Gå til innhold

– Thompson helt bak mål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nok engelske filmer og serier som har hatt størst innflytelse på engelsken min siden det somoftest er tekstet på Norsk.

Så har vel ikke lært så mye Engelsk av spill, men noen ord er det jo. Etter noen hundre timer med BF2 har jeg plukket opp et og annet Kinesisk og Iransk ord (eller hvilket språk de snakker).

Lenke til kommentar
Greit nok at Jack Thompson er en tosk uten sidestykke(stolt eier av denne skjorta), men jeg kan ikke si å synes at dataspill kan være på noe måte et godt medium for undervisning i skolen, da spesiellt "Buzz" som jobber ut fra alternativer og ikke åpne svarmuligheter som gir et større krav på forkunnskaper. Det bli til at spørsmål assosieres med farger, ikke faktiske svar fra det jeg har vært vitne til. Det spørsmålet er grønn, det spørsmålet er blå. At det på noen måte er et godt alternativ til tradisjonell undervisning er for meg ganske ubegripelig.

 

Spill har hvertfall hjulpet meg på skolen. Da jeg var liten spillte jeg ofte gamle old-school eventyrspill som sierra og lucasarts klassikerne. Da engelskundervisningen startet hadde jeg dermed et stort forsprang over klassekameratene mine siden disse spillene var vanligvis tekstbaserte. Du kom ikke langt uten å kunne litt engelsk og jeg lærte meg fort setninger som "Open the door" "Take the book" "Talk to the man" "Unlock the door with the key" osv.

 

Engelsk ble mye lettere takke være spillene.

 

Dette kan jeg og stille meg bak. Jeg var forferdelig dårlig i språk generelt, men de gamle spillene la et godt grunnlag for at jeg kunne vise litt kunnskaper i engelsk på skolen.

Jeg kan også stille meg bak dette. Grunnen til at jeg har fått gode karakterer i engelsk er takket være spill, film og andre medier. Har nesten aldri pugga engelsk grammatikk.

Lenke til kommentar
[...]

 

Engelsk ble mye lettere takke være spillene.

 

For meg har spill ikke hjulpet så godt på engelsk karakteren, siden alt spill lærte meg var ord og litt grammatikk. Mens det også kreves litt kreativitet i form av å skrive en god historie på eksamen (jeg er ingen Henrik Ibsen for å si det slik).

 

Opp til GK (nå VG1) er det nok i aller størst grad grammatikk og setningsoppbyggning, samt korrekt språkbruk i forhold til situasjonen, som er aller mest utslagsgivende når det gjelder karakter.

Jeg vil si meg enig i at veldig mange, deriblant jeg, har fått bedre engelsk, og dermed bedre karakter i engelsk på skolen, takket være spill. :)

Lenke til kommentar
litt spesielt at Barnevakten snakker om inkompetanse, som kalte GTA: San Andreas er dårlig spill...
Det er et høyst subjektivt utspill :) Dessuten må du huske på at "Barnevakten" er der for foreldrene, og hvordan tror dere ikke "Barnevakten" ville bli sett på om de begynte å anbefale spill og filmer til barn med mye blod og gørr? Du synes dette er helt normalt, men "Barnevakten" er ikke beregnet på deg og dine venner, men på foreldre. Spesielt de med barn fra 10. klasse og nedover. Generelt synes jeg selv ungdom spiller for mye spill med blod i. Om det har noe å si i negativ eller positiv retning er vanskelig for meg å si. Men de som er 13 år og yngre synes jeg hvertfall bør bli "spart" for spill som CS, GTA osv. Etter denne alderen blir det som regel for vanskelig for foreldre å bevare kontrollen uantsett, noe jeg synes foreldre burde klare bedre.

 

Når det gjelder saken i seg selv, er jeg usikker på hva jeg tror er best. Men i hovedsak burde lærerne stille høyere krav til elevene og igjen bli bedre på å følge opp elevene gjennom mindre klasser. Tviler likevel ikke på at spill i skolen vil ha en positiv effekt fra barnehagen til 7. klasse, med gradvis nedtrapping fra 4. klasse.

 

@mcgroven: Melson skole i Vestfold? Melsom skole er det vel du mener? Om det er korrekt kan jeg føle meg stolt av å gå på MK i den videregående skolen 3-500 meter lengre borte. :p

Lenke til kommentar
Anmeldelse av Super Smash Bros. Melee (PEGI-grense: 3+):

"Nintendo har med Super Smash Bros – Melee tatt sine gode og barnevennlige figurer inn i et rent slåss-spill. Og det er trist. Spillet går ut på å slå, sparke eller mose motstanderen. Her er det ikke noe blod, og ingen dør av slåssingen mellom Mario og vennene hans. Men det må da være mulig å lage et kjekkere spill for barn."

Han presiserer at det ikke er blod, doed etc, saa han legger vel litt opp til at det er hver enkelt foreldre som maa bestemme hva som er greit.

 

Anmeldelse av GTA: San Andreas:

"GTA: San Andreas har tre gigantiske byer å leke seg på. Det tar svært langt tid å komme gjennom alt, og du kan bruke mye tid på dette spillet hvis du orker alt det makabre innholdet."

