i hva det er de sier. Og hva slags verden det er de lever i...

 

"In contrast to all of this, the Revolutionary Association of the Women of Afghanistan, or RAWA, continues to fight for secular democracy in Afghanistan, as it has since its founding in 1977. In the face of massive repression from the Northern Alliance and the Taliban after it, RAWA has operated secretly, under threat of death, to support full freedoms and rights for Afghan women. Today, RAWA still runs income-generating projects for women, schools for children and mobile health care units, both within Afghanistan and in the refugee camps at the Afghan-Pakistan border.

 

 

RAWA is one of the only groups vocally condemning the Interim Authority. To them it represents no improvement over the Taliban. The past crimes perpetrated by Northern Alliance members that RAWA describes are hard to hear, let alone comprehend: Raping entire families—mothers, daughters and sons—before killing them and looting their possessions. Driving six-inch nails through the skulls of ethnic minorities. Broiling those same minorities alive in metal canisters. The gang rape of children. One of RAWA’s current campaigns is to bring these war criminals––many of whom are now considered U.S allies––to justice in an international court."

 

http://www.inthesetimes.com/issue/26/11/feature1.shtml

Lenke til kommentar

( fortsatt )

 

Denne siden har mye stoff om dette :

 

http://www.rawa.org/index.php

 

"RAWA is the oldest political/social organization of Afghan women struggling for peace, freedom, democracy and women's rights in fundamentalism-blighted Afghanistan since 1977."

 

Lest litt på siden deres, konklusjon: Ottar med burkha.

 

Jeg ble nødt til å lese litt om RAWA. Og jo mer jeg leser, jo mer utrolig blir dommen din Ockham.

 

"Smuggling cameras under their burkas at grave personal risk, RAWA documented public executions, floggings, amputations, and other Taliban abuses, its website often representing the only account of this information available to journalists. Additionally, RAWA provided an underground network of services to a desperate population of women forbidden to work, banned from education, and sequestered in homes with blackened windows. Clandestine schools taught girls to read and write in dark basements, mothers learned handicrafts to earn money to feed their children, and mobile medical teams provided health care to women who could neither leave their home nor legally speak to a male doctor. For these and lesser offenses, numerous Afghan women were publicly flogged, stoned, or executed, while countless others lingered in solitude and isolation, self-labeled as the "living dead.""

 

http://www.myhero.com/myhero/go/gallery/open.asp?art=afghani

Lenke til kommentar

Mange snakker om hvordan det produseres så mye heroin der nå og det er så mye kamper. Mye av dette kunne da vert løst ved å sende betydelig flere soldater ned. Nå må man stole på hjelpen til lokale militsledere og se mellom fingrene med hva de gjør fordi man ikke kan ta over deres rolle selv. Man ser også eksempler på hvordan soldater må kjempe lenge for å ta over landsbyer for så å gi fra seg landsbyen igjen fordi de trengs andre steder. Selvfølgelig klarer det seg ikke med makt alene og oppbygningshjelpen må også mangedobles men jo bedre sikkerheten er, jo bedre går oppbygningsarbeidet. Derfor tror jeg at det ideelle vil være en modell der man for det meste bruker styrker lignende de Norge bruker for å opprettholde freden i de aktuelle ommrådene sammen med spesialstyrker for å ta seg av ledere og større Alquaida celler.

Lenke til kommentar

Ser virkelig ikke problemet med at norske styrker har måtte pasifisere nysgjerrige og ikke minst pågående afghanere på skytebanen. Har hørt nok av historier fra skytebanene der, og det ahdde nok blitt enda større oppslag om noen av de hadde blitt truffet av norske kuler. Damned if you do, damnned if you don't...

Lenke til kommentar

Afghanistan har fått en gylden mulighet til å komme seg på beina igjen etter at taliban falt, men som i Irak er de så utrolig dumme og hjernvasket at dem velger å fortsette blodbadet.

Man kan ikke regne med å få fred på dagen, men å dra ut av Afghanistan nå og starte forhandlinger med taliban vil alt vi har gjort så langt gå rett i dass. Afghanerne kommer også i et enda værre høl enn de er nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...