Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Registreringsnummer - hva står alle sifrene for?


o0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det med bokstaver og siste siffer leste jeg på vegvesen.no, så det er jeg ganske så sikker på... Så noen andre som har noe fornuftig å komme med?

 

det første svaret i tråden svarer på spørsmålet ditt så godt jeg kan forstå. Dette er løpenummer, og de står ikke for noe. Hvis du spør om de andre sifferne brukes til noe, er trolig svaret nei. Det eneste som kan legges til er at når en nummerserie er brukt opp blir andre bokstav i bokstavparet tilhørende det stedlige biltilsyn erstattet med den neste i alfabetet. Dette skjedde i Fredrikstad i forfjor, og man gikk fra AR til AS

Lenke til kommentar

Du kan se ca hvor gamel bilen er hvis du vet hvor lagt reg.numeret i din by/kommune/whatever har kommet. F. eks er ST 24*** en bil fra Bergen registrert i 98, ST 39*** er også en bil fra Bergen, men denne er registrert i 2000 (mener jeg å huske).

 

Tallene står ikke for noe, men kan jo brukes litt litt forskjellig.

Lenke til kommentar

Systemet fungerer slik at man har delt landet inn i regioner som har fått tildelt en bokstavserie.

 

Bokstavserien etterfølges så av fire eller fem tall, når man har kommet til det høyeste tallet så skifter man bare til neste bokstavserie som man har fått tildelt.

 

Nå er det ikke alltid man følger denne bokstavserien vil jeg anta. Har selv sett en nyere bil med skilt i ND serien i Skien (Det var en modell fra 2000 talelt etter det jeg fant hos meca). ND serien i seg selv gikk ut i 88, da ble ND 99999 registrert og NE 10000 kom på veien. Nå har man kommet til NF.

 

Når NF er tomt vil man ikke få NG, men NH som er neste tildelte serie for Skien trafikkstasjon.

 

De ulike tildelte bokstavene finnes her:

 

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal

 

Det som er nytt nå i det siste er at man kan få skilt i en annen bokstavkombinasjon enn det lokale trafiksstasjonen har ved å henvende seg til en annen trafikkstatsjon.

 

Et populært eksempel her er at man bor f.eks. i Larvik der man kjøper en splitter ny S8 og ønsker skilt med Bærum bokstaver. Da kan man henvende seg til trafikkstasjonen i bærum for å få dette, men det vil nok ta litt lenger tid hvis de har større pågang.

 

Det med at man for EU kontroll brukte det siste nummeret var ikke planlagt i starten når man lanserte metoden man bruker i dag, men man valgte det slik pga. enkelthetens skyld.

 

Så med andre ord så betyr ikke tallene noen ting.

Lenke til kommentar
Det med at man for EU kontroll brukte det siste nummeret var ikke planlagt i starten når man lanserte metoden man bruker i dag, men man valgte det slik pga. enkelthetens skyld.

Man valgte ganske enkelt å la siste siffer i nummeret styre hvilken måned bilen skal ha EU-kontroll. Dette for å fordele bilene som skulle kontrolleres ut over hele året. Personbiler skal bare inn hvert annet år - mens større kjøretøy (over 3.5 tonn) skal inn hvert år. Men ved å benytte siste siffer blir det en jevn fordeling av biler til kontroll hver måned.

Lenke til kommentar
Biler skal inn for periodisk kontroll etter 3,5,7,9 osv år. Det siste sifferett i nr står som sagt ann bilesn skal ha kontroll innen slutten av den mnd som står, 2 feks skal kontrollen ha foregått innen utgangen av februar (nytter faktiskt ikke å komme 1st mars med en bil som har 2 som siffer)

Tullprat, går fint å gjøre det i løpet av mars også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Første gang er det året bilen er 4 år, så det blir 6 - 8 - 10 - 12 - 14 osv....

 

Du kan gjøre eu-kontrollen opptil 4 måneder før (og det går egentlig fint en måned etter og). Siden vi har 12mnd i året og kun ti tall, så er det ingen spesielle som skal inn i november/desember. Derfor er det greit at man kan gjøre det inntil 4 måneder før.

Lenke til kommentar
Siden vi har 12mnd i året og kun ti tall, så er det ingen spesielle som skal inn i november/desember.

Jo, de med 7-tall på slutten skal inn i november, for juli er en feriemåned. Det betyr altså følgende fordeling av sluttsifrene:

1 januar

2 februar

3 mars

4 april

5 mai

6 juni

8 august

9 september

0 oktober

7 november

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...