[...]

Du følger Carl Johnson (CJ) gjennom hele spillet. CJ har akkurat kommet tilbake til gamle strøk, og må gjøre seg fortjent til både respekt og penger. På denne måten blir du slengt inn i oppdrag hvor det meste handler om dreping og ville biljakter.

[...]

Gangstermusikken har gjennomgående vulgære tekster."

Er du uengig? :S Jeg hadde ikke kjoept dette spillet til en ti aar gammel pjokk...

 

Anmeldelse av Half-Life: Blue Shift:

"Blue Shift er forutsigbart og kjedelig. Skyting, skyting og atter skyting. Bruk heller pengene på et racingspill.

[...]

Blue Shift bygger videre på det opprinnelige spillet, men er verken imponerende eller underholdende. [...] Denne gangen er du sikkerhetsvakt på en forskningsstasjon, og da er det bare èn ting som gjelder: å blåse så mange terrorister som mulig til himmels.

[...]

Spillet har 15-års aldersgrense, men kunne gjerne hatt 18, hvis det er noen som gidder å bruke penger på det i det hele tatt..."

Vet ikke om du har spillt HL:BS, men det er faktisk et skyte spill uten saa mye annet. Ikke egnet for smaa barn etter min mening, de kommer til aa synes det er kjedelig og sansynlig vis skummelt ogsaa.

 

Anmeldelse av Half-Life 2:

"Gordon Freeman er tilbake, i et skytespill som absolutt ikke bør gis til barn.

[...]

Denne gangen foregår handlingen i en storby styrt med jernhånd av en fanatisk diktator. Du skal finne ut hva denne diktatoren egentlig planlegger, hvorfor ekle blodtørstige romvesener finnes rundt om i byen, og til slutt forsøke å befri befolkningen fra undertrykkelsen. Gordon Freeman har forskjellige våpen til disposisjon, og her er det kun den skyteglade som overlever.

[...]

Lyd: Spennende og detaljert. [sic]

[...]

Half-Life 2 har en fysikkmotor som gjør at alle objekter og ting i spillet følger fysiske lover som gravitasjon og friksjon. Dette gjør spillet fascinerende, men samtidig er du i stand til å utføre svært bestialske handlinger."

Skjoenner ikke hvorfor du tar denne opp en gang... Den har jo faatt bra kritikk paa alt untatt "barnevennlgihet", vet ikke om du er klar over det, men dette spillet er ikke beregnet for barn.

 

Anmeldelse av Counter-Strike: Condition Zero:

"Counter Strike har mange fascinerende oppdrag, men det er også svært blodig. Volden er detaljert og realistisk.

[...]

svært realistiske våpen fra det virkelige liv med samme realistiske skadeomfang. Et hodeskudd er for eksempel dødelig uansett.

[...]

Grafikkmotoren er den samme som for seks år siden, og det betyr at landskapene er flate og lite realistiske. Det føles som om du beveger seg blant kulisser.

Volden er derimot svært realistisk. Du ser blodet velte ut av kroppene når de blir skutt [...]"

Blir vel litt som den over, tror du burde innse at dette spillet ikke er beregnet for barneskole-barn.

Anmeldelse av The Legend of Zelda: The Wind Waker:

"Eventyret om Zelda er større og vakrere enn noen gang. For første gang er spillet realisert i full 3D grafikk

[...]

Et av Nintendos største mål er å lage spill som kan spilles av personer i alle aldre, noe de har bevist i en rekke titler som Super Mario Sunshine og Luigi’s Mansion, men i dette spillet blir det noe litt annet. Siden hovedkarakteren er utstyrt med våpen som sverd og pil og bue betyr dette også at du skal bruke dem i kampen mot dine fiender.

[...]

Men, til syvende og sist er det synd at et av tidenes beste spill ikke kan nytes av spillere i alle aldre i og med at det både kan bli litt for skummelt og litt for vanskelig for de aller yngste."

Synes du burde lese den siste linjen en gang til... "... tidenes beste spill ... kan bli litt for skummelt og litt for vanskelig for de aller yngste".

 

The Elder Scrolls IV: Oblivion:

"Det kan være litt mye kontroller å holde styr på i starten, og siden spillet er ganske ulineært kan det være vanskelig for uerfarne spilere å skjønne hva man skal gjøre i spillet.

[...]

Det er mye skummelt innhold her med demoner og troll, og i tillegg er spillet ganske utfordrende."

Oblivion er ikke barnevennlig, det er komplisert, zombier, brennende lik med mer. (Og ett barnelik :p) Men det fikk jo kjempebra kritikk paa alt annet.

 

 

Naa har jeg aldri lest anmeldelser av barnevakten foer, tror ikke jeg er maalgruppen. Og jeg mener aa huske at jeg har vaert uenig i ting de har skrevet, men dersom du ikke finner noe vaerre enn dette... HL2, Oblivion og Zelda har jo faatt bra kritikk, men han synes ikke det er riktig for barn... Er enig i HL2 og Oblivion, men har ikke poevd de  Zelda-spillene. Synes ikke han var saa veldig mot zelda mtp barn heller...

Lenke til kommentar

Det er ikke det at de nevner at enkelte spill ikke baser for barn som gjør at de har null kredibilitet i spillsammenheng, det er det ensidige fokuset på akkurat dette i noe de kaller "anmeldelser". Legg også merke til den absurde indignasjonen på grunn av innholdet i spill, og at de gjerne tar noen snarveier med fakta for å fremstille spillet som langt verre enn det er.

 

Er du uengig? :S Jeg hadde ikke kjoept dette spillet til en ti aar gammel pjokk...

Det hadde ikke jeg heller. Det er ikke det dette handler om. Å påstå at innholdet er "makabert", å koke ned gameplayet i et såpass omfattende spill til å handle om "bilkjøring og dreping", samt å poengtere at hiphopmusikk har gjennomgående "vulgære" tekster (so what else is new) vitner om et forutinntatt holdning til hele spillet, der de er fast bestemt på å få fram at spillet rent objektivt sett er dårlig og ikke noe man bør kjøpe. Når SA ligger på 93-95 på metacritic, sier det en hel del om hvor seriøst man bør ta dem når det gjelder spill generelt.

 

Vet ikke om du har spillt HL:BS, men det er faktisk et skyte spill uten saa mye annet. Ikke egnet for smaa barn etter min mening, de kommer til aa synes det er kjedelig og sansynlig vis skummelt ogsaa.

Det er heller ikke barnevennligheten jeg kommenterer. Det er omtalen av Blue Shift som "et skytespill uten så mye annet". Sist gang jeg spilte Blue Shift var det et spill med en historie som tettet mange av hullene i den originale Half-Life + Opposing Force-historien. Dersom Blue Shift er så fryktelig dårlig, hvorfor påstår de at Half-Life er veldig flott, men ikke barnevennlig? De er overhodet ikke konsistente. Omtalen av det man skyter på i spillet som terrorister vitner også om betydelige mangler når det gjelder forståelsen av spillet de omtaler.

 

Skjoenner ikke hvorfor du tar denne opp en gang... Den har jo faatt bra kritikk paa alt untatt "barnevennlgihet", vet ikke om du er klar over det, men dette spillet er ikke beregnet for barn.

 

Les det jeg siterer en gang til, så kanskje du oppfatter poenget. Jeg har aldri hevdet at HL-2 er noe man bør spille i barnehagen, derimot vitner de hårreisende feilaktige opplysningene og argumentasjonsløse konklusjonene i anmeldelsen om at barnevakten overhodet ikke har peiling på spill, og dermed ikke bør taes seriøst i spørsmål som handler om nettopp spill. De er omtrent like kunnskapsrike som Jack Thompson, og deres utsagn bør taes med en grad av seriøsitet tilpasset dette.

 

Blir vel litt som den over, tror du burde innse at dette spillet ikke er beregnet for barneskole-barn.

 

Du går i samme fellen som over. Om spillet passer for barn eller ikke betyr ingenting når man ser på det vedkommende skriver om spillet i kraft av å være "anmelder". Slik han beskriver volden I CS skulle man tro det var snakk om å stå en halvmeter unna en fotorealistisk simulasjon av noen som ble revet i filler av en mitraljøse. I tillegg motsier han seg selv når han mener landskapet og grafikken generelt er dårlig, men at volden er "svært realistisk".

 

"... tidenes beste spill ... kan bli litt for skummelt og litt for vanskelig for de aller yngste".

 

Du er klar over at Wind Waker foregår pastellfarget, celshadet verden?

De påstår også at Twilight Princess er for vanskelig, noe som får meg til å lure på hvor tilbakestående disse folkene tror at det jevne barn er. Jeg er ikke den eneste som var i stand til å runde Ocarina of Time i en alder av 11 uten varige men.

 

Oblivion er ikke barnevennlig, det er komplisert

 

Oblivion er laget primært for 13-åringer med ADHD som spiller Xbox. Det er ikke komplisert, da du har en gigantisk grønn eller rød pil som peker dit du skal gå. Dialogen er ikke-eksisterende, og i den grad den er tilstede, er den overhodet ikke avgjørende for å komme gjennom spillet.

 

 

Det er deres ravende inkompetanse som spillanmeldere jeg poengterer. Det er synd at det poenget gikk langt over hodet ditt. At de er en ansamling vingeklippede mediamoralister som mener spill generelt er synd (med mindre de kan score billig PR ved å opponere mot Jack Thompson) er noe jeg både er innforstått med, og likegyldig til.

Lenke til kommentar

Engelsk er idag mitt sterkeste fag.(5+/6-)*skryte*

lurer på om det kan ha noe med de hundre gangene jeg runna Monkey Island spilla som som tolvåring:)

Men veit ikke helt om singstar og buzz har gjort noe for meg. Men hvis det fungerer så er det jo flott. skulle ønske barneskolen min bestod av å klikke på rett knapp:)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...